tu
door tukkerland Aug 16, 2020 om 09:29
Winkels & webshops

Kleine internet profiders niet zichtbaar op vergelijkings sites

vergelijkings sites laten je niet kiezen uit alle profiders. ik heb 4 grote boven in google search getest en geen 1 laat kleine zien zoals tweak.nl terwijl die wel gewoon bij mij leveren en ook nog een stukken goedkoper zijn dan de grote jongens.
is dat dan dus eigenlijk geen misleiding?
de vergelijkings sites adverteren juist dat je bij hun een objectieve keuze kan maken.
wat dus in praktijk niet zo is.
google is meerdere malen op de vingers getikt en hebben mega boetes gehad omdat zij niet eerlijk waren mbt advertising.
in mijn ogen is dit een beetje het zelfde omdat zo mensen misleid worden en denken dat zij de voor hun beste en of goedkoopste kiezen. terwijl er meer is dan de sites je doen geloven.
mogen deze praktijken?
zijn daar onderzoeken naar geweest?
zouden die sites niet beter en duidelijker moeten aangeven dat er meer profiders zijn?

2421 6 Rapporteer

rj
door rjw - Aug 16, 2020 om 09:44
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Een vergelijkingsite is ook maar gewoon een commercieel bedrijf. Maar je hebt toch helemaal geen vergelijkinssites nodig om prijzen te vergelijken? Maak gewoon zelf een lijstje met prijs- en productinformatie van de sites van alle providers Dan heb je ook nog eens de zekerheid dat het klopt. Bij een vergelijkingssite kunnen immers fouten worden gemaakt.

De vergelijking met Google gaat mank. Wat Google deed in sommige gevallen was hun eigen producten boven die van anderen zetten. En dat mag niet als je een aanmerklijke marktmacht hebt. Maar de doorsnee vergelijkingssites zijn relatief kleine bedrijven met beperkte marktaandelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2020 om 10:13
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Kan ik aannemen dat uw opmerking meer bedoeld is voor devredactie van Kassa? Dan is het adres kassa@bnnvara.nl

Het antwoord is deels al een keer gegeven door de redacties van, zie: https://www.easyswitch.nl/kassa-vara-tros-radar/

Ook ik kan verder niet anders regageren dan dat @RJW al deed. De meeste vergelijkingssites en hebben een commerciële achtergrond. En dat geldt zeker voor de bedrijven die zoekmachines  zoals Google, Yahoo, etc. in de markt zetten omdat de de kosten ervan toch verdiend moeten worden.
Het is mensen zelf om na te gaan na vooral ook verder kijken wat er alzo op de markt is.

Hoewel zelfs daar wel eens twijfel over is is deze vergelijkingssite m.i. wel betrouwbaar in de zin zoals u bedoelt. En er zijn er nog wel meer. Zie bijv. https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/consumentenbond-opnieuw-populairste-vergelijkingssite  / https://www.consumentenbond.nl/test

mo
door mof - Aug 17, 2020 om 10:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, als je google betaalt kom je bovenaan het lijstje te staan ... daarmee verdient google geld. Niet van mensen die google gebruiken om providers te zoeken maar
van providers die gevonden willen worden.

rj
door rjw Aug 17, 2020 om 18:20
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, als je google betaalt krijg je een advertentie. Het eerste zoekresultaat wordt door andere algoritmes bepaald.

ma
door manwijf - Aug 17, 2020 om 12:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tukkerland
Met verkiezingssites en/of verzekeringssite's is het al niet anders. Ook daar vind je geen kleine partijen. Al dit soort sites zijn ze vaak gesponsord en hebben dus belangen. Oneerlijk? Zeker! Mag het? Ja het mag. Ook in dit land waar discriminatie verboden is, iedereen gelijk is en dezelfde behandeling krijgt en er geen verschil is tussen grote en kleine bedrijven etc.

me
door mein33 - Aug 17, 2020 om 14:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Tweak.nl is (nog) maar in een achttal Gemeenten actief en daar is voor de grote vergelijkingssites niets aan te verdienen.
Op Google zijn ze eenvoudig te vinden, dus daar kan het probleem niet zitten.

gj
door gjvw - Aug 17, 2020 om 16:08
25 Antwoorden / Vragen

Zoals gezegd, een vergelijkingssite is ook een commercieel bedrijf. Die hebben ook inkomsten nodig uiteraard. Wellicht kunnen de zgn kleine jongens, ik noem maar een dwarsstraat, niet genereren wat de grote jongens makkelijk financieel kunnen. Aan alles hangt immers een prijs. Is dit het geval dan is er zeker plaats voor het woord misleiding.

rj
door rjw Aug 17, 2020 om 18:22
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt nog steeds een goede, eerlijke vergelijkingssite maken ook als je betaalt wordt door derden. Het gaat pas fout als je onwaarheden gaat schrijven in het voordeel van de grootste betaler. Dus bijvoorbeeld schrijven dat je een hogere snelheid krijgt voor een bepaald bedrag terwijl dat niet zo is. Maar dat soort dingen is heel simpel te controleren door even op de site van de aanbieder zelf te kijken. Vergelijkingssites kijken dus wel uit met misleidende informatie.