ka
Koekenpan BK keramische coating laat los

IK heb een koekenpan van BK gekocht ongeveer een jaar geleden. De coating vertoont putjes en mijn vorige BK pan gebeurde dit ook, een witte keramische wok en ben zonder daar erg in gehad te hebben gewoon mee wezen door bakken.
Die heb ik weg gedaan omdat ik er op gewezen werd dat het niet zo ezond kan zijn.
Het verhaal gaat nu over de grijze keramische koekenpan waar van de coatting dus los laat en ik de vraag heb gelegd bij BK pannen in een over een weer mail.

BK pannen doet er al het mogelijke aan om de schuld in mijn schoenen te schuiven door te zeggen dat de pan in een afwasmachiune is geweest , wat absoluut dus NIET het geval is.
Vervolgens komt er een regen aan manieren om af te wassen en hoe met de pan om te moeten gaan.
Ik kook al aardig lang aangezien een zo een 50 jaar ben en altijd goede Tefal pannen heb gehad en dacht vernieuwing te nemen want dan had ik geen boter of olie nodig meer. Klinkt gezond op het eerste oog.

een stukje van de reactie van BK:

Bedankt voor je reactie.

We hebben de foto's van de grijze koekenpan grondig herzien. We hebben kleine krasjes gezien (hoewel ze op het eerste gezicht niet helemaal zichtbaar zijn), de aanzienlijke chips en putjes in de coating. Dit is zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de vaatwasser en het agressieve schoonmaakmiddel. Sommige bevatten bleekmiddel en zuren.

Al onze pannen zijn volledig vaatwasmachinebestendig (behalve de pannen met een houten steel). Wij adviseren echter wel om al uw pannen met de hand af te wassen, omdat reinigingsmiddelen voor vaatwasmachines, tabletten sterke chemicaliën bevatten die de antiaanbaklaag kunnen aantasten. Was de pan in warm water en reinig met een zachte spons of doek en vermijd het gebruik van schuursponsjes of staalwol. Hierdoor wordt de antiaanbaklaag ongeschikt voor gebruik. Als u besluit de pan in de vaatwasser te reinigen, adviseren wij u geen sterke vaatwastabletten/

schoonmaakmiddelen te gebruiken en de pan op het kortste programma (15-30 minuten) te wassen. Als het programma is afgelopen, moet u de vaatwasser open laten staan zodat het vocht eruit kan verdampen.
Bij het opbergen raden wij u aan een beschermfolie tussen uw pannen te leggen om slijtage te minimaliseren.

Kleine krasjes, deukjes of putjes hebben geen invloed op de veiligheid en functionaliteit van de pan. Bovendien hebben al onze pannen een PFAS-vrije coating. Dit betekent dat er geen gevaarlijke stoffen in contact kunnen komen met uw voedsel. In dit geval raden wij u echter niet aan de pan te blijven gebruiken omdat de coating loslaat en het aluminium materiaal zichtbaar begint te worden.

Wij willen u in de toekomst de tips aanraden die in de onderstaande link worden genoemd:

Bedankt voor uw begrip.

Onze excuses voor enig ongemak, helaas kunnen wij de pan niet voor u vervangen. Dit omdat krasjes, afbrokkeling en deukjes in de pan veroorzaakt worden tijdens het gebruik van de pan. Het is geen defect aan de pan. Ik wil u tevens een korte samenvatting geven van de eerder gegeven tips om dit te voorkomen:

· Voorkom oververhitting
· Voorkom dat de vetten verbranden
· Vermijd het gebruik van metalen keukengerei
· Was de pan af met een zachte spons of doek
· Gebruik pannenbeschermers wanneer u de pannen op elkaar stapelt

Bedankt voor uw begrip.

Kortom pan word niet vervangen en schijnt geen schade te veroorzaken voor de gezondheid maar toch raden ze het af om de pan te gebruiken Klinkt allemaal een beetje tegenstrijdig.

Wat kan ik hier aan doen?

3898 7 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 10, 2023 om 17:36
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte kHNGEA,

In dit geval raad ik u aan om deze pan gewoon weg te gooien omdat de pan al een jaar oud is.

Tefal heeft inderdaad de beste pannen qua prijs-/kwaliteit-verhouding.

Kookt u op gas,stroom of inductie?

tenormin
door tenormin Mar 10, 2023 om 19:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Geef je wel een + @GA, maar Tefal pannen zijn misschien qua prijs okay maar gaan niet lang mee. De meestal laten al snel de teflonlaag los. Ik gebruik nu al jaren keramische koekenpannen en, mits bij goed gebruik, zijn ze, voor mij in ieder geval, onontbeerlijk geworden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 10, 2023 om 21:33
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Tefal heeft ook mooie keramische pannen,klik op volgende link:

https://www.tefal.nl/Keramische-pannen/c/keramische-pannen

JMA2
door JMA2 Mar 10, 2023 om 23:50
114 Antwoorden / 2 Vragen

Met alle respect GA Tefal is gewoon een goedkoop B merk, al jarenlang. Iemand die graag goede spullen gebruikt koop vaak Fissler, de betere BK lijn, WMF of Demeyere. Die koop je voor het leven. Zijn dus uiteindelijk veel voordeliger en geven betere resultaten.
De gemiddelde Nederlander vindt 30 tot 50 euro al een hoop geld voor een pan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 11, 2023 om 00:40
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@JMA2,

Bedankt voor de tip.

Ik heb 1 pan van het merk  "Carl Schmidt Sohn",die ik ook erg goed vind.

Of vindt u dat ook een B-merk?

1paul
door 1paul - Mar 10, 2023 om 17:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

gebruiksschade hoeft men niet te vergoeden, wel vreemd dat deze pan verkocht word als vaatwasmachine bestendig maar beter er niet in kan!

het is nu uw ja tegen hen nee en dat wint u nooit tenzij u de middellen daarvoor wilt uitgeven!

sira
door sira - Mar 10, 2023 om 20:15
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb jaren geleden een keer een keramische koekenpan cadeau gekregen, het merk weet ik niet meer. Deze beviel mij helemaal niet. Hij bakte aan en ik kreeg er ook beschadigingen in ondanks dat ik uitsluitend houten en/of siliconen spatels gebruik.

Nu heb ik sinds mei 2021 een hard titanium koekenpan van Tefal en deze bevalt mij uitstekend, hij bakt pertinent niet aan, wat je er ook in bakt. Ook is hij iets hoger dan de doorsnee koekenpannen, hij mag op alle warmtebronnen, het is wel een zware pan.

Ik heb de koekenpan tezamen met een hard titanium hapjespan (met glazen deksel) tijdens een actie van de bolle gekocht (2 pannen voor de prijs van 1).

Hij mag overigens niet in de vaatwasser, zoals de meeste koekenpannen.

ro
door ronny530 - Mar 11, 2023 om 08:40
2751 Antwoorden / 41 Vragen

BK geeft twee jaar garantie op de producten en BK dient onomstotelijk te bewijzen dat u een gebruikersfout heeft begaan. U bent er stellig van overtuigt dat u de pan op de juiste manier gebruikt heeft en zal de pan door een expert nader onderzocht moeten gaan worden omdat BK de eigen producten onderzoekt en daarmee geen onafhankelijke partij kan zijn. De vraag blijft wel of het qua kosten de moeite waard is want zo'n onderzoek kost al meer dan dat de pan ooit gekost heeft.

1paul
door 1paul Mar 11, 2023 om 08:51
3101 Antwoorden / 0 Vragen

wat je hier stelt is enkel zo in het eerste half jaar, daarna moet de consument bewijzen dat de pan het gebrek al had bij de verkoop  Ronny!

ro
door ronny530 Mar 11, 2023 om 10:19
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Lijkt mij van niet omdat de fabrikant voor een termijn van twee jaar garantie geeft.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 13, 2023 om 12:28
165 Antwoorden / Vragen

Onmiddelijk weg doen, loskomende stukjes kunnen kanker verwekkende stoffen bevatten..

mo
door mof - Mar 13, 2023 om 14:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Na een half jaar ligt de bewijslast boj u, helaas.

ze
door zeemannetje - Mar 13, 2023 om 15:12
118 Antwoorden / 0 Vragen

Keramiek is gelukkig geen PFAS en niet kankerverwekkend. Wel is het niet voor altijd, net als bij de PFAS laag (Tefal anti aanbak) komen ook hier stukjes los bij gebruik. Afhankelijk van hoe intensief je de pan gebruikt sneller of later. In de professionele keukens gebruiken ze dit dus niet. Maar ja, de putjes enz kunnen dus heel goed gewone gebruiksslijtage zijn.
Je rechten bij BK zullen dus niet sterk zijn.
Je zou voor iets zonder slijtende extra laag kunnen kijken naar plaatstalen pannen. Die schijnen generaties lang mee te kunnen gaan.