jo
door jolanda42 May 26, 2020 om 10:42
Winkels & webshops

Koopovereenkomst ontbinden

. Wij zijn ons aan het oriënteren op kunststof kozijnen en nu heb ik via internet verschillende bedrijven om informatie gevraagd. Na 2 offertes te hebben gekregen vonden we het toch te duur en hadden besloten om het niet te doen. Dus mijn man was zaterdag 16 mei begonnen met het schilderen van de kozijnen en die dag werd ik om 17:23 gebeld door een nummer. Ik was net te laat met opnemen en belde gelijk terug, het bleek iemand te zijn van het bedrijf EA kunststof techniek. Ik vertelde dat de prijzen van kunststof kozijnen zo tegenvielen dat we besloten hadden om toch te gaan schilderen. Hij zocht ons huis op internet op en vroeg wat we zouden willen. Hij vertelde dat we voor dezelfde prijs van een offerte, die we al van een ander bedrijf hadden, zelfs een schuifpui konden krijgen. Dat klonk wel interessant en wij maakte een afspraak voor dinsdag 19 mei.

Eenmaal bij ons thuis bekeek hij alles en kwam het iets duurder uit, maar hij wilde er wel een mooie prijs van maken. Hij had alleen even gekeken en een schetsje gemaakt op een koopovereenkomst . Alle details zouden later komen want binnen 2 weken zou er iemand langs komen om alles op te meten en de wensen te bespreken. Wij hebben diezelfde dag 19 mei de koopovereenkomst ondertekend waarop alleen een schetsje en een prijs stond, stom natuurlijk maar we waren overrompelt. De volgende dag bleek al dat een schuifpui lastig zou worden omdat we de radiator dan moeten verplaatsen en vervangen voor een designradiator. Maar met een designradiator zouden we niet genoeg capaciteit hebben om het huis te verwarmen. Dit heb ik gemaild naar die man van EA kunststof techniek en dit zou geen probleem zijn als een het toch geen schuifpui zou worden.Opnieuw is hier een loodgieter afgelopen vrijdag aan huis geweest om te komen kijken en het bleek veel te gaan kosten om het te realiseren met de verwarming. Daarom heb ik zaterdag een mail gestuurd naar de man van EA kunststof techniek met daarin de mededeling dat we het uit willen stellen. Daarop kreeg ik een bericht dat dat helaas niet kon omdat we een koopovereenkomst hebben getekend. Nog geen 10 minuten na zijn mail werd ik gebeld door hem en begon hij gelijk er over dat we 1000 euro moesten betalen als we er van af zagen of dat we dan maar geen schuifpui moeten doen maar gewoon een raam .. Ik heb toen gezegd aan de telefoon dat er nog niets aan de hand was maar doordat hij nu zo reageert dat ik er helemaal geen vertrouwen meer in heb. Ik heb daarna nog een mail naar hem gestuurd waarin ik de koopovereenkomst heb ontbonden, waar op ik weer mail kreeg waarin ik voor 25 mei 1000 euro moest betalen en anders ging hij naar zijn advocaat.

Nu is mijn vraag of dit geen colportage is? En ik dus het recht heb om de koopovereenkomst binnen 8 dagen te ontbinden. Ik heb informatie aangevraagd en hij belde mij toen op. Daarna is er een afspraak gemaakt bij ons thuis. Ik weet dat het fout is dat we getekend hebben, maar hij had ons ook niet gewezen op de voorwaarde ( achterkant koopovereenkomst) en we waren overdondert.
Wat is ons recht hierin?

9711 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 26, 2020 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt uw handtekening geplaatst op een koopovereenkomst. Simpel. Als u opzegt, kost dat u geld.

ne
door neodutchio - May 26, 2020 om 11:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er besproken voordat u getekend heeft? Als u al een type kozijn en kleur hebt uitgezocht, maar er enkel nog ingemeten moet worden, dan zit u er aan vast. Als er alleen maar een prijs is neergezet en niet gesproken is over het type kozijn of kleur, dan is er ook geen overeenkomst. Van belang is dus wat er daadwerkelijk op papier staat.

jo
door jolanda42 May 26, 2020 om 11:32
Antwoorden / 1 Vragen

Er is niets besproken over kleur en model deur alleen het merk.
Er is ook niets gezegd over voorwaarden, wij dachten dat dit een offerte was, want als degene zou komen om in te meten, moesten we tekenen. Dan stond het vast.
Hij heeft zelf in een mail gezegd dat we dan pas moesten weten of het een schuifpui of kozijn zou worden.
Dus de prijs klopt ook dan niet meer.

tijger1
door tijger1 May 26, 2020 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat dacht u dan getekend te hebben?

panter22
door panter22 May 26, 2020 om 12:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt zelf een mail gestuurd waarin je de koopovereenkomst hebt ontbonden. Dat het om een koopovereenkomst ging, was daarmee duidelijk.

ma
door malty - May 26, 2020 om 15:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou als het kan vandaag, anders morgen nog een aangetekende brief sturen waarin u de overeenkomst ontbind.
U zit nog net binnen de 8 dagen dat u kosteloos zou kunnen ontbinden als u een beroep zou kunnn doen op de colportatiewet.

Ga of bel met het juridisch loket in uw gemeente voor advies.
Ik heb geen idee of dit onder de colporttiewet valt maar daar al het Juridsch loket wel antwoord op kunnen geven.
De betreffende firma heeft u opgebeld en nadat u aangaf af te zien van aankoop kozijne, u toch overgehaald om een afspraak te maken.
Wanneer u niet kosteloos zou kunnen ontbinden is er nog de vraag of €1000 voor annuleringskosten niet te hoog is wanneer het inmeten en bestellen nog moet gebeuren.

alfatrion
door alfatrion May 29, 2020 om 00:50
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De colportage wet is op gegaan met de koop op afstand wet. Voor beiden geld nu een herroepingsrecht van 14 dagen.

zoekster
door zoekster - May 26, 2020 om 16:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Colportagewet bestaat helemaal niet meer. Het is nu een overeenkomst buiten de verkoopruimte geworden. Daarbij heeft u 14 dagen na het tekenen van de overeenkomst om de koopovereenkomst te ontbinden. Doe dit aangetekend schriftelijk.

https://www.ictrecht.nl/blog/wanneer-is-er-sprake-van-een-overeenkomst-buiten-de-verkoopruimtehttps://www.ictrecht.nl/blog/wanneer-is-er-sprake-van-een-overeenkomst-buiten-de-verkoopruimte

jo
door jolanda42 May 26, 2020 om 18:03
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, maar ik heb per mail ontbonden, en daar een reactie opgehad.
Moet ik nu nog schriftelijk dit doeN

zoekster
door zoekster May 27, 2020 om 01:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, hoeft niet per se. Zelf ik zou voor de zekerheid nog wel even aangetekend schriftelijk vermelden dat u gebruik maakt van het herroepingsrecht dat geldt bij verkoop buiten de verkoopruimte en dat u een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet. Kan ook per mail, als de verkoper daarop reageert, dan heeft u bewijs dat hij het heeft gelezen.

panter22
door panter22 - May 27, 2020 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt maar steeds die 8 dagen in je hoofd, maar het is intussen 14 dagen. Maar goed, je hebt schriftelijk meegedeeld dat je de overeenkomst hebt ontbonden. EA kunststof is van mening dat er wel degelijk een overeenkomst tot stand is gekomen. Dus je hebt een conflict. Dat los je niet op door dezelfde boodschap in een aangetekende brief te sturen.
EA kunststof laat het er niet bij zitten en je hebt al een termijn gekregen voordat de €1000 betaald moet zijn.
Nogmaals, vraag deskundig advies.
Want het is maar de vraag of je voldoet aan de eisen van koop buiten de verkoopruimte.
Je bent gebeld door EA kunststof nav een offerte. Daarna hebben jullie een afspraak gemaakt. En je hebt nog overlegd na de ondertekening van de koopovereenkomst. Je bent eigenlijk al in onderhandeling gegaan. Zo overrompelend was het dus ook weer niet. En wat heb je getekend. Dat je afziet van het herroepingsrecht?

jo
door jolanda42 May 27, 2020 om 08:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb informatie aangevraagd over kunstof kozijnen. Maar nooit eerder in contact geweest met dit bedrijf.
Ik had offerte van ander bedrijf.

pino123
door pino123 May 27, 2020 om 09:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is niet zo, je hebt niet alleen informatie aangevraagd, je hebt een afspraak gemaakt, maar ook een koopovereenkomst getekend:

 Hij had alleen even gekeken en een schetsje gemaakt op een koopovereenkomst
Wij hebben diezelfde dag 19 mei de koopovereenkomst ondertekend

Daarbij heb je zelf een afspraak gemaakt:
Dat klonk wel interessant en wij maakte een afspraak voor dinsdag 19 mei.

De wet maakt een onderscheid tussen drie verschillende situaties die als ‘overeenkomst buiten verkoopruimte’ worden aangemerkt:

  • Een excursie die door de handelaar is georganiseerd met als doel of effect de promotie en verkoop van producten of diensten aan de consument. Denk hierbij aan dagtochtjes, busreisjes of aan verkoopdemonstraties die in een horecagelegenheid worden gehouden.
  • Aanspreken op straat en onmiddellijk daarna de overeenkomst sluiten in de verkoopruimte of online. Voorbeeld hiervan is het op straat benaderen en aanspreken van een consument om hem te bewegen in de winkel een stofzuiger te kopen. Of het werven van bijv. krantenabonnees op straat waarbij direct op een tablet geabonneerd kan worden. Het enkele uitdelen van flyers met daarop reclame voor een product, valt hier echter buiten.
  • De klassieke deurverkoop of straatverkoop (oude colportage). Het is hierbij van belang dat bij het contact verplichtingen ontstaan voor partijen. Als het contact (bijvoorbeeld het opstellen van een offerte) plaatsvond bij de consument thuis maar de overeenkomst pas later wordt gesloten, en de consument dus de tijd heeft gehad om na te denken, dan valt dit er niet onder.
Door het maken van een afspraak is hier geen sprake meer van.

sira
door sira - May 27, 2020 om 13:18
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Het verbaast mij dat een medewerker, zonder de kozijnen in te meten, uit de losse hand kan zeggen wat de prijs van de kozijnen gaat worden, èn de montage. Dit kan een calculator nog niet eens, terwijl die de hele dag kozijnen aan het uitrekenen is. Ik neem ook aan dat het hier niet om 1 kozijntje gaat.
En wat hebben zij u aangeboden, het vlakke profiel of het verdiepte profiel, want hier zit een prijsverschil tussen. En dat geldt ook voor wit of een kleur, maar ook voor glad kunststof of kunststof met nerfstructuur (renolitfolie).
Gaat u er maar van uit dat de prijs die zij nu offreren te hoog is, want dit is natte vingerwerk en al die opties die ik hierboven genoemd heb, komen later als extra op de geoffreerde prijs.

Het doet mij allemaal een beetje aan Exakta denken, meteen een prijs kunnen noemen, direct koopovereenkomst tekenen, maar ook het financieren/leasen van de kozijnen. Misschien een oud werknemer van Exakta?

mo
door mof - May 27, 2020 om 17:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een koopovereenkomst is een koopovereenkomst, getekend en je zit er in principe aan vast, er is geen algemeen recht om binnen 8 dagen te ontbinden.
Hoe overrompelend het gesprek voo ru ook heeft gevoeld, u heeft de man na het telefoongesprek zelf in huis uitgenodigd, hij is niet ongevraagd bij u langsgekomen en heeft u
over de telefoon een interessant aanbod gedaan waar u meer van wilde weten. U had drie dagen om zich voor te bereiden op dit gesprek en had u zelf ook kunnen voornemen niet direct te tekenen maar eerst alles op papier te krijgen. Dat heet voorbereiding. Ik denk niet dat dit colportage is en dat u de koop alleen kunt ontbinden als u een schikking met de man kunt treffen.

Topantwoord

ro
door ron503 - Jun 30, 2020 om 18:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft zelf het initiatief genomen door eerst informatie/een offerte aan te vragen en later een afspraak bij u thuis te maken. Van colportage kan dan geen sprake meer zijn want u heeft de man zelf uitgenodigd terwijl van colportage sprake als er zonder aankondiging een verkoper aan de deur staat die probeert u iets te verkopen. U heeft daarbij ook nog eens een koopovereenkomst ondertekent dus kunt u daar niet meer onder uit. De manier waarop de koopovereenkomst tot stand gekomen is wel discutabel tenzij de schets een aanpassing op de gedane offerte is gedaan.

Pe
door PeterMederwerker - Dec 2, 2020 om 16:13
1 Antwoorden / Vragen

Daar kunt u wel vanaf, volgens mij zijn de meeste bedrijven niet zo moeilijk. Natuurlijk proberen ze het eerst omdat u zelf immers aangeeft dat u ze zelf uitgenodigd hebt, en daarna bewust gekocht en getekend hebt. Daarbij waren jullie ook nog samen aanwezig, en wilden jullie ook een schuifpui. Anders was de verkoper van het bedrijf natuurlijk nooit bij jullie gekomen. Er moet wel sprake van interesse geweest zijn van jullie kant. En als de prijs daadwerkelijk in de buurt kwam waar de andere offertes alleen kozijnen voor leverden zonder de schuifpui, snap ik wel dat u nog geintresserder was. Maar zoals gezegd, ik denk dat als u niet betaalt, het gewoon blijft zoals het was. Mijn advies is wel om niets te kopen als u dat niet wilt kopen. Dan hoeft u geen dingen terug te draaien. U gaat toch ook geen garage bezoeken of bellen als u geen auto kopen wilt? Beetje dom..

ma
door marnix1 Dec 2, 2020 om 16:55
256 Antwoorden / 22 Vragen

Peter, weet je wat ook een beetje dom.. is?
raad eens!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 2, 2020 om 18:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Snelle reactie!

Ik denk dat de Topic starter nu op hun Advocaat zit te wachten....

gerbera
door gerbera Dec 2, 2020 om 21:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@peter, al eens naar de datum van dit topic gekeken, zal in die 8 maanden wel een hoop gebeurt zijn.