Johndam1981
door Johndam1981 Jan 7, 2019 om 05:26
Winkels & webshops

Korting of pure oplichterij?

Ik heb t laatste jaar geconstateerd dat heel veel bedrijven adverteren met een sale of uitverkoop van goederen.
En wat blijkt uiteindelijk geven ze zo goed als nergens korting op.
want die producten zijn tijdens de sale even duur als de rest van het jaar.
Ik heb dit gezien bij de Gamma en black friday bij de media markt spullen die zelfs duurder zijn gemaakt dan normaal.
Echt ongelooflijk toch.
en nu pas ook bij de Otto ik heb daar een kast gekocht in de sale voor 399,- evenals de bijbehorende verlichting ook zogenaamd afgeprijsd.
Maar deze artikelen stonden al een half jaar op mijn verlanglijstje. En toen waren ze niet in de sale maar precies dezelfde prijs ook 399,- maar volgens de Otto was hij nu in de aanbieding met 27% korting afgeprijsd van een bedrag iets boven de 500,- euro.
Echt t is toch gewoon pure oplichterij dat dat zomaar kan mogen die bedrijven de consument dan gewoon voor de gek houden? Ik vind dit echt niet normaal hoeveel mensen worden er op deze wijze niet bedonderd of moeten we dan van alles wat we kopen een prijslijst bij gaan houden om te kunnen bepalen of je wel echt korting krijgt of niet?

1746 14 Rapporteer

Ex
door Expansievat - Jan 7, 2019 om 05:55
38 Antwoorden / 2 Vragen

u bent onderzoeksjournalist ?

op hoop van zegen
door op hoop van zegen - Jan 7, 2019 om 07:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang , dat als U dit vermoed ,en toch koopt ,U onder de categorie gaat vallen, lekker mezelf in de maling genomen.

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2019 om 07:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of je laat je niet leiden door de kortingen, maar door de prijs die je werkelijk wilt betalen...

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 7, 2019 om 07:54
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Een winkelier kan zijn waren goedkoper maken om vele redenen, hier volgen de meest duidelijke:

  • Wanneer er een kans is dat het later niet meer verkocht gaat worden, vooral als er te veel voorraad is ingekocht.
  • Wanneer het seizoensgebonden artikelen zijn, en de opslag van de goederen te duur zou worden.
  • Om klanten naar de winkel te trekken, in de hoop dat zij ook andere goederen zullen kopen, of later nog eens terugkomen.
  • Om meer naamsbekendheid te krijgen.
  • Om ruimte te maken voor nieuwe artikelen.
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Opruiming

ne
door neodutchio - Jan 7, 2019 om 08:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Afgelopen maand kocht ik een nieuwe 50 inch tv. Afgeprijsd van 899 naar 699 euro. Heel vreemd dat de 55 inch gewoon voor 799 geprijsd was. Maar ja, de tv kwam voor mij het beste eruit en wilde perse die hebben. Dus wat zou het uitmaken wat de prijs was?
Net zo goed met uw kast. Heeft u die echt nodig, of vindt u die te duur? Optie 1 is gewoon kopen, optie 2 is doorsparen of elders kijken.

ge
door gewicht Jan 7, 2019 om 19:12
170 Antwoorden / 1 Vragen

Neodutchio , heb je toch je even € 100,- voordeel. Maar een iets kleinere ? Of is dat een schrijffoutje?

ne
door neodutchio Jan 7, 2019 om 20:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De 50 inch was zogenaamd afgesprijsd van 899,- naar 699 ,-
De 55 inch is standaart 799,-

Oftewel, die korting is geen korting. Echter kijk ik gewoon naar de verkoopprijs. Heb ik het er voor over, dan koop ik het.

pino123
door pino123 - Jan 7, 2019 om 09:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Iedereen kan een adviesprijs neerleggen en dan korting geven. Mensen staren zich blind op de korting en niet op de prijs waar de korting afgaat. Meestal werkt hierbij een ronde over internet heel goed, u zal dan zien dat andere winkels meestal dezelfde prijs aanhouden en er van korting geen sprake is. Het is dus geen oplichting, de consument houdt zichzelf voor de gek.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2019 om 09:15
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom koop je die kast dan als je vindt dat je bedonderd wordt?
En inderdaad, als je van plan bent iets te kopen tegen de prijs die je er voor wilt betalen, dan moet je daar moeite voor doen.
Prijzen vergelijken, bijhouden of er al korting wordt gegeven. En precies op het juiste moment toeslaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2019 om 10:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een lang verhaal maar m.i. bent u in voorkomend geval zelf degene die er populair 'in stinkt'. Het fenomeen is al decennia bekend als verkooptruc.

P.s. Wees voorzichtig met het woord oplichting! Oplichting is een strafbaar feit en dient te kunnen worden bewezen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 7, 2019 om 12:01
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo John,

Natuurlijk zijn die kortingen tijdens die "acties" vaak nep.

Je kunt het beste een gratis persoonlijk folderpakket aanvragen bij Spotta en Kies je folder.nl.
Je krijgt dan elke week de nieuwste folders in je brievenbus zodat je de prijzen in de gaten kunt houden.

jo
door jorisw - Jan 7, 2019 om 15:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen worden niet bedonderd maar laten zich bedonderen omdat het gezond verstand wordt uitgezet na het zien van het woord KORTING of AANBIEDING.

Ik hoop niet dat er maatregelen (oftewel: nog meer regeltjes) komen om dit te veranderen. Als mensen zo dom zijn dat ze hier intrappen verdienen ze niet beter.

Johndam1981
door Johndam1981 - Jan 7, 2019 om 16:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind sommige antwoorden hier echt geen toegevoegde waarde.
die kast heb ik gekocht omdat ik perse die kast wilde hebben.
waar het mij om gaat is dat de verkoper zegt dat ik 27% korting krijg.
Dus simpel gezegd word ik voorgelogen.
Want ik krijg namelijk helemaal geen korting.
want wat jullie zeggen dat komt er eigenlijk op neer dat voorbeeld.
Ik ga met mijn auto naar de garage men zegt daar we hebben een actie bij deze reparatie word gratis voor u de olie vervangen.
Vervolgens vervangt de garage helemaal geen olie.
En jij gaat vrolijk naar huis omdat je denkt dat ze de olie van je auto hebben vervangen.
Dat soort dingen die zijn gewoon niet ok!!
En die mensen die dan nog durven beweren dat men dom is en het verdient om bedonderd te worden moet eens nadenken over hoe dom die opmerking eigenlijk wel niet is.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga nooit naar zo’n garage. Ik laat gewoon de beurt doen tegen de vastgestelde prijs.

Maar als die kast al een half jaar voor die prijs gemeld stond, wist u toch van te voren dat u geen korting kreeg. Hoeft u nadien niet te gaan zitten rekenen.

diumenge
door diumenge Jan 7, 2019 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat zei die verkoper toen je hem vertelde dat hij je voorloog over die korting?

lo
door lovewinnie - Jan 7, 2019 om 16:42
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Gezond verstand gebruiken en Google ????????. Als ik een aanbieding zie en het product nodig heb ga ik eerst zoeken of het nog goedkoper kan. Zo voel je je nooit opgelicht  Trap ook echt niet in helft van de prijs acties of Black friday . Niet blind afgaan op het woord korting want 9 vande 10x geen korting is

Johndam1981
door Johndam1981 - Jan 7, 2019 om 16:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er mij gewoon om dat ik als consument gewoon eerlijk behandelt word.
Waar gaat het heen met de maatschappij als we elkaar voorhouden dat het acceptabel is dat we elkaar voor de gek houden.
Zolang er maar geld word verdient.
Stel dat je heel erg ziek bent en de behandeling heeft eigenlijk geen of weinig positieve invloed.
Maar ze spiegelen jou voor dat het echt een goede keuze is.
Want ze verdienen dan goed aan jou.
Is het dan nog steeds acceptabel?
Nee want je word gewoon keihard besodemietert!

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt er nu wel een garage bijslepen of de gezondheidszorg, maar daar schiet u echt niets mee op. U hebt die kast gekocht, willens en wetens dat u geen korting kreeg. Veel plezier er mee.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2019 om 18:48
6599 Antwoorden / Vragen

Die korting krijg je op de normale prijs. Vroeger was het zo dat je vanaf 1 januari en 1 juli opruiming had, gedurende 4 weken.
Nu heb je het hele jaar door opruiming.
Het kan dus best dat  een half jaar terug al die korting al kreeg. Bovendien was dat in juli,  de zomeropruiming.
De korting kan wisselen. Soms heb je een paar weken extra korting en daarna weer de oude prijs.
Je wordt niet bedonderd. Je moet daar even op letten.