Pi
door Pieter1984 Apr 30, 2023 om 14:34
Winkels & webshops

Korting onder voorwaarden

Mag een winkel wettelijk gezien een app of kortingskaart afdwingen als voorwaarde om korting te geven?

En waar zijn de regels hierover vastgelegd?

4010 10 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Apr 30, 2023 om 14:45
422 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft de wetgeving gelukkig niets mee te maken. Die 'spel'regels bepalen de winkeliers zelf. Dus als de winkelier alleen maar korting wil geven als je de app of kortingskaart gebruikt, dan mag hij dat gewoon doen.

mahadma
door mahadma - Apr 30, 2023 om 14:55
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als (voorbeeld) een AH u met een bonuskaart een korting aanbiedt op artikel X, en je hebt geen bonuskaart dan heb je dus geen recht op die korting, mits vooraf aangegeven.

Zodra u even een bonuskaart bij de servicebalie regelt of van een andere klant even een bonuskaart vraagt/leent zult u die korting wel krijgen.

Hier is geen wet voor, en wees daar in regeltjesland NL maar blij om.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 30, 2023 om 14:58
2053 Antwoorden / Vragen

Afdwingen? U bedoelt als voorwaarde stellen, en natuurlijk mag dat, korting is een gunst, zo mogen zelfs één iemand korting geven en anderen niet, los van wat voor pasje of app ook.

mahadma
door mahadma Apr 30, 2023 om 15:01
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Bij entree in (voorbeeld) dierentuinen heb je ook verschillende prijzen, 0 tot 2 gratis, 2 tot 12 bepaald bedrag, 13 tot 65 bepaald bedrag en 65 plus weer wat korting. Dit is al jaren zo.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 1, 2023 om 11:15
2053 Antwoorden / Vragen

Eens maar dat is nog steeds vooraf geregeld en controleerbaar. Mijn punt is dat een leverancier gewoon korting mag geven, bijvoorbeeld aan iemand die daar om vraagt, en dat schept geen enkele verplichting naar andere klanten, vaak noemen we die mensen 'inkopers'.

sira
door sira - Apr 30, 2023 om 15:04
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat mag.
Ik vis meestal achter het net, het zij zo.

getty
door getty - Apr 30, 2023 om 16:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat mag

U mag dan zelf Kiezen of u  dit wil.

ne
door neodutchio - Apr 30, 2023 om 17:37
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het niet mogen? Waarom moet er wettelijk vastgesteld worden dat een ondernemer geen regels mag hanteren bij kortingen?

rj
door rjw - Apr 30, 2023 om 18:34
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig is niet alles kapotgeregeld. Maar als je dit soort vragen ziet snap je wel waarom er zoveel regeltjes zijn in Nederland. Alles moet tot in de punten en komma's in regels worden gevat.

En er wordt niks "afgedwongen". Er zou iets worden afgedwongen als je totaal geen keuze meer hebt en je zo'n kaart van de winkelier MOET nemen. Je kunt nu het product zonder korting kopen, je kunt naar een andere winkel gaan, wachten tot het ergens ook in de aanbieding is, etc. Keuze genoeg.

Pi
door Pieter1984 Apr 30, 2023 om 19:50
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moeten sommige dingen wel worden vastgelegd, juist omdát dit zo'n regeltjesland is.

Als je een winkel in de buurt hebt, (en je hebt bijv geen auto om ver weg te gaan zoeken en ook geen computer om dingen online te bestellen) en je wilt gewoon net zulke korting als de ander mét de app dan wordt je er hoedanig wel toe gedwongen ook de app te nemen.

Dus als je niet bereid bent je ziel te verkopen aan deze partijen dan betaal je wel door het volle pond neer te moeten leggen.

Mabelle
door Mabelle Apr 30, 2023 om 20:32
422 Antwoorden / 1 Vragen

Je hoeft geen computer te hebben om online te bestellen, smartphone is voldoende. Op de fiets kun je ook boodschappen doen.

sira
door sira Apr 30, 2023 om 21:17
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Pieter1984
Als je persé korting wil dan neem je toch de klantenkaart of de app en als je die beide niet wil hebben, dan ook geen korting. Ik ben een stukje ouder dan u, maar ik heb een pc, een gsm, een auto en een fiets. Online bestellen doe ik niet, dat kan ik zelf nog wel doen. Beetje met de tijd meegaan.

tenormin
door tenormin Apr 30, 2023 om 23:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mabella, grappig, ik heb alleen maar een computer, geen mobiel, geen app nada, niets.  En fietsen kan ik ik ook niet meer, noch naar een super lopen. PLus dat mijn super  niet meer kan bezorgen, geen bezorg personeel. En je kan natuurlijk heel jong denken, zoals je schrijft: alleen, niet iedereen is niet meer mobiel. Wat ik weleens vaker in jouw antwoorden.

Mabelle
door Mabelle Apr 30, 2023 om 23:59
422 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn antwoord is voor TS bestemd, niet voor jou. Knap dat je weet dat hij oud en krakkemikkig is, ik lees dat namelijk nergens. Bovendien kan hij gewoon de bonuskaart gebruiken, heeft hij geen computer of smartphone voor nodig, maar hij wil zijn ziel niet verkopen...

rj
door rjw May 1, 2023 om 09:35
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@pieter1984: Maar natuurlijk. Consumenten kunnen niets meer zelf, alles moet geregeld worden... Misschien moet de overheid gewoon voedselpakketjes gaan afleveren bij iedereen zodat wij als mensen niets meer met die enge winkeliers te maken hebben. En bij alles wat we gaan doen wordt je gekoppeld aan 2 mensen vanuit de overheid die je overal bij helpen. Als die dan wat zien waar nog geen regels voor zijn kunnen ze die meteen voor gaan stellen aan 20 commissies. Stel je voor dat er iets onverwachts gebeurt.....

lo
door lovewinnie - May 1, 2023 om 10:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je krijgt de korting in ruil voor jou gegevens. Het is graag of niet .
De voorwaarden kunnen per winkel en actie verschillen.
Denk aan de bonuskaart van de ah of de klantenkaart van kruidvat met persoonlijke aanbiedingen. Maar ook bijvoorbeeld bouwmarkt is dat steeds meer de norm. Ikea kent de familiekaart ( extra korting)

Fe
door FeikoDrost - May 5, 2023 om 11:07
1 Antwoorden / Vragen

Ja en als je niet wilt dat de leverancier je gegevens heeft, dan is er misschien ook een anonieme kortingskaart beschikbaar (bijvoorbeeld AH)

th
door thieu May 5, 2023 om 13:41
148 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wordt steeds moeilijker.
In het begin kon je bij AH alleen zelfscannen met een klantenkaart. Toen ik eens aangaf dat ik geen zin had mijn hele doopceel te lichten om hun minder werk te bezorgen kreeg ik meteen een anonieme kaart.
Maar een tijd later werd daar verschil in gemaakt. Je kunt nog steeds een anonieme kaart krijgen voor de zelfscan, maar voor korting moet je echt je gegevens invullen.

rj
door rjw May 5, 2023 om 15:31
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen voor persoonlijke korting moet je je gegevens geven. Wat logisch is want je kunt geen persoonlijke kortingen geven als je niet weet wie het is....

th
door thieu - May 5, 2023 om 13:37
148 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al een paar keer aangegeven, dat mag. En die winkel doet dat niet voor niets. Bedrijven zijn tuk op de berg informatie die ze op die manier van hun klanten (gratis en voor niets) krijgen.
Daarom heb ik b.v. nergens een "klantenpas" o.i.d.. Ze hebben er helemaal niets mee te maken wat ik koop en wanneer. Ik geef er sterk de voorkeur aan een lekker anonieme klant te zijn. Dan maar iets meer betalen. ;-)