ML
door MLBarendrecht Jul 19, 2021 om 12:06
Winkels & webshops
Kunnen jullie helpen met het ophalen van plantenbaken van VidaXL

Goedemiddag,

11 januari 2021 heb ik 2 plantenbakken bij VidaXL besteld: vidaXL Plantenbak verhoogd 200x50x50 cm acaciahout. 22 januari heb ik de bakken geplaatst omdat ze eerst voorzien moesten voorzien worden van worteldoek.

Binnen 2 weken waren de wanden dusdanig krom getrokken dat niet binnen de tolerantie valt, 1 maand later waren de klachten nog erger. Ik heb toen contact opgenomen met VidaXL en deden mij een voorstel van nieuwe onderdelen leveren of 25 euro schade retour geven. Omdat ik dacht dat de schade hersteld kon worden heb ik na enige tijd gekozen voor het geld. Onderdelen vervangen is immers heel moeilijk in een gevulde plantenbak die van binnenuit gemonteerd zit. Daar zijn wel heel veel (vertaalde) mails heen en weer gestuurd omdat ik € 25,- niet vind passen bij de schade t.o.v. de aanschafprijs en de zeer jonge leeftijd van de bakken. Door de starheid van het bedrijf uiteindelijk akkoord gegeven.

Half april was de schade zo erg dat de bakken geen bakken meer waren. Uiteindelijk heb ik de bakken opnieuw gemaakt wat me 20 uur werk gekocht heeft. Ik heb VidaXL gevraagd de goederen op te komen halen, maar weigerde dat.

Toen heb ik contact gezocht met ThuiswinkelWaarborg.org waar ze bij aangesloten waren. Daar heb ik een klacht ingedient en binnen zeer korte tijd kreeg ik een mail van VidaXL dat ze de goederen wilde komen ophalen. Ik moest doorgeven wat de omvang en het gewicht was van de pakketten. Het verpakken van deze goederen is best een klus dus daarom heb ik begin juni antwoord gegeven op de gevraagde informatie.

Nu weigeren ze de spullen op te halen en beroepen zich er op dat er al een regeling getroffen is van € 25,- schadeherstel.  Ik toen wederom een klacht ingedient bij ThuiswinkelWaarborg.org van het niet retour nemen en het niet uitbetalen van de aangekochten goederen. Van hen krijg ik nu helaas ook geen reactie meer.

Zit ik nu te kijken, is VidaXL geen eens meer door hen erkend terwijl ze dat zeker waren.

Vandaag heb ik gechat met VidaXL (bellen kan niet) en het verhaal nogmaals voorgelegd. Wederom de afwijzende antwoord, u hebt gekozen voor de € 25,- en daarmee zijn we klaar. En ze verbreekt de chatsessie. Heel raar om ze een consument te laten zitten met goederen die non-conform geleverd zijn.

Met vriendelijke groet,

Lennard

2638 13 Rapporteer

Be
door Bewaklu - Jul 19, 2021 om 12:10
132 Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

diumenge
door diumenge Jul 19, 2021 om 12:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2021 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bakken wilt laten ophalen, zult u een transportbedrijf in moeten schakelen. Dit hier is een forum.

Afgezien daarvan, u bent akkoord gegaan met een schadevergoeding. En dan is het klaar.

Donuts
door Donuts - Jul 19, 2021 om 12:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat ik dacht dat de schade hersteld kon worden heb ik na enige tijd gekozen voor het geld.

En daarmee is de zaak afgehandeld. Je hebt deze oplossing namelijk geaccepteerd.

Vidaxl is nog steeds aangesloten bij thuiswinkel.org
https://www.thuiswinkel.org/leden/vidaxl-nl/

marita5
door marita5 - Jul 19, 2021 om 12:18
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MlBarendrecht ,

Ik toen wederom een klacht ingedient bij ThuiswinkelWaarborg.org van het niet retour nemen en het niet uitbetalen van de aangekochten goederen. Van hen krijg ik nu helaas ook geen reactie meer.

Zit ik nu te kijken, is VidaXL geen eens meer door hen erkend terwijl ze dat zeker waren.

VidaXl is nog altijd aangesloten bij Thuiswinkel.org , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/vidaxl-nl/certificaat/

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

Bel ons

Bereikbaar op werkdagen
tussen 8:30 en 17:00 uur

Donuts
door Donuts - Jul 19, 2021 om 12:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Breng (of bel) het naar het grofvuil van je gemeente, ben je het ook kwijt.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 19, 2021 om 12:40
7187 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Jul 19, 2021 om 12:54
6599 Antwoorden / Vragen

VidaXL heeft je een voorstel gedaan nieuwe onderdelen te leveren of €25 schadevergoeding en de bakken houden.
Je hebt gekozen voor de €25. Daar kun je niet meer op terugkomen.
Zijn het deze bakken van €249,99 per stuk waarvoor je €25 hebt geaccepteerd?
Dan is het wel heel bijzonder dat je daar genoegen mee hebt genomen.
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-plantenbak-verhoogd-200x50x50-cm-acaciahout-/8718475614173.html
Zijn ze nadat je de bakken opnieuw hebt gemonteerd nog steeds niet goed?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2021 om 13:32
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u wel,zij het kennelijk onder enige druk, accoord gegaan met de schaderegeling. U stelt evenwel dat u een e-mail heeft met de toezegging om een en ander bij u op te halen. Hoewel normaliter u ook zelf verantwoordelijk bent voor retournering kan dat van belang zijn en het lijkt mij toch zinvol om dit probleem/deze gang van zaken te melden bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  .

Ik zie in een al gevenbe reactie dat de verkoper nog wel is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg.

Maar dan is er ook nog sprake van het feit dat hier sprake kan zijn van het niet nakomen van de wetgeving m.b.t. consumentenbescherming waarin is geregeld dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een conform product en als dat niet zo is er sprake moet zijn van gratis reparatie. Als dat niet kan van het leveren van wel een adequaat/confom pruduct en als dat niet kan heeft recht op uw geld terug. En dat prevaleert naar mening inb deze casus. Dat tenzij de verkoper binnen 6 maanden na levering kan bewijzen dat de oorzaak bij u en niet bij hen niet.

Maar ja, u zou als nog een ingebreke stelling kunnen overwegen maar dan geldt m.i. toch ook helaas het gegeven dat u accoord bent gegaan met de genoemde schadevergoeding.
Indien u in de toekomst weer eens te maken heeft met het geleverd krijgen/ aangekocht hebben van product dat niet blijkt te voldoen aan de normaliter te stllen eise (niet conform is) de volgende tips: (gebaseerd op het gestelde in het BW art 17 t/m 25) https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

En indien u overwecht dan toch een ingebreke stelling te doen, zie dan deze info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  m.b.t. niet nakomen van de wetgeving in deze (m.a.w. wanprestatie) en zich er (naar mijn mening) met een schijntje (€25,00) vanaf te maken.

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2021 om 13:41
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Het is OF OF en niet EN EN, anders gezegd, u had de keuze, u heeft gekozen voor geld en daarmee de andere optie van de hand gewezen. Einde verhaal.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2021 om 16:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas met het ophalen kan ik u niet helpen maar met de plantenbakken bent u behoorlijk de fout in gegaan.

Acaciabakken zijn niet echt geschikt om deze als "normale" plantenbak te gebruiken, deze worden normaal met zgn binnenbakken gebruikt. Zoals u ze heeft gebruikt met worteldoek, wat vocht door laat, is de druk op de wanden en bodem te groot en mede door vocht en hoeveelheid grond trekt de boel krom. U had het kromtrekken ietwat kunnen beperken door de bakken tot halverwege te vullen met hydrokorrels en de rest potgrond, maar dan nog worden de delen vochtig en blijft het risico van kromtrekken. Beter is de bakken aan de binnenzijde te voorzien van (landbouw)folie wat het vocht tegen houd zodat de bak droog blijft, worteldoek wordt gebruikt om te voorkomen dat er grond uit een houten bak loopt.  Als ik op de site kijk zie ik ook dat alle bakken van acaciahout ook zijn voorzien van een of meerdere binnenbakken.

Donuts
door Donuts Jul 19, 2021 om 16:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Aha, gebruikersfout dus.

rj
door rjw Jul 19, 2021 om 19:56
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik het plaatje zie is het eigenlijk geen bak (er zit geen bodem in) maar meer iets om inderdaad 1 of meerdere potten of bakken in te zetten.

gerbera
door gerbera Jul 19, 2021 om 21:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt helemaal.

panter22
door panter22 - Jul 19, 2021 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Is het nu de binnenkant van de plantenbak of de buitenkant, die je laat zien.
De dwarsbalken die gebroken zijn, horen volgens het plaatje van VidaXL aan de binnenkant te zitten.
Als je er wat steviger balken tegenaan schroeft,blijft de bak dan niet recht?

ro
door ronny530 - Jul 19, 2021 om 18:29
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft de garantie afgekocht voor 25 euro met behoud van de plantenbakken en daarmee is VidaXL niet meer aanspakelijk voor de vervolgschade. Zo te lezen heeft u de acacia houten bakken van worteldoek voorzien en toen gevuld met grond zonder te weten dat worteldoek vocht doorlatend is waardoor het hout door vocht uit gaat zetten en uiteindelijk krom trekt. Sec gezien heeft u wel goede producten ontvangen maar verkeerd gebruikt en rest u niets anders dan de planten verwijderen de grond er uit scheppen en het acacia hout te laten drogen. De kans bestaat dat na krimp de vorm weer terugkeert maar dat kan een tijd duren, die tijd kunt u gebruiken om meer over houtsoorten te weten te komen en dat het handig is om de planten in passende vochtdichte plantenbakken te doen en in de houten plantenbakken te plaatsen.