Joep6
door Joep6 Feb 6, 2023 om 19:50
Winkels & webshops

Lucovitaal shiatsu massage kussen garantieperiode

Op 29 mei 2022 twee shiatsu massage kussens bij Lucovitaal online gekocht en één daarvan cadeau gegeven. Een paar weken terug is de cadeau gegeven kussen stuk gegaan en heb dus per mail contact opgenomen met Lucovitaal. Telefonisch kun je ze haast niet bereiken.

Hieronder plaats ik de reactie op mijn eerste mail:

"Dank voor uw bericht. Vervelend dat uw massage kussen niet meer werkt.

Mogelijk belde u op een druk moment. Wij zijn iedere dag bereikbaar van 10:00 tot 18:00 uitgezonderd op zaterdag dan zijn wij open tot 17:00 en op zondag dan zijn wij gesloten.

Wij zien inderdaad dat u op 29 mei 2022 twee massage kussens heeft aangeschaft op de webshop.

Helaas hanteren wij een garantie termijn van 6 maanden. U zou kunnen proberen om de massage kussen op verschillende stopcontacten aan te sluiten of om te kijken of het daar aan ligt.

Of mogelijk te kijken of het ligt aan de adapter en indien mogelijk een nieuwe aan te schaffen."

Op de site van Lucovitaal staat nergens vermeld wat de garantieperiode is en ook niet in de offerte en factuur die je ontvangt.

Daarna weer een mail gestuurd en daar heb ik de volgende reactie op ontvangen:

"Dank voor uw bericht. Vervelend dat u dit zo ervaart.

Wij hanteren zes maanden garantie bij het aanschaffen van de Shiatsu Massage Kussen.

Uw bestelling was van 29 mei en helaas is hierbij de zes maanden garantie verstreken."

Heb toen eindelijk telefonisch contact gehad met de klantenservice. Gevraagd waar het stond dat je zes maanden garantie had. Maar hier kreeg ik geen antwoord op en er werd steeds herhaald dat het zes maand garantie was. Toen ik bleef aandringen op antwoord werd de verbinding verbroken. Opnieuw gebeld en gezegd dat ik het oplichterij vond wat ze deden. En ze verplicht zijn om onder de voorwaarden de garantieperiode te vermelden en anders het door kunnen geven waar het staat als je belt.

Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben met het bedrijf Lucovitaal? Weet iemand welke stappen ik eventueel kan ondernemen om mijn recht te halen?

Alvast bedankt.

1465 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2023 om 19:58
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Die 6 maanden garantie bevalt mij niet. Voor zover ik weer is er tegenwoordig door de verkoper altijd/vaak 2 jaar garantie. Hoewel een verkoopprijs van € 29,90 kan ik mij een kortere termijn voorstellen. De garantietermijn is niet vindbaar.

rj
door rjw Feb 6, 2023 om 20:39
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Die 2 jaar staat alleen in de EU richtlijn. Maar de Nederlandse overheid heeft dat naast zich neergelegd, waardoor er in de wet geen minimum garantietermijn staat (het geeft ook meteen weer eens aan dat "Brussel" niet zo veel te vertellen heeft, het zijn de landelijke regeringen die wetten maken). De Nederlandse wet schrijft alleen voor dat de garantietermijn relevant moet zijn voor het soort product. Dat kan 2 jaar zijn, maar ook 6 maanden. Ik ken het betreffende product waar TS het over heeft niet dus 6 maanden zou realistisch kunnen zijn, maar ook totaal niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2023 om 20:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is dus weer een verkoper die de prevalerende wetgeving negeert!  De wetgeving gaat dus voor op de garantie regeling doe de verkoper hanteert. (en bewust of mogelijk volstrekt onwetend al betwijfel ik dat.

Voor die wetgeving zie o.a. dit en daaronder advies wat u kunt doen:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Aanvullend: ik zie o.a. bij trustpilot recencies die bij lange na niet allemaal positief zijn! En dan toch ook maar nu als 'mosterd na de maaltijd'

https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

 https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/malafide-webshop-onduidelijke-dropshipper-of-betrouwbare-webwinkel-zo-word-jij-nooit-meer-genept/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20maandag%203%20oktober&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20221003#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+maandag+3+oktober

Zie verder voor nog meer details/waarschuwingen: ACM www.consuwijzer.nl

(https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Ergo is het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

Indien men wel een keurmerk heeft kunt u daar ook terecht met uw klacht.
Correctie: ik zie inmiddels ook het antwoord van @MARITA5 waarin is aangeven dat men nergens bij is aangesloten. !!

marita5
door marita5 - Feb 6, 2023 om 20:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joep6 ,

Lucovitaal is nergens bij aangesloten .

De voorwaarden Art 11 , wijs Lucovitaal hier op .

Artikel 11 - Conformiteit en Garantie

De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.

Artikel 15 - Klachtenregeling

De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

https://www.lucovitaal.nl/algemene-voorwaarden

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

sira
door sira - Feb 6, 2023 om 22:06
2289 Antwoorden / 24 Vragen

6 Maanden garantie op een artikel van € 29,95 vind ik niet te kort.

Joep6
door Joep6 Feb 7, 2023 om 00:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan moet die garantieperiode toch vermeld worden op je factuur of dat je het terug kan vinden bij het product of de algemene voorwaarden.En een medewerker van de klantenservice moet je toch kunnen vertellen waar de informatie over de garantieperiode staat op de site. En het antwoord dat je het product in een ander stopcontact moet proberen vind ik ook maar raar want dat doe je automatisch al.

sira
door sira Feb 7, 2023 om 09:16
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet verder niets van dit bedrijf. Als ik een hoofdkussen nodig heb, koop ik dat niet bij Lucovitaal, maar ga ik naar een speciaalzaak.

Wat betreft die garantieperiode, voor € 29,95 kun je niet veel verwachten. Deze kussens staan gewoon te koop op de site van Alibaba (voor bedrijven) en AliExpress (voor consumenten).

Joep6
door Joep6 Feb 7, 2023 om 13:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om een "gewoon" hoofdkussen want dan zou ik die gewoon in de winkel gekocht hebben om het product goed te kunnen beoordelen.

Een (web)winkel moet duidelijk aangeven hoeveel garantie je op een product hebt. En een klantenservice moet kunnen vertellen waar het staat op de site!

Misschien moet je wat beter lezen SIRA want je geeft wel commentaar maar weet volgens mij niet waarop.

sira
door sira Feb 7, 2023 om 16:20
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan prima lezen, beter dan u misschien denkt.

Ja
door JannyBoe - Feb 7, 2023 om 10:04
503 Antwoorden / Vragen

Garantieperiodes gelden voor dure maar ook voor zogenaamd goedkope producten.
Het gaat om uw rechten als consument @JOEP6, niet om een mening of iemand persoonlijk iets wel of niet acceptabel vindt.
De reacties van @HEREMIETKREEFT en @MARITA5 bieden voldoende aanknopingspunten om het er niet bij te laten zitten.
Op de website van Consuwijzer vindt u nuttige voorbeeldbrieven.
U hebt wettelijke garantie en die hoeft niet na 6 maanden te eindigen.
Succes.

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 7, 2023 om 14:09
155 Antwoorden / Vragen

Voor 30 euro? Bespraar je de moeite. Het is niet alsof je een kwaliteitsartikel hebt besteld. Ik geloof er dan ook niets van dat er infrarood strailing in zit aangezien dat niet werkt als je het afdekt met stof. LIjkt mij duidelijk een nep product. Doe je zelf een lol en google een infrarood lamp. Dan zie je vanzelf waarom dat hier niet in kan zitten.

Joep6
door Joep6 Feb 7, 2023 om 14:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een bedrijf hoort toch duidelijk op hun site de garantieperiode te vermelden. En een klantenservice hoort toch te weten waar dit op de site staat en dit aan de klant te kunnen vertellen. Het bedrag is ook niet hoog maar het gaat mij er om dat ze niet duidelijk en eerlijk communiceren! Kreeg als antwoord dat een adapter maar een half jaar mee gaat. Staat niet bij het product vermeld en dan lever je wel hele slechte kwaliteit. Dit is mensen misleiden en oplichten en daar maak ik me boos over. Want ik zal vast niet de enige klant zijn die zo behandeld wordt. En een infraroodlamp is reeds in ons bezit.

sira
door sira Feb 7, 2023 om 16:22
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ze staan gewoon op de site van Alibaba en AliExpress, dus ze zullen niet gecontroleerd zijn volgens de Nederlandse normen en als ze er in China geen garantieperiode aan koppelen, zal Lucovitaal dat ook niet doen.

Ja
door JannyBoe Feb 7, 2023 om 16:23
503 Antwoorden / Vragen

Nogmaals, garantieperiodes -want dat is hier de vraag- gelden voor dure maar ook voor zogenaamd goedkope producten.
Het gaat om uw rechten als consument @JOEP6, niet om een mening of iemand persoonlijk iets wel of niet acceptabel vindt.
De reacties van @HEREMIETKREEFT en @MARITA5 bieden voldoende aanknopingspunten om het er niet bij te laten zitten.
Op de website van Consuwijzer vindt u nuttige voorbeeldbrieven.
U hebt wettelijke garantie en die hoeft niet na 6 maanden te eindigen.

Ja
door JannyBoe Feb 7, 2023 om 16:25
503 Antwoorden / Vragen

Producten die in Europa verkocht worden hebben een keurmerk en moeten voldoen aan Europese, dus ook Nederlandse, veiligheidseisen.
Hier is de wetgeving van de Rijksoverheid te vinden.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 7, 2023 om 17:49
155 Antwoorden / Vragen

Joep6.

Je koopt een prul product op een prul website en nu ben je verbaast dat ze prul voorwaarden hebben. Mijn punt is dat deze strijd je helemaal niets gaat opleveren behalve frustratie en verloren tijd. Het is het letterlijk de moeite niet waard. Maar he, het is jouw leven ik ben alleen benieuwd wat je hiermee wil bereiken? Ik kan je namelijk op een blaadje geven dat al jouw frustraties en boosheid helemaal geen enkele verandering zullen bewerkstellen.

Ja
door JannyBoe Feb 8, 2023 om 13:24
503 Antwoorden / Vragen

Of gewoon voor je rechten gaan en de wettelijke garantieregeling gebruiken.
Met als doel je geld terug te krijgen.
Niet van tevoren afhaken met mitsen en maren maar gaan!