Ch
door Cheszco Oct 22, 2019 om 11:16
Winkels & webshops

Mag albert heijn mijn boodschappentas weigeren?

Onlangs wilde ik bij de AH in mijn straat boodschappen doen, (doe ik altijd als ik langs kom vanuit mijn werk!) Deze maal stond er een beveiliger. Hij hield mij tegen en vertelde mij op een nogal onvriendelijke manier dat ik mijn rugtas niet mee naar binnen mocht nemen. Nu gebruik ik deze rugtas al 7 jaar om boodschappen te doen, en ben nog nooit geweigerd! (in geen enkele AH overigens.
Ik heb de beveiliger uitgelegd, dat ik mijn boodschappentas gewoon nodig heb en bovendien dat ik er dure spullen in heb zitten die ik niet zomaar aan iemand anders toevertrouw!
De beveliger echter was onvermurwbaar! Dus ik heb de manager er bij laten roepen. De manager zei ook nogmaals dat ik mijn tas moest achterlaten.
Het lijkt me zeer ongewoon want dit zou beteken dat er op een drukke dag wel 40 tassen tegelijk moeten worden achtergelaten en dat heb ik sowieso nog nooit gezien! of zien gebeuren.
Nu vermoed ik dat een organisatie dit helemaal niet mag vragen van de klant. Maar aangezien je al aardig voor paal staat in je eigen albert heijn, ga je ook niet uit je dak! Ik heb nog wel aangegeven, dat wanneer zij de klanten niet vertrouwen, (en dus in dit geval mij niet vertrouw, waarom zou ik AH dan wel moeten vertrouwen met mijn dure spullen???!!!.
Graag hoor ik hoe ik dit aan kan kaarten bij AH of liever bij Ahold!
Iemand dezelfde ervaring? ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,

14296 36 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2019 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En moesten andere mensen dan ook hun tas achterlaten? En waar moest u die tas dan achterlaten? Was dat in afsluitbare kasten?

fa
door fairman Oct 23, 2019 om 11:50
22 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom is dit een topantwoord?    Het zijn toch alleen vragen en geen antwoorden!

Topantwoord

ne
door neodutchio - Oct 22, 2019 om 11:31
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u rond lunchtijd een supermarkt in de buurt van een middelbareschool binnen loopt, dan is het eerst hink stap sprong over alle tassen heen.
Een supermarkt mag vragen of u een wagentje of mandje wil gebruiken en om tassen buiten de deur te houden. Schijnbaar is dat in uw filiaal nodig aangezien er spullen verdwijnen. Aan de buitenkant is niet te zien wie er gaat stelen of niet, dus onderscheid daar in maken kan dus niet. Ook al komt u al jaren over de vloer, ze willen geen tassen binnen hebben.
U hebt dan de keuze om geen tas mee te nemen, deze ergens achter te laten of om naar een andere supermarkt te gaan.

panter22
door panter22 Oct 22, 2019 om 15:17
6599 Antwoorden / Vragen

Dan staat er toch wel een winkelmedewerker bij de tassen.

ne
door neodutchio Oct 22, 2019 om 18:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, die worden gewoon bij de ingang letterlijk neer gegooid.

holstein
door holstein Oct 23, 2019 om 14:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dat is onzin, dat kunnen ze je nooit verplichten, dan moet het op een of andere manier worden bewaakt, maar zo niet.

ne
door neodutchio Oct 23, 2019 om 17:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Elke winkelier mag verbieden om goederen mee de winkel in te nemen. Het is ook niet het probleem van de winkelier waar je je tas gaat laten.

holstein
door holstein Oct 27, 2019 om 17:13
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nee, je laat gewoon je tas met laptop en allerlei spullen bij de deur liggen, ja hoor, zou jij ook vast mee akkoord gaan.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 19:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou je met een laptoptas een supermarkt in willen lopen? Een supermarkt is bedoeld om eten te kopen, niet om met volle tassen binnen te lopen. Dat het gedaan wordt wil niet zeggen dat de eigenaar daar akkoord mee hoeft te gaan.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2019 om 20:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, men zou b.v. vanuit kantoor met je laptop in je tas even de super in willen om de avondhap te kopen? Of is dat een raar idee? Ik heb nooit mijn tas afgegeven, zelfs niet bij de Makra of Sligro. Hoeft daar trouwens niet meer. Ze mogen altijd kijken, maar tas afstaan, no way!

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:08
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een supermarkteigenaar, en trouwens elke winkeleigenaar, mag aangeven dat je niet met tassen naar binnen mag. De klant mag dan weer de keuze maken om dan wel of niet naar die winkel te gaan. Dus als je graag met je laptoptas en rolkoffer vol met thuiswerk langs de super wil, wees dan niet verbaasd dat je dan geweigerd wordt. Het is niet de verantwoording van de winkelier om op je spullen te letten.

Ch
door Cheszco - Oct 22, 2019 om 11:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie Tijger!
Ik was echt de enige waar dit aan gevraagd werd. De tas zou dan achter de sigaretten toonbank komen te liggen. (welke vaak ook onbemand staat) Bovendien kom ik al meer dan 10 jaar in deze albert heijn en heb ik nog NOOIT om mij heen gehoord dat je verplicht je tas moet afgeven in deze albert Heijn. Bij andere albert heijn's mag je zelfs met het scan apparaat je boodschappen meteen in je tas doen.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Oct 22, 2019 om 11:37
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn ook nog andere supermarkten. Ze zouden mij er nooit meer zien.

Ch
door Cheszco - Oct 22, 2019 om 11:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Neodutchio,
Dank voor het antwoord. Om u even een voorbeeld te geven. wie is er aansprakelijk voor mijn spullen als ik deze achterlaat? hoe wordt dit wettelijk bepaald?
Wanneer ik bij het ontvangen van de tas claim dat er wat mist uit mijn tas, wie is er dan verantwoordelijk?

Bij de mediamarkt wilden ze ook graag tassen in kluisjes hebben, maar de Mediamarkt is hier ook op teruggekomen. Waarschijnlijk omdat de wettelijke aansprakelijkheid nooit kan (aan)duiden wat voor spullen er werkelijk in bewaring zijn genomen.
Toch ben ik benieuwd hoe de wet hier mee om gaat.

audb
door audb Oct 23, 2019 om 12:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als een tas of ander voorwerp zoals jassen in een gabarobe wordt opgehangen dan is het bedrijf voor 100% aansprakelijk bij diefstal of vermissing ook al staat er er een bord dat ze niet verandwoordelijk zijn.

rebek
door rebek Oct 27, 2019 om 16:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Paar maanden geleden moest.bij media markt je tas nog in een kluisje. Al zie je genoeg mensen met tassen binnen lopen

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:11
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet de verantwoordelijkheid van de winkelier om op uw spullen te letten. Het doel van een winkelier is verkopen, niet oppassen. Dat sommige een service bieden om veilig uw spullen op te kunnen slaan wil niet zeggen dat dit algemeen goed is.
Elke winkelier mag voorwaarden/regels hangen aan zijn bezoekers. De bezoeker is dan weer vrij om daarmee akkoord te gaan of om een deurtje verder te gaan.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 22, 2019 om 11:42
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cheszco ,

Dit zal toch wel in de voorwaarden en huisregels staan , dit om diefstal te voorkomen .
Als ik boodschappen ga doen bij Albert Heijn , neem ik een winkelwagentje , en hang de tas aan de haak , geen enkel probleem .

Neem eens contact op met het Hoofdkantoor ,

AdresProvincialeweg 11, 1506 MA Zaandam
Openingstijden
Geopend ⋅ Sluit om 19:00

Telefoon075 616 4298

Ch
door Cheszco - Oct 22, 2019 om 11:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marita5,

Mijn rugtas hing gewoon op mijn rug. Geen grote tas, wie bepaald welke tas wel of niet mee naar binnen mag? moeten dames hun handtas afgeven?
Mag je straks geen jas hebben met jaszakken? (ook daar kun je namelijk gewoon spullen in stoppen!!!)

marita5
door marita5 Oct 22, 2019 om 11:54
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Geen grote tas, wie bepaald welke tas wel of niet mee naar binnen mag ? De ondernemer . Als dit in de huisregels staat , heeft u zich daar aan te houden . Bent u het er niet mee eens ga dan naar een andere winkel , simpel .

mpbraaksma
door mpbraaksma Oct 23, 2019 om 17:03
48 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mogen ze niet zomaar eisen maar is soms wel begrijpelijk. Ze mogen aankondigen een tassencontrole te doen bij het verlaten van de winkel, wat u overigens ook mag weigeren.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En om dat soort donder te voorkomen mogen ze gewoon eisen om alle soorten van tassen te weigeren bij de ingang.

tdmduc
door tdmduc Oct 30, 2019 om 14:15
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik pleur de tas altijd in een karretje voordat de beveiliger er maar iets van kan zeggen........

Topantwoord

getty
door getty - Oct 22, 2019 om 11:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat mag. U mag vervolgens weigeren en weggaan. Andere smaken zijn er niet.
Bij  mijn ah  hetzelde beleid.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 22, 2019 om 11:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik zie geen andere mogelijkheid dan een wagentje gebruiken en rugzak aan de haak.
De beveiliger zal wel geen handtekening zetten en zodoende borg staan voor de inhoud van de rugzak.

ja
door jan24 Oct 22, 2019 om 12:16
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp uit het verhaal dat de rugzak niet eens de winkel in mocht. Het zou raar zijn als dat wel mag als deze aan het karretje aan de haak hangt.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:14
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een beveiliger is geen bewaarder of oppasser. Het is aan de klant om zich te houden aan de regels van de ondernemer waar hij/zij op bezoek komt.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2019 om 12:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind het, vandaag de dag, bezopen dat ze dit

 vragen". Ik rij met mijn trolley gewoon de AH in, pak de scanner en doe mijn boodschappen. Zeker bij de grotere AH vestigingen, XL, is dat vreemd. De vroegere bordjes 'wagentje of boodschappenmandje verplicht' zijn (hier) allang verdwenen. Tenzij het bij u een kleine AH betreft die als franchise ondernemer werkt.

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2019 om 12:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U zou hier eens bij de Deka moeten komen kijken, alleen maar rugtassen in de hal. Kijk een gewone (hand)tas is makkelijk te controleren maar een rugtas, met al die verstopte vakjes, is wat moeilijker. Als die na het boodschappen wordt gecontroleerd staat u echt voor paal. Die beveiliger staat er niet voor niets, er zal dus vrij veel proletarisch gewinkeld worden in dat filiaal.

rebek
door rebek Oct 27, 2019 om 16:59
228 Antwoorden / 97 Vragen

Bij andere supermarkten willen ze vaak genoeg in mijn rugtas kijken..ik vind t best. Heb niets te verbergen

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar als er 10 klanten voor u staan met alle 10 een rugzak gaat dat ten koste van snelheid. Zal je net zien dat iemand voor je er wel een probleem van maakt met het gevolg nog langere wachttijden aan de kassa.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 27, 2019 om 20:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een rugzak wordt nooit vóór de afrekening uit gecontroleerd omdat de klant dan alsnog kan zeggen van plan te zijn de inhoud te betalen.
Oponthoud is er dus niet bij.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een cassiere vraagt bij het afrekenen of ze in de tas mag kijken. Dit gaat dus wel ten koste van tijd.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2019 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan maar, als het even kan, naar een andere super gaan.

Ik zou mijn tas, zeker met spullen er in, niet onbewaakt afgeven.

aurora1
door aurora1 - Oct 22, 2019 om 12:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Boodschappentas? Die ziet er toch anders uit? U zult bedoelen: rugzak.
Het zal vast in de huisregels staan. U bent niet verplicht om daar boodschappen te doen, dus als de regels u niet bevallen kunt u toch ergens anders boodschappen doen? De kans bestaat dan wel dat u ook daar de rugzak af moet geven. In mijn woonplaats moeten in meerdere supermarkten rugzakken afgegeven worden, en dat wordt probleemloos gedaan, niemand maakt een scène. Een ondernemer kan dat in zijn zaak zelf bepalen.
Ik begrijp niet waarom u daar zo moeilijk over doet. Ik denk ook niet dat het zin heeft het aan te kaarten bij AH. U denkt dat vast zelf ook, anders had u uw verhaal niet hier geplaatst. En nee, ik heb ook niet dezelfde ervaring. Mocht het wel zo zijn dan heeft u daar toch niets aan? Ik zou trouwens zonder problemen doen wat ze vragen, en anders de rugzak niet mee naar binnen nemen. Ik zou op een forum evenmin naar mensen schreeuwen door een overvloed van uitroeptekens en vraagtekens.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2019 om 13:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan me voorstellen dat je dit 'vervelend' vond. maar .... een winkelier mag en kan een toelatingsbeleid toepassen.

Als je eens wist hoeveel er helaas aan winkeldiefstal door de winkels aan inkomsten gederfd wordt ...
Dus logisch dat er maatregelen genomen worden.

me
door mein33 - Oct 22, 2019 om 14:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR CHESZCO 22 OKT. 2019  Graag hoor ik hoe ik dit aan kan kaarten bij AH of liever bij Ahold!

Kan wel, maar dat heeft geen enkele zin, aangezien de fliaalmanagers van AH en de franchisenemers zelf de beveiligingsmaatregelen treffen die zij voor hun winkel noodzakelijk achten.
En de manager/eigenaar van deze AH winkel zal zich om de e.o.a. reden gedwongen zien om maatregelen tegen het proletatrisch winkelen te nemen en sluit daarbij, geheel terecht, niemand uit.

lo
door lovewinnie - Oct 22, 2019 om 14:29
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Hier moet dat ook bij de plaatselijke jumbo. Rugzakken mogen niet mee. Dit ivm rond hangende jeugd van de vmbo en roc der vlak langs. Vooral in pauze totaal geen overzicht meer. Leerlingen hebben nu gewoon pinpas bij hun telefoon en schooltas laten ze op school in hun kluis of indd achter de balie.

Het zijn de regels die de ondernemen mag bepalen. De ah hier en de grote xl hebben dit standaard beleidt niet maar mogen het wel vragen. Net als tassencontrole bij lidl en aldi bijna normaal is (ook vlak bij de scholen). Zou er zelf geen probleem mee hebben maar dan vragen of ik hem maar neerzetten bij de kassa waar ik afreken omdat ik er dan meteen mijn spullen in kan doen

Ka
door Kassagebruiker - Oct 22, 2019 om 14:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bij het Media Circus heb je kleisjes met sleutels, het zelfde bij een Lidl bij ons in de buurt. Bij Jan Linders net zo. Dus het mag gewoon, huisregels.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 22, 2019 om 14:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bij het Media Circus heb je kluisjes met sleutels, het zelfde bij een Lidl bij ons in de buurt. Bij Jan Linders net zo. Dus het mag gewoon, huisregels. Kennelijk wordt er te veel proletarisch gewinkeld.

panter22
door panter22 - Oct 22, 2019 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

Zie je er nog zo jong uit dat ze je voor een scholier aanzien? En die tas zou ik ook niet afgeven,
AH is bij jou in de straat, dus je kunt je rugzak eerst thuis brengen. Maar klantvriendelijk is het niet.
Ik zou gaan klagen via de klantenservice. Misschien levert het niets op, maar het is geen reklame voor AH.
https://www.ah.nl/klantenservice
Dezelfde ervaring heb ik niet ik koop meestal bij AH XL met de handscanner. Af en toe heb je dan controle en scannen ze producten uit je boodschappentas. En dan stoppen ze de producten er weer netjes in.Of bij een kleinere AH staan ze naar je te kijken als je de boodschappen scant en afrekent. En helpen ze je waar nodig.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 22, 2019 om 15:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik shop altijd met een lege boodschappentas. Als er dure spullen in je rugzak ztitten, breng die dan eerst thuis, voor alle veiligheid (hopeliojk heb je geen sloopgrage hond of kat).

Ka
door Kassagebruiker - Oct 22, 2019 om 15:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

edit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2019 om 17:09
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even: het mag en helaas blijkt het zelfs soms bittere noodzaak om te voorkomen dat er artikelen zonder af te rekenen in tassen, (al of niet nog bewerkt ook opdat alarmen niet afgaan) naar buiten verdwijnen. Het verbieden gebeurt niet bij alle winkels, ook niet bij AH maar dan zult u, als u oplet zien dat er dan wel camera beveiliging is of er een alarmstrip in het artikel is verstopt. Ja soms ook in supermarkten.

Ondanks deze voorzorgsmaatregelen is het bijna beangstigend om te weten wat er dan toch nog wordt ontvreemd en wat wij dan ook moeten betalen.

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2019 om 17:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou een organisatie dat niet mogen vragen van een klant? Is hun eigen beleid, als de klanten daardoor besluiten weg te blijven dan veranderen ze dat wel weer. Bij 'mijn' AH mag je je spullen al direct in je eigen tas stoppen in de winkel, moet je natuurlijk wel zelf je boodschappen scannen.

jo
door jorisw - Oct 22, 2019 om 18:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Winkeliers doen dit niet voor niets. Zij hebben er immers ook niets aan om hun klanten tegen hen in het harnas te jagen.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 22, 2019 om 18:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Cheszco,

Om welke Albert Heijn gaat het en in welke stad?

Hier in Amsterdam ken ik het alleen van de Mediamarkt.

Persoonlijk vind ik,dat het op het bordje of sticker met de huisregels moet staan.
Dus als dit niet het geval is,dan zou ik zeker klagen bij het moederbedrijf.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En wat heeft klagen voor zin? Met een lege boodschappentas binnenkomen is het probleem niet, wel met een gevulde rugtas. En waar moet de grens gelegd worden?

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 21:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het is klantonvriendelijk.

ne
door neodutchio Oct 28, 2019 om 20:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat maakt niet uit, het zijn de regels van de eigenaar. Net zo goed dat je in het ov geen alcoholische dranken mag nuttigen of in de tram een croissant.

jo
door jorisw Oct 28, 2019 om 22:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het is klantonvriendelijk. Daarom zal de ondernemer, zoals ik hierboven ook al schrijf, dit niet zomaar doen. Wat heeft hij er aan om klanten weg te jagen? Er zal een goede reden zijn waarom dit beleid wordt gevoerd. Er zullen best klanten wegblijven, maar ga er maar vanuit dat de rekensom gemaakt is en dat diefstal meer kostte dan een paar klanten die niet meer komen.

justmeagain
door justmeagain - Oct 23, 2019 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Na het lezen van de tot nu gegeven antwoorden kunnen we dus weg lijven bij AH, MediaMarkt, Deka, Jan Linders en Lidl.
Of we leren er gewoon mee leven :-) en kijken naar zoeken die er echt toe doen.

audb
door audb Oct 23, 2019 om 12:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij Jan Linders waar ik woon hebben ze gewoon een tassenkluis staan maar bijna niemand maakt er gebruik van.

mo
door mof - Oct 23, 2019 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het mag wel hoor. Hier bij de coop doen ze t ook, maar alleen bij scholieren.

rebek
door rebek Oct 27, 2019 om 17:06
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ahh, nu snap ik waarom veel ouder uitziende mensen in media markt wel met hun handtas kunnen binnenlopen en ik met mijn rugtas niet. Vooral door mannen word ik tot 20 jaar jonger geschat????

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2019 om 20:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Want u bent 80, maar ziet eruit als een oudere scholier?

audb
door audb - Oct 23, 2019 om 12:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ze mogen dat eisen.

Een winkel is tot wat veel mensen denken geen openbare ruimte en ze mogen dus eisen stellen.

Maar ze moeten dan wel zorgen dat uw tas in een afgeslote ruimte zoals een kluis bevind en mag niet zoals ze willen op een onbewaakte plek worden bewaard.

De tas moet onder toezicht blijven en dat gebeurt nu niet.

Wat u moet doen is een klacht bij de finiaal manager indiennen en als die er niets mee (wil) doe(n)(t) kan u een mail sturen aan het hoofd kantoor van AH of langs gaan in Zaandam.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De winkelier is niet verantwoordelijk voor de gevolgen voor het niet naleven van de huisregels. Oftewel hoeft de winkelier geen tassen op te slaan of te bewaken.
Loop eens met een flesje drinken bij een concert naar binnen. Daar kunt u ook niet vragen of de beveiliging op uw flesje willen passen tot na het concert.

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 21:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het is klantonvriendelijkheid.

Ken je het spreekwoord:"Zoals de waard is ,vertrouwt hij zijn gasten"....

ne
door neodutchio Oct 28, 2019 om 20:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En dus zal de eigenaar alle tassen moeten toelaten, of bij de een wel en een andere niet? Want aan de buitenkant kan je zien of iemand wil stelen, toch?

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 23, 2019 om 13:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het mag als ze zoals in Rusland en  bepaalde andere winkels een  redelijk veilige kluis bij de ingang gratis aanbieden... dan kun je zonder rugzak  naar de kassa gaan om daar erachter te komen dat je de Pinpas in je kluis hebt zitten!

Ja, file bij kassa maar  ik heb het eerder meegemaakt.
Als je  bij de ingang hem zomaar neer mag zetten,   als ik jou rugzak steelde  en de beveiliger verantwoordelijk is,  hoeveel gaan ze dan jou uitbetalen?

Wegens Reuma is een normale tas vaak  te zwaar dus moet ik het wel op mijn rug vervoeren...  maar zo zal deze AH veel omzet van trouwe klanten mis gaan lopen!

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een beveiliger is niet verantwoordelijk voor uw rugzak. Het is de eigen verantwoordelijkheid om te tas ergens veilig op te bergen.

Engelse drop
door Engelse drop - Oct 23, 2019 om 15:53
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nog naar binnen wilt, legitimatiebewijs van de beveiliger vragen. Mobiele telefoon heb je vast wel bij je. Effe vast leggen dat je de beveiliger verantwoordelijk stelt voor diefstal van de rugzak als deze weg is. De bedrijfsleider kan je ook vast leggen. Verder weet je ze hebben géén enkele aanhoudings bevoegdheid.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou de beveiliger aansprakelijk moeten zijn voor uw spullen? Het is niet zijn taak om op uw spullen te letten, dat is echt uw eigen taak. Als ik bij een concert naar binnen ga moet ik mijn flesjes drinken ook afgeven, no way dat daar iemand op gaat passen om na afloop weer terug te geven.
Je weet dat je met een rugtas niet naar binnen mag, dan is het je eigen keuze om deze toch mee te nemen. Van jouw probleem kan je niet het probleem van de beveiliger maken.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Oct 23, 2019 om 15:58
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mogen ze maarrrrrrr.....

eis dan een schriftelijk bewijs in 2voud waarop staat wat u allemaal afgeeft ondertekend door beidden, de beveiliger en uzelf dus...

Art. 1923. Vrijwillige bewaargeving moet door geschrift bewezen worden.

ne
door neodutchio Oct 27, 2019 om 20:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom moet een beveiliger op uw spullen letten? Het is toch de keuze van TS om een rugzak mee te nemen. Een beveiliger staat daar om toe te zien op het naleven van de huisregels, niet om op spullen te letten van mensen die deze regel niet wilden naleven.

jo
door jorisw Oct 28, 2019 om 22:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eisen nog wel... Wat is er mis met normaal met elkaar om gaan?

1paul
door 1paul Oct 30, 2019 om 13:58
3103 Antwoorden / 0 Vragen

nou.....dat moeten ze niet, dat gaan ze zelf aan op het moment dat men deze huisregel opstelt, niet TS wil zijn spullen achterlaten maar de winkel eist dit vertegenwoordigt door de beveiliger, dan moet deze winkel ook handelen zoals de wet dat voorschrijft en NIET anders!!!

ne
door neodutchio Oct 30, 2019 om 15:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

1Paul, wat heeft de wet er mee te maken? De ondernemer mag, net zoals elk bedrijf, huisregels opstellen. Het is aan de bezoeker om hier rekening mee te houden of niet. Wil je als bezoeker afwijken van de regels is het niet zo vreemd dat je geweigerd kan worden.

1paul
door 1paul Nov 2, 2019 om 09:16
3103 Antwoorden / 0 Vragen

oke, dus iedereen die huisregels opstelt die in strijd zijn met de wettelijke normen mag dat gewoon doen volgens jouw en dan moet je ze nog naleven ook???

Is dat wat je zegt???

de wet schrijft voor, als winkelier spullen inneemt dat hij ze moet bewaren op een veilige plaats EN dat hij moet tekenen in TWEEvoud opgesteld voor deze spullen, een voor jezelf, een voor de administratie winkelier...

zolang dit niet gebeurt mag de winkelier GEEN naleving eisen van zijn huisrtegel door hem opgesteld, sterker, dan mag hij je de toegang op deze gron ook NIET ontzeggen in zijn winkel!!!

ne
door neodutchio Nov 2, 2019 om 09:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Paul, er is geen wet die zegt dat een winkelier een bewaarplicht heeft voor de goederen van een bezoeker. Sterker, het is de taak niet eens van een winkelier. De winkelier mag gewoon huisregels maken en de bezoeker heeft zich daaraan te houden. Dat je als bezoeker binnenkomt en niet voldoet aan die huisregel, dan is het het eigen risico.

Overigens, wat is een wettelijke norm? De wet is vastgelegd en moet nageleefd worden, een norm niet. Een wettelijke norm bestaat dus niet.

Aantal vergelijkingen:
*Als ik mijn auto wil parkeren en de parkeerplaats is afgesloten, is de wegbeheerder of gemeente dan verantwoordelijk als ik mijn auto dan lukraak ergens neerzet? Of moet ik dan zelf een amdere parkeerplaats zoeken?
*Bij een 18+ winkel, moet ik mijn minderjarige kinderen dan toevertrouwen aan een beveiliger of winkelmedewerker die mij aangeeft dat 18- niet naar binnen mag, of moet ik gewoon mijn kinderen dan niet meenemen?
*In een binnenspeeltuin heb je een zone tot 4 jaar en vanaf 4 jaar. Ik heb 2 kinderen, eentje van 3 en eentje van 5. Die van 5 mag niet spelen in de ruimte tot 4 jaar. Moet ik de verantwoording over mijn kind afgeven aan een medewerker (die daarvoor niet bevoegd is), of moet ik zorgen dat ik iemand meeneem die op mijn kind past?

U probeert de verantwoording af te schuiven op de ondernemer, en dat is fout. Een winkelier mag gewoon tassen weigeren en dat wil zeggen dat de klant zelf een oplossing dient te zoeken als deze toch een tas meeneemt. Net zo goed dat het mijn verantwoording is waar ik mijn auto parkeer, dat ik geen minderjarige kinderen naar een 18+ winkel meeneem en ik geen kind alleen laat in een speeltuin.

1paul
door 1paul Nov 6, 2019 om 14:31
3103 Antwoorden / 0 Vragen

https://blog.iusmentis.com/2015/10/09/weer-zon-disclaimer-die-nergens-op-slaat/

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=17932

stukje leesvoer...

Een beveiliger in een winkel heeft dezelfde rechten als jij en ik, als ik bij de ingang ga staan en ik vraag je je tas af te geven doe je dat dan???

Waarschijnlijk niet dus, de beveiliger ben ik maar dan met een pakje aan, meer niet, hij heeft geen juridische mogelijkheden meer dan dat jij of ik die heb...

Als een winkel een bord ophangt, duidelijk zichtbaar IN de winkel met daarop dat je je tas af MOET geven dan zijn zij VERPLICHT een beveiligde bewaarplek hiervoor te hebben...

Hebben ze die niet en ze willen je toch verplichten je tas af te geven dan MOETEN ze jouw een afschrift geven, door hen ondertekend of door een wettelijk vertegenwoordiger van hen, met de spullen die IN de tas zitten, deze OVEREENKOMST is dan pas rechtsgeldig en niet eerder, heeft men dit niet dan kan men je NIET verplichten je tas af te geven...

Men mag je wel weigeren op dat moment maar meer ook niet...

ne
door neodutchio Nov 6, 2019 om 15:20
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U snapt het punt niet Paul. Het gaat het niet om dat je je (rug)tas moet afgeven, het gaat er om dat je niet met een (rug)tas naar binnen mag. Als je wel met een tas komt aanzetten is het jouw eigen probleem wat je daarmee gaat doen. Een supermarkt biedt geen bewaarservice aan en een verplichting om je tas bij de beveiliger achter te laten is er ook niet.

1paul
door 1paul Nov 8, 2019 om 11:38
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja ik snap je wel maar je vergeet dat een beveiliger geen enkel gezag heeft in een winkel, als een winkelier deze bepaling wil in zijn winkel moet er een beordje hangen IN de winkel dat deze bepaling geld, hangt dit bord er dan moet de winkelier er wel voor zorgend dat je je tas op een veilige manier achter kunt laten zonder dat deze onderzocht word op de inhoud bijvoorbeeld door iemand...

ook mag je zelf eisen dat er een bewaarschrift opgesteld word in tweevoud, hoe moet jij anders bewijzen dat als er spullen uit je tas zijn verdwenen dat dat daar in die winkel gebeurt is???

als deze winkel dus wil dat je je tas achterlaat MOET er een bordje met deze tekst IN de winkel hangen, Moet de winkelier een veilige plek aanbieden (bijv. een kluisje) en mag deze NIET in deze tas kijken, bovendien, als er iets mist uit de tas, is de winkelier hier verantwoordelijk voor!!! vandaar dat je kunt eisen dat er een bewijs komt met wat er IN de tas zit...

Vergeet ook niet, een beveiliger heeft net zoveel rechten als jij en ik, hij mag uit zichzelf helemaal niets, hij mag je niet aanraken, hij mag je niet met je tas tegenhouden de winkel in te gaan hij mag kortom helemaal niets!!!

Hangt er geen bord in de winkel, mag zelfs de winkelier je niet stoppen als je MET tas de winkel in gaat, dit MOET duidelijk aangegeven zijn IN de winkel en dus niet buiten staan...

|Nog maar een linkje dan...

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&table_name=wet&cn=1804032134

Zoek Afdeling III art. 1927

ne
door neodutchio Nov 8, 2019 om 13:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nee Paul, de winkel hoeft niet te zorgen voor een optie voor de tas. Net zo goed dat de Makro geen kinderopvang hoefde te bieden in de tijd dat kinderen niet toegestaan waren in de winkel. De ondernemer hoeft geen opties aan te bieden voor klanten die zich niet aan de huisregels willen houden. Het is aan de klant zelf om een oplossing voor de tas te regelen. Een beveiliger staat voor de deur om toe te zien dat de huisregels nageleefd worden. En ja, deze beveiliger mag gewoon een klant aanspreken en de toegang ontzeggen. Hij staat daar immers in opdracht van de ondernemer.

1paul
door 1paul Nov 10, 2019 om 10:01
3103 Antwoorden / 0 Vragen

lees de op nog even, daar staat, een beveiliger vroeg me enz enz, er hing dus geen bord IN de winkel en dat is cruciaal in deze want.....dan is er geen wettelijke grondslag om ook werkelijk je tas af te geven!!!

Deze maatregel mag je niet mondeling aangezegd worden maar MOET IN de winkel hangen goed zichtbaar EN leesbaar voor een ieder, bovendien MOET deze maatregel ook gelden voor IEDEREEN anders kan er sprake zijn van discriminatie en dat is nu eenmaal verboden in ons landje...

Zoals eerder gezegd, eeen beveiliger is hetzelfde als dat jij er staat, geen wettelijke basis, deze persoon mag feitelijk niets, in ieder geval niet meer dan jij of ik...

De wet is duidelijk hierin, geen bord in de winkel met de huisregels/algemene voorwaarde dat de tas achter moet blijven dan is er ook GEEN wettelijke grondslag om dit ook werkelijk te eisen...

Bovendien mag je dan als klant eisen dat er op zijn minst een kluisje is waar je je tas in op kan bergen OF dat er toezicht is waar je je tas achterlaat, als er enkel toezicht is mag je eisen dat er, in tweevoud, een bewaringsverklaring opgesteld word waarop vermeld de inhoud van je tas, bovendien is bij vermissing de winkelier dan aansprakelijk te stellen voor de schade die je geleden hebt en deze schade is ALLEEN dan vast te stellen als je van te voren een verklaring hebt opgesteld, getekend door de winkelier, wat de inhoud van de tas was en omschrijving van de tas zelf!!!

De wet is op zich vrij duidelijk in deze, als de winkel een bordje ophangt dat de tas afgegeven moet worden hebben zij een bewaarplicht, bij een bewaarplicht hoort verantwoordelijkheid voor de goederen die je onder je genomen hebt...

Ik heb hier al enkele linkjes geplaatst en dit is verder mijn laatste reactie in deze, als je niet begrijpend wilt lezen moet je dit zelf maar weten!!!

ne
door neodutchio Nov 10, 2019 om 12:41
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom blijft u zo hangen in de gedachtegang dat een winkelier moet voorzien in kluisjes of een andere bewaarplicht? Die plicht is er niet, dus hoeft dat ook niet aanwezig zijn.
Ook dat er bij de ingang een bord moet hangen is ook kolder. Als ik de tram binnenstap hangt er ook geen bord met de huisregels. En toch moet ik mij houden aan die regels. Dat mag dus ook op andere manieren weergegeven worden.

De simpele vergelijking met de Makro gaat nog steeds op. U hebt nog steeds niet bewezen dat zij een kinderopvang moesten bieden omdat kinderen verboden waren in de winkel. Waarom hoefde zij dat niet en zou een supermarkt wel een oplossing moeten bieden voor de klant die zich niet aan de huisregels wenst te houden?

rebek
door rebek - Oct 27, 2019 om 17:11
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als je vraagt waarom heb je het andwoord. En wat betreft de onvriendelijke houding, dát kun je dan aan de leidinggevende melden.

ne
door neodutchio - Oct 27, 2019 om 20:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Toch wel leuk om te zien, alle antwoorden die in het straatje van TS liggen worden geplust.

Een beveiliger is geen bewaarder. Een supermarkt biedt ook geen bewaarservice aan. Als je zelf besluit iets mee te nemen wat niet volgens de huisregels mag, dan is dat compleet je eigen verantwoordelijkheid. Die kan je niet afschuiven op een ander.

In de tijd dat je bij de Makro nog geen kinderen mee mocht nemen naar binnen, kon ik die ook niet achter de balie achterlaten omdat ik ze wel mee had. Als ik op Schiphol aankom en wil het vliegtuig in met een flesje drinken kan ik ook aan de beveiliging niet vragen of ze deze willen bewaren tot ik weer terug ben. Waarom zou het in een supermarkt dan ineens anders zijn?

Dus niets afschuiven, niemand anders verantwoordelijk houden, geen formulieren invullen als bewijslast, gewoon de rugtas in de auto of thuis laten of iemand buiten laten wachten met de tas. De winkelier hoeft geen oplossing te verzinnen voor het doen en laten van zijn klanten.

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 21:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Jij vergelijkt weer "appels met peren" Neodutchio.....

Het is klantonvriendelijk van Albert Heijn om rugtassen te verbieden.

Albert Heijn is zo machtig,dat ze dit kunnen eisen.....
Gelukkig niet in de grote steden,waar veel concurrentie is.

gerbera
door gerbera Oct 27, 2019 om 21:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik had deze reactie graag een +10 gegeven maar kan helaas niet, en de TS zal het zeker niet doen☺

ne
door neodutchio Oct 28, 2019 om 20:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, waarom appels met peren? Het gaat om huisregels.

Magnum007
door Magnum007 Oct 28, 2019 om 20:27
594 Antwoorden / 2 Vragen

Klantvriendelijk zou zijn om je bonuskaart bij ingang te scannen zodat de winkel weet wie je bent als je met je rugtas of een andere tas naar binnen wilt....

ne
door neodutchio Oct 28, 2019 om 21:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En wie bepaald dat? Wie legt de grens wie wel of wie niet met een rugtas naar binnen mag? Enige idee hoeveel bezoekers een supermarkt per dag heeft? Buiten dat het niet mag is het niet te doen om alle bezoekers bij naam bij te houden.

jo
door jorisw Oct 28, 2019 om 22:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een een anoniemen bonuskaart en veel mensen hebben helemaal geen bonuskaart. Als het idee van Magnum wordt ingevoerd moet iedereen die naar binnen gaat een persoonsgebonden bonuskaart hebben. En dan gebruikt uitgerekend hij het woord "klantonvriendelijk" om vervolgens de meest klantonvriendelijke optie voor te stellen.... Sommige mensen snappen het echt niet.

Magnum007
door Magnum007 Oct 29, 2019 om 19:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,waarom heb je een anonieme bonuskaart?

Ik heb er geen problemen mee,als Albert Heijn weet wat ik bij ze koop.

Maar mijn rugtas inleveren vind ik klantonvriendelijk.
Hier in de Randstad heb ik het nog niet meegemaakt bij Albert Heijn:dan ga ik gewoon  naar een ander filiaal in de wijk naast de mijne.

ne
door neodutchio Oct 29, 2019 om 20:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, heeft u enig idee welke gegevens bekend worden bij een aankoop met een klantenkaart? U hebt er geen probleem mee om gevolgd te worden, maar vele anderen willen en hoeven geen sporen achter te laten.

Wat u klantonvriendelink vindt heeft de ondernemer geen boodschap aan. Er is een afweging gemaakt tussen de kosten van derving en het mogelijke verlies van klanten.

1paul
door 1paul Oct 30, 2019 om 14:00
3103 Antwoorden / 0 Vragen

en als deze afweging resulteert in een maatregel zullen ze zich wel aan de wet moeten houden anders is deze maatregel nietig en hoef je deze dus niet te volgen, sterker, heb je het recht om MET tas naar binnen te lopen!!!

ne
door neodutchio Oct 30, 2019 om 15:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nee 1Paul, dit recht is er niet.

jo
door jorisw Nov 10, 2019 om 10:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@MAGNUM: waarom ik een anonieme bonuskaart heb is in deze discussie helemaal niet relevant. Ik reageer op jouw suggestie om op basis van een bonuskaart te identificeren wie in de winkel is. Doordat ik, en vele anderen, een anonieme bonuskaart hebben gaat dat dus nooit werken.

ne
door neodutchio Nov 10, 2019 om 12:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En ook al zou je iedere bezoeker gaan registreren, enig idee hoeveel klanten er op een dag binnen komen? En doe moeten allemaal verdacht worden als er 1 product niet afrekenend wordt? En wie controleert de aanvraag? Kloppen de naw gegevens wel met de werkelijkheid?
Oftewel, niet uitvoerbaar.

sw
door swat1500 - Nov 5, 2019 om 14:53
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkel mag huisregels opstellen waar de klant aan moet voldoen om de winkel in te mogen. Alleen discriminerende regels zijn niet toegestaan
Dat u nooit eerder hierop bent aangesproken  geeft u geen extra rechten.

yh
door yheijnen - Dec 7, 2019 om 12:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dan ben je nog nooit in Den Haag geweest. Daar kijk ik van deze dingen niet meer op. Vind het ook idioot hoor. Ik kom dus ook niet meer, in dit geval, bij een Aldi in een bepaalde buurt.

ma
door manwijf - Dec 7, 2019 om 13:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Afijn, TS vindt het dus onredelijk dat zijn/haar rugtas de winkel niet inkomt, want is bang voor diefstal.  Supermarkt is ook bang voor diefstal, maar mag van TS geen maatregelen nemen.
Ik zie verder dat alleen degenen die het met de TS eens zijn gehonoreerd worden met een nominatie 'Topantwoord'. Misschien moet de omschrijving van een topantwoord herzien worden. Erg veel topantwoorden maakt het vervolgens erg ongeloofwaardig.

Verder: AH aanschrijven was zeker geen optie?