IT
door IT Jan 10, 2022 om 21:50
Winkels & webshops

Mag een bedrijf mijn order die 8 weken in bestelling is zomaar annuleren?

Ik heb 16 november 2021 een badkamer meubel besteld bij een bekende sanitair winkel.
De meubel was boven ons budget maar omdat wij deze zo bijzonder vonden (vooral de kleur) hebben we toch besloten om het te doen.
ik heb de verkoper benadrukt dat we 4 januari 2021 deze nodig hebben dus graag al in week 52 van 2021 leveren.

dit was echter geen probleem en het komt goed.
aanbetaling doen? Geen probleem!
ik heb 1/3 deel aanbetaald en al wachtend op mijn meubel.
4 januari jl nog steeds niets gehoord van ze en besloot te bellen. De zelfde verkoper zei hij kan elk ogenblik binnen zijn. Volgende dag krijg ik een mail van een herbevestiging dat het eind januari geleverd wordt.

nu is het probleem, de aannemer / loodgieter is al klaar met de badkamer en wacht op de meubel die geplaatst moet worden. Hij kan zijn werk niet afmaken. Als hij eind januari terug moet komen kost hij mij €350,- extra.

Na heen en weer bellen en mailen heb ik voorgesteld dat de sanitair winkel een monteur stuurd om het te plaatsen of de €350,- gaat vergoeden.

LET NU OP:
ik krijg een mail terug:
Wij kunnen niet mee gaan in uw mail.
uw bestelling wordt daarom geannuleerd.
stuur uw bank gegevens dan storten we de aanbetaling terug.

mijn vraag is: mag dat?
mogen ze zomaar mijn bestelling annuleren?

Wij kunnen niet mee gaan in uw mail.

Bij deze zal ik de order annuleren.

Graag ontvangen wij uw initialen en rekening nummer om de aanbetaling terug te storten.

4624 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 10, 2022 om 22:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uw bestelling mag geannuleerd worden als u €350 of een gratis monteur vraagt.
Waarschijnlijk weet het bedrijf niet zeker of het badkamermeubel echt eind januari geleverd kan worden.
Het Coronatijdperk gooit vaker roet in het eten.
Het is misschien beter om er verder mee te kappen en u uw betaalde voorschot laat storneren.

justmeagain
door justmeagain Jan 10, 2022 om 22:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hoe kun je een zelf gedane betaling storneren? Onmogelijk!

sjjoppy
door sjjoppy Jan 10, 2022 om 22:27
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het bedrijf storneert.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2022 om 22:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppy, het bedrijf storneert niet, na bankgegevens krijgt de TS het geld terug gestort.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 10, 2022 om 23:53
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is sjoppy.

tenormin
door tenormin Jan 11, 2022 om 00:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat zei Shakespear ook alweer? Maar goed, sorry Sjoppy.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 10, 2022 om 22:06
2010 Antwoorden / Vragen

U heeft ze feitelijk een ultimatum gesteld en men heeft de derde optie gekozen omdat de andere opties niet aanvaardbaar zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2022 om 22:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat kan en mag indien men om aantoonbare reden niet tijdig kan leveren. En als al gezegd zijn er bij diverse verkopers leveringsproblemen omdat zij zelf door Corona en transportproblemen niet geleverd krijgen of later dan verwacht (Overmacht!). U had eventueel dan zelf reden gehad om te annuleren en zie daarover https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling.

U krijgt uw geld terug. Indien u het er toch niet mee eens bent en van mening bent/blijft dat de leverancier in deze een wanprestatie levert, zie dan dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ , maar naar mijn mening zal een civiele procedure  m.i in deze geen succes hebben en u alsdan onnodig meer geld kosten.

Wedervraag: waarom heeft u het meubel niet inclusief plaatsen besteld/gekocht? (Er vanuitgaande dat dat ook mogelijk was, al in november was er sprake van problemen met leveringstermijnen).

user123
door user123 - Jan 10, 2022 om 22:41
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn neus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2022 om 22:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uit de vraag leid ik niet af dat Ts één van beide wil: “Het onderste uit de kan halen” is een verhaspeling (contaminatie) van ‘het onderste uit de kan willen hebben’ (alles willen hebben) en ‘alles uit de kast halen’ (grote inspanningen leveren). https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=onderste%20uit%20de%20kan

tenormin
door tenormin Jan 10, 2022 om 22:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @heremietkreeft.

user123
door user123 Jan 11, 2022 om 20:24
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@heremiet
=wie altijd het uiterste wil, krijgt uiteindelijk niets)

klant wil het uiterste, en krijgt nu niets.

Dank voor jouw link waarmee je aantoont dat je niet weet waar je het over hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2022 om 22:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen
Be
door Bessel Dekker Jan 12, 2022 om 13:56
24 Antwoorden / Vragen

Gebruikte User123 inderdaad het werkwoord "haalt"?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2022 om 14:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

???  Ik doelde op de twee betekenissen van 'onderste uit de kan halen'. @USER123 doelt op 1 betekenis en die heeft toch echt betrekking op 'wie het onderste uit de kan wil'.  Dat is wat m.i. @USER123 ook bedoelt.

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2022 om 00:18
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat dat de verkoper zegt: "Bekijk het maar, ik verdien er geen € 350 op, dus doei".

panter22
door panter22 - Jan 11, 2022 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Zomaar annuleren?
Je hebt een hele discussie gevoerd met de verkoper.
Na heen en weer bellen en mailen heb ik voorgesteld dat de sanitair winkel een monteur stuurd om het te plaatsen of de €350,- gaat vergoeden.
Is het niet meer geweest dan een voorstel maar een eis dat je onder die voorwaarden het badkamermeubel nog wilt hebben?

IT
door IT Jan 11, 2022 om 21:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ja tuurlijk wil ik het nog hebben. Ik heb er al zo lang op gewacht. Ik had het liever gister dan vandaag.

panter22
door panter22 Jan 12, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt je aardig in de nesten gewerkt. Nu heb je niets. Of je gelijk hebt of niet.
Wat ben je van plan om te doen om het badkamermeubel alsnog te kunnen krijgen aan het eind van de maand?
Excuus aanbieden en proberen te redden wat er te redden valt
Of je poot stijf houden en een procedure beginnen? Zo'n procedure gaat maanden duren. Het is nog steeds coronatijd met achterstanden. Jij bent nu aan zet.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jan 11, 2022 om 09:08
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat mogen ze niet zomaar doen....

in principe heeft u trouwens gelijk met uw eis, lees ook de leveringsvoorwaarden van het bedrijf even door!

U had een vast afspraak, die is eenzijdig door het bedrijf niet nagekomen dan zullen zij ook de kosten moeten dragen....

IT
door IT Jan 11, 2022 om 21:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou ik ook zeggen maar zo klantvriendelijk en klantgericht zijn ze blijkbaar niet.
of ze hebben het zo druk dat ik ze niet boeit. Het geld komt toch wel binnen.

Ja
door JannieBoe Jan 12, 2022 om 09:02
124 Antwoorden / Vragen

De vraag is of dat een mening is of een recht als consument.
En wat dan die de leveringsvoorwaarden zijn want de naam van het bedrijf is niet voorbijgekomen.

Over een termijn zegt Consuwijzer het volgende: 'Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd.

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.'

Dat is op zich ook wel voorstelbaar. Het regent in deze barre tijden problemen rond leveringstermijnen voor allerlei producten.
Een leverancier heeft er ook problemen door, evenals de consument uiteraard.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2022 om 14:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@IT: ik kan mij voorstellen dat u de reactie van @PAUL1 een topantwoord vindt. Maar helaas is mijn uitdrukkelijke mening dat indien u zou gaan procederen uw eis bij de Rechtbank zal worden afgewezen.  Zie ook de reactie hiervoor van @JANNIEBOE.  Het zal uiteindelijk een rechter zijn die beslist en die zal ook m.i. stellen dat u de verkoper voldoende tijd moet geven resp. er nu sprake is van overmacht. De verkoper is niet verantwoordelijk te stellen voor het door u inschakeld hebben van een loodgieter.  Er was (is) bovendien (nog steeds) geen sprake van eenzijdig niet nakomen aangezien men een leveringsdatum aangaf.

va
door vanlotjegetikt - Jan 11, 2022 om 09:57
809 Antwoorden / Vragen

Ik krijg eerder het gevoel dat mensen (willens en wetens) leveringseisen stellen die op geen enkele manier overeenkomen met de werkelijkheid=lange levertijden. En dan met veel plezier de leverancier het vel over de oren proberen te trekken.
Sorry voor mijn sarcasme, maar zoals al eerder geschreven, leveringstijden, dus een tekort aan grondstoffen en mankracht zijn sinds de Coronacrisis een dingetje.

IT
door IT Jan 11, 2022 om 21:40
Antwoorden / 1 Vragen

Ben ik niet met je eens. Het Corona gedoe is niet vanaf gister. Dit is al langer gaande. Dan moet je ook niet beloven dat het op tijd is.
zeg gewoon het gaat 8 tot 10 weken duren dan had ik het niet gedaan of andere afspraken gemaakt met de aannemer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2022 om 14:36
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dus inderdaad vragen om 'deksel op de neus' zoals @USER123 ook al suggereerde? Toch maar het bedrijf in gebreke stellen om uw neus te beschadigen?

Ja
door JannieBoe - Jan 11, 2022 om 10:56
124 Antwoorden / Vragen

Ik kan de reactie van het bedrijf wel voorstellen. En ze storten keurig het geld terug.
Wat wonderlijk overigens dat een loodgieter 350 euro extra rekent voor hetzelfde werk alleen vanwege een keer extra rijden.
Beetje service en flexibiliteit zou niet gek zijn als hij al de hele verbouwing bij u uitvoert toch?

IT
door IT Jan 11, 2022 om 21:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou je zeggen ja, maar die zitten ook niet stil. Donderdag is hij klar hier en begint meteen met de volgende klus.

hij zit nu al tot de zomer volgeboekt.

Ik snap de aannemer wel eerlijk gezegd.

Ja
door JannieBoe Jan 12, 2022 om 09:05
124 Antwoorden / Vragen

Ja, dat ze het druk hebben is inderdaad zo.
Maar 350 euro rekenen voor voorrijkosten is vreselijk hoog.
Daar straalt totaal geen service en flexibiliteit vanaf. Het klinkt als een boete.
Ik snap het niet hoor.

panter22
door panter22 Jan 12, 2022 om 09:45
6599 Antwoorden / Vragen

De aannemer zit tot de zomer volgeboekt en komt eind januari als je hem €350 betaalt?
En de montagekosten worden niet van de aanneemsom die je betaald hebt afgetrokken?
Of kost de montage €350 en wordt dat bedrag verrekend met de aanneemsom.

pe
door pebk Jan 12, 2022 om 16:12
579 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat niet dat het komt doordat de loodgieter een keer extra moet rijden. Er staat dat hij/zij 350 Euro extra in rekening brengt. Het zal bestaan uit een deel voorrijdkosten, maar ook voor een deel uit een andere klus die hij/zie moet laten schieten, werk dat buiten de normale werktijden moet worden gedaan en mogelijk nog andere zaken. Daarnaast ontstaat er een gat in de planning en inkomen doordat er niet gewerkt wordt.

Op het moment hoeft een (goede) loodgieter zich geen zorgen te maken over inkomen. Misschien niet heel klantvriendelijk, maar niet vreemd.

Ja
door JannieBoe Jan 12, 2022 om 16:34
124 Antwoorden / Vragen

Aan de andere kant had de aannemer nu tijd over voor een andere klus omdat de meubels niet geleverd waren ;)
Ik ben het met u eens dat het niet klantvriendelijk is.
En je zult het als aannemer wel vaker meemaken dat een planning niet perfect is. Dat hoort bij het vak toch?

mo
door mof - Jan 12, 2022 om 11:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) dit is niet zomaar. U stelt eisen waaraan dit bedrijf niet kan voldoen. Dit bedrijf besluit dan de bestelling niet te laten doorgaan en u uw aanbetaling terug te betalen.
2) als het goed is kunt u in de algemene verkoopvoorwaarden en eventuele aanvullingen die met u specifiek zijn afgesproken terugvinden wat de aansprakelijkheid van de verkoper is. Ik verwacht niet
dat deze aansprakelijk is voor de afspraken die u met uw aannemer heeft gemaakt. U bestelt een badkamer meubel buiten de aannemer om met wi u al afspraken heeft gemaakt. Als u schadevergoeding wilt claimen
dat had u vooraf afspraken met de leverancier van het badkamermeubel moeten maken over te late of geen levering. Uw planning is niet de verantwoordelijkheid van de winkelier.

1paul
door 1paul - Jan 12, 2022 om 15:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

voor degenen die denken dat dit zomaar kan, dit kan niet zomaar, je maakt een afspraak met een VASTE leverdatum omdat, zoals in dit geval, er een loodgieter komt die de boel installeert, nu de leverancier EENzijdig de afspraak niet nakomt is deze gehouden de extra kosten die door het NIET nakomen van de afspraak gemaakt dienen te wordente vergoeden....

https://www.omnius.nl/veelgestelde-vragen/advocaat-contractenrecht/de-leverancier-komt-de-afspraken-niet-na-wat-kan-ik-doen/

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/schadevergoeding-bij-niet-nagekomen-overeenkomst/

en zo kan ik er nog wel een aantal opduikelen!!!!

panter22
door panter22 Jan 12, 2022 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is nog maar de vraag of er een vaste leverdatum in het contract staat. Wat er in de algemene voorwaarden staat over de leveringstermijn telt ook mee. En de algemene bekendheid dat door de corona de leveringstijden wel eens uitlopen. Je weet niet eens waar ts het badkamermeubel heeft besteld.
En daar komt nog bij de discussie achteraf. Je weet ook niet wat daar besproken is.
De situatie kan anders zijn dan dat ts hier vertelt. Feit is dat ts nu geen badkamermeubel heeft . En hoe lost hij dit op.

Ja
door JannieBoe Jan 12, 2022 om 20:56
124 Antwoorden / Vragen

Het kan inderdaad niet zo maar. De klant moet de leverancier eerst nog de kans geven om te leveren.
En pas daarna, niet eerder, is er sprake van ingebrekestelling.
Dat staat ook in de links van beide sites die hier staan. Overleg, tot een oplossing komen, een termijn afspreken om er nog uit te komen, dat is wat er in het consumentenrecht staat. Begrijpelijk en redelijk.

pe
door pebk - Jan 12, 2022 om 16:19
579 Antwoorden / 0 Vragen

@1Paul
Het klopt dat een schadevergoeding van de leverancier geeist kan worden. Maar het hoeft geen schadeloosstelling te zijn. Ten opzichte van de loodgieter is de TS de leverancier. De TS levert niet aan. Als de TS ruimer gepland had, had de loodgieter niet nogmaals hoeven komen. (Ja, het had mij ook kunnen overkomen, maar dat doet niet ter zake.)

De schadevergoeding die de TS kan eisen van de leverancier, moet in verhouding staan tot het geleverde. In een gechargeerd scenario zou de leverancier van een (ik zeg maar wat) mof voor de afvoer (waarde, een euro of twee) de extra kosten van de installateur moeten betalen. Dat zou niet redelijk zijn.

Als de TS het zou kopen inclusief montage, dan is het wat anders, maar dat is hier niet gevraagd.