Ke
door KeesH12 Nov 22, 2022 om 21:48
Winkels & webshops

Mag een Chinees bedrijf met de naam Trendi Amsterdam mensen oplichten met troep

Trendi Amsterdam adverteert op Facebook met hoge kortingen voor luxe artikelen. Mijn bestelde product komt uit China en de schoenen passen niet. Terugsturen kan alleen direct naar China en kost € 25,- terwijl het product slechts € 45,- kost. Ik ben erin getrapt maar met mij nog veel meer mensen. Je krijgt troep en kunt het eigenlijk niet terugsturen. Het staat wel vermeld maar dat ontgaat veel consumenten gezien de reviews die ik te laat heb gelezen. Het lijkt een Hollands bedrijf maar dat is het dus niet.
Opgelicht
Kunnen we dit soort praktijken niet stoppen? We worden toch met z'n allen behoorlijk opgelicht.

4440 17 Rapporteer

sira
door sira - Nov 22, 2022 om 21:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ja dat mag. U heeft de artikelen ontvangen dus het is geen oplichting.

Als u wat vaker de media, zoals consumentenprogramma's had gevolgd en wat minder met Facebook bezig te zijn, had u daar niet gekocht.
Voor dergelijke bedrijven wordt al 3 à 4 jaar gewaarschuwd en ook nooit kopen bij Facebookadverteerders.

Aanvulling: ga dezelfde artikelen eens zoeken bij AliExpress, waarschijnlijk was u onder de € 10,- kwijt geweest.

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2022 om 21:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Oplichting is als u het bestelde waarvoor betaald is niet ontvangt, dus wees voorzichtig met het gebruik van die term. Dat de spullen niet naar wens zijn is vaak te wijten aan het feit dat er alleen naar de prijs gekeken wordt en de rest van de site pas na de teleurstelling gelezen wordt. U schrijft zelf dat het op de site staat en toch besteld u daar maar staat er ook een keurmerk, telefoonnummer, e-mailadres, ben bang van niet. En zolang mensen zeker op advertenties van facebook reageren zullen dit soort bedrijfjes blijven bestaan, daaar is niets aan te doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 22, 2022 om 22:44
2010 Antwoorden / Vragen

Het is de prijs die we betalen voor onze vrijheid. U hebt dus ook de vrijheid om op onverstandige plaatsen te bestellen. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid, het is uw verantwoordelijkheid u te vergewissen waar u bestelt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2022 om 22:45
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kees,

Dit onderwerp is hier al heel vaak besproken.

Ik koop mijn schoenen in een schoenenwinkel en pas ze even voordat ik betaal.

Voor 45 euro kunt u even kijken bij Van Haren,  Action ,Aktiesport of Primark.

Op de markt komt u soms ook wat tegen in die prijsklasse

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2022 om 22:55
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Vóór bestellen 1 advies: kijk eens onderaan de site of er een KvK nummer staat, naam, adres, plaats van de verkoper, telefoonnummer, email adres en de verzend info.

U bent er via Facebook ook ingestonken zoals vele anderen die in advertenties met als trefwoorden: gratis verzending, 1 + 1 gratis, 50% korting, alleen vandaag enz.

Het beste advies: Koop NIETS via een Facebook advertentie, u herkent ze aan : gesponsord. Trouwens effe off topic, als nl uit de EU gaat zijn alle dropshippers werkeloos.

atlas1302
door atlas1302 Nov 23, 2022 om 09:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

als nl uit de EU gaat zijn alle dropshippers werkeloos.

Dan moeten ze daar maar eens rap mee beginnen, een vernieuwd Nederland.

justmeagain
door justmeagain - Nov 22, 2022 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

U wordt niet zelf opgelicht. U laat zichzelf oplichten door bij vage bronnen als Facebook te bestellen.
Niets mis met een lesje internet veiligheid.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2022 om 00:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@keesh12, ik denk dat Trendi Amsterdam u niet oplicht, google maar en dan komt de echtheid boven water, maar waarom in hemelsnaam schoenen uit China bestellen, of kleding? Het past nooit. En toen u bestelde: zag u een Nederlands KvK, telefoonnummer etc.? Ga toch lekker naar een stenen winkel en, als u dat niet kan: (net als ik) laat een vriend of iemand, met een oud exemplaar schoen naar een stenen winkel gaan. Weet u zeker dat het past.

rj
door rjw - Nov 23, 2022 om 07:38
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Beste TS, de beste, of eigenlijk enige, manier om dit te stoppen is door even na te denken voordat je bestelt. Als iedereen dat doet stopt het vanzelf.

iedereen over heel de wereld kan een naam verzinnen met Amsterdam er in. En dat gebeurt niet alleen bij vage internet winkels. Een bekende keten van parfumwinkels komt ook niet uit Parijs.

tenormin
door tenormin Nov 23, 2022 om 12:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, dat klopt. Ici Paris is van origine Belgisch, Brussel om exact te zijn. ;-))

Iv
door Ivo W - Nov 23, 2022 om 07:46
727 Antwoorden / Vragen

Nee, dat mag niet.

Een bedrijf wat zich nadrukkelijk (mede) tot de Nederlandse markt richt, moet zich wat betreft de Nederlandse klanten ook houden aan de Nederlandse wetgeving.

Maar aangezien het bedrijf in China is gevestigd, zult u daar naar een rechter moeten stappen als u benadeeld bent door het bedrijf.

rj
door rjw Nov 23, 2022 om 19:46
3237 Antwoorden / 5 Vragen

De Nederlandse wet zegt niet dat terugsturen gratis moet zijn. Dus geld daarvoor vragen mag best. En er is ook geen wet die eist dan een bedrijf met een Nederlandstalige site in Nederland een adres moet hebben.

panter22
door panter22 - Nov 23, 2022 om 07:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heel simpel. Bij hoge kortingen moet je even voorzichtig zijn. Klik dan eerst eens op: contact. Dan staat er geen naam en adres van de verkoper, dan is het een dropshipper. Twijfel je nog klik dan op: algemene voorwaarden. Dan hoort daar naam en adres van de verkoper te staan.

Deze wesite verkoop de sneaker ook. Controleer maar even
https://vilto.nl/products/hart?variant=43360054313187

ne
door neodutchio - Nov 23, 2022 om 08:02
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dit soort praktijken zijn makkelijk te stoppen. En dat kan als de consument vooraf gaat kijken wie de verkoper is. Wat is zijn adres, wat zijn de contactgegevens en wat is het KVK nummer is. Als daarin al iets zit dat alarmbellen laat afgaan, dan moet je dus al niet gaan kopen. Zo simpel kan het zijn. De consument heeft de kracht en macht om een bedrijf te laten voortbestaan of om te laten floppen.
Zo lang de consument eerst doet een daarna pas kijkt, dan blijven dergelijke bedrijven bestaan. U moet uzelf dus in de spiegel aankijken.

marita5
door marita5 - Nov 23, 2022 om 08:12
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo keesh12 ,

Beter controleren vooraf i.p.v achteraf .

Site is geregistreerd op 18 - 4 - 2022

Staat duidelijk op de site vermeldt :

BESTELLING EN LEVERING

Wij hebben ervoor gekozen onze producten rechtstreeks vanaf de leverancier te verzenden. Hierdoor kunnen we flink besparen op transport-, opslag-, verpakkings- en verzendkosten, wat resulteert in lagere kosten voor u en zodoende een goede prijs!

Opmerking: vanwege de huidige situatie is de levertijd 7-20 werkdagen nadat een bestelling is verzonden. Alle pakketten worden 100% geleverd, maar het kan langer duren. Wij vragen om uw begrip voor deze bijzondere situatie. Dit geldt voor een willekeurig aantal bestellingen.

Let op: alle retouren dienen te worden teruggestuurd naar ons warenhuis in Zhenjiang, waarvanuit deze in eerste instantie worden verzonden; wij vergoeden deze kosten niet

Controleren of een site betrouwbaar is , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/checklist-veilig-online-winkelen

https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/shoppen-bij-een-shopify-webwinkel-let-op-frauduleuze-verkopers

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/dropshipping-check-goed-waar-je-bestelt

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/dropshipping-hoe-werkt-het-en-is-dit-oplichting/

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/dropshipping-via-aliexpress-hoe-herken-je-deze-webshops-en-is-er-sprake-van-oplichting/

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

atlas1302
door atlas1302 - Nov 23, 2022 om 09:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dropshippers, die stoppen vanzelf als er niet meer bij hun gekocht worden. Wat kopers moeten doen is eigenlijk helemaal niets, niets kopen bij deze "wegwerp schippers"
En Aliexpress, dat is de grootste dropshipper met nog een paar andere reuzen. Daar zit in ieder geval nog een beleid achter, en kan je nog zaken doen met redelijke verkopers.

Terug sturen betekent in de meeste gevallen dat het kwijt raakt of niet aankomt, u verliest dan nog meer en je bent machteloos.

Helaas,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2022 om 15:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie deze vraag net pas en toch: Als deels ook al gemeld: kan (ook) ik  hier helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Of deze zeer recente https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/malafide-webshop-onduidelijke-dropshipper-of-betrouwbare-webwinkel-zo-word-jij-nooit-meer-genept/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20maandag%203%20oktober&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20221003#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+maandag+3+oktober

Zie verder voor nog meer details/waarschuwingen: ACM www.consuwijzer.nl

(https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/webshop-stuurt-me-door-naar-china-mag-dit

   en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. Des te meer meldingen, hoe groter de kans dat een dergelijk bedrijf 'uit de lucht wordt gehaald'  Als ook al gezegd, let wel op met het gebruiuk van het woordr oplichting op een openbaar voor iedereen met i-net toegankelijk foru.. Indien u oplichting niet kunt bewijzen loopt u het risco om strafrechtelijk te worden aangesproken. Art 261 Wetboek van Strafrecht.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 25, 2022 om 11:10
166 Antwoorden / Vragen

Het is al meerdere malen  aangegeven, KOOP NIETS als je vooruit moet betalen. Kun je als je niet bekend met dat bedrijf bent, geld gaan kosten. In deze tijd geld ook een faillisement wat steeds op de loer ligt. Betaal zelf nooit vooruit. Lees daarnaast ook goed wat de retourvoorwaarden zijn. Ook wat er doorberekend wordt bij bestellingen. Er is een bedrijf die verzendkosten, retourkosten, verpakkingskosten en adminstratiekosten in rekening brengt. Dus let op de voorwaarden waaronder geleverd wordt.

mo
door mof - Nov 25, 2022 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oplichten mag nooit ....
maar kunt u dat aantonen? Bent u opgelicht dan? U heeft iets besteld dat erg goedkoop was .... die gierigheid is leuk wanneer u het product kunt gebruiken, maar nu u dat niet kunt klaagt u? U bent niet oogelicht, u heeft gekregn waarvoor u heeft betaald: prullaria!

wa
door walsum107 - Nov 26, 2022 om 21:20
54 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt het zelf al. En nee niet te stoppen, en lees altijd eerst reviews, voor je besteld. Ook zelf ondervonden. De prijs bepaald immers.