du
door dudeperfect00 Jul 16, 2021 om 23:30
Winkels & webshops

Mag een verkoper van bol.com een bestelling annuleren?

Beste iedereen,

Onlangs heb ik een computer scherm besteld bij een zakelijke verkoper van bol.com. Het product zou geleverd worden binnen een week.

Plots heeft de verkoper de bestelling geannuleerd omdat het product niet meer op voorraad was. De voorraad van de desbetreffende verkoper was niet actueel. De verkoper geeft een fout te hebben gemaakt in hun voorraadbeheer.

Is de verkoper in zijn recht om de bestelling te annuleren? Is de verkoper niet verplicht om het product alsnog te leveren? Ik kan de computer scherm wel elders bestellen, maar daar is ie veel duurder.

10748 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2021 om 23:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In principe moet de verkoper inderdaad leveren*, maarja dat kan wel eens een lange strijd worden.

*) tenzij er bijvoorbeeld sprake is van een extreem prijsverschil, waarbij je had kunnen weten dat de prijs te laag is.

du
door dudeperfect00 Jul 17, 2021 om 01:26
Antwoorden / 1 Vragen

Op basis van wat moet de verkoper alsnog leveren?

Heeft de verkoper ook niet een bepaald recht om te annuleren, netzoals de koper dat heeft?

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 10:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt een overeenkomst, daarbij heb jij aan jou deel voldaan en nu moet de verkoper dus aan zijn deel voldoen en dat is leveren.

De kans dat je je recht haalt zonder veel inspanning is echter niet heel hoog, recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2021 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar niet is, verliest de keizer zijn recht.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2021 om 01:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, denk dat je naast de pot hebt geplast: de fout van de aanbieder was veel te laag: dus dan volgt een annulering. Maar goed, dat zou iedereen eigenlijk moeten weten: als een prijs te mooi is om waar te zijn: dan kan er ook niet geleverd worden. Hoop alleen niet dat u iets betaald heeft? Maar goed: hoop dat u niet vooraf betaald heeft.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 10:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar lees je dat de prijs veel te laag was? Dat het scherm ergens anders, volgens de koper, veel duurder is wil nog niet zeggen dat de prijs van aanbieder veel te laag was.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 17, 2021 om 02:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om iets te leveren wat niet (meer)  op voorraad is. Zelfs Ti Ta Tovenaar kan dan weinig betekenen.
Wat is de geadverteerde prijs die u nu terug gaat krijgen/terug heeft gekregen? En wat is de prijs elders? Veel duurder is een rekbaar begrip. Een merk en type vermelden wil ook wel helpen voor een correct antwoord. Het OTTO arrest kan ook soortgelijk van toepassing zijn.

du
door dudeperfect00 Jul 17, 2021 om 10:23
Antwoorden / 1 Vragen

Had het scherm gekocht voor €400. Elders is het scherm bijna €480.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 11:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

€ 80,00 is niet zo'n groot verschil dat de verkoper zich daar op kan beroepen om niet te leveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 17, 2021 om 09:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, zie de al gegeven reacties en indien u toch vindt dat een en ander onterecht is kunt u de verkoper in gebreke stellen. Ik adviseer u echter omdat niet te doen omdat het u dan toch wel zeer lastig kan zijn om te bewijzen dat de verkoper inderdaad geen fout heeft gemaakt. En dan kost het u alleen maar meer moeite en vooral ook geld.

ro
door ronny530 - Jul 17, 2021 om 09:28
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U zou de verkoper aan de afspraak kunnen houden maar dat houdt dan wel in dat u een langere levertijd kunt verwachten. U zit niet op zo'n langere levertijd te wachten en de verkoper uiteraard ook niet want het gevolg is dat u de koop alsnog ongedaan gaat maken. Om dat voor te zijn annuleert de verkoper de bestelling met teruggave van het aankoopbedrag en kunt u elders een computerscherm aanschaffen. De verkoper geeft toe dat er fout in de voorraadbeheer is geslopen en daardoor het computerscherm niet tijdig of helemaal niet kan leveren en dat is op zich wel netjes te noemen want de verkoper had zich ook stil kunnen houden en het computerscherm met vertraging aan u kunnen leveren. Grote prijsverschillen zijn er eigenlijk niet meer tenzij een product aan het uitlopen is en met hoge korting wordt verkocht.

ne
door neodutchio - Jul 17, 2021 om 10:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Indien u betaald hebt moet de verkoper leveren. In het ergste geval zal de verkoper het scherm elders duurder moeten inkopen en naar u toe sturen. U kunt daarintegen ook aan dekkingskoop doen en het prijsverschil neerleggen bij de verkoper.
Tot nu toe de theorie. De praktijk zal een stuk lastiger zijn. Het ligt er een beetje aan wie de verkoper is of het uberhaupt loont om hier een zaak van te gaan maken. En als het prijsverschil zo groot is, is het ook maar de vraag of deze verkoper zou moeten leveren.
Mijn advies: laten rusten.

mi
door miennaamishaaz - Jul 17, 2021 om 11:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

JA dit mag.

Als de verkoper het product niet op vooraad heeft kan deze dit anuleren.
U krijgt dan het volledige aankoop-bedrag terug.
Als de verkoper het anuleert en niet het volledige bedrag terug geeft mag dit niet.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 11:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

NEE, dat mag niet.

mi
door miennaamishaaz Jul 17, 2021 om 13:39
725 Antwoorden / 1 Vragen

@DIUMENGE

https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/helaas-de-voorraad-is-op/

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/dit-zijn-je-rechten-als-een-bedrijf-je-online-bestelling-niet-kan-leveren/

TS is ook een "zakelijke koper" dus dan gelden er wat andere regels, dan voor normale consumenten aankopen.

het is IDD niet netjes, maar meer kan je als klant ook niet doen, je kan immers een verkoper niet forceren om een product te verkopen dat hij niet heeft.

een andere optie is langer wachten, maar als TS het scherm nu nodig heeft is de beste optie genoegen nemen met het geld terug

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 13:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beide links zijn niet relevant om jouw stelling te onderbouwen, sterker nog de eerste toont aan dat je stelling onjuist is.

Daarnaast, TS geeft aan de bestelling bij een zakelijke verkoper gedaan te hebben, dat zegt niets over de status van TS als koper (als consument of zakelijk). Verder is dat ook niet relevant, er is een overeenkomst en die mag niet zomaar niet nagekomen worden.

panter22
door panter22 - Jul 17, 2021 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper zegt geen voorraad te hebben en jij gelooft hem niet.
Of het nu kan of mag, daar heb je niet zoveel aan. De verkoper levert je geen computerscherm.
Dus vergeet die €80,daarvoor kun je niet naar de rechter. De kosten zijn dan al minimaal €85.
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx
Als de verkoper aangesloten is bij een geschillencommissie, dan kun je daar ook niet gratis een beroep op doen.
Koop het scherm elders, bij voorkeur in een stenen winkel, dan kun je dat ding direct meenemen.

Analoog
door Analoog - Jul 18, 2021 om 14:49
136 Antwoorden / Vragen

Heeft hij het niet meer op voorraad dan houdt het toch echt op en recht halen of niet, ander scherm kopen en vergeten....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 19, 2021 om 10:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En bied de  andere  verkoper deze voor €480,-  en is  deze wel leverbaar?

Maar iets wat wegens foute opgave importeur uitverkocht is?
Komt helaas veel vaker voor.
Als de levertijd onbekend of erg lang is zou ik ook annuleren.

Elke webshop heeft zijn / haar eigen beleid.
Zelf plaats ik in mijn Webshop vaak;  " Beperkte voorraad¨
Dan weet je  dat de kans op annuleren erg groot is.

1paul
door 1paul - Jul 20, 2021 om 08:49
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ja, hij moet deze leveren, desnoods koopt ie hem in bij een conculega....

maar of je deze strijd aan wil gaan????

mahadma
door mahadma Jul 20, 2021 om 14:00
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Iets met goed geld gooien naar slechte zaken?

1paul
door 1paul Jul 22, 2021 om 08:49
3101 Antwoorden / 0 Vragen

je wilt hiermee zeggen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 22, 2021 om 09:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze koper ziet nu  in plaats van zijn €400  er nu een voor €480  aangeboden worden,
maar is die  wel leverbaar?

Bol  verkoopt  steeds minder zelf,  via tussenpersoon wel de winstmarge en  0% risico.
De Zolderkamer verkopers tegen verdacht lage prijzen zijn niet echt betrouwbaar.

Heeft U vooraf deze verkoper  gecontroleerd?

Maar als zou  deze verkoper onze adviezen opvolgen?
Dan voor €480,- inkopen + porto kosten,  dan zelf voor €400,- + porto leveren en dat kan weken duren!

En als dit de enige 2 aanbieders van dit Merk/Type   kan  het wel eens  opruiming van overjarige  handel zijn.

Ook is bij  levering eigen voorraad altijd betrouwbaarder dan voorraad elders bij Importeurs die vaak  enkele dagen achter lopen.
Vooral het bijhouden van levertijden,   een ramp als je heel veel producten aanbood en  bij meerdere importeurs dit telkens moet aanpassen.
U heeft in dit geval volgens de Bol,com  voorwaarden recht op geld terug en niets meer.

Daar ging ook U mee akkoord door via Bol,com te bestellen.