Mag een verkoper van bol.com een bestelling annuleren?
Beste iedereen,
Onlangs heb ik een computer scherm besteld bij een zakelijke verkoper van bol.com. Het product zou geleverd worden binnen een week.
Plots heeft de verkoper de bestelling geannuleerd omdat het product niet meer op voorraad was. De voorraad van de desbetreffende verkoper was niet actueel. De verkoper geeft een fout te hebben gemaakt in hun voorraadbeheer.
Is de verkoper in zijn recht om de bestelling te annuleren? Is de verkoper niet verplicht om het product alsnog te leveren? Ik kan de computer scherm wel elders bestellen, maar daar is ie veel duurder.
In principe moet de verkoper inderdaad leveren*, maarja dat kan wel eens een lange strijd worden.
*) tenzij er bijvoorbeeld sprake is van een extreem prijsverschil, waarbij je had kunnen weten dat de prijs te laag is.
Op basis van wat moet de verkoper alsnog leveren?
Heeft de verkoper ook niet een bepaald recht om te annuleren, netzoals de koper dat heeft?
Je hebt een overeenkomst, daarbij heb jij aan jou deel voldaan en nu moet de verkoper dus aan zijn deel voldoen en dat is leveren.
De kans dat je je recht haalt zonder veel inspanning is echter niet heel hoog, recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/kan-onlineshop-bestelling-na-6-dgn-annuleren-omdat-product-niet-op-voorraad-is
Geachte Dudeperfect,
Deze vraag is hier al eens gesteld.
Lees even bovenstaande link.
Ja, denk dat je naast de pot hebt geplast: de fout van de aanbieder was veel te laag: dus dan volgt een annulering. Maar goed, dat zou iedereen eigenlijk moeten weten: als een prijs te mooi is om waar te zijn: dan kan er ook niet geleverd worden. Hoop alleen niet dat u iets betaald heeft? Maar goed: hoop dat u niet vooraf betaald heeft.
Waar lees je dat de prijs veel te laag was? Dat het scherm ergens anders, volgens de koper, veel duurder is wil nog niet zeggen dat de prijs van aanbieder veel te laag was.
Topantwoord
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om iets te leveren wat niet (meer) op voorraad is. Zelfs Ti Ta Tovenaar kan dan weinig betekenen.
Wat is de geadverteerde prijs die u nu terug gaat krijgen/terug heeft gekregen? En wat is de prijs elders? Veel duurder is een rekbaar begrip. Een merk en type vermelden wil ook wel helpen voor een correct antwoord. Het OTTO arrest kan ook soortgelijk van toepassing zijn.
Had het scherm gekocht voor €400. Elders is het scherm bijna €480.
€ 80,00 is niet zo'n groot verschil dat de verkoper zich daar op kan beroepen om niet te leveren.
Tja, zie de al gegeven reacties en indien u toch vindt dat een en ander onterecht is kunt u de verkoper in gebreke stellen. Ik adviseer u echter omdat niet te doen omdat het u dan toch wel zeer lastig kan zijn om te bewijzen dat de verkoper inderdaad geen fout heeft gemaakt. En dan kost het u alleen maar meer moeite en vooral ook geld.
U zou de verkoper aan de afspraak kunnen houden maar dat houdt dan wel in dat u een langere levertijd kunt verwachten. U zit niet op zo'n langere levertijd te wachten en de verkoper uiteraard ook niet want het gevolg is dat u de koop alsnog ongedaan gaat maken. Om dat voor te zijn annuleert de verkoper de bestelling met teruggave van het aankoopbedrag en kunt u elders een computerscherm aanschaffen. De verkoper geeft toe dat er fout in de voorraadbeheer is geslopen en daardoor het computerscherm niet tijdig of helemaal niet kan leveren en dat is op zich wel netjes te noemen want de verkoper had zich ook stil kunnen houden en het computerscherm met vertraging aan u kunnen leveren. Grote prijsverschillen zijn er eigenlijk niet meer tenzij een product aan het uitlopen is en met hoge korting wordt verkocht.
Indien u betaald hebt moet de verkoper leveren. In het ergste geval zal de verkoper het scherm elders duurder moeten inkopen en naar u toe sturen. U kunt daarintegen ook aan dekkingskoop doen en het prijsverschil neerleggen bij de verkoper.
Tot nu toe de theorie. De praktijk zal een stuk lastiger zijn. Het ligt er een beetje aan wie de verkoper is of het uberhaupt loont om hier een zaak van te gaan maken. En als het prijsverschil zo groot is, is het ook maar de vraag of deze verkoper zou moeten leveren.
Mijn advies: laten rusten.
JA dit mag.
Als de verkoper het product niet op vooraad heeft kan deze dit anuleren.
U krijgt dan het volledige aankoop-bedrag terug.
---------
Als de verkoper het anuleert en niet het volledige bedrag terug geeft mag dit niet.
NEE, dat mag niet.
https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/helaas-de-voorraad-is-op/
TS is ook een "zakelijke koper" dus dan gelden er wat andere regels, dan voor normale consumenten aankopen.
het is IDD niet netjes, maar meer kan je als klant ook niet doen, je kan immers een verkoper niet forceren om een product te verkopen dat hij niet heeft.
een andere optie is langer wachten, maar als TS het scherm nu nodig heeft is de beste optie genoegen nemen met het geld terug
Beide links zijn niet relevant om jouw stelling te onderbouwen, sterker nog de eerste toont aan dat je stelling onjuist is.
Daarnaast, TS geeft aan de bestelling bij een zakelijke verkoper gedaan te hebben, dat zegt niets over de status van TS als koper (als consument of zakelijk). Verder is dat ook niet relevant, er is een overeenkomst en die mag niet zomaar niet nagekomen worden.
De verkoper zegt geen voorraad te hebben en jij gelooft hem niet.
Of het nu kan of mag, daar heb je niet zoveel aan. De verkoper levert je geen computerscherm.
Dus vergeet die €80,daarvoor kun je niet naar de rechter. De kosten zijn dan al minimaal €85.
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx
Als de verkoper aangesloten is bij een geschillencommissie, dan kun je daar ook niet gratis een beroep op doen.
Koop het scherm elders, bij voorkeur in een stenen winkel, dan kun je dat ding direct meenemen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer