du
door dudeperfect00 Jul 16, 2021 om 23:30
Winkels & webshops

Mag een verkoper van bol.com een bestelling annuleren?

Beste iedereen, 

Onlangs heb ik een computer scherm besteld bij een zakelijke verkoper van bol.com. Het product zou geleverd worden binnen een week. 

Plots heeft de verkoper de bestelling geannuleerd omdat het product niet meer op voorraad was. De voorraad van de desbetreffende verkoper was niet actueel. De verkoper geeft een fout te hebben gemaakt in hun voorraadbeheer.  

Is de verkoper in zijn recht om de bestelling te annuleren? Is de verkoper niet verplicht om het product alsnog te leveren? Ik kan de computer scherm wel elders bestellen, maar daar is ie veel duurder. 


10857 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2021 om 23:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

In principe moet de verkoper inderdaad leveren*, maarja dat kan wel eens een lange strijd worden.

*) tenzij er bijvoorbeeld sprake is van een extreem prijsverschil, waarbij je had kunnen weten dat de prijs te laag is.

du
door dudeperfect00 Jul 17, 2021 om 01:26
Antwoorden / 1 Vragen

Op basis van wat moet de verkoper alsnog leveren? 

Heeft de verkoper ook niet een bepaald recht om te annuleren, netzoals de koper dat heeft?

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 10:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt een overeenkomst, daarbij heb jij aan jou deel voldaan en nu moet de verkoper dus aan zijn deel voldoen en dat is leveren.

De kans dat je je recht haalt zonder veel inspanning is echter niet heel hoog, recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2021 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Waar niet is, verliest de keizer zijn recht.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2021 om 01:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen
0

Ja, denk dat je naast de pot hebt geplast: de fout van de aanbieder was veel te laag: dus dan volgt een annulering. Maar goed, dat zou iedereen eigenlijk moeten weten: als een prijs te mooi is om waar te zijn: dan kan er ook niet geleverd worden. Hoop alleen niet dat u iets betaald heeft? Maar goed: hoop dat u niet vooraf betaald heeft.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 10:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar lees je dat de prijs veel te laag was? Dat het scherm ergens anders, volgens de koper, veel duurder is wil nog niet zeggen dat de prijs van aanbieder veel te laag was.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 17, 2021 om 02:36
11537 Antwoorden / 51 Vragen
12

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om iets te leveren wat niet (meer)  op voorraad is. Zelfs Ti Ta Tovenaar kan dan weinig betekenen.
Wat is de geadverteerde prijs die u nu terug gaat krijgen/terug heeft gekregen? En wat is de prijs elders? Veel duurder is een rekbaar begrip. Een merk en type vermelden wil ook wel helpen voor een correct antwoord. Het OTTO arrest kan ook soortgelijk van toepassing zijn.

du
door dudeperfect00 Jul 17, 2021 om 10:23
Antwoorden / 1 Vragen

Had het scherm gekocht voor €400. Elders is het scherm bijna €480.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 11:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

€ 80,00 is niet zo'n groot verschil dat de verkoper zich daar op kan beroepen om niet te leveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 17, 2021 om 09:19
16830 Antwoorden / 202 Vragen
1

Tja, zie de al gegeven reacties en indien u toch vindt dat een en ander onterecht is kunt u de verkoper in gebreke stellen. Ik adviseer u echter omdat niet te doen omdat het u dan toch wel zeer lastig kan zijn om te bewijzen dat de verkoper inderdaad geen fout heeft gemaakt. En dan kost het u alleen maar meer moeite en vooral ook geld.

ro
door ronny530 - Jul 17, 2021 om 09:28
2773 Antwoorden / 41 Vragen
1

U zou de verkoper aan de afspraak kunnen houden maar dat houdt dan wel in dat u een langere levertijd kunt verwachten. U zit niet op zo'n langere levertijd te wachten en de verkoper uiteraard ook niet want het gevolg is dat u de koop alsnog ongedaan gaat maken. Om dat voor te zijn annuleert de verkoper de bestelling met teruggave van het aankoopbedrag en kunt u elders een computerscherm aanschaffen. De verkoper geeft toe dat er fout in de voorraadbeheer is geslopen en daardoor het computerscherm niet tijdig of helemaal niet kan leveren en dat is op zich wel netjes te noemen want de verkoper had zich ook stil kunnen houden en het computerscherm met vertraging aan u kunnen leveren. Grote prijsverschillen zijn er eigenlijk niet meer tenzij een product aan het uitlopen is en met hoge korting wordt verkocht.

ne
door neodutchio - Jul 17, 2021 om 10:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen
1

Indien u betaald hebt moet de verkoper leveren. In het ergste geval zal de verkoper het scherm elders duurder moeten inkopen en naar u toe sturen. U kunt daarintegen ook aan dekkingskoop doen en het prijsverschil neerleggen bij de verkoper.
Tot nu toe de theorie. De praktijk zal een stuk lastiger zijn. Het ligt er een beetje aan wie de verkoper is of het uberhaupt loont om hier een zaak van te gaan maken. En als het prijsverschil zo groot is, is het ook maar de vraag of deze verkoper zou moeten leveren.
Mijn advies: laten rusten.

mi
door miennaamishaaz - Jul 17, 2021 om 11:15
725 Antwoorden / 1 Vragen
0

JA dit mag.

Als de verkoper het product niet op vooraad heeft kan deze dit anuleren.
U krijgt dan het volledige aankoop-bedrag terug.
---------
Als de verkoper het anuleert en niet het volledige bedrag terug geeft mag dit niet.

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 11:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

NEE, dat mag niet.

mi
door miennaamishaaz Jul 17, 2021 om 13:39
725 Antwoorden / 1 Vragen

 

@DIUMENGE

https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/helaas-de-voorraad-is-op/

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/dit-zijn-je-rechten-als-een-bedrijf-je-online-bestelling-niet-kan-leveren/

 

TS is ook een "zakelijke koper" dus dan gelden er wat andere regels, dan voor normale consumenten aankopen.

het is IDD niet netjes, maar meer kan je als klant ook niet doen, je kan immers een verkoper niet forceren om een product te verkopen dat hij niet heeft.

een andere optie is langer wachten, maar als TS het scherm nu nodig heeft is de beste optie genoegen nemen met het geld terug

diumenge
door diumenge Jul 17, 2021 om 13:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beide links zijn niet relevant om jouw stelling te onderbouwen, sterker nog de eerste toont aan dat je stelling onjuist is.

Daarnaast, TS geeft aan de bestelling bij een zakelijke verkoper gedaan te hebben, dat zegt niets over de status van TS als koper (als consument of zakelijk). Verder is dat ook niet relevant, er is een overeenkomst en die mag niet zomaar niet nagekomen worden.

panter22
door panter22 - Jul 17, 2021 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen
2

De verkoper zegt geen voorraad te hebben en jij gelooft hem niet.
Of het nu kan of mag, daar heb je niet zoveel aan. De verkoper levert je geen computerscherm.
Dus vergeet die €80,daarvoor kun je niet naar de rechter. De kosten zijn dan al minimaal €85.
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx
Als de verkoper aangesloten is bij een geschillencommissie, dan kun je daar ook niet gratis een beroep op doen.
Koop het scherm elders, bij voorkeur in een stenen winkel, dan kun je dat ding direct meenemen.

Analoog
door Analoog - Jul 18, 2021 om 14:49
137 Antwoorden / Vragen
0

Heeft hij het niet meer op voorraad dan houdt het toch echt op en recht halen of niet, ander scherm kopen en vergeten....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 19, 2021 om 10:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen
0

En bied de  andere  verkoper deze voor €480,-  en is  deze wel leverbaar?

 

Maar iets wat wegens foute opgave importeur uitverkocht is?
Komt helaas veel vaker voor.
Als de levertijd onbekend of erg lang is zou ik ook annuleren.

Elke webshop heeft zijn / haar eigen beleid.
Zelf plaats ik in mijn Webshop vaak;  " Beperkte voorraad¨
Dan weet je  dat de kans op annuleren erg groot is.

1paul
door 1paul - Jul 20, 2021 om 08:49
3134 Antwoorden / 0 Vragen
0

ja, hij moet deze leveren, desnoods koopt ie hem in bij een conculega....

maar of je deze strijd aan wil gaan????

mahadma
door mahadma Jul 20, 2021 om 14:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Iets met goed geld gooien naar slechte zaken?

1paul
door 1paul Jul 22, 2021 om 08:49
3134 Antwoorden / 0 Vragen

je wilt hiermee zeggen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 22, 2021 om 09:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen
0

Deze koper ziet nu  in plaats van zijn €400  er nu een voor €480  aangeboden worden,
maar is die  wel leverbaar?

 

Bol  verkoopt  steeds minder zelf,  via tussenpersoon wel de winstmarge en  0% risico.
De Zolderkamer verkopers tegen verdacht lage prijzen zijn niet echt betrouwbaar.

Heeft U vooraf deze verkoper  gecontroleerd?

 

Maar als zou  deze verkoper onze adviezen opvolgen?
Dan voor €480,- inkopen + porto kosten,  dan zelf voor €400,- + porto leveren en dat kan weken duren!

En als dit de enige 2 aanbieders van dit Merk/Type   kan  het wel eens  opruiming van overjarige  handel zijn.

Ook is bij  levering eigen voorraad altijd betrouwbaarder dan voorraad elders bij Importeurs die vaak  enkele dagen achter lopen.
Vooral het bijhouden van levertijden,   een ramp als je heel veel producten aanbood en  bij meerdere importeurs dit telkens moet aanpassen.
U heeft in dit geval volgens de Bol,com  voorwaarden recht op geld terug en niets meer.

Daar ging ook U mee akkoord door via Bol,com te bestellen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer