Mag een webwinkel die aan dropshipping blijkt te doen retourneren voor rekening?
Via een webshop heb ik een linnen jurk besteld. Na ontvangst, lange tijd later, bleek het een webshop te zijn dat zich dus schuldig maakt aan dropshipping. De jurk is niet van linnen en komt niet overeen met de omschrijving en afbeelding van het product op de webshop. Al meermaals per mail contact gezocht. Nu geëist om persoonlijk antwoord i.p.v. geautomatiseerd bericht. Retourneren, naar china, komt voor eigen rekening, €20,-. Terwijl zij een product leveren wat niet overeen komt met het bestelde artikel. In 1e reactie wordt mij 20% retour van de €34,95 aangeboden. Na reactie van mij 30% als uiterste bod. Ik weer niet akkoord. Nu een bod van 40%, met de woorden dat zij mij hiermee tegemoet komen, dat het "goodwill" van hen is.
Mijn persoonlijke gevoel laat weinig te raden over, maar kan ik hier iets tegen doen?
Ik heb dus een linnen jurk besteld en geen jurk van linnen stof ontvangen.
Vast bedankt voor het meedenken.
Ja, dat mag iedere webwinkel indien men niet heeft aangegeven dat retourneren gratis is! Helaas en u zou kunnen procederen middels een in gebreke stelling maar dat lijkt mij volstrekt zinloos. Mijn advies: accepteer het aanbod van 20% en kijk in het vervolg goed uit waar u koopt, bijv. of de webshop een erkend keurmerk heeft / betrouwbaar is.
Mogelijk overbodig deze info: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betrouwbare-webshop.
Ik neem aan dat u 40% bedoeld (was bod van dropshitter)
Met dien verstande dat de verplichting om aan te geven dat kosten van retourneren voor rekening van de klant komen bij de webshop ligt en als dat niet duidelijk staat aangegeven dat dan de kosten voor de webshop zijn. Anderzijds krijg je toch geen enkele grip op zo'n site dus het maakt niets uit. Leergeld noemen ze dat, de volgende keer niet bij vreemde sites bestellen.
Dat mag helemaal niet bij een non-conform product.
En het is ook niet zo dat als de webwinkel niet heeft aangegeven dat retourneren gratis is, je dan moet betalen.
Het is precies omgekeerd. Als de webwinkel niet van te voren heeft aangegeven dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij ontbinding van de overeenkomst, dan moet de webwinkel die kosten voor rekening nemen.
Hallo Nola2891 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/dropshipping-check-goed-waar-je-bestelt
Laat mij raden, een verkoper zonder of met een valse KVK nummer en zeer summier over wie of wat ze zijn. Tja, bij dergelijke bedrijven is recht hebben iets anders dan recht krijgen. En met u bij zo vele.
Dropshippers zijn in opkomst en zetten uw bestelling rechtstreeks door naar een externe leverancier ergens op deze wereldbol en die stuurt het bestelde naar u af. Dat is legaal want de dropshipper fungeert als tussenpersoon tussen u en de leverancier. Als die leverancier niet de kwaliteit leverd waarmee de dropshipper adverteerd dan heeft die een probleem en probeert op een paar manieren op te lossen, op eigen kosten naar de leverancier retour sturen als u geen verzendkosten heeft betaald en dat mag omdat de vezending gratis is of 40% van de aanschafprijs retourneren waarbij u de aankoop mag houden. Mijn advies pak die 13,98 euro want de jurk al is die niet van linnen kost dan 20,97 en zie dat als leergeld of draag die jurk tot die uit elkaar valt.
Er bestaat geen relatie tussen het niet betalen van verzendkosten en het daarom wel of niet betalen van de retourkosten.
Als de webwinkel niet van te voren heeft aangegeven dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij ontbinding van de overeenkomst, dan moet de webwinkel deze voor zijn rekening nemen.
goh wat erg voor u , maar past de jurk u wel ? en u had natuurlijk ook voordat u de jurk bestelde even een ondezoekje kunnen plegen naar de verkopende partij ,had u direct al gezien dat er iets niet klopte , is misschien een schrale troost maar u zeit niet de enige die dit is overkomen . Slobber de jurk af en be happy!
Indien het product niet is zoals beschreven zijn de kosten voor de verkoper. Deze mag dan ook GEEN enkele kosten aan de klant verrekenen, omdat het product niet Conform is met wat je hebt gekocht.
https://www.ictrecht.nl/blog/product-voldoet-niet-wie-draagt-de-kosten-en-het-risico-van-verzending
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-10-10
Grote kans dat de dropshipper alleen maar heel hard gaat lachen als je met de wet gaat dreigen.
Extra info:
Helaas omdat het om een dropshitter gaat, Dan is uw volledige aankoop terug krijgen zeer lastig.
{hun prijs - Aliexpress prijs +2} voorbeeld: {35- 8+2= 25 euro}
dat u 25 euro terug krijgt. {indien de jurk goedkoper was op aliexpress eist u een hogere Cashback}
Zeg dat u XXX {zie vorige calculatie} Euro terug wilt, en dat indien ze dit niet accepteren dat u dan juridische stappen gaat nemen.
{Voeg er wel de desbetreffende {wetboek} link aan toe die ik heb gegeven}.
Hierdoor heeft u een niet al te groot verlies geleden.
@rjw, ongetwijfeld, maar de vraag is of het mag.
Dropshipping is niet verboden, hoe kan een webshop zich dan "schuldig" maken?
Geef die jurk weg als hij niet past of verkoop hem. En in het vervolg eerst lezen voordat u ergens iets bestelt, scheelt ergernis.
Deze dropshopper maakt zich schuldig aan : https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/internetaankopen-terugsturen en overtreedt wetgeving zoals @MIENNAAMISHAASZ al aangeeft (en mijn info dus in die zin niet correct was).
@Heremietkreeft, TS schrijft dat de webshop zich schuldig maakt aan dropshipping. Dat is echter niet verboden, dus hoe kan een webshop daar dan schuldig aan zijn? Dat ze zich niet aan de regels voor koop op afstand houden is duidelijk en is helaas wel een verschijnsel wat zich heel vaak bij dropshippers voordoet.
Topantwoord
Is het deze jurk?
https://nl.aliexpress.com/item/4000294967794.html
Bij welke webshop heb je die jurk gekocht?
Toch ook even hier: mijn reactie was foutief en zie mijn reactie op die van @MIENNAAMISHAASZ.
Hoe dan ook is het wel zinvol om dit te melden bij https://www.ictrecht.nl/blog/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer (de ACM) onder het motto ook: hoe meer klachten, hoe meer kan dat de ACM actie kan (doen) ondernemen.
En dan toch ook, als u er tenminste €7,50 als kosten van de aangetekend te verzenden brief voor over heeft: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en zie achtergrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
En dan maar de reactie afwachten. Wie niet waagt wie niet wint.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer