No
door Nola2891 Sep 29, 2020 om 17:03
Winkels & webshops

Mag een webwinkel die aan dropshipping blijkt te doen retourneren voor rekening?

Via een webshop heb ik een linnen jurk besteld. Na ontvangst, lange tijd later, bleek het een webshop te zijn dat zich dus schuldig maakt aan dropshipping. De jurk is niet van linnen en komt niet overeen met de omschrijving en afbeelding van het product op de webshop. Al meermaals per mail contact gezocht. Nu geëist om persoonlijk antwoord i.p.v. geautomatiseerd bericht. Retourneren, naar china, komt voor eigen rekening, €20,-. Terwijl zij een product leveren wat niet overeen komt met het bestelde artikel. In 1e reactie wordt mij 20% retour van de €34,95 aangeboden. Na reactie van mij 30% als uiterste bod. Ik weer niet akkoord. Nu een bod van 40%, met de woorden dat zij mij hiermee tegemoet komen, dat het "goodwill" van hen is.

Mijn persoonlijke gevoel laat weinig te raden over, maar kan ik hier iets tegen doen?

Ik heb dus een linnen jurk besteld en geen jurk van linnen stof ontvangen.

Vast bedankt voor het meedenken.

6345 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2020 om 17:15
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat mag iedere webwinkel indien men niet heeft aangegeven dat retourneren gratis is! Helaas en u zou kunnen procederen middels een in gebreke stelling maar dat lijkt mij volstrekt zinloos. Mijn advies: accepteer het aanbod van 20% en kijk in het vervolg goed uit waar u koopt, bijv. of de webshop een erkend keurmerk heeft / betrouwbaar is.

Mogelijk overbodig deze info: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betrouwbare-webshop.

ju
door juliomariner Sep 29, 2020 om 17:59
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat u 40% bedoeld (was bod van dropshitter)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 29, 2020 om 18:09
2039 Antwoorden / Vragen

Met dien verstande dat de verplichting om aan te geven dat kosten van retourneren voor rekening van de klant komen bij de webshop ligt en als dat niet duidelijk staat aangegeven dat dan de kosten voor de webshop zijn. Anderzijds krijg je toch geen enkele grip op zo'n site dus het maakt niets uit. Leergeld noemen ze dat, de volgende keer niet bij vreemde sites bestellen.

diumenge
door diumenge Sep 29, 2020 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat mag helemaal niet bij een non-conform product.

diumenge
door diumenge Sep 29, 2020 om 18:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En het is ook niet zo dat als de webwinkel niet heeft aangegeven dat retourneren gratis is, je dan moet betalen.

Het is precies omgekeerd. Als de webwinkel niet van te voren heeft aangegeven dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij ontbinding van de overeenkomst, dan moet de webwinkel die kosten voor rekening nemen.

pe
door peentjes - Sep 29, 2020 om 17:25
421 Antwoorden / 0 Vragen

Denk niet dat u hiertegen iets kan doen. Overigens is dropshipping een legale verkoopmethode.

marita5
door marita5 - Sep 29, 2020 om 17:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nola2891 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/dropshipping-check-goed-waar-je-bestelt

ne
door neodutchio - Sep 29, 2020 om 17:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Laat mij raden, een verkoper zonder of met een valse KVK nummer en zeer summier over wie of wat ze zijn. Tja, bij dergelijke bedrijven is recht hebben iets anders dan recht krijgen. En met u bij zo vele.

ro
door ronny530 - Sep 29, 2020 om 18:44
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Dropshippers zijn in opkomst en zetten uw bestelling rechtstreeks door naar een externe leverancier ergens op deze wereldbol en die stuurt het bestelde naar u af. Dat is legaal want de dropshipper fungeert als tussenpersoon tussen u en de leverancier. Als die leverancier niet de kwaliteit leverd waarmee de dropshipper adverteerd dan heeft die een probleem en probeert op een paar manieren op te lossen, op eigen kosten naar de leverancier retour sturen als u geen verzendkosten heeft betaald en dat mag omdat de vezending gratis is of 40% van de aanschafprijs retourneren waarbij u de aankoop mag houden. Mijn advies pak die 13,98 euro want de jurk al is die niet van linnen kost dan 20,97 en zie dat als leergeld of draag die jurk tot die uit elkaar valt.

diumenge
door diumenge Sep 29, 2020 om 18:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat geen relatie tussen het niet betalen van verzendkosten en het daarom wel of niet betalen van de retourkosten.

Als de webwinkel niet van te voren heeft aangegeven dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij ontbinding van de overeenkomst, dan moet de webwinkel deze voor zijn rekening nemen.

mr
door mrmoto - Sep 29, 2020 om 18:48
167 Antwoorden / 4 Vragen

goh wat erg voor u , maar past de jurk u wel ? en u had natuurlijk ook voordat u de jurk bestelde even een ondezoekje kunnen plegen naar de verkopende partij ,had u direct al gezien dat er iets niet klopte , is misschien een schrale troost maar u zeit niet de enige die dit is overkomen .          Slobber de jurk af en be happy!

mi
door miennaamishaaz - Sep 29, 2020 om 18:50
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien het product niet is zoals beschreven zijn de kosten voor de verkoper. Deze mag dan ook GEEN enkele kosten aan de klant verrekenen, omdat het product niet Conform is met wat je hebt gekocht.

https://www.ictrecht.nl/blog/product-voldoet-niet-wie-draagt-de-kosten-en-het-risico-van-verzending

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-10-10

rj
door rjw Sep 29, 2020 om 18:55
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Grote kans dat de dropshipper alleen maar heel hard gaat lachen als je met de wet gaat dreigen.

mi
door miennaamishaaz Sep 29, 2020 om 18:57
725 Antwoorden / 1 Vragen

Extra info:

Helaas omdat het om een dropshitter gaat, Dan is uw volledige aankoop terug krijgen zeer lastig.

{hun prijs - Aliexpress prijs +2} voorbeeld: {35- 8+2= 25 euro}
dat u 25 euro terug krijgt. {indien de jurk goedkoper was op aliexpress eist u een hogere Cashback}

Zeg dat u XXX {zie vorige calculatie} Euro terug wilt, en dat indien ze dit niet accepteren dat u dan juridische stappen gaat nemen.
{Voeg er wel de desbetreffende {wetboek} link aan toe die ik heb gegeven}.

Hierdoor heeft u een niet al te groot verlies geleden.

diumenge
door diumenge Sep 29, 2020 om 18:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw, ongetwijfeld, maar de vraag is of het mag.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2020 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dropshipping is niet verboden, hoe kan een webshop zich dan "schuldig" maken?

Geef die jurk weg als hij niet past of verkoop hem. En in het vervolg eerst lezen voordat u ergens iets bestelt, scheelt ergernis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 30, 2020 om 09:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Deze dropshopper maakt zich schuldig aan : https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/internetaankopen-terugsturen en overtreedt wetgeving zoals @MIENNAAMISHAASZ al aangeeft (en mijn info dus in die zin niet correct was).

diumenge
door diumenge Sep 30, 2020 om 13:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Heremietkreeft, TS schrijft dat de webshop zich schuldig maakt aan dropshipping. Dat is echter niet verboden, dus hoe kan een webshop daar dan schuldig aan zijn? Dat ze zich niet aan de regels voor koop op afstand houden is duidelijk en is helaas wel een verschijnsel wat zich heel vaak bij dropshippers voordoet.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 30, 2020 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Is het deze jurk?
https://nl.aliexpress.com/item/4000294967794.html
Bij welke webshop heb je die jurk gekocht?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2020 om 10:01
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook even hier: mijn reactie was foutief en zie mijn reactie op die van @MIENNAAMISHAASZ.
Hoe dan ook is het wel zinvol om dit te melden bij https://www.ictrecht.nl/blog/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer (de ACM) onder het motto ook: hoe meer klachten, hoe meer kan dat de ACM actie kan (doen) ondernemen.
En dan toch ook, als u er tenminste €7,50 als kosten van de aangetekend te verzenden brief voor over heeft: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en zie achtergrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

En dan maar de reactie afwachten. Wie niet waagt wie niet wint.

bu
door burgos - Sep 30, 2020 om 12:27
96 Antwoorden / 7 Vragen

Schuldig maakt??
U maakt zich schuldig aan niet goed onderzoeken.

audb
door audb - Sep 30, 2020 om 14:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk maar eens of ze een adres hebben in Nederland en een telefoon nummer of email adres.

Maar ik durf te wedden dat ze niet eens een KVK nummer hebben maar zelfs dat zegt totaal niets helaas kan je jezelf zelfs op het adres van de kvk inschrijven is gebleken :)

De volgendekeer gewoon zelf op Aliexpress bestellen.

A. Als het niet overeen komt met de beschrijving dan is de kans groot dat je het geld terug krijgt na een duidelijke klachten omschrijving + foto`s.

B. Het is veel goedkoper omdat er geen tussen handel in zit (of het moet een Meilandje zijn)

1paul
door 1paul - Sep 30, 2020 om 17:05
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als u besteld heeft via een dropshipper uit Nederland heeft u met hen de zaak gedaan en dan moeten zij de jurk naar hen op laten sturen, wat zij er verder mee doen is niet aan u, wel moeten zij u uw geld retourneren als u daar om vraagt!!!!

Dit alles wel onder de voorwaarde dat zij niet op hun site vermelden welk retouradres gebruikt moet worden in duidelijke taal!!!!

Ook de kosten van retourneren moeten zij vermelden....

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/dropshipping

No
door Nola2891 - Oct 1, 2020 om 11:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen bedankt voor jullie reacties en adviezen. Normaal ben ik altijd sceptisch en controleer ik, voor mij, onbekende webshops. Gezien er nu als betaalmogelijkheid Klarna werd aangeboden, wekte dat bij mij vertrouwen. Laat het duidelijk zijn, dat mij dit geen 2e x overkomt.

ne
door neodutchio Oct 2, 2020 om 18:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Maar wat is nu de naam van de webshop?