Mag Mediamarkt geld teruggeven i.p.v.het defecte Samsung product te vervangen?
Onze Samsung koel/vries combinatie is na ongeveer 10 maanden defect geraakt. Er is een monteur van Samsung geweest en die heeft aangegeven dat het product niet te repareren is.
Nu meldt Mediamarkt dat wij ons geld terugkrijgen en dat het product wordt opgehaald. De koel/vries combinatie is nog steeds te koop bij Mediamarkt, alleen nu 300 euro duurder dan begin dit jaar. Mag Mediamarkt dit zomaar doen? Of kan ik eisen dat we een vervangend product krijgen?

(Gecorrigeerd) Neen, in ieder geval is dat twijfelachtig omdat volgens de wetgeving u recht heeft op reparatie en indien dat niet kan op een vervangend adequaat product. Dat dat adequate product nu kennelijk € 300,000 duurder is zou m.i. niet mogen nu u aangeeft dat het wel leverbaar is. Zie (o.a.) Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. U zult dus wel naar ik aanneem zelf nadere actie motene nemen bijv. in de zin van een ingebreke stelling. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.
Ps. U kunt overwegen om verdere moeite te besparen om het bedrag terug wel te accepteren en te kijken of u elders hetzelfde wel goedkoper kunt krijgen. Als gezegd, wettelijk is m.i. de handelwijze van MM twijfelachtig omdat men wel kan leveren maar het dan kennelijk voor hen te diuur is. M.i. mag het niet en ik gaf u aanwijzingen wat u er tegen kunt inbrengen/doen.
Dank voor de uitgebreide toelichting! Ik ga kijken of ik Mediamarkt kan motiveren om een vervangend product te leveren.

Volgens mij valt geld terug gewoon onder de gepaste oplossingen dus ik betwijfel of je hier iets tegen kan doen. Heremietkreeft is altijd overtuigd van haar/zijn gelijk maar zit er vaak naast.

@OZYMANDAS, het is uw nenig en die is echt strijdig met de wetgeving waarin is bepaalt dat indien er sprake is van een ondeugdelijk product er eerst gekeken dient te worden of reparatie kan, als dat niet kan is er recht op een vervangend adequaat product en als dat niet kan (en volgens Ts kan MM dat wel) is er recht op geld terug. Dat is de wet! Uw oopmerking dat ik altijd overtuigd ben van mijn gelijk gaat alle perken te buiten en ikl zal dat ook rapporteren. Ik geef mijn mening en geef ook vrijwel altijd aan dat (zeker in dit soort zaken) het een rechter is die beslist. Ik geef mijn advies op basis van mijn uitgebreide kennis en ervaring met wetgeving. Ik geef nota bene in de eerste zin aan dat het twijfelachtig is!
Het is u kennelijk niet opgevallen dat indien ik echt 'er naast zit' dat corrigeer. En dan nog een keer voor alle duidelijkheid: ik geef advies en het is aan vraagsteller wat hij/zij er mee doet en dat blijkt ook vaak positief te hebben uitgepakt.
ps. u kunt overwegen om verdere moeite te besparen om het bedrag terug wel te accepteren en te kijken of u elders hetzelfde wel goedkoper kunt krijgen. als gezegd, wettelijk is m.i. de handelwijze van mm twijfelachtig omdat men wel kan leveren maar het dan kennelijk voor hen te diuur is. m.i. mag het niet en ik gaf u aanwijzingen wat u er tegen kunt inbrengen/doen.
Tenslotte, neem de moeite om de spelregels van deze site eens goed te lezen en ook de laatste zin van mijn antwoord dat u kennelijk niet eens gelezenilezen!

Als herstel niet (meer) mogelijk is wordt de verkoop ontbonden, dus u krijgt dan het betaalde bedrag terug.

@MAHADMA, de verkoper dient een adequaat product te leveren en Ts geeft aan deat MM dat nog wel kan.

Als het een ander type(nummer) is dan betwijfel ik dat.
In dit geval is hetzelfde model (dus zeker gelijkwaardig) nog steeds te leveren. Mogen ze er dan nog steeds voor kiezen om geld terug te geven?

Zie mijn aanvulling/correctie: twijfelachtig, volgens mij is men in gebreke m.b.t. naleving van de wetgeving omdat het zelfde product wel geleverd kan worden (maar dan wel in de verwachting van '' niet ook defect'. ).

Weer doen ze iets 'zomaar', zouden ze dan niemand ergens over nadenken? Het toestel is niet te repareren en u wordt voor de wet volledig schadeloosgesteld doordat u uw geld retour krijgt. Daarmee is de kous echt af.
Ik zou ook kunnen beargumenteren dat het defecte product 300 euro meer waard is dan bij de koop. Dus dat ze de huidige waarde moeten vergoeden.
Dat is een redenatie op u toe. Waarschijnlijk zullen ze ook zeggen dat het vervangende product ook niet gelijkwaardig is want ander typenummer etc.
Ik zou het bedrag aannemen en ergens anders een vervanger kooen

Je maakt een denkfout. De huidige waarde is de aanschafprijs minus de afschrijving. Dan is de koop ontbinden en je geld terugkrijgen een stuk voordeliger.

Geachte Pieter,
Om welk model gaat het?
Houdt u rekening met de inflatie?
Het betreft een Samsung
Waarom heeft u het typenummer nodig om de vraag te kunnen beantwoorden?
Valt me nog mee dat u niet vraagt in welk filiaal van de mediamarkt TS heeft gekocht. En ook gelijk om een foto van de koelkast

Dat mag. Kijk bij artikel 21. Van de verkoper kan niet gevergd worden een koelkast te levern die €300 duurder is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2019-09-14/
Het is exact hetzelfde model, kennelijk heeft Mediamarkt de prijs flink opgehoogd. Bij andere winkels is hij 200 euro goedkoper. De vraag is ook wie hoe beslist over omwisselen of geld terug, de garantie komt van Samsung.

Nee, de garantie komt van de MM. Daar heb je de koelkast gekocht.
Als die koelkast nu een black friday koopje zou zijn en €300 goedkoper was dan wat jij er voor betaald had, dan had je liever een nieuwe koelkast dan je geld terug?
Je bent schadeloos gesteld. Op meer heb je geen recht.

U heeft, mijn inziens, al een vrij dure koel/vriescombinatie gekocht. Waar ik begrijp dat u al binnen 10 maanden €300,00 verliest. Zeker nu ze hetzelfde model nog steeds verkopen. Probeert u een soort coulance "los te weken" en u dezelde kast leveren voor de "oude" prijs. Heb het modelnummer bekeken: is er inderdaad nog. Misschien, met stroop vangt u misschien een lieve vlieg? Succes.
Dat gaan we zeker proberen
Mooi toch, dat de leverancier zelf in ziet dat het geleverde niet voldoet en daarom de overeenkomst ontbindt? Normaal moet je daar als consument flink achteraan gaan.
Inderdaad fijn dat ze het willen oplossen. Nu nog de juiste oplossing!

Geachte Pieter,
Voor die prijs (zie bijgevoegde foto) min 300 euro kunt u een mooie koelkast kopen van een ander merk.

Wow wat een prijs zeg, MM doet het netjes en geeft u het aankoopbedrag terug en de samsung wordt opgehaald. Opgelost lijkt me, en koop eens een goede kast van een ander merk.
Dat de koelkast na 10 maanden kapot gaat wil niet direct zeggen dat het een slechte koelkast is. Een defect kan altijd optreden. We wilden graag een zwarte koelkast, dat maakte de keuze beperkt.
Voor wie het wil weten, zwart is wel erg gevoelig voor vieze vingerafdrukken.....

@pieter321, daarom heb ik nu 3 maanden geleden een RVS Samsung gekocht (gekregen moet ik zeggen, van mijn zoon). Niet zo groot als uw koel/vriescombinatie maar ik ben over het algemeen zeer content met Samsung. Van TV tot weet ik veel + koel/vriezer. Juist wit of zwart wilde ik niet meer, vanwege de "vieze vinger" afdrukken. Hoop dat u nog reageert of er vorderingen zijn bij MM.
Er zijn vorderingen, de koelkast is inmiddels omgewisseld voor een nieuwe (zonder bijbetaling).
Niet verwacht, maar top gedaan door MediaMarkt.

Dat is goed nieuws Pieter321.
Ik denk,dat Mediamarkt is geschrokken van de reacties op dit forum.....
Wees blij dat je geld terugkrijgt en geen MM cadeaubon.
Dat laatste is mij ooit overkomen.
Dat is zeker niet de koop ontbinden... lijkt mij juridisch niet juist gehandeld.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
GLOBAL TICKETS OPLICHTING ?
Goedemorgen,
Ik en leden van ons gezin zijn de afgelopen periode op zoek geweest naar kaarten voor de F1 in oostenrijk.
Op een gegeven moment vonden we een optie via GLOBAL Tickets.
Daar de prijs helaas niet paste binnen het budget hebben we de website verlaten.
Het "winkelmandje" is schijnbaar open blijven staan en nu worden wij al weken achtervolgd door dit bedrijf in nederl
...
Lees meer
Garantie op basis van serienummer
1) Kan je op basis van een serie + Model nummer van een SAMSUNG NEO-Qled 65 inch TV je garantie claimen. Ik heb een foto genomen van serie + Model nummer bij het installeren van de TV. LetmeRepair (service centrum van SAMSUNG in Belgie) blijft maar vragen om stickers anders kunnen ze niets echter er is geen sticker op de achterkant van de TV, alleen op de bijgeleverde UNIT, en die is gestuurt. ... Lees meer

Ecoignet betrouwbaar
Het krediet van Ecoignet groupe is dit een betrouwbare partij kan ik dit afsluiten Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer