Pi
door Pieter321 Nov 22, 2022 om 17:48
Winkels & webshops

Mag Mediamarkt geld teruggeven i.p.v.het defecte Samsung product te vervangen?

Onze Samsung koel/vries combinatie is na ongeveer 10 maanden defect geraakt. Er is een monteur van Samsung geweest en die heeft aangegeven dat het product niet te repareren is.

Nu meldt Mediamarkt dat wij ons geld terugkrijgen en dat het product wordt opgehaald. De koel/vries combinatie is nog steeds te koop bij Mediamarkt, alleen nu 300 euro duurder dan begin dit jaar. Mag Mediamarkt dit zomaar doen? Of kan ik eisen dat we een vervangend product krijgen?

6693 20 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2022 om 17:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

(Gecorrigeerd) Neen, in ieder geval is dat twijfelachtig omdat volgens de wetgeving u recht heeft op reparatie en indien dat niet kan op een vervangend adequaat product. Dat dat adequate product nu kennelijk € 300,000 duurder is zou m.i. niet mogen nu u aangeeft dat het wel leverbaar is. Zie (o.a.) Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.   U zult dus wel naar ik aanneem zelf nadere actie motene nemen bijv. in de zin van een ingebreke stelling. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Ps. U kunt overwegen om verdere moeite te besparen om het bedrag terug wel te accepteren en te kijken of u elders hetzelfde wel goedkoper kunt krijgen. Als gezegd, wettelijk is m.i. de handelwijze van MM twijfelachtig omdat men wel kan leveren maar het dan kennelijk voor hen te diuur is. M.i. mag het niet en ik gaf u aanwijzingen wat u er tegen kunt inbrengen/doen.

Pi
door Pieter321 Nov 22, 2022 om 18:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de uitgebreide toelichting! Ik ga kijken of ik Mediamarkt kan motiveren om een vervangend product te leveren.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 24, 2022 om 12:25
155 Antwoorden / Vragen

Volgens mij valt geld terug gewoon onder de gepaste oplossingen dus ik betwijfel of je hier iets tegen kan doen. Heremietkreeft is altijd overtuigd van haar/zijn gelijk maar zit er vaak naast.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 24, 2022 om 14:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@OZYMANDAS, het is uw nenig en die is echt strijdig met de wetgeving waarin is bepaalt dat indien er sprake is van een ondeugdelijk product er eerst gekeken dient te worden of reparatie kan, als dat niet kan is er recht op een vervangend adequaat product en als dat niet kan (en volgens Ts kan MM dat wel) is er recht op geld terug. Dat is de wet! Uw oopmerking dat ik altijd overtuigd ben van mijn gelijk gaat alle perken te buiten en ikl zal dat ook rapporteren. Ik geef mijn mening en geef ook vrijwel altijd aan dat (zeker in dit soort zaken) het een rechter is die beslist. Ik geef mijn advies op basis van mijn uitgebreide kennis en ervaring met wetgeving. Ik geef nota bene in de eerste zin aan dat het twijfelachtig is!

Het is u kennelijk niet opgevallen dat indien ik echt 'er naast zit' dat corrigeer. En dan nog een keer voor alle duidelijkheid: ik geef advies en het is aan vraagsteller wat hij/zij er mee doet en dat blijkt ook vaak positief te hebben uitgepakt.  ps. u kunt overwegen om verdere moeite te besparen om het bedrag terug wel te accepteren en te kijken of u elders hetzelfde wel goedkoper kunt krijgen. als gezegd, wettelijk is m.i. de handelwijze van mm twijfelachtig omdat men wel kan leveren maar het dan kennelijk voor hen te diuur is. m.i. mag het niet en ik gaf u aanwijzingen wat u er tegen kunt inbrengen/doen.

Tenslotte, neem de moeite om de spelregels van deze site eens goed te lezen en ook de laatste zin van mijn antwoord dat u kennelijk niet eens gelezenilezen!

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2022 om 17:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als herstel niet (meer) mogelijk is wordt de verkoop ontbonden, dus u krijgt dan het betaalde bedrag terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2022 om 17:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, de verkoper dient een adequaat product te leveren en Ts geeft aan deat MM dat nog wel kan.

mahadma
door mahadma Nov 22, 2022 om 18:21
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als het een ander type(nummer) is dan betwijfel ik dat.

Pi
door Pieter321 - Nov 22, 2022 om 17:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval is hetzelfde model (dus zeker gelijkwaardig) nog steeds te leveren. Mogen ze er dan nog steeds voor kiezen om geld terug te geven?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2022 om 18:01
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn aanvulling/correctie: twijfelachtig, volgens mij is men in gebreke m.b.t. naleving van de wetgeving omdat het zelfde product wel geleverd kan worden (maar dan wel in de verwachting van '' niet ook defect'. ).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 22, 2022 om 18:03
2010 Antwoorden / Vragen

Weer doen ze iets 'zomaar', zouden ze dan niemand ergens over nadenken? Het toestel is niet te repareren en u wordt voor de wet volledig schadeloosgesteld doordat u uw geld retour krijgt. Daarmee is de kous echt af.

Pi
door Pieter321 Nov 22, 2022 om 18:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou ook kunnen beargumenteren dat het defecte product 300 euro meer waard is dan bij de koop. Dus dat ze de huidige waarde moeten vergoeden.

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 18:22
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is een redenatie op u toe. Waarschijnlijk zullen ze ook zeggen dat het vervangende product ook niet gelijkwaardig is want ander typenummer etc.
Ik zou het bedrag aannemen en ergens anders een vervanger kooen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 22, 2022 om 22:59
2010 Antwoorden / Vragen

Je maakt een denkfout. De huidige waarde is de aanschafprijs minus de afschrijving. Dan is de koop ontbinden en je geld terugkrijgen een stuk voordeliger.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2022 om 18:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pieter,

Om welk model gaat het?

Houdt u rekening met de inflatie?

Pi
door Pieter321 Nov 22, 2022 om 18:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een Samsung

RS68A8821B1

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 18:38
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom heeft u het typenummer nodig om de vraag te kunnen beantwoorden?
Valt me nog mee dat u niet vraagt in welk filiaal van de mediamarkt TS heeft gekocht. En ook gelijk om een foto van de koelkast

panter22
door panter22 - Nov 22, 2022 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Dat mag. Kijk bij artikel 21. Van de verkoper kan niet gevergd worden een koelkast te levern die €300 duurder is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2019-09-14/

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 18:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is exact hetzelfde model, kennelijk heeft Mediamarkt de prijs flink opgehoogd. Bij andere winkels is hij 200 euro goedkoper. De vraag is ook wie hoe beslist over omwisselen of geld terug, de garantie komt van Samsung.

panter22
door panter22 Nov 25, 2022 om 06:55
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, de garantie komt van de MM. Daar heb je de koelkast gekocht.
Als die koelkast nu een black friday  koopje zou zijn en €300 goedkoper was dan wat jij er voor betaald had, dan had je liever een nieuwe koelkast dan je geld terug?
Je bent schadeloos gesteld. Op meer heb je geen recht.

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2022 om 19:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft, mijn inziens, al een vrij dure koel/vriescombinatie gekocht. Waar ik begrijp dat u al binnen 10 maanden €300,00 verliest. Zeker nu ze hetzelfde model nog steeds verkopen. Probeert u een soort coulance "los te weken" en u dezelde kast leveren voor de "oude" prijs. Heb het modelnummer bekeken: is er inderdaad nog. Misschien, met stroop vangt u misschien een lieve vlieg? Succes.

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 18:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaan we zeker proberen

rj
door rjw - Nov 22, 2022 om 19:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Mooi toch, dat de leverancier zelf in ziet dat het geleverde niet voldoet en daarom de overeenkomst ontbindt? Normaal moet je daar als consument flink achteraan gaan.

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 18:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad fijn dat ze het willen oplossen. Nu nog de juiste oplossing!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2022 om 22:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pieter,

Voor die prijs (zie bijgevoegde foto) min 300 euro kunt u een mooie koelkast kopen van een ander merk.

atlas1302
door atlas1302 Nov 24, 2022 om 09:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wow wat een prijs zeg, MM doet het netjes en geeft u het aankoopbedrag terug en de samsung wordt opgehaald. Opgelost lijkt me, en koop eens een goede kast van een ander merk.

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 19:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de koelkast na 10 maanden kapot gaat wil niet direct zeggen dat het een slechte koelkast is. Een defect kan altijd optreden. We wilden graag een zwarte koelkast, dat maakte de keuze beperkt.

Voor wie het wil weten, zwart is wel erg gevoelig voor vieze vingerafdrukken.....

tenormin
door tenormin Nov 25, 2022 om 00:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@pieter321, daarom heb ik nu 3 maanden geleden een RVS Samsung gekocht (gekregen moet ik zeggen, van mijn zoon). Niet zo groot als uw koel/vriescombinatie maar ik ben over het algemeen zeer content met Samsung. Van TV tot weet ik veel + koel/vriezer. Juist wit of zwart wilde ik niet meer, vanwege de "vieze vinger" afdrukken. Hoop dat u nog reageert of er vorderingen zijn bij MM.

Pi
door Pieter321 Dec 3, 2022 om 14:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn vorderingen, de koelkast is inmiddels omgewisseld voor een nieuwe (zonder bijbetaling).
Niet verwacht, maar top gedaan door MediaMarkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 3, 2022 om 23:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dat is goed nieuws Pieter321.

Ik denk,dat Mediamarkt is geschrokken van de reacties op dit forum.....

ja
door jan24 - Nov 23, 2022 om 11:21
109 Antwoorden / 4 Vragen

Wees blij dat je geld terugkrijgt en geen MM cadeaubon.
Dat laatste is mij ooit overkomen.

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 19:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zeker niet de koop ontbinden... lijkt mij juridisch niet juist gehandeld.

mo
door mof - Nov 23, 2022 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag Mediamarkt. Het product moet worden gerepareerd, danwel vervangen door een gelijkwaardig product danwel u krijgt uw geld terug. De keus is aan de verkoper.

br
door bravehenk - Nov 23, 2022 om 13:11
206 Antwoorden / 0 Vragen

Koop hem elders nieuw vooral BCC is al 200 euro goedkoper

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 19:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, heb hem zelfs nog goedkoper gevonden.

He
door Helen 66 - Nov 23, 2022 om 13:16
119 Antwoorden / Vragen

Binnen 10 maanden kapot? Hoe lang is uw garantie? Meestal toch minimaal een jaar. Ipv vervangend product geld terug mag blijkbaar MITS dat in de garantiebepalingen staat. Wellicht vindt u eenzelfde soort koel/vries combinatie van een ander (degelijk) merk voor dat bedrag.
Misschien Siemens of Bosch.

Pi
door Pieter321 Dec 3, 2022 om 14:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie was 12 maanden.

wi
door wim koelewijn - Nov 23, 2022 om 16:20
67 Antwoorden / Vragen

U bedoelt met vervangend product toch niet hetzelfde type/merk koelkast? Na 10 maanden kapot en niet meer te repareren...geld aannemen en wegwezen....

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 19:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een product kan altijd kapot gaan. Waarschijnlijk een klein lek in het koelsysteem. Verder een heel ruim model, waar we tot het defect tevreden mee waren.

john devries
door john devries - Nov 23, 2022 om 16:58
213 Antwoorden / Vragen

Een consument  kan een koop ontbinden als het om een ondeugelijk product gaat. In gevallen dat het niet gebeurt wordt er moord en brand geschreeuwd. Maar als een consument een koop mag ontbinden ,telt dat recht ook voor een leverancier en is het zeker niet nodig dat een leverancier een apparaat dat € 300 duurder is zonder bijbetaling omruilt .Misschien dat Samsung dat bedrag wil bijleggen.

Pi
door Pieter321 Nov 24, 2022 om 19:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat MediaMarkt hier kosten maakt, de vervangende koelkast valt in de fabrieksgarantie.

ro
door ronny530 - Nov 23, 2022 om 18:37
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als de koel/vriescombinatie in een actie periode is aangeschaft en daar lijkt het wel op want de combinatie is anno nu 300 euro duurder dan moet het wel een ander model betreffen maar terzijde. De verkoper dient wel de afgesproken garantietermijn na te komen en die houdt in repareren indie niet mogelijk, vervangen voor een vergelijkbaar model koel/vries combinatie uit dezelfde prijsklasse die op het aankoopbedrag is gebaseerd of u het aankoopbedrag terug geven. U kunt niet eisen dat u een duurdere koel/vries combinatie gaat ontvangen want dat zou betekenen dat u voordeel van het defect gaan heeft en de verkoper onevenredig benadeeld wordt. Zo te lezen ontvangt u het volledige aanschaf berdag terug en dat u maakt kosteloos 10 maanden gebruik van de koel/vries combinatie gebruik heeft kunnen maken en vrij bent om elders een andere aan te schaffen in een winkel naar keuze.

Pi
door Pieter321 Dec 3, 2022 om 14:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Model nummer wat letterlijk hetzelfde, dus is echt 300 euro duurder geworden in 10 maanden.

1paul
door 1paul - Nov 24, 2022 om 08:52
3101 Antwoorden / 0 Vragen
panter22
door panter22 Nov 24, 2022 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Lees de brief vervangen of repareren..... in je link.
Wordt er niets vervangen, dan ga je de koop ontbinden.
Schiet je niets mee op.

1paul
door 1paul Nov 24, 2022 om 15:36
3101 Antwoorden / 0 Vragen

uit de link.
U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.

daarna pas ontbinden, in het uiterste geval, als produkt er nog is kun je dus een nieuwe eisen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 24, 2022 om 23:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 1Paul,

U leest "selectief".

Geld terug mag ook staat in de link.

panter22
door panter22 Nov 25, 2022 om 07:10
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je vind dat ts recht heeft op een hogere vergoeding dan de schade die hij geleden heeft?

1paul
door 1paul Nov 26, 2022 om 09:33
3101 Antwoorden / 0 Vragen

geld terug mag de consument eisen als de verkoper niet aan zijn verplichting voldoet, als product nog in de winkel staat moet verkoper deze leveren, niets selectief aan!

ts krijgt geen hogere vergoeding, hij krijgt gewoon een nieuw product en prcs die schade heeft hij of zij geleden!

Pi
door Pieter321 Dec 3, 2022 om 14:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Met een vriendelijke benadering is het goed gekomen. De koelkast is omgewisseld.

1paul
door 1paul Dec 5, 2022 om 09:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

mooi dat het goed gekomen is en ook mooi dat je dit nog even terugkoppeld!

dank daarvoor.

Bo
door Bobot - Nov 24, 2022 om 22:54
28 Antwoorden / 2 Vragen

MM is verplicht het product tegen de overeengekomen prijs te leveren - en bij vroegtijdig defect te repareren of te vervangen.

U mag de koopovereenkomst eenzijdig opzeggen indien u MM voldoende kansen gegeven hebt haar deel van de overeenkomst na te komen en zij in gebreke blijven. MM heeft dat recht niet, u bent uw deel van de overeenkomst wèl netjes nagekomen. In bijzondere situaties kan dat anders zijn, maar van een bijzondere situatie lijkt me geen sprake te zijn voor een product dat nog gewoon leverbaar is.

Ik zou MM er eerst maar eens op wijzen dat zij hun deel van de koopovereenkomst gewoon dienen uit te voeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 24, 2022 om 23:35
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bobot,

Kunt u het onderbouwen wat u stelt?

Lees even het antwoord en de reacties hierboven.

Geld teruggeven mag ook volgens de link hierboven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2022 om 23:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pieter,

Ik heb de perfecte koelkast gevonden voor u,precies binnen uw budget en in uw kleur.

Maar belangrijker nog : bij een betrouwbaar bedrijf.

Zie de bijgevoegde foto.

Pi
door Pieter321 Dec 3, 2022 om 14:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip, inmiddels is het omwisselen gelukt.

justmeagain
door justmeagain Dec 4, 2022 om 00:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA Inventum is echt geen gelijkwaardig alternatief. Het is een B merk!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 4, 2022 om 00:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Ik heb een Inventum waterkoker van de Action en die is van goede kwaliteit.

Samsung was vroeger ook een B-merk.

Maar eerlijk gezegd : een koelkast van Inventum heb ik nooit gehad.

Pi
door Pieter321 - Dec 3, 2022 om 14:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

[UPDATE]
Na een hoop vriendelijke telefoontjes en mailen met Mediamarkt is het geluk!!

Afgelopen donderdag is de koelkast opgehaald en vandaag is de nieuwe gebracht.
Tot het laatste moment nog wel twijfels of het goed zou gaan.
De communicatie per e-mail was vaak verwarrend door de tegenstrijdige berichten (terugstorten vs omruilen).
Maar eind goed al goed!

Ondanks de lange doorlooptijd zijn we dik tevreden over de service van de MediaMarkt!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 3, 2022 om 23:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Bedankt voor de terugkoppeling.