jj
door jjjj. Apr 16, 2019 om 13:30
Winkels & webshops

Meubels gekocht maar (nog niet) betaald. Hoe zit het juridisch

Meubels gekocht. 1 meubelstuk is beschadigd/defect. Had nog niet betaald. Meubelzaak zegt: alles betalen behalve defect meubelstuk. Ik zeg: betalen bij aflevering en dit is geen aflevering. Hoe zit het juridisch in elkaar.

4418 9 Rapporteer

costnix
door costnix - Apr 16, 2019 om 13:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij aflevering van de niet beschadigde meubels, dat deel betalen. Als het andere meubel komt, voor dat meubel betalen. Dat zegt mijn logica. Maar wat zeggen de leveringsvoorden van die winkel?
Meer gegevens voor een zinnig woord van andere vrijwilligers is wel zo handig.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2019 om 15:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zegt 'mijn logica' ook. ;-)

ge
door gewicht Apr 23, 2019 om 09:20
170 Antwoorden / 1 Vragen

En ook de meubelzaak, dus naar mijn mening geen enkel probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2019 om 14:16
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas voor u  maar ik zou als verkoper hetzelfde doen als het andere wel is afgeleverd.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2019 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er maar aan wat voor meubelstuk er kapot is. Is het één stoel van een bankstel? Dan zou ik nog niet betalen, of slechts een heel gering deel. Is het bijvoorbeeld de salontafel, dan zou ik de rest betalen. Is het een dressoir terwijl u in dezelfde stijl nog een andere kast hebt gekocht? Dan is het de vraag, kunnen ze een zelfde goed dressoir leveren of niet. Zo niet, dan zou ik die andere kast ook niet betalen en mee teruggeven.

emcede
door emcede Apr 16, 2019 om 14:22
959 Antwoorden / 4 Vragen

U was me net voor! Hier hetzelfde idee.

emcede
door emcede - Apr 16, 2019 om 14:21
959 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij van belang te weten of u meubels van 1 set gekocht hebt. Stel dat u een kast, eettafel, tv-kast en salontafel allemaal uit 1 lijn bestelt. Dan zou ik niet betalen als de set niet compleet is geleverd. Want stel dat het ontbrekende deel niet meer leverbaar is, dan heb ik geen complete set.

Als dit NIET zo is, en u een meubelstuk mist dat eventueel, als de nood aan de man is, door een ander meubelstuk kan worden vervangen, dan begrijp ik niet goed waarom u niet wilt betalen.

jj
door jjjj. Apr 16, 2019 om 17:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het is inderdaad zo dat ik alle meubels van 1 set heb gekocht en ik daarom ook twijfel om alles te betalen.

panter22
door panter22 - Apr 16, 2019 om 14:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als de meubelzaak CBW-erkend is, dan geldt de volgende voorwaarde voor betaling:
Opschorten betalingsverplichting
9. De afnemer mag bij klachten alleen dat deel van de factuur inhouden dat in verhouding staat tot de inhoud en ernst van de klacht. De ondernemer mag dit deel van zijn factuur niet invorderen als er terechte klachten zijn. Het andere deel van de koop-/aanneemsom moet de klant wel binnen de betalingstermijn betalen.
https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen

Ka
door Kassagebruiker - Apr 16, 2019 om 16:48
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik een eettafel koop met 4 bijpassende stoelen en één stoel ontbreekt, is dat een zwaarderwegend gegeven als dat er (voorbeeld) alles voor de woonkamer correct geleverd wordt maar een kapstok of een gangkastje is het probleem, ligt het toch wel anders. Wat is er precies besteld en wat is er defect?

jj
door jjjj. Apr 16, 2019 om 17:20
3 Antwoorden / 2 Vragen

De gehele woonkamer is van dezelfde collectie. De eethoektafel is stuk. Ik weet niet wat de normale gang van zaken is.

user123
door user123 Apr 23, 2019 om 04:53
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dan betaal je de eettafel dus niet. Maar zoals gezegd : de inhouding moet in verhouding staan tot de klacht. Wanneer er een piepklein deukje zit in een tafel van 2000 euro dan is het inhouden van 2000 euro niet proportioneel.

jj
door jjjj. - Apr 16, 2019 om 16:58
3 Antwoorden / 2 Vragen

Nog wat aanvullende gegevens: het betreft een tafel die niet in orde is. Waarom ik (nog) niet wil betalen? Alle meubels zijn van dezelfde collectie. Ik weet niet of ik het vertrouwen heb dat het op korte termijn goed gaat komen en ik een bijpassende tafel zal ontvangen.

panter22
door panter22 Apr 17, 2019 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als de winkelier een nieuwe tafel moet bestellen, dan kan dat wel een paar maanden duren.
Die tafel hoef je  nu niet te betalen.
En als er geen bijpassende tafel meer is, wat wil je dan?
Een heel nieuwe eethoek of je geld terug?
Je zou naar de winkel kunnen gaan en daarover een afspraak kunnen maken.
Laat de afspraak op papier zetten, dan heb je bewijs als het mis zou gaan.

mo
door mof - Apr 17, 2019 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van de opdracht en leveringsvoorwaarden af. In principe betaalt u alle meubels en ruilt hetbeschadigde stuk om.

mo
door mof - Apr 17, 2019 om 12:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat u geen vertrouwen heeft of de tafel wel snel genoeg te her leveren is doet niet terzake. U moet de leverancier de gelegenheid daartoe geven. Pas als dan blijkt dat e.e,a. Te lang duurt kunt u dit aanvoeren. Eerst moet uw vertrouwen worden beschadigd.