Meubels gekocht maar (nog niet) betaald. Hoe zit het juridisch
Meubels gekocht. 1 meubelstuk is beschadigd/defect. Had nog niet betaald. Meubelzaak zegt: alles betalen behalve defect meubelstuk. Ik zeg: betalen bij aflevering en dit is geen aflevering. Hoe zit het juridisch in elkaar.
Bij aflevering van de niet beschadigde meubels, dat deel betalen. Als het andere meubel komt, voor dat meubel betalen. Dat zegt mijn logica. Maar wat zeggen de leveringsvoorden van die winkel?
Meer gegevens voor een zinnig woord van andere vrijwilligers is wel zo handig.
Het ligt er maar aan wat voor meubelstuk er kapot is. Is het één stoel van een bankstel? Dan zou ik nog niet betalen, of slechts een heel gering deel. Is het bijvoorbeeld de salontafel, dan zou ik de rest betalen. Is het een dressoir terwijl u in dezelfde stijl nog een andere kast hebt gekocht? Dan is het de vraag, kunnen ze een zelfde goed dressoir leveren of niet. Zo niet, dan zou ik die andere kast ook niet betalen en mee teruggeven.
U was me net voor! Hier hetzelfde idee.
Het lijkt mij van belang te weten of u meubels van 1 set gekocht hebt. Stel dat u een kast, eettafel, tv-kast en salontafel allemaal uit 1 lijn bestelt. Dan zou ik niet betalen als de set niet compleet is geleverd. Want stel dat het ontbrekende deel niet meer leverbaar is, dan heb ik geen complete set.
Als dit NIET zo is, en u een meubelstuk mist dat eventueel, als de nood aan de man is, door een ander meubelstuk kan worden vervangen, dan begrijp ik niet goed waarom u niet wilt betalen.
Het is inderdaad zo dat ik alle meubels van 1 set heb gekocht en ik daarom ook twijfel om alles te betalen.
Als de meubelzaak CBW-erkend is, dan geldt de volgende voorwaarde voor betaling:
Opschorten betalingsverplichting
9. De afnemer mag bij klachten alleen dat deel van de factuur inhouden dat in verhouding staat tot de inhoud en ernst van de klacht. De ondernemer mag dit deel van zijn factuur niet invorderen als er terechte klachten zijn. Het andere deel van de koop-/aanneemsom moet de klant wel binnen de betalingstermijn betalen.
https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen
Als ik een eettafel koop met 4 bijpassende stoelen en één stoel ontbreekt, is dat een zwaarderwegend gegeven als dat er (voorbeeld) alles voor de woonkamer correct geleverd wordt maar een kapstok of een gangkastje is het probleem, ligt het toch wel anders. Wat is er precies besteld en wat is er defect?
De gehele woonkamer is van dezelfde collectie. De eethoektafel is stuk. Ik weet niet wat de normale gang van zaken is.
Dan betaal je de eettafel dus niet. Maar zoals gezegd : de inhouding moet in verhouding staan tot de klacht. Wanneer er een piepklein deukje zit in een tafel van 2000 euro dan is het inhouden van 2000 euro niet proportioneel.
Nog wat aanvullende gegevens: het betreft een tafel die niet in orde is. Waarom ik (nog) niet wil betalen? Alle meubels zijn van dezelfde collectie. Ik weet niet of ik het vertrouwen heb dat het op korte termijn goed gaat komen en ik een bijpassende tafel zal ontvangen.
Als de winkelier een nieuwe tafel moet bestellen, dan kan dat wel een paar maanden duren.
Die tafel hoef je nu niet te betalen.
En als er geen bijpassende tafel meer is, wat wil je dan?
Een heel nieuwe eethoek of je geld terug?
Je zou naar de winkel kunnen gaan en daarover een afspraak kunnen maken.
Laat de afspraak op papier zetten, dan heb je bewijs als het mis zou gaan.
Hangt van de opdracht en leveringsvoorwaarden af. In principe betaalt u alle meubels en ruilt hetbeschadigde stuk om.
Dat u geen vertrouwen heeft of de tafel wel snel genoeg te her leveren is doet niet terzake. U moet de leverancier de gelegenheid daartoe geven. Pas als dan blijkt dat e.e,a. Te lang duurt kunt u dit aanvoeren. Eerst moet uw vertrouwen worden beschadigd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer