jj
door jjjj. 16 apr. 2019 om 13:30
Winkels & webshops

Meubels gekocht maar (nog niet) betaald. Hoe zit het juridisch

Meubels gekocht. 1 meubelstuk is beschadigd/defect. Had nog niet betaald. Meubelzaak zegt: alles betalen behalve defect meubelstuk. Ik zeg: betalen bij aflevering en dit is geen aflevering. Hoe zit het juridisch in elkaar.

1881 9 Rapporteer
door costnix - 16 apr. 2019 om 13:53
2798 Antwoorden / 1 Vragen
2

Bij aflevering van de niet beschadigde meubels, dat deel betalen. Als het andere meubel komt, voor dat meubel betalen. Dat zegt mijn logica. Maar wat zeggen de leveringsvoorden van die winkel?
Meer gegevens voor een zinnig woord van andere vrijwilligers is wel zo handig.

door tenormin 16 apr. 2019 om 15:54
14697 Antwoorden / 86 Vragen

Dat zegt 'mijn logica' ook. ;-)

ge
door gewicht 23 apr. 2019 om 09:20
153 Antwoorden / 1 Vragen

En ook de meubelzaak, dus naar mijn mening geen enkel probleem.

door heremietkreeft - 16 apr. 2019 om 14:16
9418 Antwoorden / 154 Vragen
1

Helaas voor u  maar ik zou als verkoper hetzelfde doen als het andere wel is afgeleverd.

door tijger1 - 16 apr. 2019 om 14:21
38147 Antwoorden / 21 Vragen
0

Het ligt er maar aan wat voor meubelstuk er kapot is. Is het één stoel van een bankstel? Dan zou ik nog niet betalen, of slechts een heel gering deel. Is het bijvoorbeeld de salontafel, dan zou ik de rest betalen. Is het een dressoir terwijl u in dezelfde stijl nog een andere kast hebt gekocht? Dan is het de vraag, kunnen ze een zelfde goed dressoir leveren of niet. Zo niet, dan zou ik die andere kast ook niet betalen en mee teruggeven.

door emcede 16 apr. 2019 om 14:22
911 Antwoorden / 4 Vragen

U was me net voor! Hier hetzelfde idee.

door emcede - 16 apr. 2019 om 14:21
911 Antwoorden / 4 Vragen
0

Het lijkt mij van belang te weten of u meubels van 1 set gekocht hebt. Stel dat u een kast, eettafel, tv-kast en salontafel allemaal uit 1 lijn bestelt. Dan zou ik niet betalen als de set niet compleet is geleverd. Want stel dat het ontbrekende deel niet meer leverbaar is, dan heb ik geen complete set.

Als dit NIET zo is, en u een meubelstuk mist dat eventueel, als de nood aan de man is, door een ander meubelstuk kan worden vervangen, dan begrijp ik niet goed waarom u niet wilt betalen.

jj
door jjjj. 16 apr. 2019 om 17:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het is inderdaad zo dat ik alle meubels van 1 set heb gekocht en ik daarom ook twijfel om alles te betalen.

door panter22 - 16 apr. 2019 om 14:41
2592 Antwoorden / Vragen
2

Als de meubelzaak CBW-erkend is, dan geldt de volgende voorwaarde voor betaling:
Opschorten betalingsverplichting
9. De afnemer mag bij klachten alleen dat deel van de factuur inhouden dat in verhouding staat tot de inhoud en ernst van de klacht. De ondernemer mag dit deel van zijn factuur niet invorderen als er terechte klachten zijn. Het andere deel van de koop-/aanneemsom moet de klant wel binnen de betalingstermijn betalen.
https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen

Ka
door Kassagebruiker - 16 apr. 2019 om 16:48
254 Antwoorden / 2 Vragen
0

Als ik een eettafel koop met 4 bijpassende stoelen en één stoel ontbreekt, is dat een zwaarderwegend gegeven als dat er (voorbeeld) alles voor de woonkamer correct geleverd wordt maar een kapstok of een gangkastje is het probleem, ligt het toch wel anders. Wat is er precies besteld en wat is er defect?

jj
door jjjj. 16 apr. 2019 om 17:20
3 Antwoorden / 2 Vragen

De gehele woonkamer is van dezelfde collectie. De eethoektafel is stuk. Ik weet niet wat de normale gang van zaken is.

door user123 23 apr. 2019 om 04:53
1271 Antwoorden / 3 Vragen

Dan betaal je de eettafel dus niet. Maar zoals gezegd : de inhouding moet in verhouding staan tot de klacht. Wanneer er een piepklein deukje zit in een tafel van 2000 euro dan is het inhouden van 2000 euro niet proportioneel.

jj
door jjjj. - 16 apr. 2019 om 16:58
3 Antwoorden / 2 Vragen
0

Nog wat aanvullende gegevens: het betreft een tafel die niet in orde is. Waarom ik (nog) niet wil betalen? Alle meubels zijn van dezelfde collectie. Ik weet niet of ik het vertrouwen heb dat het op korte termijn goed gaat komen en ik een bijpassende tafel zal ontvangen.

door panter22 17 apr. 2019 om 08:47
2592 Antwoorden / Vragen

Als de winkelier een nieuwe tafel moet bestellen, dan kan dat wel een paar maanden duren.
Die tafel hoef je  nu niet te betalen. 
En als er geen bijpassende tafel meer is, wat wil je dan?
Een heel nieuwe eethoek of je geld terug?
Je zou naar de winkel kunnen gaan en daarover een afspraak kunnen maken. 
Laat de afspraak op papier zetten, dan heb je bewijs als het mis zou gaan.

mo
door mof - 17 apr. 2019 om 12:53
1193 Antwoorden / 2 Vragen
0

Hangt van de opdracht en leveringsvoorwaarden af. In principe betaalt u alle meubels en ruilt hetbeschadigde stuk om.

mo
door mof - 17 apr. 2019 om 12:55
1193 Antwoorden / 2 Vragen
0

Dat u geen vertrouwen heeft of de tafel wel snel genoeg te her leveren is doet niet terzake. U moet de leverancier de gelegenheid daartoe geven. Pas als dan blijkt dat e.e,a. Te lang duurt kunt u dit aanvoeren. Eerst moet uw vertrouwen worden beschadigd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ba
bartbo - 27 mei 2019 om 14:08
Geldzaken & recht

Ziek melden?

Een goede bekende van mij is na jarenlang trouwe dienst ontslagen,hij heeft de laatste paar jaar met veel pijn gewerkt,is ook thuis geweest omdat het niet verder kon.Kan hij zich als nog ziek melden,en zijn zij dan verplicht hem oficeel ziek te melden? Lees meer

Lu
LucHoffmann - 27 mei 2019 om 11:38
Winkels & webshops

Bezorgkosten Albert Heijn Bezorgservice

Albert Heijn biedt al een tijdje bezorging van boodschappen aan. De bezorging is natuurlijk niet gratis, maar vaste klanten kunnen een bezorgbundel aanschaffen voor een bepaalde periode om de kosten per bezorging te verlagen.

Een leuke deal voor de vaste klant, alleen is het belachelijk dat elke week nu een kortingscode voor gratis bezorging op social media wordt verspreid.
Zo ben ... Lees meer

di
disliked - 27 mei 2019 om 15:40
Computers & telefonie

Reminder factuur Neostrada

Ik had meer dan een jaar geleden de hosting service van Neostrada aangeschaft, deze hebben echter nu een reminder factuur van 60 euro gestuurd op een service van 10 euro omdat ik het nog niet betaald had/niet optijd gecanceld had.

Mag dit? Lees meer