Miskoop sta-op-stoel bij Prominent.
Op 6 oktober 2020 heb ik een sta-op-stoel gekocht bij Prominent voor het bedrag van maar liefst € 5.328,--. Ik kreeg geen bedenktijd omdat, volgens de verkoper, ik met het tekenen van de bestelling, mijn bedenktijd heb verspeeld. Dat is op zich al bedenkelijk.
Na 12 dagen gebruik te hebben gemaakt van de stoel bleek op het zitgedeelte een indruk achter te blijven. De voetensteun ligt vol kreukels. Naar mijn eigen mening omdat de vulling onvoldoende is.
Kontakt gemaakt met Prominent en kreeg de volgende reaktie:
1. het leer geeft altijd plooien.
2. de zitspiegel trekt wel weg.
3. de plooien van de voetensteun trekken ook weg.
4. Het leer kan niet strak worden aangetrokken.
Advies: 6-8 weken in de stoel zitten en dan medio november weer met Prominent bellen. Ik vrees dat de 100 dagen die gehanteerd wordt voor het retourneren verlopen. Ik wil de stoel niet meer. Ik weet dat aan het retourneren kosten zijn verbonden. Hoe kom ik van de stoel af? Het liefst zsm.
Ik heb aangegeven de stoel niet meer te willen en bestempel het als een 'miskoop'.
Geachte Magnolia,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Is dit uw eerste leren stoel?
Kunt u een foto plaatsen van de complete stoel?
Beste Geboren Amsterdammer,
Dank voor uw snelle reaktie. ik wil graag meerdere foto's uploaden, maar krijg het niet gedaan.
Op uw vraag of ik eerder een lederen stoel heb gehad, kan ik met ja antwoorden.
Zeven of acht jaar geleden heb ik bij Prominent een relaxstoel gekocht en ben er tot heden erg tevreden over.
Dat was de reden waarom ik besloot weer een stoel, nu een veel duurdere, bij hen aan te schaffen.
Helaas, ik ben erg teleurgesteld.
Hoe kan ik meerdere foto's uploaden?
mvrgr
Magnolia
Geachte Magnolia,
Weet u zeker, dat de prijs, die u meldt (€ 5328,-) klopt?
Voor dat geld moet de stoel elektrisch bedienbaar zijn.
Kunt u nog een foto plaatsten met de voetensteun naar beneden?
Ik vind het normaal, dat het leer, wat gaat "krullen" /vouwen " bij het omhoog klappen.
Als het dik leer is, kan het geen kwaad.
De stoel is idd elektrisch, anders was het geen sta-op-stoel.
De prijs is helemaal korrekt, hoe onwaarschijnlijk het mij nu ook lijkt. En u wellicht ook!
Ik schaam mij dood dat ik zoveel geld uit mijn pensioenpotje heb gehaald voor een miskoop.
Het leer is zacht.
Ik zie geen uploadmogelijkheid.
Geachte Magnolia,
Mijn (overleden) oom had ook zo'n sta-op stoel van leer, elektrisch bedienbaar.
Die stoel was iets minder duur, rond de 3000 euro.
Hij was van zwart leer en dan vallen plooien minder op dan bij een lichtere kleur.
Een soortgelijke vraag over een te dure stoel is al eens behandeld op dit forum : kijk maar in het menu.
Het zal moeilijk worden om te bewijzen, dat de stoel niet voldoet aan de eisen van zo'n stoel ondanks zijn te hoge prijs.
Dag Geboren Amsterdammer,
Ik weet dat het niet makkelijk zal worden om de stoel terug te geven.
Prominent kan natuurlijk altijd stellen dat de stoel aan hun eisen voldoet.
De dame die ik aan de telefoon had vorige week zei niets liever dan een tevreden klant.
Hoe ze dat denken te realiseren?
Geen idee.
Intussen de voorbeeldbrief om mijn ongenoegen te laten blijken, verzonden.
Dat is afwachten, dus.
Zal, indien JL open is tegenwoordig, in mijn woonplaats naar het spreekuur gaan om mij te laten voorlichten over de mogelijkheden.
Gevoelsmatig heb ik niets meer met die stoel.
Dank voor uw bericht.
De 14 dagen bedenktijd is van toepassing op weborders, betrof dit een weborder?
Voor zover ik kan achterhalen worden er ook een 100 dagen gehanteerd voor retourneren, maar voor omruilen (omruilgarantie). Dat is dus heel wat anders.
Beste Diumenge,
De verkoper is op afspraak aan huis geweest. Na uitleg en de maat te hebben genomen, heeft hij de bestelling samengesteld. Toen ik vroeg of ik bedenktijd had, zei hij : neen.
Ik heb toen getekend.
het is GEEN weborder.
mvrgr.
Magnolia
Dan klopt het dus dat je geen bedenktijd had, er is ook geen sprake van colportage als de verkoper op uitnodiging aan huis is geweest.
In het openingsbericht schrijf je dat het bedenkelijk is dat je geen bedenktijd hebt, maar je wist dit blijkbaar voor het tekenen. Waarom heb je dan een opdracht getekent als je het er al niet mee eens was? Is het wel het volledige verhaal wat je hier vertelt?
Jammer dat u denkt dat ik het volledige verhaal niet vertel. Wat zou ik daar mee opschieten?
Ik wist niet dat ik geen bedenktijd had.
U mag het bedenkelijk vinden, maar nadat ik het e.e.a. had getekend, vroeg ik mij het ineens af hoe het zat met de bedenktijd.
Na het negatieve antwoord van de adviseur had ik al getekend.
Ik was het wel eens met de opdracht, omdat ik iets moois dacht te kopen.
Dat ik bedrogen ben uitgekomen, heeft niets te maken met het feit of u mij wel of niet geloof.
Dit is voor mij een serieuze zaak en liegen heeft totaal geen zin.
Hoewel uw vraag niet geheel duidelijk is: in ieder geval dat indien u de stoel in een winkel heeft gekocht er geen sprake is van bedenktijd en dan 'koop = koop' geldt. Als het wel een on-line aankoop is geweest heeft u wetlleijk recht om het gekochte, zelfs zonde de reden aan te geven, retour te zenden. Zie: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen Afgezien daarvan geldt hoe dan ook dat er sprake is van een consumentenwetgeving waarin wordt gesteld: (verplichtingen van de verkoper) https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
Dit is gebaseerd op de wetgeving als gesteld in boek7 van het BW art 17 t/m 25 waarvan ik nu ook nog een verwijzing naar art 17 geef www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html U kunt in rechte naleving vorderen en daarvoor ziet u hier nog info. http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
Beste Heremietkreeft,
De verkoper is aan huis geweest en heeft de stoel laten zien.
Het zou op maat zijn gemaakt.
Dan is het toch duidelijk! Het product voldoet niet aan de gestelde verwachting. De verkoper dient te bewijzen!!! dat er wel voldoende vulling in de stoel zit. Ik adviseer u om bij een andere leverancier in meubels / zitstoelen een tweede opinie resp. hun mening te vragen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u die m.i. ook benaderen.
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering.
Een goed idee om andere meubelzaken te benaderen en naar hun mening te vragen.
Het zal wel via foto's gebeuren, maar hopelijk kunnen zij toch een goede indruk krijgen.
dank u wel.
Beste Heremietkreeft,
Ik ben nog steeds ontevreden over de stoel en wil die retourneren.
De monteur is langs geweest en heeft geen technische mankementen gevonden. Die waren er volgens mij ook niet.
Aangegeven dat ik de stoel wil retourneren.
Ik kreeg gisteren telefonisch te horen dat ik 50% annuleringskosten moest betalen. Dat is € 2.664,--.
Wat ik mij afvraag is of zo een hoog percentage gebruikelijk/normaal is. In hun voorwaarde wordt er geen annuleringspercentage genoemd. Ik voel mij genaaid en dat omdat ik de stoel niet meer wil.
Dat het op maat is gemaakt, daar geloof ik niets van. De verkoper zei bij het 'opmeten' dat de stoel die ik nu al 7-8 jaar heb 3 cm. breder is dan die ik heb bestel. Rarara.
Geen bedenktijd, hoge annuleringskosten,ontevreden gevoel.
Ik zal bezwaar maken tegen de hoge annuleringskosten voordat mijn 'dossier' gesloten wordt door Prominent.
volgens de verkoper, ik met het tekenen van de bestelling, mijn bedenktijd heb verspeeld.
Ik maak hier bij op dat u de stoel in een winkel heeft gekocht en dan klopt het voor wat de bedenktijd betreft.
Dat leer uitrekt door gebruik is aannemelijk echter bij een te zachte vulling kan dat wel eens extreem zijn waardoor dit als het ware te ruim om de vulling gaat zitten en er daardoor deuken en bobbels ontstaan. Dat deze volgens de verkoper minder zullen worden kan alleen als u de stoel een tijd lang niet gebruikt en daar heeft u hem niet voor gekocht. Vertel de verkoper maar dat u niet in sprookjes geloofd en u een oplossing (betere opvulling) verwacht. Vraag mij echte af hoeveel hun CWB garantie gaat.
CWB garantie
Al onze relaxstoelen en -banken zijn kritisch getest en voorzien van toonaangevende keurmerken. Bovendien is Prominent CBW-erkend. We verzekeren hiermee uitstekende service en garantie. De productgarantie die je bij ons krijgt, voldoet aan de CBW-voorwaarden en geldt tot twee jaar na de bezorging. Gebruiksklachten en producteigenschappen vallen hier niet onder, gegronde productklachten wél. Reparaties, de kosten van materiaal, vrachtvervoer en voorrijkosten worden volledig vergoed. Wij nemen alle kosten voor onze rekening. Je betaalt niets.
Beste Gerbera,
dank voor uw reaktie.
Ik ben niet in de winkel geweest, mede vanwege Corona. De verkoper, die toch in Utrecht was om andere klanten te bezoeken, is toen bij mij langsgeweest.
Zelf zit ik niet meer in de stoel. Twaalf dagen waren genoeg om mijn ergernis te doen toenemen.
Ik wil de stoel gewoon retourneren en de kosten voor lief nemen. Heb wel geen idee hoeveel die zullen bedragen.
Een andere stoel, bijv. een fauteuil, hoef ik ook niet.
De dame die ik aan de telefoon kreeg, liet doorschemeren dat de stoel niet zomaar kan worden geretourneerd.
Op mijn vraag waarom de verkoper mij de bedenktijd heeft ontnomen, kreeg ik als antwoord: "hij is een verkoper.
m.a.w. alles om een stoel te verkopen, is blijkbaar veroorloofd.
Wat raad u mij aan?
mvrgr.
Magnolia
Beste Gerbera,
Gisteren is een monteur langs geweest, nadat ik bij Prominent had aangegeven de stoel retour te willen zenden.
De monteur vond geen technische klachten.
De klachten die ik heb zijn een uitgerekt lederen bekleding en het onaangename gevoel na de aankoop (geen bedenktijd).
Alheel snel heb ik aangegeven (binnen 14 dagen) de stoel niet meer te willen.
Na het bezoek van de monteur werd ik gebeld en mij werd gezegd dat de annuleringskosten 50% van het aankoopbedrag bedragen, zijnde € 2.664,00.
Het percentage vind ik schrikbarend hoog, net als de stoelkosten. Dat ik achteraf spijt heb gekregen en dat heb laten merken, mocht niet baten. Ik moet nu betalen.
Is het percentage niet buiten proporties? Op hun voorwaardesite wordt er geen annuleringskosten/-percentage genoemd. Het lijkt mij een kwestie van willekeur. Ga zeker bezwaar maken middels een email en aangetekende brief voordat mijn dossier door Prominent wordt 'gesloten'. Graag een advies/mening.
Topantwoord
Wat een slechte uitvoering van die stoel. En wat een krankzinnig bedrag hebt u betaald. Daar is helemaal niets op maat gemaakt aan. Ze hebben gewoon een aantal standaard maten.
Maar om die smoezen staat Prominent bekend.
Als u bij u thuis de koop gesloten hebt, hebt/had u in ieder gevan 14 dagen bedenktijd, wat voor onzin zij ook beweren.
Ik heb geen idee of zij bij een keurmerk zijn aangesloten, maar wend u anders tot het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen.
Beste Rijer1,
Dank voor uw reaktie.
Ik kan mijzelf voor het hoofd slaan dat ik zoveel geld heb uitgegeven (pensioengeld) aan een miskoop.
Mijn leeftijd is 75 jaar en dacht te kunnen genieten van de stoel bij het klimmen der jaren. Nu klimt alleen mijn bloeddruk.
Ik ben het met u eens dat ze volgens mij gewoon standaard maten verkopen. Zelf vind ik de stoel net iets te laag.
Jammer van de bedenktijd. Die is inmiddels verlopen.
Waar ik nu op moet focussen is het retourneren zonder al te veel schade.
Ze zijn aangesloten bij CWB (zie hun website).
Daar staat vermeld dat als het bijv. om een produktiefout gaat, men erover wil praten.
Het in de hand nemen van een jurist gaat mij geld kosten. Ik heb weleens eerder in een ander geval gebruik gemaakt van Loket 1 (juridisch loket) en moest toen wel een 'eigen bijdrage' doen.
Ik zou toch maar naar het Juridisch Loket gaan. De kosten daar vallen in het niet bij de prijs van die stoel.
En het zal u nog heel wat moeite kosten om zonder hulp (een deel van) geld terug te krijgen.
Ik snap werkelijk niet dat mensen daar nog kopen. Er staan al jaren en jaren dezelfde klachten over hun manier van verkopen en de exorbitante prijzen voor zogenaamde op maat gemaakte stoelen op internet.
@Tijger1, waarom 14 dagen bedenktijd bij het thuis sluiten van de koop, er is toch geen sprake van colportage wanneer de verkoper op uitnodiging langs komt?
Beste Tijger1 & Diumenge,
Ik zal morgen meteen kontakt maken met het Juridisch Loket. Hopelijk zijn ze bereikbaar.
Hoe sneller ik dit op kan lossen en mijn verlies accepteren, hoe beter voor mij.
De stoel staat afgedekt in de zitkamer.
Nogmaals: ik ben terug gegaan naar Prominent omdat de stoel ik dat 7-8 geleden heb gekocht, nog steeds tot mijn volle tevredenheid is. Het is geen sta-op-stoel, maar een relaxstoel die je met eigen kracht moet bedienen.
Door mijn rug tegen de rugleuning te drukken, gaat de voetensteun omhoog.
Ik wilde gewoon iets meer luxe en dat zal mij duur komen te staan.
Diumenge, als ik u goed begrijp, had ik geen recht op 14 dagen bedenktijd omdat de verkoper op afspraak is langsgekomen?
@Magnolia, volgens mij is er inderdaad geen sprake van colportage.
"Er is sprake van colportage als het initiatief van het persoonlijke bezoek van de verkoper komt. Als u dus zelf een verkoper bij u in huis uitnodigt, dan is er geen sprake van colportage en kunt u geen beroep doen op de bijzondere beschermingsregels die bij colportage gelden. Er is wel weer sprake van colportage als de verkoper die door u zelf is uitgenodigd u probeert iets anders te verkopen dan waarvoor hij uitgenodigd is."
www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/kopen-aan-de-deur/artikelen/wat-is-colportage-en-wat-is-een-colporteur/
De afspraak moet dan dus wel betrekking hebben gehad op de intentie om een stoel te kopen.
De intentie was idd het kopen van een andere relaxstoel. Nu een sta-op-stoel.
Aangezien hij met zijn bus in de buurt was, vroeg hij of hij meteen langs kon komen.
Naar de winkel gaan, was voor mij geen optie.
Te ver lopen vanaf het station Houten en moeilijk bereikbaar.
valt inderdaad niet onder de colportage wet, ....
Vanmorgen naar JL geweest. Helaas.... wegens corona gesloten.
Prominent vraagt 50% van het aankoopbedrag - € 2.664,00 - aan annuleringskosten.
Ik vind het percentage, net als (achteraf) het aankoopbedrag exorbitant hoog.
Ga bezwaar maken in een email en aangetekende brief voordat Prominent mijn dossier 'sluit' en ik nergens op kan terugkomen.
De monteur is langsgeweest, maar vond geen technische klachten.
Het uitgereikte leer vond hij normaal.
Op de website vanb Prominent staat nergens een annuleringspercentage vermeld.
Dan is die monteur ook een voddebaal.
Het blijkt een aankoop te zijn geweest na op eigen verzoek een verkoper van het bedrijf aan huis te zijn geweest.
Dus geen bedenktijd, als de verkoper ongevraagd was binnengelaten dan had het colportage geweest, nu dus niet.
Tekenen was dus effectief kopen.
Als mevrouw wat wil zal ze moeten procederen, met alle kosten en risico van verliezen.
Beste Mahadma,
Ik zal mijn licht opsteken bij het Juridisch Loket en zien wat dat mij oplevert.
Dank voor uw reaktie.
Hoe dan ook is de consumentenwetgeving aan de orde, ook indien een op maat gekocht product niet aan de verwachting voldoet die er redelijkikerwijze aan gesteld kan en mag worden!
De stoel in zijn geheel.
Heb hier geen verstand van, maar het ziet er in ieder geval niet uit. Ik zou toch maar een beroep doen op de garantie en het advies om het nog 6-8 weken aan te zien negeren.
Ik ben blij dat u het met mij eens bent: het ziet er niet uit, al helemaal niet voor dat bedrag.
Om beroep te kunnen doen op de garantie, moet ik dat via een aangetekende brief doen?
Kan het ook via een email?
Ik bel liever niet, omdat ik alles op papier wil hebben.
Hoe kan ik het het beste verwoorden waarom ik beroep doe op de garantie(plicht) van Prominent om toch een kans te maken niet al te berooid uit deze kwestie te komen?
In ieder geval valt hier onder (klik op de rode tekst) het e.e.a. over hun garantie beleid te lezen:
prominent.nu/klantenservice/garantie
Een e-mail om de garantie te claimen lijkt mij de eerste stap. Hieronder staat een link naar een voorbeeld brief (klik weer op de rode tekst), uiteraard dient deze naar de omstandigheden aangepast te worden:
consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/garantie-of-reparatie-of-geld-terug/voorbeeldbrief
Dankuwel Diumenge.
De voorbeeldbrief heb ik al aangepast. Verstuur hem morgen.
Ben nu te gestrest, dus even een nachtje over slapen.
Uw advies: moet ik na het versturen van de brief nog even wachten met het gaan naar het Juridisch Loket?
Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk naar het JL gaan.
Lijkt mij ook verstandig om dat z.s.m. te doen.
@Magnolia,
Kunt u nog een foto plaatsen met de voetensteun naar beneden?
Dit is de voetensteun van de stoel die ik 7-8 jaar geleden als showroommodel heb gekocht.
Ik maak er zeer intensief gebruik van.
Het ziet er na al die jaren nog beter uit dan de 'nieuwe'.
Frustraties alom.
@Magnolia,
Bij rood leer vallen plooien eerder op dan bij zwart leer.
Dat kan zo zijn, maar de ene in de zwarte stoel, valt in het niet bij die van de nieuwe rode.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer