Ew
door Ewoudkeiser Feb 22, 2020 om 21:07
Winkels & webshops

Misleid door MediaMarkt welke vervolgens niet reageerde. Wat te doen?

10 januari bestelde wasdroger ontvangen (online besteld bij de MediaMarkt). Het jaarverbruik welke in de online advertentie te zien was (290kWh) blijkt foutief te zijn want op het energielabel welke ik bij ontvangst vd droger ontvangen heb geeft aan 615,9 kWh. Andere specificaties zijn in de advertentie wel allemaal identiek. Van de foutieve online advertentie heb ik een screenshot gemaakt.
13-1 contact gezocht via chat
14-1 ivm geen reactie op chatbericht telefonisch contact gezocht en verzoek gedaan: compensatie ofwel retour product - mij werd verteld dat back-office contact met mij zou opnemen per mail.
16-1 nog steeds foutieve specificatie in online advertentie
17-1 ontvang nu reactie op mijn chatbericht van 13 januari - gevraagd wordt naar een foto vd foutieve specificatie, wat blijkt is dat de specificatie online reeds gecorrigeerd is
Vervolgens heb ik meerdere keren contact gehad met de klantenservice zowel via chat als via hun Facebook-pagina  (waar ik ook de screenshot vd foutieve online advertentie gepost heb) Ik heb tot op heden niets vernomen van back-office mbt mijn vraag om eventuele compensatie. Ook geen excuus of dergelijke.

Wat is jullie advies?

1810 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2020 om 21:24
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bewerkt, ik had niet gezien dat u de aankoop in januari heeft gedaan en niet recent in februari: U heeft helaas geen gebruik gemaakt van de wettelijke regeling om te  retourneren (tot 14 dagen na ontvangst) en zelfs zonder aangeven van reden en wel met recht op geld terug. Dat heeft u helaas niet gedaan. Ik zocht  even naar enkele verwijzingen https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  en https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  maar omdar het product dat u heeft aangekocht kennelijk geen defect heeft maar er sprake is van misleiding in de advertentie tekst is m. i. na enig overdenken het volgende meer van belang: (Het product voldoet niet aan de in de advertentie gemeldde voorwaarden maar dat is niet te wijten aan het product op zich dus geen fout in de productie) ,
 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-een-klacht-indienen-over-misleidende-reclame  wat u dan ook nog kunt ondernemen m.b.t. indienen van een klacht. Ik zie inmiddels ook een verwijzing naar het gegeven dat Media Markt is aangesloten bij een keurmerk. En zie ook nog deze: http://www.wetrecht.nl/misleidende-reclame/  met excuses voor mijn aanvankelijk niet correctie reactie.

getty
door getty Feb 22, 2020 om 21:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aankoop 10 januari...

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 21:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Ik zag het. Is bewerkt.

getty
door getty - Feb 22, 2020 om 21:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Verkeerde plek

marita5
door marita5 - Feb 22, 2020 om 21:37
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo EwoudKeiser ,

Mediamarkt is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/mediamarkt.nl/certificaat

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Donuts
door Donuts - Feb 22, 2020 om 21:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Direct na ontvangst constateerde u dat het vermelde verbruik niet correct was. U had hem toen zonder enkel probleem kunnen retourneren. Maar blijkbaar wilt u een financiële tegemoetkoming, daar heeft u geen recht op.

Met door Heremietkreeft genoemde misleidende reclame heeft dit niets te maken, het is verkeerde productinformatie, meer niet. Kan gebeuren en gebeurd dan ook regelmatig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 21:52
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Verkeerde productinformatie kan wel degelijk worden opgevat als misleidende info. Zou m.i. niet mogen en moeten gebeuren maar dat is uiteindelijk ter beslissing aan een klachtcie. of rechter. Zie bijv. deze: http://www.wetrecht.nl/misleidende-reclame/

panter22
door panter22 Feb 22, 2020 om 22:05
6599 Antwoorden / Vragen

Die droger kan binnen 100 dagen retour.

panter22
door panter22 - Feb 22, 2020 om 22:02
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is dit voor een droger, een luchtafvoerdroger?
Ik zie op de site van de MM geen droger die zoveel energie verbruikt,
Laat de droger weer door de MM ophalen als je niet tevreden bent.
Je zult de droger toch niet gebruikt hebben?
Kijk voortaan eerst eens op kieskeurig:
https://www.kieskeurig.nl/wasdroger

marita5
door marita5 Feb 22, 2020 om 22:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , de droger laten ophalen na meer dan 1 maand in bezit ?

panter22
door panter22 Feb 22, 2020 om 22:10
6599 Antwoorden / Vragen
marita5
door marita5 Feb 22, 2020 om 22:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dankuwel , dit had ik niet gezien .

Donuts
door Donuts Feb 22, 2020 om 22:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

100 dagen retourrecht natuurlijk alleen als hij niet gebruikt is. Hoger verbruik vindt TS duidelijk niet belangrijk genoeg om meteen te retourneren. Meneer wil geld zien.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 22, 2020 om 22:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ooit bij bol een camera besteld die volgens de technische info tot 6400 asa zou gaan, bleek bij ontvangst tot 3200 asa te gaan, was voor mij wel een dingetje, maar hoewel ik retour mocht sturen op eigen idee verkoper, maar dat heb ik zo gelaten. Ik kreeg wel spontaan € 10 kadobon en de info werd gewijzigd. Wellicht dat in deze casus een kadobon optie een uitweg zou zijn voor het hogere gebruik energie. Retour ios niet meer reeel mogelijk. Fouten maken doen we allemaal, die fout is nu hersteld.

Waar staat dat het een hoger verbruik is, welk merk/model is het exact?

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2020 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kan er nu in een advertentie gezet worden dat het jaarverbruik van een droger 290 Kwh is, of een ander getal.

Het hangt er toch maar helemaal vanaf hoe vaak u hem gebruikt? En ook nog voor het soort wasgoed. En ook nog hoeveel toeren de centrifuge van uw wasmachine maakt.

Dus onzin getallen.

Ka
door Kassagebruiker Feb 22, 2020 om 22:41
683 Antwoorden / 5 Vragen

Even gezocht op de hogere gebruiks wattages, ik kom dan rond de 504 uit, maar om alle opties te neiojken ging wat ver. Ik geloof eerder aan 500 + als 290 gebruik. Maar welk merk/type is het en wat is er betaald.

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2020 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij één keer per week gebruik, twee keer, vier keer? Wat zegt dat jaarverbruik nou?

Gr
door Grunn1 Feb 23, 2020 om 01:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Daar zijn vanuit de eu richtlijnen voor en een goede indicatie van de gebruikerskosten per jaar. In dit geval 160 droog beurten per jaar. Doe je de helft dan verbruik je dus de helft, altijd handig om mee te nemen bij het maken van de keuze van een zuinige droger.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2020 om 00:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie ook @tijger 1:
hoe vaak per week, maand, jaar gebruikt, en hoe vol gestopt? Dus hoezo de getallen voor jaarverbruik? Daar heeft niemand iets aan, dus ook de genoemde getallen niet en het constateren van verschillen. Advies? Toch maar gebruiken, anders terug sturen?
Of de was gratis buiten in de wind laten drogen of binnen op een rekje? Dat kost nul kWh.....

Gr
door Grunn1 - Feb 23, 2020 om 01:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger en aurora,

Het is heel gebruikelijk dat het energie verbruik per jaar wordt weergegeven in de specificaties van grote apparaten zoals wasmachines, wasdrogers en koelkasten.
Men gaat uit van een gemiddeld jaarverbruik gebasseerd op 160 droogbeurten in het geval van een wasdroger.
Alle grote electronica zaken en webwinkels doen dat.

Energieverbruik per jaar

Op het energielabel staat hoeveel energie de wasdroger gemiddeld per jaar verbruikt. De EU drukt dit uit in kilowattuur (kWh) en gaat hierbij uit van 160 droogbeurten per jaar.

Gr
door Grunn1 - Feb 23, 2020 om 01:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Om watvoor droger gaat het en welk merk? Zie veel drogers die uitgaande van 160 droogbeurten per jaar minder dan 300 kwh verbruiken. Alleen de goedkoopste en minstzuinigste apparaten gebruiken meer dan 500 kwh per jaar.

Ew
door Ewoudkeiser - Feb 23, 2020 om 16:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Het geen mij stoort is dat buiten de verkeerde productinformatie (de vermelde 290 kWh jaarverbruik was voor mij mede reden om deze droger te kopen), de MediaMarkt mij vervolgens niet fatsoenlijk te woord staat. Zoiets als 'excuus onze fout, u heeft 100 dgn om de droger kosteloos te retourneren ofwel een kleine tegemoetkoming ter compensatie verschaffen foutieve informatie'

Daarnaast is het opvallend dat ze na mijn aanvankelijke klacht het jaarverbruik online aangepast hebben om vervolgens vandaag online weer het foutieve jaarverbruik te hebben staan. De foto hiervan incl datum, welke droger ed.heb ik toegevoegd.

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 16:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je koopt bij de MM, een van de goedkoopste winkels.
Daar kun je niet dezelfde service van verwachten dan van de duurdere winkels.
Koop je dan zomaar een droger van een plaatje, zonder dat je in welke winkel dan ook je hebt georienteerd?
Een verbruik van 290 kWh hoort bij een warmtepompdroger.
Heb je dan zelf niet even gekeken op de site van de MM?Daar staan de retourvoorwaarden op vermeld.
En wat wil je met een paar tientjes compensatie. Die droger wordt echt niet zuiniger.

Ew
door Ewoudkeiser - Feb 23, 2020 om 16:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij de foto

Ka
door Kassagebruiker - Feb 23, 2020 om 16:59
683 Antwoorden / 5 Vragen

Nu bekend is welk merk type wat gegooled. U zal (vermoedelijk/bijna zeker) gezocht hebben naar de prijs, maar niet verder gekeken als dat. Op zeker 5 andere site's staat het (kennelijk) juiste verbruik te weten 615,9 vermeld, en er zal dus bij MM 290 gestaan hebben. Kennelijk heeft u totch niet diep genoeg gezocht.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 23, 2020 om 17:08
522 Antwoorden / Vragen

Ik heb hier ook een auto die veel meer gebruikt dan in de catalogus staat.

Donuts
door Donuts - Feb 23, 2020 om 17:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS schreef: Zoiets als 'excuus onze fout, u heeft 100 dgn om de droger kosteloos te retourneren.

Dat u eenvoudig kosteloos kon retourneren staat duidelijk onder de Bestel Nu button vermeld, zie voorbeeldafbeelding. (Telt zelfs voor outlet artikelen.) Daarover had u zeker niet hoeven te bellen als u daadwerkelijk het verbruik erg belangrijk vond.

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is echt een fout geweest van de MM 290 kWh. Dat is het verbruik van een warmtepompdroger. Voor een warmtepompdroger betaal je zo €200 meer
Je hebt een condensdroger gekocht, het verbruik daarvan is zo rond de 560 kWh,
Whirlpool is minder zuinig. Dat is jammer. Het is een heel gepuzzel met die drogers.
Van de site van Whirlpool, Verbruik 616,1Kwh
https://docs.whirlpool.eu/_doc/PR859991570370nl.pdf
en
https://www.whirlpool.nl/huishoudelijke-apparaten-1/drogers-3/whirlpool-condensdroger%3a-vrijstaand%2c-9-kg-wtd-950b-bk-eu/869991570370/