ti
door tien Jun 23, 2019 om 01:52
Winkels & webshops

Moeten ready-to-eat avocado's ready-to-eat zijn?

In supermarkten kun je avocado's kopen die nog wat moeten rijpen maar ook ready-to-eat avocado's. Deze laatste zijn duurder. Wat mij opvalt is dat de meeste ready-to-eat avocado's te hard zijn om meteen te kunnen gebruiken. Een proef op de som gedaan. Eerst 2 avocado's ready to eat in 1 pakketje bij de Lidl gekocht en afgerekend bij de kassa. Thuis opengesneden met een mesje en deze bleken beiden keihard te zijn. Naar de winkel teruggebracht, ik kon andere pakken maar ook deze bleken keihard na opensnijden. Geld teruggekregen en toen naar de Aldi. Afgerekend bij de kassa en toen met een meegenomen mesje opengesneden. Ook daar bleken de ready-to-eat te hard te zijn. Toen naar de Boni. Daar hadden ze losse ready-to-eat. 2 stuks afgerekend bij de kassa en bij de uitgang opengesneden. Eentje bleek OK en de andere keihard dus die ook weer teruggebracht. Toen naar Hoogvliet. Ook daar hadden ze losse maar na opensnijden nadat ik had afgerekend bleken ze beiden te hard te zijn. De laatste winkel was AH en die hadden 2 in 1 pakketje en éindelijk ready-to-eat terwijl de kassiere bij het afrekenen er aan twijfelde of ze wel ready-to-eat waren omdat ze zo hard aanvoelden maar dus na opensnijden bleken ze uitstekend te zijn.
Ik begrjp niet dat 4 vd. 5 winkels de duurdere ready-to-eat verkopen terwijl ze niet ready-to-eat zijn.

8444 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 23, 2019 om 07:57
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat hoort eigenlijk wel zo zijn.
Ik heb het ook wel eens anders getroffen en heb er daarna rekening mee gehouden.
Door u weet ik nu waar ik moet zijn. ;-)

ro
door ron503 - Jun 23, 2019 om 08:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ready to eat houdt in dat de avocado's rijp genoeg zijn om te eten maar rijp genoeg is een relatief begrip. In de meeste supermarkten heerst al een lage temperatuur en groentes en fruit worden nog eens extra gekoeld om het verdere rijpingsproces te stoppen. Direct na aanschaf zijn de avocado's nog koud en naarmate het vruchtvlees opwarmt zal die ook zachter worden. Het is en blijft een natuurproduct waarvan de rijping niet exact vast te stellen is maar al wel eetbaar zijn. U wenst zacht vruchtvlees maar een ander kan steviger vruchtvlees wensen maar dat is een kwestie van smaakbeleving die voor iedereen anders is.

panter22
door panter22 - Jun 23, 2019 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heeft die aktie van jou nou voor nut. Zonde om die avocado's zo te vernielen. Je kunt toch voelen of ze goed rijp zijn,

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2019 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u niets beters te dien dan een hele dag te besteden aan het kopen en opensnijden van avocado’s.

Wat een verspilling van tijd en geld. Ik hoop dat u een en ander wel lopend gedaan hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2019 om 09:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ready to eat behoeft nog niet te betekenen dat ze bij thuiskomst, nel na de aankoop, of zoals u nota bene zelf zeg bij het verlaten van de winkel al meteen zacht zijn. Dat is vooral zo als zij, als al gezegd door anderen, uit een gekoelde situatie komen. Dat betekent dus: even laten liggen in de warmte en niet in de koekast. Met o.a. aardbeien is het niet anders, u wilt toch ook niet dat het bij thuiskomst meteen 'pap' is en dat een reden is om het terug te brengen? Idem ten aanzien van bananen.

Ook door verpakking heen kunt u voelen of ze nog (te) keihard zijn hoewel het wel jammer is dat er bij advocatdo's sprake kan zijn van verpakking waarvan het gemak is dat de prijs op de verpakking staat.

Gr
door Grunn1 - Jun 23, 2019 om 10:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een tijdje geleden is een stuk op tv geweest over de AH met hun ready to eat producten en waarom deze duurder waren.
Het blijken vaak producten te zijn die al te oud zijn om te verkopen en voorheen werden weggegooid maar die nu in een ready to eat verpakking worden gestopt en voor veel duurder worden verkocht.
Eigenlijk waren het die producten met een houdbaarheids datum van “vandaag” die normaal werden verkocht met 35% korting met de meededeling van weggooien is zonde. Mensen trappen erin en zijn nu bereid meer te betalen voor producten die eigenlijk goedkoper zouden moeten zijn. En het werkt dus ook nog.

o.t. De huidige kwaliteit van supermarkt fruit is tegenwoordig belabberd. Niet rijp, hard en smakeloos. Fruit wordt veel te vroeg geplukt en verkocht en de smaak.....je moet soms raden wat je eet want lekker is het niet meer en de prijs wat je voor die troep betaald is veel te hoog.

ti
door tien Jun 24, 2019 om 01:26
32 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal mee eens dat de kwaliteit en smaak van een aantal fruitsoorten belabberd is en als ze dan eindelijk een keertje rijp zijn geworden, dan zijn ze al bruin van binnen en smakeloos.

ma
door manwijf Jun 24, 2019 om 11:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Gewone tomaten, maar vooral komkommers zijn smakeloos en lijken in niets nog op wat ze ooit waren. Die stumperige komkommers van nu waren ooit 2x zo dik en vol sap, maar ook de smaak was vele malen beter. De gele komkommers zie je al helemaal niet meer.

Fijn hoor al die veredeling. Het moet inderdaad ook allemaal in rap tempo groot worden in een kunstmatige omgeving, want het moet het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Dat de kwaliteit er onder lijdt, lijkt niemand te deren.

fr
door fredhannie Jun 25, 2019 om 13:06
19 Antwoorden / 2 Vragen

Heel veel fruit is gewoon onrijp. Nog heel groene bananen en als je ze wilt laten rijpen worden ze zwart. Conference-peren waarbij vroeger het sap langs je kin droop en heerlijk zoet zijn nu glazig en hard. Heb vroeger zelf kersen geplukt, heel donker en de pit zat los, veel smaak en niet hard maar die koop je niet meer. Wat je nu aan kersen koopt is lichter van kleur, hard en zuur, vroeger werd er jam van gemaakt net als met krieken. Hetzelfde met perziken of abrikozen waarvan de pit los hoort te laten en het vruchtvlees zacht en zoet moet zijn, allemaal knoerthard en niet goed rijp te krijgen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik eet alleen nog fruit in bv. Frankrijk, daar is het wel te eten (het kan dus wel) maar hier lust ik het echt niet. Steeds als ik wat probeer is het niet lekker. Ik begrijp dat de huidige jonge mensen niet beter weten maar ik weet nog hoe het hoort te smaken en dat is toch echt heel veel smakelijker.

Gr
door Grunn1 Jun 25, 2019 om 16:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zit hier een aardbeien kweker met de lekkerste aarbeien, zoet en vol sap. Wordt ook verkocht bij o.a. de lokale Jumbo. Vorig jaar verkocht Jumbo ze plots niet meer, reden was dat ze iets minder rijpe aardbeien wilden die ze langer konden bewaren. Hier was de kweker het niet mee eens want dat ging ten koste van zijn goede naam en leverde niet meer aan de Jumbo. Inmiddels wel weer want de Jumbo kreeg veel klachten waarom ze die aardbeien niet meer verkochten. Zo kan het dus ook, een kweker die opkomt voor zijn kwaliteit.

gerbera
door gerbera - Jun 23, 2019 om 10:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Of ze direct eetrijp zijn heeft alles te maken met de temperatuur en luchtvochtigheid. Vaak worden ze bij de super in de koeling bewaard waardoor de temperatuur te laag is om door te rijpen. In feite is dit met alle fruitsoorten het geval, fruit dat direct uit de koeling komt  heeft weinig of geen smaak. Laat het een dag op temperatuur komen en ze smaken een stuk beter. Dus direct uit de super "smullen maar" kunt u vergeten. In de laatste super hebben ze blijkbaar al wat langer buiten de koeling gelegen waardoor u ze direct kon eten. En als we nu allemaal maar gaan knijpen om te zien of ze wel rijp zijn betekend dit dat we fruit vinden met allemaal beurse plekken. Eet smakelijk.

sira
door sira Jun 25, 2019 om 21:31
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hier in Nederland zijn Conference peren het hele jaar te koop, die komen allemaal uit de koeling, want de oogsttijd is september/oktober.

Alle fruit in de supermarkten wordt onrijp geplukt en gaat daarna de koeling in, gevolg daarvan, geen of weinig smaak, harde schil etc.
Ik heb zelf een boomgaardje met pruimen, peren en appels. Met name de pruimen, pluk je wanneer ze rijp zijn (doorplukvrucht), de rest laat je hangen tot ook die rijp zijn, je oogst dus meerdere keren. Wat betreft smaak, kan het fruit uit de supermarkten hier niet aan tippen.

gerbera
door gerbera Jun 25, 2019 om 22:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Sira, voor mij een bekend verhaal, de Lidll heeft nu "VERSE" peren in de aanbieding. Vindt ik knap want ook op mijn tuin zijn ze nog volop in de groei. Echter hoeft narijpen geen enkel probleem te zijn mits dit niet in de koeling gedaan wordt want dan rijpen ze voor geen meter meer.

jo
door jorisw - Jun 23, 2019 om 15:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ready to eat is natuurlijk behoorlijk subjectief. Ik heb het liefst wat hardere avocado's (waar je mooie blokjes van kunt snijden) maar anderen willen het weer bijna als puree hebben. Net als bijvoorbeeld bananen: de ene vind ze het lekkerst als ze nog een beetje groen zijn, en de andere wacht tot er bruine vlekjes op komen (dan zijn ze zoeter).

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2019 om 01:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de mededeling.
Maar wát een verspilling van voedsel én de tijd van die supermarktmensen, alsof die het al niet druk genoeg hebben.
Kunt u voortaan niet gewoon wandelingetjes maken als tijdverdrijf en tegen verveling?
En: wat de een rijp/ready to eat of rijp genoeg vindt vindt de ander “keihard”. Er zijn overigens foefjes om die dingen in een mum van tijd “rijp” te krijgen. Bovendien kun je voelen of ze al dan niet rijp zijn, wat daaronder ook door wie dan ook verstaan wordt.
U kunt ook tot de volgende dag wachten voordat u een verhaal als dit plaatst. Misschien wilt u zoiets dan helemaal niet meer plaatsen?

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jun 24, 2019 om 11:00
88 Antwoorden / 2 Vragen

Nee Joh . Niet er Intrappen !!!!! Zijn gewoon overrijpe Advocado's . heb dat zo vaak meegfemaakt !!!! Maar ik koop ze liever bij een Turkse Groenteboer ( veel goedkoper !!!1 )dan bij een supermarkt !!!!

jo
door jorisw Jun 24, 2019 om 16:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nog beter koop je helemaal geen avocado's maar gewoon lokaal fruit. In de landen waar ze geteelt worden moeten bossen worden gekapt om plaats te maken voor avocado teelt en in sommige regio's zorgt het voor een tekort aan water voor de lokale bevolking. En dat alleen maar omdat wij van die hippe hipster gerechten willen maken.

ha
door harrybre - Jun 24, 2019 om 11:35
240 Antwoorden / Vragen

Avocado's komen uit Mid en Zuid Amerika. Worden daar half rijp geplukt en naar hier gestuurd, dus moeten hard zijn op de reis te overleven. Dan moeten ze enige tijd in de zon liggen om wat zetmeel in suikers om te zetten, en .. voro ONS.. eetbaar te zijn. Menig Latino zal zijn neus voor die onrijpe vrucht nog niet eens ophalen...
Overigens idem met ananas uit de tropen, perziken, abrikozen enz uit het Middellandse zeegebied.

Gr
door Grunn1 Jun 24, 2019 om 19:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Toevallig vandaag gekeken naar perzikken en jawel bikkel hard net of ze zo uit de vriezer kwamen. Smakeloze dingen die de naam perik niet zou moeten dragen en als je ze koopt dan rotten ze morgen je fruitschaal uit.

ma
door marleenvanh - Jun 24, 2019 om 12:19
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en dat is dan ook echt zo, want één dag bewaren kan nog net. Daarna gaan ze al rotten.

gerbera
door gerbera Jun 25, 2019 om 15:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En dat komt juist doordat iedereen er in gaat knijpen om te zien of ze wel rijp zijn.;-)