Su
door Suusjesuusje Sep 3, 2020 om 13:41
Winkels & webshops

Na klacht van mijn kant dreigt Asiasia.nl met aanklacht voor smaad

Ik heb bij de webwinkel Asiasia.nl een ring gekocht. Deze bleek in het echt van hele slechte kwaliteit en veel minder mooi dan op de foto op de website.

Heb deze ring binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terug gestuurd. Krijg ik daarna van de winkel te horen dat ik de ring zou hebben "beschadigd', en dat ik daarom geen recht op retour heb.

Dit is volkomen onzin en nadat ik heb gezocht bij recensies van asiasia op bijv. trustpilot blijkt dat ik niet de enige ben die zo is behandeld. Inderdaad: had ik maar eerder gezocht naar recensies, dan had ik niks gekocht. Maar goed.

Ik heb tegen asiasia gezegd dat ik hier werk van ga maken. Ze zijn blijkbaar zelfs aangesloten bij het webwinkel keurmerk en ik denk dat ik daar een klacht ga indienen. Hierop kreeg ik te horen dat ik, als ik dit zou doen, aangeklaagd zou worden voor smaad (?!!)

Nu ben ik er vrijwel zeker van dat dit gewoon niet kan en dit pure intimidatie is, maar misschien is er iemand hier op dit forum die juridisch beter is onderlegd dan ik en kan zeggen of dat asiasia inderdaad geen enkele grond heeft voor zo'n aanklacht.

dank vast

7481 18 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2020 om 13:47
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste: van de dreiging om smaad helmaal niets aantrekken en dus negeren maar wel met de aantekening dat het m.i. zeer zinnig is om van deze bedreiging aangifte te doen/ melding te maken bij de politie. Mogelijk verdwijnt het dan wel in een la maar melden is altijd goed in deze. U kunt in ieder geval een melding doen bij (zie deze info) https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/ en als ze inderdaad zijn aangesloten bij een erkjend keurmerk, dan absoluut daar een klacht neerleggen. Ik geef u zo een verwijzing en ga even zoeken:

en daar ben ik weer: de eerste  https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen en een tweede: https://www.webwinkelkeur.nl/

 U kunt ook zelf de webwinkel in gebreke stellen en ik verwijs u daarvoor naar o.a. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ met achtergrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ maar ik zou beginnen met het melden bij politie, consuwijzer en geschillencommissie. M.b.t. zelf acteene kan het zenden van een ingebrekestellingsbrief altijd maar verder procederen als dat niet tot succes leidt zal veel kosten en moeite betekenen met ongewis resultaat.

N.b. door het bedreigen pleegt de webwinkel zelf een strafbaar feit indien uw klacht terecht is.

Ik geef u toch ook nog deze info: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat?utm_source=20200720-kassa-maandag&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en deze omdat dat mogelijk voor u van nut is: https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-in-china-let-op-de-valkuilen?mt=2e743c0d124aedd6883b788b4e7aa1cb985f34e03700cf6143bdefd5cc7a478c&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=POL-2019-11-21&utm_content=POL-2019-11-21&utm_term=

Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 01:11
239 Antwoorden / Vragen

Aangifte bij de politie? Kom nou toch @heremietkreeft. Net zoals het vraagsteller Suusjesuusje vrij staat om de haar plannen voor klachten kenbaar te maken aan het bedrijf, staat het het bedrijf vrij daarop te reageren met de opmerking dat het dat als smaad ziet en dat men daarop actie zal ondernemen. Bluf, 'intimidatie' of gewoon de waarheid, er is in de verste verte in de opstelling van het bedrijf geen strafbaar feit te bekennen. Dus laat de politie er maar buiten.

Wonderlijk hoe u de woorden van de vraagsteller (te horen krijgen dat ze aangeklaagd zal worden wegens smaad als ze haar actie doorzet) verdraaid in 'dreiging', waar u dan stiekem weer 'bedreiging' van maakt, om daarmee te aan te geven dat er een strafbaar feit zou zijn gepleegd. Een bedreiging, in de zin van het strafrecht is iets heel anders, waarde heremietkreeft.
De winkel pleegt geen strafbaar feit. Of de klacht terecht is, doet daarvoor niet ter zake.

Of er sprake van smaad zou kunnen zijn, is niet te beoordelen. Het is dus ook niet uitgesloten. Dat hangt namelijk af van de inhoud en wijze waarop de kritiek geuit wordt. Over de precieze aard daarvan doet de vraagsteller echter geen mededelingen. Blijft de communicatie echter beperkt tot de feiten (ring van slechte kwaliteit, anders dan op foto; klacht over niet respecteren van herroepingsrecht) dan is van smaad geen sprake natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 5, 2020 om 10:09
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT: uw citaat:Of er sprake van smaad zou kunnen zijn, is niet te beoordelen. Het is dus ook niet uitgesloten.'

En dan ook een m.i. voor u belangrijk advies:

 lees bijvoorbeeld artikel 284 van het Wetboek van Strafrecht en dan specifiek het tweede lid er eens op na.

Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 18:33
239 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft Na dit citaat gestopt met lezen? Ik zie niet in waarom het lezen van dat wetsartikel een voor mij belangrijk advies zou kunnen zijn.

Een wat losgeslagen ondernemer die zich niet aan de regels van het consumentenrecht houdt en, bang is voor slechte reviews, zegt: 'als u gaat klagen, dan pak ik u aan wegens smaad' maakt zich, in tegenstelling tot wat u beweert, niet schuldig aan een strafbare bedreiging. Dat was mijn punt. Lees u de wetsartikelen dáárover maar eens na.

Oh wacht, dat is dat artikel 284 lid 2: ' hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden. '
Nu begrijp ik hoe u tot uw ietwat bizarre standpunt komt, over de 'bedreiging' die er geen is.

U snapt dit artikel dus niet en bent volledig abuis. Dat artikel gaat over bedreiging met smaad. Dát staat er letterlijk in. Daaraan maakt de ondernemer zich niet schuldig. Het artikel gaat niet over 'bedreiging' met aangifte wegens smaad Dat is iets heel anders, staat niet in het artikel en niet strafbaar.
Jurist was u toch?

Ik verzoek u uw advies om aangifte te doen, in te trekken.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2020 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En blijf eens uit die wetboeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 6, 2020 om 11:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT: Sr 284 lid 2 letterlijk: 'hij die door bedreiging of smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden', en Ts meldt letterlijk: (quote)  Hierop kreeg ik te horen dat ik, als ik dit zou doen, aangeklaagd zou worden voor smaad (?!!).

En hoe 'naar' dat dan voor u is, helaas is dat strafrechtelijk/juridisch gezien bedreiging! En het lijkt mij toch uiterst zinvol dat u ook verder kijkt in een wetboek bij de toeling 2. Kwalificatie. Helaas voor u heb ik ook strafrecht in mijn opleidingen gevolgd en heb redelijk veel ervaring..
En ook helaas weer voor u: u bent niet de vraagsteller en het is aan de vraagsteller om te bepalen wat gedaan wordt met adviezen en wat niet!

En Tijgerin, bemoei u er eens niet mee!

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 18:42
239 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, u begrijpt het echt niet (of doet alsof, wellicht uit gêne).
Gepast zou zijn stilzwijgen of erkenning, met intrekking van dat rare advies aan vraagsteller om aangifte te doen.

Vooruit, nog één keer de uitleg waarom u de mist in gaat:
Dreigen met aanklagen wegens smaad is niet hetzelfde als dreigen met smaad
Met enige overdrijving weliswaar zou je kunnen zeggen dat de ondernemer zich hier te buiten gaat aan het eerstgenoemde, terwijl het wetsartikel betrekking heeft op het laatstgenoemde. Iets heel anders dus. Het eerstgenoemde is niet strafbaar, het laatstgenoemde wel.Als ik ontevreden ben met de wijze waarop u op mijn bijdragen reageert, en ik zeg 'hou daar mee op, want anders doe ik aangifte tegen u wegens smaad', dan maak ik mij niet schuldig aan het strafbaar feit uit artikel 284. Als ik daarentegen zeg 'u moet ermee ophouden, anders zal ik via social media en andere kanalen het bericht verspreiden dat u een verschrikkelijk misdrijf op uw kerfstok heeft, dan ben ik wel strafbaar m.b.t. het feit uit artikel 284. Snapt u het nu beter?

Met 'opleidingen in strafrecht' en 'redelijk veel ervaring' zou u toch beter moeten weten.

Niemand heeft baat bij foutieve adviezen die gegeven worden omdat wetsteksten niet goed gelezen of begrepen worden. Niemand.
Ook niet de adviesgever die abuis is. Neem uw verantwoordelijkheid en neem afstand van uw onjuiste advies. Dat is gepast.

@H
door @HENK@ Sep 6, 2020 om 19:03
159 Antwoorden / 1 Vragen

ennehhhh.... halverwege de tekst melden dat je even iets op gaat zoeken en daarna meld er weer te zijn voegt al helemaal niets toe, niemand heeft je gemist en ook niemand zag je terug komen :p

diumenge
door diumenge Sep 6, 2020 om 19:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@@HENK@, haha, inderdaad.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 19:13
239 Antwoorden / Vragen

Voor de punten is het vooral van belang 'haantje de voorste te zijn'. Maakt niet uit wat je zegt. Je kunt het altijd nog 'gaan opzoeken'. En dat zeg je er dan ook bij. Wel 10 punten gescoord. Met veel onjuiste beweringen over smaad nota bene.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 20:48
239 Antwoorden / Vragen

'@TROSTOMAAT: Sr 284 lid 2 letterlijk: 'hij die door bedreiging of smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden','

Ook stiekem de wetstekst aanpassen gaat u niet redden.
In de wet staat: '... hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift....' (zoals door mij eerder al, wel correct, geciteerd).
Niet wat u ervan maakt.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

De naam is Tijger1. En iedereen kan hier reageren, dat maakt u niet uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 09:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie helaas een bewerking die ik nog deed op mijn reactie waarbij ik ook wees op op de toelichting die wordt gegeven bij art 284 lid 2 en dan o.a wat daar staat bij 2 kwalificaties en bijv. ook 5 en nog meer maar dat betreft dan in het wetboek ca. 2 pagina's. En ik lees toch echt dat de opmerking m.b.t. het klacht indienen bij het keurmerk gevolgd zou worden met een aanklacht wegens smaad en hoewel @TROSTOMAAT daar anders over denkt is dat toch echt als bedreiging op te vatten in de zin van art 284. En laat ik nu ook nog hierover even contact hehbben gehad met een Officier van Justitie in mijn directe omgeving.

Amen
(@TIJGER1n, hier wordt wel verwacht dat een reactie zinvol is en geen kat(gedrag) vertoont.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 11:46
239 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft Haha wat een grap. Nog niet kunnen toegeven dat je er gewoon naast zit omdat je het verschil niet snapt tussen dreigen met smaad/smaadschrift (artikel 284) en 'dreigen' aangifte te doen wegens smaad (niet strafbaar).

Als reddende engel komt nu plots een bevriende 'Officier van Justititie' uit de lucht vallen. Of althans 'het contact' met deze functionaris. Zonder erbij te vertellen wat er precies gezegd is natuurlijk.
Alsof dat een argument is.
Als u echt contact hierover heeft met een Officier van Justitie zal die bevestigen dat u uit uw nek kletst.
En eigenlijk denk ik dat u dat zelf ook wel weet. De onmogelijkheid voor u om dat toe te geven, is wat u dwars zit. Wat een treurigheid.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2020 om 13:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@heremiet kreeft, vraag ook eens aan die OvJ of je een willekeurig bedrijf van fraude mag beschuldigen tot je een onderbouwing krijgt waarom je dat niet zou mogen.

"Ergo: vandaar mijn reactie maar waarop dus tot op dit moment ook niet op wordt gereageerd. Ik zie ook nog geen onderbouwing dat mijn reactie gecorrigeerd zou moeten worden. Zo die er wel is, dan zie ik dat graag!"

Redacteur
door Redacteur Sep 7, 2020 om 13:34
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Doe niet smalend over elkaars bijdragen, houd het graag vriendelijk en inhoudelijk onder elkaar. Bijdragen of reacties waarin op de man wordt gespeeld voegen niks toe.

De redactie

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 13:40
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, fraude is wezenlijk iets anders en iedereen die van mening is dat er sprake is van fraude kan via een strafrechtelijke aangifte doen.
Het is dan vooral zaak om daarbij te letten op hetgeen in Sr art. 188 http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/188.html is gesteld omdat het vermoeden van fraude dan wel onderbouwd moet moet kunnen zijn/worden. De ratio van dit artikel is gelegen in het gevaar voor misleiding van politie en justitie dat in een valse aangifte of vals aanklacht ligt besloete.

Ik behoef dat niet aan een OvJ te vragen, staat ook helder beschreven in het WSr.
Ik zie nu dat u refereert aan de DPDi vraag en dan ook maar hier: aangifte doen van vermoeden kan altijd als er onderbouwing is en het is dan aan de betrokkenen (dus bij de DPDi vraag aan de vraagsteller om dat wel of niet te doen en dan blijft toch ook de vraagstelling: waarom hierop doorgaan nu Ts helemaal niet regageert en zelf niet op de eerste reacties met vraag om toelichting.
Bij het doen van de aangifte zal men normaliter reageren of afhandeling wel zinvol is indien de onderbouwing achterwege blijft of onvoldoende lijkt.

(In de valse aanklacht ligt besloten)

diumenge
door diumenge Sep 7, 2020 om 16:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Heremietkreeft, je bent een willekeurig bedrijf aan het beschuldigen en geeft aan dat je pas wil corrigeren als er een reactie komt van TS dat het niet om dat bedrijf gaat.

Dus ik kan daar net zo goed reageren dat TS vermoedelijk door heremietkreeft is opgelicht. Mocht TS nu aangeven dat het helemaal niet om heremietkreeft gaat, dan corrigeer ik mijn reactie wel weer. Daar is dus niets mis mee?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 17:02
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE Ik beschuldig niemand! Ik geef mijn mening indien de klacht terecht is' (qute uit mijn reactie)'N.b. door het bedreigen pleegt de webwinkel zelf een strafbaar feit indien uw klacht terecht is'. Neem de moeite en kijk nu zelf even naar https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel261 m.b.t. uw opmerking en lees dan toch ook nog even art Sr 284 goed door incl. ook de toelichting.
Let dus goed op dat ik (als jurist) niets anders doe dan dat ook advocaten doen, het geven van een mening zoals ook bij rechzittingen pleegt plaats te vinden. Het gaat nog steeds om de handelwijze van Asiasia als door Ts verwoord.  En ik stop nu met 'pleitnota's!

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 17:17
239 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, inhoudelijk is uw standpunt (vakkundig, al zeg ik het zelf) naar het rijk de fabelen verwezen:

Het strafbare feit van artikel 284 is het dreigen met smaad (teneinde iemand te dwingen etc .etc.). In deze vraag is dat niet aan de orde. Wat aan de orde is, is het 'dreigen' met het doen van aangifte. Dat is geen strafbaar feit. De uitleg is gegeven, compleet met een voorbeeld. Wat wilt u nog meer?

U schijnt te denken, na inhoudelijk bakzeil gehaald te hebben, dat opmerkingen als 'ik heb een juridische opleiding in strafrecht genoten' of 'ik heb ruime juridische ervaring op dit gebied' of 'ik heb contact gehad hierover met de Officier van Justitie', enig gewicht in de schaal leggen in uw voordeel.
Het tegendeel is natuurlijk waar: het maakt de zaak alleen maar pijnlijker: hoe is het mogelijk dat een ervaren jurist die nota bene overleg heeft met de Officier van Justitie zich zo 'vergist' ?.

Nogmaals mijn verzoek om uw advies aan vraagsteller om aangifte te doen op basis van dat artikel 284, in te trekken. Het is een misplaatst advies. U weet dat best.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2020 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Heremietkreeft, wellicht wat verwarrend, maar ik had het nu over de dpdi-vraag.

T.a.v. deze vraag vind ik de reacties van trostomaat een stuk overtuigender en logischer klinken dan alle reacties met verwijzingen naar wetsartikelen en het gepocht met jurische opleidingen en raadplegen van een OvJ (is aan die betreffende OvJ de casus wél goed voorgelegd?). Trostomaat zegt in mij beleving heel simpel dreigen met smaad (ik lees daar afpersen) is strafbaar, dreigen met het doen van aangifte van smaad is niet strafbaar. Ook wel zo logisch, want als dreigen met smaad strafbaar is, dan kan het doen van aangifte tegen die dreiging natuurlijk nooit strafbaar zijn. Daar heb ik geen enkel wetboek voor nodig, wel gezond verstand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 17:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, ik vroeg mij inderdaad ook even af of het wel over de @ASIAASIA vraag gaat.  Er is klaarblijkelijk ook iemand anders die dat niet in de gaten heeft. Ik had dus eerst een andere reactie, gericht op inderdaad de DPDi vraag.En voor de goede orde: ik had dus aangegeven dat ik op basis van eigen onderzoek op een projectonwikkelaar in Singapore/Volksrepubliek China stuitte. En de vraagsteller van die vraag reageerde immers helemaal niet meer en gaf dus ook niet aan of mijn bevinding de juiste organisatie betrof. Het is dus wel erg lastig om als iemand iets onduidelijks stelt en niet reageert op de vraag om verduidelijking dan toch uitgebreider te reageren op basis van eigen meningsvorming emt ook onderbouwing en noemen van 'mitsen en maren' Deze site is toch geen tribunaal waar advocaten elkaar de 'tent uit vechten'?.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2020 om 18:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is zeker niet de bedoeling elkaar de tent uit te vechten. Echter n.a.v. een vage vraag gaan we zoeken naar de betreffende 'bank'. Ik had DPD International ook gevonden, mij werd echter snel duidelijk dat de kans dat het om dat bedrijf ging extreem klein was. Wél een link naar dat bedrijf plaatsen met wat vage beschuldigingen en de opmerking dat zolang de TS niet aangeeft dat het niet om dat bedrijf gaat er geen reden is om te corrigeren, dat is simpelweg heel erg incorrect.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 18:04
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij uw gedachtengang ook heel goed indenken maar opnieuw: het gaat hier om een andere vraag en dus ook andere kwestie.
En het blijft toch uw mening tegenover de mijne en dat kan en mag! Ook voor een rechtbank middels pleidooien.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 18:10
239 Antwoorden / Vragen

@diumenge vat het goed samen: 'dreigen met smaad (ik lees daar afpersen) is strafbaar, dreigen met het doen van aangifte van smaad is niet strafbaar', als @heremietkreeft er nu ook nog even iets over zegt, kunnen we dit afsluiten en overgaan tot de orde van de dag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 19:32
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT, als u er zoals het lijkt echt van wakker ligt, u mag van mij best denken dat u gelijk heeft en nogmaals, het ging @DIUMENGE over een andere vraag en dat heeft u kennelijk nog niet door. Ik zal in het vervolg uw reactie 'voor zoete koek aannemen' als ook inmiddels aan de redactie gemeld. En helaas, dit is helaas ook niet conform de regels van deze site maar 'wie kaatst kan en mag een bal verwachten'.

En toch, helaas, ik lees bij deze vraag niet anders dan dat er gedreigd is met aangifte wegens smaad indien Ts een negatieve klacht bij het keurmerk zou indienen en dat is dreigen om iets vooral niet te doen dus te laten! Dat is dus bij deze vraag aan de orde geweest en opnieuw, wat heeft de vraagsteller aan dit gedoe? Die kan op basis van de gegeven reacties zelf besluiten!!!!! Ik citeer toch nog maar een keer uit de vraag die hier aan de orde is : '
Ik heb tegen asiasia gezegd dat ik hier werk van ga maken. Ze zijn blijkbaar zelfs aangesloten bij het webwinkel keurmerk en ik denk dat ik daar een klacht ga indienen. Hierop kreeg ik te horen dat ik, als ik dit zou doen, aangeklaagd zou worden voor smaad (?!!)'. En Asiasia heeft geen enkele grond voor een dergelijke aanklacht en daarmee is het, helaas voor u door in ieder geval mij reden geweest voor mijn reactie. Helaas voor ub dat ik er anders over denk zoals helaas bij u wel vaker het geval. Jammer, onnuttig en verder zal het mij 'worst 'zijn. Mijn excuses aan vraagsteller want dit was uiteraard nooit mijn bedoeling.!

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 22:59
239 Antwoorden / Vragen

Ongelofelijk. Ik trek mijn conclusie: een jurist bent u beslist niet. Een meester in het draaien en keren om maar niet toe te hoeven geven dat wat u adviseert onjuist is, beslist wel.

U schrijft: 'ik lees bij deze vraag niet anders dan dat er gedreigd is met aangifte wegens smaad indien Ts een negatieve klacht bij het keurmerk zou indienen en dat is dreigen om iets vooral niet te doen dus te laten!'

U leest het correct: 'met aangifte wegens smaad'. Daarmee schermt de ondernemer. Dat is niet strafbaar.

In het artikel staat namelijk niet dat het dreigen 'met aangifte doen wegens smaad' strafbaar is, maar dat het dreigen met smaad als zodanig strafbaar is: 'hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden. (uitleg voor de vijfde (!) keer) '

Vraagsteller kan gerust alle kritiek in reviews publiceren en ook een geschillencommissie inschakelen zonder dat ze iets hoeft te vrezen. Beslist af te raden is het opvolgen van het advies van heremietkreeft om aangifte bij de politie te doen. Een nutteloze exercitie. Tijdverspilling.

Redacteur
door Redacteur Sep 8, 2020 om 10:59
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Bij dezen verklaren we deze discussie voor gesloten. Gelieve nieuwe bijdragen die ingaan op het aan de orde gestelde als antwoord toe te voegen.

De redactie

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2020 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon klacht indienen bij dat keurmerk. Asiasia kletst uit hun nek.

ju
door juliomariner - Sep 3, 2020 om 14:11
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Meld in ieder geval bij het webshop keurmerk dat ze dreigen met een aanklacht wegens smaad.

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2020 om 14:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt hier  uw klacht indienen. Vermeld daarbij dat men dreigt met een aanklacht over smaad. Dat de ring beschadigd zou zijn is blijkbaar een vaste reactie van hun net als het dreigen met een aanklacht.

Reactie op klachtenkompas;
Toen ik meldde dat ik hierover een melding bij de Consumentenbond zou maken de verkoper mij voor de rechter te slepen.
nog een;
AsiAsia claimt dat mijn klacht ongegrond is. Zij hebben.me aangegeven dat ik mijn klacht moest intrekken anders zou ik aangeklaagd worden wegens smaad.

1paul
door 1paul - Sep 3, 2020 om 15:06
3144 Antwoorden / 0 Vragen

zolang u geen ongefundeerde meldingen in het openbaar doet is er niets aan de hand natuurlijk, u mag gewoon een melding doen bij de organisatie waar zij bij aangesloten zijn uiteraard, dan is er geen sprake van smaad....

u heeft uiteraard foto's genomen van het terug gestuurde product om deze bij de schriftelijke klacht te voegen????

alfatrion
door alfatrion - Sep 4, 2020 om 13:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon die recentie plaatsen of wat je wilt doen. Dat is geen smaad.

mi
door miennaamishaaz - Sep 6, 2020 om 22:33
725 Antwoorden / 1 Vragen

Op basis van wat ik kan vinden gaat het hoogst-waarschijnlijk om een dropshipper die een beetje vooraad heeft. die u bang probeer te maken met u "aan te klagen" voor smaad.

Ga hier niet op in.

Als je zoekt op hun gegevens zoals
KVK nummer en BTW nummer vind je geen enkele bron, behalve hun site.

Daarnaast verstopt deze dropshipper het in de algemene voorwaarden terwijl de ACM verplicht het op een duidelijke plaats te hebben staan op de webpagina.
Niet ergens verstopt in de voorwaarden.

Ik vind het ook vrij vreemd dat zij een keurmerk hebben gekregen? terwijl ze zoveel regels overtreden als het maar zijn kan om dat keurmerk te krijgen.

Boesta
door Boesta Sep 7, 2020 om 13:29
27 Antwoorden / Vragen

Als u even verder kijkt, dan ziet u alle gegevens van deze webshop (incl adres, kvk etc) gewoon staan bij het Webwinkel Keurmer. Het is gewoon een Nederlands bedrijf.

mi
door miennaamishaaz Sep 7, 2020 om 21:55
725 Antwoorden / 1 Vragen

@boesta Voor mij zijn er zooveel RODE VLAGGEN hier heb je alvast een lijst met wat ik bedoel.

https://www.keurmerk.info/en/consumers/webshop/?key=14716

https://www.webwinkelkeur.nl/webshop/Asia-Home_1206708#badge-1

https://www.asiasia.nl/algemene-voorwaarden/

___________________

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
AsiAsia
Postbus 7
4054 ZG Echteld
Vestigingsadres (geen bezoekadres): Notarisappel 56, 4007 ZA Tiel
Telefoon: +31657837680 (bereikbaar alle dagen tussen 9.30 uur en 21.00 uur)
E-mailadres: info@asiasia.nl
KvK-nummer: 190138853
BTW: NL190138853B01
_______________________

Waarom is dan hun KVK nummer op de site Foutief?
https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=190138853&start=0&site=kvk2014

Ja er is een AsiAsia  "ingeschreven" maar dit is een "andere" ondernemer/site {deze komt voor als ik zoek op de naam}
https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=638536390000

En van de site van Webwinkel Keur.
weer een geheel ander KVK nummer.
https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=746049960000
Btw nummer van de site van  webwinkel keur
BTW: NL001694407B71

Deze komt ook niet eens overeen met wat er op de site staat.

Hoe verdacht kan je het hebben?
1 site 2+ verschillende KVK en BTW nummers waarvan elk teminste 1 foutief.

audb
door audb - Sep 7, 2020 om 11:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Smaad of niet je hebt recht om je mening te geven.

Echter doe je er verstandig aan om in contact te komen met de andere klagers zodat je veel sterker staat in je klacht.

pe
door pebk - Sep 7, 2020 om 17:34
581 Antwoorden / 0 Vragen

Naast de al genoemde sites kunt u ook gewoon een melding doen bij klachtenkompas.nl of een vergelijkbare site.
Er is al een plek voor Asiasia: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/asiasia/details?companyId=adeb3a58-cfe8-4c14-b6ca-a4afb6ee4ca6

De aggresieve toon in de reactie op de laatste klacht zegt me dat ze ook bij u niet zullen toegeven.

As
door AsiAsia - Sep 9, 2020 om 15:32
1 Antwoorden / Vragen

Graag willen wij langs deze weg reageren op dit topic van Suusjesuusje. Het zou prettig zijn als Suusjesuusje haar werkelijke identiteit aan ons kenbaar zou maken. Naar het lijkt is deze schrijver helemaal geen klant van onze webwinkel. Deze situatie is voor ons totaal onherkenbaar.

Wel hebben wij een Suzanne uit Texel als klant gehad via het platform van Bol.com. Van haar hebben wij inderdaad een beschadigde ring teruggekregen die vol met draagsporen zat. Zie de foto die wij hebben bijgevoegd. Ook had zij het AsiAsia-label wat aan de ring zat, verwijderd. Dit is voor het passen en beoordelen van de ring niet noodzakelijk. Als bedrijf uit de mode-industrie zijn wij helaas in deze tijd genoodzaakt onze artikelen te beveiligen tegen misbruik als ‘wardrobing’ of oneigenlijk gebruik in modeblogs of -vlogs. In dit geval was duidelijk sprake van ingebruikname verdergaand dan alleen passen.

Om transparant en eerlijk te kunnen handelen worden alle sieraden, voordat wij deze naar een klant opsturen, gefotografeerd. De betreffende klant heeft deze foto’s samen met de foto’s van de conditie waarin de ring door haar is teruggestuurd, ontvangen. Ter aanvulling is bij de retourmelding, als er al sprake zou zijn van een beschadigd geleverd artikel door deze klant geen melding hiervan gemaakt.

Artikelen in deze conditie worden door ons niet verkocht, én kunnen én willen wij niet meer verkopen. Als bedrijf staan wij voor het leveren van ongebruikte, ongedragen en schone sieraden aan onze klanten.

Wanneer dit topic niet bovenstaande situatie betreft, illustreert dit wel hoe helaas sommige klanten tijdens de zichttermijn met artikelen die ze niet willen hebben, omgaan. Ook betekent het dan dat er sprake is van een ‘nepreview’ waarnaar zelfs nu onderzoek wordt gedaan door de ACM. Dit is inmiddels gemeld bij de redactie van Kassa, maar daar deze geeft aan dat er sprake is van een ‘open platform’ waar iedereen zonder enige waarheidsverificatie ongefundeerde berichten, kan plaatsen. Klant van een bedrijf of niet en zonder wederhoor. Dit is iets wat je van een organisatie met journalistieke roots als BNN-Vara niet zou verwachten. Aan een verhaal zitten namelijk altijd twee kanten.

Deze Suusjesuusje heeft er waarschijnlijk daarom voor gekozen deze publicatie op dit forum te zetten. Bij het forum van de consumentenbond of bijvoorbeeld Trustpilot wordt bij een klacht van het bedrijf wél een bestelbevestiging of rekening van de ondernemer opgevraagd en kan je als bedrijf aantoonbaar maken dat een publicatie onterecht is. Wanneer er geen aankoopbewijs wordt geleverd of het bedrijf onrechtmatigheid kan aantonen, wordt het topic gesloten. Dit om onheuse publicaties en reputatieschade tegen te gaan.

Controle vooraf voorkomt ook dat er een stroom aan ongefundeerde reacties komt van schrijvers die zelf geen idee hebben van de werkelijke situatie en al helemaal nooit iets hebben besteld bij het bedrijf waar zij een mening over vormen. ( @HEREMIETKREEFT @MIENNAAMISHAAZ , @TIJGER1, @PEBK ).

Van dropshipping tot KvK- of webkeurkenmerkfraude, deze directe en indirecte beschuldigingen worden allemaal genoemd. Er worden zelfs meerdere bedrijven door elkaar gehaald, maar nergens klopt iets van.

Tot slot nog even over het smaadvraagstuk. Wanneer een klant iets openbaar publiceert waarvan hij of zij weet dat het niet de waarheid is en dit schrijven kan zorgen voor aantasting van de goede naam of reputatie van een bedrijf, is hier wel degelijk sprake van smaadschrift. Dit is een strafbaar feit en daar kan een aanklacht voor worden ingediend, mist het feit goed aantoonbaar gemaakt kan worden.

Het is inmiddels algemeen bekend dat er helaas consumenten zijn die de ‘negatieve review’ als chantagemiddel gebruiken om ondernemers te dwingen bij beschadigde of in gebruik genomen artikelen toch het volledige aankoopbedrag terug te betalen. De redactie van Kassa faciliteert dit, maar wij zijn hier niet ontvankelijk voor. Wat wij zeker weten is dat iedere klant bij AsiAsia een eerlijke behandeling krijgt.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2020 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ACM die een negatieve review onderzoekt? Laat me niet lachen.

Wat een prutshop zijn julie.

As
door AsiAsia Sep 9, 2020 om 15:47
1 Antwoorden / Vragen

U lijkt niet wederom niet op de hoogte. Bij deze:

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-pakt-handel-nepreviews-en-neplikes-aan

pino123
door pino123 Sep 9, 2020 om 15:52
2763 Antwoorden / 14 Vragen

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-pakt-handel-nepreviews-en-neplikes-aan

Het wordt wel zeker onderzocht. Daarnaast zitten er aan een verhaal altijd twee kanten. Ik zie de toevoeging er niet van om deze shop te betitelen als een prutshop als je er zelf niet mee in aanraking bent geweest.
Trustpilot geeft inderdaad slechte recenties aan, recenties van bij BOL zijn vele malen beter.

Su
door Suusjesuusje Sep 10, 2020 om 15:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al op uw bericht gereageerd, lijkt me verder afdoende aangaande mijn verhaal, maar nog even dit: het valt me net eigenlijk pas op dat u ook nu weer dingen roept die volkomen onzin zijn (de ACM die "nu al in opdracht van u onderzoek doet naar valse reviews en dat de VARA/BNN straks op hun rode billetjes krijgen van de ACM etc.). Dit blijkt dus opnieuw schermen met loze babbels: ik ben er even ingedoken, en de ACM doet helemaal geen onderzoek naar de door u zo gevreesde 'nep'-reviews waar u blijkbaar zo onder lijdt. De ACM doet onderzoek naar HANDEL in valse uitingen op internet die door louche bedrijven tegen betaling worden geplaatst.

letterlijk: Daarom treedt de ACM op tegen partijen die misleidende beoordelingen online aanbieden en gebruiken.

Kortom: u schreeuwt opnieuw maar weer iets in de hoop dat men daarvan terugschrikt. Begrijp me niet verkeerd: u kunt best de ACM een mailtje hebben gestuurd, maar dat ligt nu ergens onderop de stapel te wachten op de papiervernietiger.

Persoonlijk ben ik nu eigenlijk pas echt flink kwaad: dit gedrag doet mij denken aan bepaalde kinderen vroeger op het schoolplein, die als ze geen gelijk kregen of vonden dat hen onrecht werd aangedaan gingen roepen: "pas maar op, mijn oom is bij de politie / mijn papa is advocaat / mijn opa is dit of dat".
Onprofessioneel kleutergedrag. Wordt het geen tijd dat u gewoon goede service gaat verlenen en een tevreden klantenkring opbouwt in plaats van als een klein kind verongelijkt te doen en mensen schrik probeert aan te jagen?

Su
door Suusjesuusje - Sep 10, 2020 om 10:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Asiasia: ik ben niet de Suzan van Texel, dit om dit meisje niet in de problemen te brengen. Mijn echte naam ga ik u niet geven, en u weet donders goed waarom: omdat u 1 op 1 een heel ander toontje aanslaat en ronduit agressief en beangstigend doet. U doet hier opeens heel redelijk, en gebruikt allemaal geweldige redenen waarom u dit wel of niet doet. Maar uiteindelijk blijft dat ook al uw argumenten hier niet geverifieerd kunnen worden. Wie bewijst dat die foto die u plaatst daadwerkelijk een ring is die u zo heeft terug gekregen? En wie zegt dat u inderdaad zoveel te maken heeft met kwaadwillende klanten die u allemaal een hak proberen te zetten? Wie weet verzint u dit allemaal om uzelf als slachtoffer neer te zetten. Is dat ook een valse review? Moet de ACM hier ook even naar kijken ? Of misschien moet de ACM ook even kijken naar al die extreem positieve reviews op bijv. BOL? Misschien zijn deze reviews wel door u geplaatst? Ik zeg niet dat dit zo is, maar het is evengoed mogelijk, toch? Of is deze mogelijkheid opperen ook alweer smaad?
En dan dit: U zegt dat Trustpilot en het forum van de consumentenbond wél betrouwbaar zijn: en wat lezen wij daar? precies: dezelfde zaken die ik ook aankaart.

Wat het punt is, is dat u, zoals ik uit eigen ervaring weet, er blijkbaar al bij de eerste zin van een ontvreden klant van uit gaat dat niet u, maar de klant fout zit. Dat is tot daar aan toe, maar u laat het niet daarbij, nee: u  intimideert met rechtzaken en smaad en advocaten en weet ik wat en gaat direct vol op het orgel. Er zullen best een hoop mensen zijn die misbruik maken van webwinkels en retourrecht, maar als u er standaard vanuit gaat dat de klant altijd fout zit, als u de klant intimideert met rechtzaken ed. om slechte recensies en klachtenprocedures tegen te houden, en als u dus blijkbaar denkt dat dit dè manier is om een winkel te runnen, dan heeft u volgens mij het verkeerde beroep gekozen.

Ik heb hier nu een heleboel reacties gekregen, waarvoor dank. Jammer dat ik ook nog een ruzie tussen de reactiegevers onderling er bij cadeau gekregen heb, maar goed.  Uiteindelijk denk ik dat uw dreigementen met rechtzaken e.d. volkomen onzinnig zijn. Ik zal hiermee naar een juridisch loket gaan en vragen wat te doen. Maar heel eerlijk gezegd word ik er ondertussen behoorlijk moe van. Negatieve energie is weggegooide energie, wat mij nog op het volgende brengt: Ik raad u aan om heel goed na te denken over wat u aan het doen bent: u zult enkel negatieve reacties en reviews gaan oogsten met deze omgang met klanten. Dat wordt alleen maar mee en meer en meer. U kunt elke review gaan aanvechten, elk negatief geluid proberen tegen te houden. U kunt dreigen met alles wat u wil, maar uiteindelijk bent u de grote verliezer want u staat continu in de negatieve publiciteit. Ik heb als puber in een supermarkt gewerkt, daar zie je 1 op 1 wat klantvriendelijkheid én klantonvriendelijkheid voor effecten hebben. Ik raad u aan om ook een paar weken uzelf als vakkenvuller en kassamedewerker in te laten huren, dat zal u heel snel duidelijk maken dat omgang met klanten een vak is dat geleerd moet worden.

va
door vanlotjegetikt - Sep 10, 2020 om 12:25
809 Antwoorden / Vragen

Na hoeveel dagen proberen heeft u de ring geretourneerd?
Als ik de beschadigingen zie door het verpakkingsmateriaal dan lijkt het wel of u ermee gestraat heeft.
Voor het geval u gaat denken dat ik een medewerker ben van de verkoper.
Fout, ben bekend met deze materie en als ik een ring in deze staat retour krijg na aankoop om te retourneren vanwege wat voor een reden wordt er geen geld of bonnen verstrekt.
Ik lever hoogglans gepolijst materiaal af en herken feilloos of een ring wel of niet gedragen is of alleen maar gepast.

Su
door Suusjesuusje Sep 10, 2020 om 14:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

als u even de moeite neemt mijn reactie goed te lezen, dan zult u lezen dat dit niet mijn ring is, dat ik ook niet de persoon ben die Asiasia noemt en zou u ook kunnen lezen dat een foto door Asiasia geplaatst even onverifieerbaar is als de nep-reviews en nep-klachten waar Asiasia mensen van beschuldigd.

dank.

Su
door Suusjesuusje - Sep 10, 2020 om 12:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ VANLOTJEGETIKT :

als u even de moeite neemt mijn reactie goed te lezen, dan zult u lezen dat dit niet mijn ring is, dat ik ook niet de persoon ben die Asiasia noemt en zou u ook kunnen lezen dat een foto door Asiasia geplaatst even onverifieerbaar is als de nep-reviews en nep-klachten waar Asiasia mensen van beschuldigd.

dank.

va
door vanlotjegetikt - Sep 10, 2020 om 14:44
809 Antwoorden / Vragen

Ga ervan uit dat oa het ACM  duidelijkheid gaat verschaffen in dit welles nietes verhaal en dat beide partijen dan ook de reacties hier neerzetten.

Su
door Suusjesuusje Sep 10, 2020 om 14:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het stukje tekst over de ACM (via die link die Asiasia zo vriendelijk was te delen...) ook goed zou lezen, dan weet u dat de ACM zich helemaal niet bezig houdt met valse reviews op individueel of webwinkel niveau. Zij gaan zich richten op bedrijven en personen die zich grootschalig schuldig maken aan het plaatsen (tegen betaling en in opdracht) van valse reviews.
In dat opzich is die hele ACM-opmerking van Asiasia trouwens opnieuw een hoop geblaf en weinig tanden, geblaf dat eigenlijk mijn hele punt extra onderstreept...

Su
door Suusjesuusje Sep 10, 2020 om 14:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

-

Su
door Suusjesuusje - Sep 10, 2020 om 15:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ VANLOTJEGETIKT : Als u het stukje tekst over de ACM (via die link die Asiasia zo vriendelijk was te delen...) ook goed zou lezen, dan weet u dat de ACM zich helemaal niet bezig houdt met valse reviews op individueel of webwinkel niveau. Zij richten zich op bedrijven en personen die zich grootschalig schuldig maken aan het plaatsen (tegen betaling en in opdracht, want er staat "handel in etc.") van valse reviews en andere misleidende uitingen.
In dat opzicht is die hele ACM-opmerking van Asiasia trouwens opnieuw een hoop geblaf en weinig tanden, geblaf dat eigenlijk mijn hele punt extra onderstreept...

Su
door Suusjesuusje - Sep 10, 2020 om 15:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ ASIASIA

Ik heb al op uw bericht gereageerd, lijkt me verder afdoende aangaande mijn verhaal, maar nog even dit: het valt me net eigenlijk pas op dat u ook nu weer dingen roept die volkomen onzin zijn (de ACM die "nu al in opdracht van u onderzoek doet naar valse reviews en dat de VARA/BNN straks op hun rode billetjes krijgen van de ACM etc.). Dit blijkt dus opnieuw schermen met loze babbels: ik ben er even ingedoken, en de ACM doet helemaal geen onderzoek naar de door u zo gevreesde 'nep'-reviews waar u blijkbaar zo onder lijdt. De ACM doet onderzoek naar HANDEL in valse uitingen op internet die door louche bedrijven tegen betaling worden geplaatst.

letterlijk: Daarom treedt de ACM op tegen partijen die misleidende beoordelingen online aanbieden en gebruiken.

Kortom: u schreeuwt opnieuw maar weer iets in de hoop dat men daarvan terugschrikt. Begrijp me niet verkeerd: u kunt best de ACM een mailtje hebben gestuurd, maar dat ligt nu ergens onderop de stapel te wachten op de papiervernietiger.

Persoonlijk ben ik nu eigenlijk pas echt flink kwaad: dit gedrag doet mij denken aan bepaalde kinderen vroeger op het schoolplein, die als ze geen gelijk kregen of vonden dat hen onrecht werd aangedaan gingen roepen: "pas maar op, mijn oom is bij de politie / mijn papa is advocaat / mijn opa is dit of dat".
Onprofessioneel kleutergedrag. Wordt het geen tijd dat u gewoon goede service gaat verlenen en een tevreden klantenkring opbouwt in plaats van als een klein kind verongelijkt te doen en mensen schrik probeert aan te jagen?

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2020 om 15:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@vanlotjegetikt
Als ik de beschadigingen zie door het verpakkingsmateriaal dan lijkt het wel of u ermee gestraat heeft.

U geloofd toch zelf niet dat iemand de ring (of wat het ook mag zijn) op een dergelijke wijze beschadigd en dan terug stuurt.

Donuts
door Donuts Sep 10, 2020 om 16:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U wilt niet weten welke enorme hoeveelheden artikelen kapot of smerig geretourneerd worden. Heb eens een video gezien van de grote bergen retouren die zo de afvalcontainer in konden.

Su
door Suusjesuusje - Sep 17, 2020 om 09:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een kleine toevoeging: op trustpilot is kort geleden een positieve review geplaatst voor Asiasia... Ik denk dat ik de ACM ook maar even ga inlichten (kuchkuch) want goh... wat toevallig dat deze review nu verschijnt en precies dat probeert te weerleggen wat in alle andere reviews met kop en schouders als hoofdklacht wordt benoemd: het bar slechte retourbeleid van Asiasia.
Uiteraard is dit allemaal niet meer dan een hypothese, want anders is het weer smaad hé?