wa
door wandelaar2 May 30, 2020 om 18:47
Winkels & webshops

NachtrustOnline weigert verzendkosten te vergoeden

Op 23 januari heb ik op www.nachtrustonline.nl een aantal artikelen besteld, waaronder een set molton kussenhoezen.

Eind februari heb ik de producten in gebruik genomen, en al eind maart was de ritssluiting van één van de molton kussenhoezen stuk. Ik heb daarover op 5 april gemaild, waarop een venijnige mail volgde met de beschuldiging dat ik een woeste slaper ben. Het product, ter waarde van 10 euro, heb ik toen op eigen kosten moeten retourneren a 7,25. Vervolgens kreeg ik een nieuw product thuisgestuurd.

Aangezien het een ondeugdelijk product betreft heb ik vriendelijk verzocht de door mij gemaakte verzendkosten te vergoeden. Pas acht dagen later na verscheidene mails kreeg ik onderstaande reactie. Let ook vooral op de toon ervan.

"Ten eerste hebben wij het hierbij niet over een ondeugdelijk product. Het artikel is perfecte en juiste staat ontvangen en enkel door uw (woeste) gebruik stuk gegaan. Een rits gaat namelijk niet onder normaal gebruik zomaar stuk.
Vervolgens hebben wij u uit coulance, subiet een kosteloze vervanger opgestuurd. Waar wij volgens de wet helemaal niet toe verplicht zijn. En dit ook geen normale service is.
Ten tweede is uw genoemde bedrag van €7,25 een absoluut absurd bedrag. Een kussensloop van nog geen 250gram kan namelijk via briefpost met een postzegel verzonden worden. Zelfs in een pakketvorm (onnodig kostbare verzendwijze maximaal €4,-.  (Zie PostNL voorbeeld in de bijlage)

Ten derde is er op geen enkele wijze een bewijs of facturatie ontvangen van deze veel te hoge verzendwijze.
Indien wij u wederom uit coulance van een tegemoetkoming willen voorzien, dient hier voor administratieve doeleinden, uiteraard een officiële factuur tegenover te staan."

Voor de duidelijkheid, ik ben dus geen woeste slaper. En al zou ik dat zijn.

Verder, een dikke molton hoes past niet door de brievenbus. Toen hij mij de vervangende hoes stuurde kwam dit ook per pakketpost.

Vervolgens heb ik een kopie van het verzendbewijs gestuurd.

Wederom zeven dagen later, het is inmiddels 29 mei, krijg ik de volgende reactie:

"wij hebben van u geen officiële nota ontvangen, welke nodig is. Zoals duidelijk is vermeld in eerdere correspondentie."

Deze webwinkelier probeert onder zijn verplichtingen uit te komen, stelt allerlei rare eisen (watvoor factuur zou hij willen ontvangen dan?), en houdt mij al wekenlang aan het lijntje om onder het betalen van de 7,25 aan verzendkosten uit te komen, waar hij gewoon toe verplicht is.

Mijn vraag is:

Het is heel leuk dat er regels zijn waar een webwinkelier zich aan moet houden. Maar wanneer hij dit niet doet, hoe kan ik deze regels dan afdwingen? En als dit niet mogelijk is (een gang naar de rechter voor 7,25 is niet zo'n goed idee), wat heeft het dan uberhaupt voor zin dat deze regels er zijn?

2018 8 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 30, 2020 om 18:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zouden ze de kosten van retourneren moeten vergoeden?

Ik neem aan dat jij bij een kussenhoes geen on-site garantie krijgt.

Op hun website staat trouwens ook dat bij retourneren, waar hier overigens geen sprake van is, de kosten voor de klant zijn. Dus hoe kom je erbij dat ze verplicht zijn dat te betalen?

wa
door wandelaar2 - May 30, 2020 om 19:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie is niet nodig. Het gaat om een ondeugdelijk product.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Kosten rekenen voor retourneren is toegestaan als de klant het zelf wil retourneren omdat hij zich bijvoorbeeld bedacht heeft. Bij een ondeugdelijk product zijn de kosten voor de winkelier.

diumenge
door diumenge May 31, 2020 om 01:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Garantie is niet nodig? Garantie is juist van toepassing op een ondeugdelijk product.

Waar haal je vandaan dat de kosten voor retourneren bij een ondeugdelijk product/beroep op garantie voor de winkelier zijn?

Tr
door Trostomaat May 31, 2020 om 18:56
239 Antwoorden / Vragen

Dat volgt uit de wet.
BW7 Artikel 21

1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

Óf er sprake is van een 'ondeugdelijk product' is hier echter het discussiepunt.
Daarnaast heeft TS er hier voor gekozen zelf de verzendkosten te betalen, om die erna terug te gaan vragen.

diumenge
door diumenge Jun 1, 2020 om 09:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze brengen de kosten van nakoming toch niet in rekening? Of is het retourneren van het ondeugdelijk product (hoezo is dat een discussiepunt?) daar onderdeel van?

Tr
door Trostomaat Jun 1, 2020 om 17:48
239 Antwoorden / Vragen

Als de leverancier verlangt dat voor het alsnog leveren van een conform product het oude defecte product retour komt, dan moet hij daarvoor de kosten voor zijn rekening nemen. Die retourkosten vallen dan inderdaad onder de kosten van nakoming.

Het is geen discussiepunt dat het product stuk is. Kennelijk wel of het een 'ondeugdelijk product' is, in de wettelijke zin van 'non conform'.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 30, 2020 om 19:49
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Toeval bestaat niet @wandelaar2, heb vanmiddag 2 kussen molton hoezen ontvangen, niet door Nachtrustonline.nl maar gewoon Wehkamp. U schrijft eerst een set kussenhoezen en daarna heeft u het over 1 hoes. Waaruit ik begrijp dat u een van de twee heeft teruggestuurd? U heeft het kennelijk aangetekend verzonden? Dan had u de scan van de bon ook mee moeten sturen. Ging echt niet door de brievenbus. Een rits gaat of direct kapot of door slijtage. Dus u kunt geen regels afdwingen die er niet zijn.

wa
door wandelaar2 - May 30, 2020 om 20:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Tenormin.

Het betreft inderdaad een set van twee hoezen. Eén daarvan ging binnen enkele weken stuk. Dat is niet de kwaliteit die je zou mogen verwachten. Bij de andere van de twee hoezen begint de rits inmiddels ook los te laten, waardoor die niet meer dicht kan. Slechte kwaliteit dus. Dat hoef je niet te verwachten van de hoezen, ook al kostte de set maar 20 euro. Slijtage binnen enkele weken hoort niet, een kussenhoes hoort veel langer mee te gaan.

Je laatste zin begrijp ik niet. Je kunt geen regels afdwingen die er niet zijn? De regels voor een ondeugdelijk product bestaan toch?

O ja, en nee ik heb het niet verzekerd verzonden, maar gewoon via normale pakketpost met track & trace via PostNL. Het verzendbewijs heb ik bewaard.

alfatrion
door alfatrion - May 30, 2020 om 22:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vragen:
- U kan naar de kantonrechter;
- Kosten 300 euro, die u terug krijgt als u wint en om een proceskosten gevraagd;
- U laten vertegenwoordigen door een jurist is niet handig (dan kunt u beter niet gaan);
- Voor u dat doet zou ik eerst nog een aangetekende brief sturen en incassokosten ad 48,40 als kosten in rekening brengen (u moet bewijzen dat u kosten heeft gemaakt);

Reactie op de verkoper:
1. De verkoper draagt de bewijslast;
2. U moet bewijzen dat u 7,25 aan kosten heeft gemaakt, u hoeft uiteraard niet per gewone post te versturen (kunt u aantonen dat u pakketzegels heeft gekocht? Heeft betaald met uw betaalpas?);
3. Daar heeft hij een punt, maar een betaalbewijs is voldoende.

justmeagain
door justmeagain - May 31, 2020 om 00:23
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ts
U schrijft
Het betreft inderdaad een set van twee hoezen. Eén daarvan ging binnen enkele weken stuk. Dat is niet de kwaliteit die je zou mogen verwachten.

Wat had u voor 10 euro mogen verwachten dan? Nederlandse topkwaliteit of Chinese spullen?

lo
door lovewinnie - May 31, 2020 om 08:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk, voor 10 euro per stuk kunt u geen topkwaliteit verwachten. Ze waren goed bij ontvangst en daarna kapot gegaan. Denk indd slijtage, gewassen zonder eerst rits te sluiten.?K overal van komen . Ze hebben een nieuwe verstuurd en vind dat al erg netjes. U heeft zelf gekozen voor de absurd hoge verzendkosten. Voor 4 euro heeft u een brievenbus doos en past zelfs compleet dekbedovertrek in. Dus zeker wel mogelijk.
Accepteer u verlies en ga verder met u leven. U kunt naar de rechter stappen maar of u daar z'n zin in heeft .

Succes

Donuts
door Donuts - May 31, 2020 om 15:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had dat hele ding niet geretourneerd. Zonder dat de rits sluit, is de sloop ook prima te gebruiken. Voor 2 euro per stuk liggen overigens dezelfde "China" slopen bij de Action.