Ci
door Cintmai Mar 16, 2023 om 16:17
Winkels & webshops

Niet in te leveren statiegeldflesjes Action

Sinds 1 juli 2021 wordt er statiegeld geheven op kleine plastic flesjes; zo ook op de buitenlandse flesjes van Action.

Vanwege dit statiegeld zou verwacht mogen worden dat de flesjes ook overal inleverbaar is zoals de overheid aangeeft.

Het valt echter op dat uitsluitend de flesjes van Action niet inleverbaar zijn bij Aldi, Lidl, AH of Jumbo terwijl deze toch een Nederlands statiegeldlogo bezit.

Bij inleverpunten van Aldi, Lidl, AH en Jumbo wordt gereageerd dat de flesjes buitenlands zijn en daardoor niet herkend worden door het apparaat.

Na contact met de klantenservice van Action krijg ik de reactie dat alle flesjes bij elke flessenautomaat in te leveren zijn en dat Action mij niet kan helpen bij het terugkrijgen van mijn statiegeld.

Het gevolg is dat ik dus geen idee meer heb waar ik mijn flesjes in kan leveren omdat dit consequent geweigerd wordt in de supermarkten en Action geen thuis geeft.

Nu is mijn grote vraag waar ik deze flesjes wél in kan leveren.

12462 14 Rapporteer

ma
door manus59 - Mar 16, 2023 om 16:23
61 Antwoorden / 35 Vragen

Kan het niet bij de Action zelf?

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2023 om 16:29
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Voor zover ik weet heeft de action geen flessen automaat, handmatig zal niet de insteek zijn.

Dus koop geen flessen bij de action.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2023 om 16:29
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Streepjescode

Oude flesjes zonder statiegeld kun je niet inleveren. Of een flesje wel of geen statiegeld heeft zie je dus aan het logo. En Statiegeld Nederland, de organisatie die het statiegeldsysteem coördineert, heeft ook een app gemaakt (voor iOSen Android). Daarmee kun je de streepjescode van een fles scannen en zien of en hoeveel statiegeld erop zit.
Ok het logo is belangrijk:

https://nos.nl/artikel/2385794-statiegeld-op-kleine-plastic-flesjes-verplicht-per-1-juli-maar-je-betaalt-soms-nu-al

rj
door rjw - Mar 16, 2023 om 16:30
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan me wel voorstellen dat NL supermarkten geen buitenlandse flesjes innemen. Daar krijgen ze niets voor terug (plus dat ze er ook niet op zitten te wachten op werk waar niets tegenover staat omdat anderen daar op bespaard hebben). Ik vraag me ook af aan wie Action het statiegeld afdraagt wat ze ontvangen bij verkoop.

getty
door getty - Mar 16, 2023 om 16:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb de flesjes van de action wel een aantal keer succesvol kunnen inleveren.

Het kan dus wel.

marita5
door marita5 - Mar 16, 2023 om 17:06
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cintmai ,

Innamelocaties

Statiegeldflessen kunt u inleveren bij steeds meer verschillende innamelocaties verspreid over heel Nederland. Van supermarkt tot bemande tankstations en van bioscopen tot sportverenigingen; op steeds meer plekken worden lege plastic flessen ingenomen. We zorgen ervoor dat er op 1 april 2023 een robuust en klantvriendelijk systeem klaar staat voor de
inname van blik.
De drankblikjes zullen op dezelfde manier worden ingenomen als de plastic statiegeldflesjes.

Supermarkten groter dan 200 m2 en bemande tankstations langs de snelweg keren het statiegeld uit. Andere locaties mogen zelf bepalen of ze het statiegeld uitkeren of doneren aan een erkend goed doel.

Verplichte innamepunten die statiegeld uitkeren

  • Supermarkten groter dan 200m2.
  • Bemande tankstations langs de snelweg.

Valt u in een van deze twee categorieën? Dan bent u verplicht om statiegeld plichtige producten in te nemen en het statiegeld retour te geven. U ontvangt hier een kosten reflectieve handlingvergoeding voor.

U bent verplicht om het statiegeld retour te geven aan de klant, maar u bepaalt zelf op welke manier u de flessen en blikjes inneemt. U kunt daarbij kijken naar het verwachte volume aan blikjes en flesjes die retour komen en de beschikbare ruimte. U heeft de keuze uit:

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 16, 2023 om 18:36
2053 Antwoorden / Vragen

Als Action flesjes met statiegeld verkoopt moet deze ze ook innemen. Geen idee of anderen daar ook toe verplicht zijn.

getty
door getty Mar 16, 2023 om 18:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat is dus niet zo

zie de link in het antwoord boven de uwe.

lo
door lovewinnie Mar 16, 2023 om 19:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus niet zo. Heel veel winkels verkopen het, denk aan kruidvat, action, (afhaal) fastfood ketens etc . Maar hoeven het niet terug te nemen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 16, 2023 om 18:57
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cintmai,

Zie de bijgevoegde foto.

Alleen plastic flesjes met dit logo op het label worden geaccepteerd bij de emballage.

Bespaar u de moeite en geef die lege flessen af bij de balie van Action en neem uw verlies.

getty
door getty Mar 16, 2023 om 19:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In de OP staat dat dit logo er op staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 17, 2023 om 11:53
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Getty,

Ik lees dat niet.....

lo
door lovewinnie - Mar 16, 2023 om 19:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat op de buitenlandse flesjes geen Nederlands statiegeld logo. Je betaald bij de kassa geen statiegeld en kunt deze niet inleveren .
De bekende merken als fanta, coca cola etc die verkocht worden bij action met Nederlands statiegeld logo betaal je wel 15 cent bij de kassa en kun je gewoon inleveren bij de Albert Heijn

getty
door getty Mar 16, 2023 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dat klopt,  die ervaring heb ik ook.

ne
door neodutchio - Mar 16, 2023 om 19:09
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Hier bij de Jumbo word het gewoon geaccepteerd. Het enige waar ik wel eens problemen mee heb zijn de Duitse flessen die bij Budget Food verkocht worden. Maar de Action flessen gaan hier gewoon door de automaat bij de Jumbo.

edgarelsen
door edgarelsen - Mar 17, 2023 om 11:05
32 Antwoorden / 16 Vragen

De winkel die ze verkoopt moet ze ook retour nemen dat zijn ze verplicht

getty
door getty Mar 17, 2023 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee hoor

mo
door mof - Mar 17, 2023 om 11:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze bij Action gekocht zijn zul je ze in iedr geval daar moeten kunnen inleveren.

getty
door getty Mar 17, 2023 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee hoor

edgarelsen
door edgarelsen - Mar 17, 2023 om 11:14
32 Antwoorden / 16 Vragen

Lees dit v d Action

pa
door pancraz - Mar 17, 2023 om 13:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste kan je helemaal niet naar de Action gaan want het is allemaal troep. Is gelijk je flesjesprobleem opgelost.

ID
door IDMB Mar 19, 2023 om 11:40
18 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad. Levensmiddelen van onbekende merken koop je natuurlijk niet bij de Action, je weet niet waar het vandaan komt en wat voor schadelijke stoffen erin zitten.