da
door daehanminguk Jun 3, 2022 om 13:39
Winkels & webshops

Nintento geeft geld niet terug na offline halen servers. Wat zijn mijn rechten?

Afgelopen december heb ik een spel gekocht in de online winkel van Nintendo. De uitgever van het spel heeft aangekondigd dat zij de servers offline gaan halen. Ik heb Nintendo gemaild dat ik mijn geld terug wil omdat het betekent dat ik niet meer online kan spelen. In een reactie geeft Nintendo aan dat het spel niet herroepen kan worden. Een deel van de tekst luidt als volgt: "U hebt Nintendo uitdrukkelijk toestemming gegeven om de digitale inhoud voor het eindigen van de herroepingsperiode aan u te leveren en u hebt verklaard daarbij uw recht van ontbinding van de overeenkomst te verliezen.".

Wil Nintendo hier zeggen dat als een spel binnen een jaar na aankoop (deels) niet meer werkt dat ik daar vrede mee moeten hebben?

Wat zijn mijn rechten in dit geval?

2741 8 Rapporteer

sira
door sira - Jun 3, 2022 om 13:50
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen ervaring met Nintendo (spellen), maar is Nintendo ook de uitgever van het spel, of alleen de verkoper?

da
door daehanminguk - Jun 3, 2022 om 14:48
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Sira

Nintendo is in dit geval de verkoper. De uitgever van het spel biedt het spel aan op het platform van Nintendo waar ik het gekocht heb.

sira
door sira Jun 3, 2022 om 21:57
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Probeer contact op te nemen met de uitgever en leg je probleem uit.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 3, 2022 om 14:49
7184 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb heb geen ervaring met Nintendo maar is er misschien toch iets aan te doen.

https://www.nintendo.nl/Service-en-info/Nintendo-Switch/Foutmelding-Je-kunt-op-dit-moment-niet-online-spelen-1484134.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2022 om 15:29
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Meld dit bij de ACM en zie https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer omdat ik betwijfel of de genoemde voorwaarde  wel conform wetgeving is.
Ik sluit niet uit dat hier toch sprake is van eenzijdig onrectmatig handelen maar weet dat niet zeker. Vandaar het advies doe een melding bij de ACM en  u kunt zich ook u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl En zie toch ook: Online winkelen: wat zijn de regels? onsumentenbond Hoe dan ook is de verkoper degene die aangesproken dient te worden.

panter22
door panter22 - Jun 3, 2022 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, er zal wel meer in de voorwaarden staan.
Je hebt bij online aankopen 14 dagen herroepingsrecht. Daar heb je afstand van gedaan zodat je direct kon gaan spelen. Dat staat er. Dus moet er in de voorwaarden iets staan over hoelang je een spel online kunt spelen.
Is het al een oud spel? Hoe heet het spel. Dan kun je online kijken of er berichten over zijn.

br
door brui0929 - Jun 3, 2022 om 16:40
634 Antwoorden / 10 Vragen

Het niet terug nemen van software is uit de tijd dat software op floppy disk en CD-R stond en deze makkelijk gekopieerd kon worden. Hiermee werd voorkomen dat de klant de software toch in zijn bezit had. Wel werd de floppy disk terug genomen als deze beschadigd bleek.

ro
door ronny530 - Jun 4, 2022 om 10:09
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Alle downloadable spellen zijn na het downloaden definitief aangekocht en komen niet voor herroeping in aanmerking en dat lijkt mij logisch omdat u een spel direct kunt spelen. In de winkel een spel op een datadrager aanschaffen kan na het openmaken van de verpakking ook niet retour gebracht worden dus wat dat betreft is geld terug ontvangen geen optie. Als de maker van het spel besluit de online spelen optie uit het spel te halen maakt dat niet dat het spel niet meer te spelen is omdat het spel ook offline gespeeld kan worden. Pas als de maker expliciet garandeerd dat een spel voor de duur van een aantal jaren ook online gespeeld kan worden kunt u op van het niet nakomen van die garantie de maker aan die garantie houden maar maakt niet dat u de gedane spel aankoop kunt ontbinden.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om deze mededeling van Nintendo?
https://www.nintendo.nl/Service-en-info/Software-kopen/Downloadbare-games/Nintendo-eShop/Aankondiging-van-de-beeindiging-van-aankoopmogelijkheden-in-de-Nintendo-eShop-voor-de-Wii-U-en-de-Nintendo-3DS-2174073.html?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=eShop%7C3DSWiiUeShopClosure%7Co1%7Cm_id_fpikgjz32y11%7C1234567%7Cw8

De Wii u en de 3DS bestaan al sinds 2011. Het is net als met de telefoons, ipads en laptops.
Op een gegeven moment zijn ze zo oud, dat er geen ondersteuning meer wordt gegeven.
En je geld terug vragen voor iets wat pas over een jaar gebeurt? Dat gaat niet lukken.