Shadowfax
door Shadowfax May 13, 2021 om 01:03
Winkels & webshops

Nog recht op garantie of service?

Ik heb vorige week nieuwe schoenen gekocht en omdat ik steunzolen draag heb ik de binnenzool voorzichtig verwijderd. Normaal let ik erop dat schoenen een uitneembaar voetbed hebben maar helaas bij deze niet goed op gelet. Gelukkig zaten ze niet heel goed vast gelijmd dus kon ik ze makkelijk verwijderen en is er verder niks beschadigd. Echter nu laat de zool aan de voorkant los, niet goed verlijmd waarschijnlijk.

Heb ik nog garantie? Kan ik nog iets van service verwachten? Of kan ik dat vergeten omdat ik de binnenzool heb verwijderd? Kan die er wel weer in doen maar dan zie je natuurlijk wel dat die is losgetrokken waarschijnlijk.

1630 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 13, 2021 om 02:02
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft met het demonteren van de binnenzool de garantie vernietigd. U had (maar dat is nu te laat) zonder uw "verwijder werkzaamheden" wèl naar de winkel kunnen gaan en service te kunnen krijgen. Retourgeven had niet iets geweest waar u recht op had, koop=koop in een stenen winkel tenzij anders afgesproken.
U kunt allicht vriendelijk vragen, maar recht heeft u niet meer. Wellicht kosten delen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 13, 2021 om 02:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Shadowfax,

De antwoorden op uw vragen zijn : nee, nee, ja.

Hoe duur waren de schoenen?

Kunt u een foto plaatsen van de schoenen?

Donuts
door Donuts - May 13, 2021 om 07:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, natuurlijk heb je geen recht op garantie als je zelf de schoenen hebt gesloopt. In het vervolg beter opletten of het voetbed verwijderd kan worden. Ga naar een goede schoenmaker.

Quote: Kan die er wel weer in doen maar dan zie je natuurlijk wel dat die is losgetrokken waarschijnlijk.

En een ander opzadelen met gesloopte schoenen (althans proberen)? Netjes van je.

Foto plaatsen is niet nodig.

justmeagain
door justmeagain May 14, 2021 om 00:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat ts de binnenzool er weer in wil doen om dan naar de schoenwinkel te gaan. De intentie is niet om ze te retourneren zoals ik het lees.

ne
door neodutchio - May 13, 2021 om 07:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Niet in elke schoen kunnen steunzolen. Daar waar het kan heeft een uitneembaar voetbed. Als de schoen een vast voetbed heeft, dan is deze niet geschikt voor extra inlegzolen. U hebt de schoenen nu gebruikt op een manier waar deze niet geschikt voor zijn en daarmee verspeelt u de garantie.
Maar goed, vragen kan altijd.

Shadowfax
door Shadowfax - May 13, 2021 om 07:39
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb de schoen zelf niet gesloopt, alleen de zool eruit gehaald zodat mijn steunzolen beter passen. Maar ik breng ze wel naar de schoenmaker, die kan de zool vast lijmen.

diumenge
door diumenge - May 13, 2021 om 09:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan toch gewoon naar de winkel teruggaan en uitleggen wat je hebt gedaan en om coulance vragen? Als je die binnenzool niet had verwijderd, had de zool waarschijnlijk ook wel losgelaten, dus als het een goede schoenenwinkel is dan zouden ze dat ook moeten zien.

gerbera
door gerbera - May 13, 2021 om 09:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beide gevallen staan los van elkaar hetgeen wil zeggen dat als u het voetbed verwijderd de zool niet los mag gaan. U wilt de schoenen niet ruilen maar de zool gerepareerd hebben, en dat valt ondergarantie, wel of geen voetbed. Loop even bij de verkoper langs en vraag of u ze kan laten plakken of dat deze het zelf laat doen.

ne
door neodutchio May 14, 2021 om 08:36
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is maar de vraag of het een niet met het ander te maken heeft. Met een zooltje zit je voet op een andere manier in de schoen dan normaal. Als daardoor de druk op plekken komt waar het niet voor bedoeld is waardoor er zaken gaan loslaten, dan is dat geen garantie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2021 om 09:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft al aan met de schoenen naar een schoenmaker te gaan. Als al gezegd, op basis van de wettelijke consumentenwetgeving behoeft u niets te verwachten aangezien de verkoiper kan bewijzen dat de oorzaak bij u zelf ligt.

AWYeah28
door AWYeah28 - May 13, 2021 om 16:55
355 Antwoorden / Vragen

Beste Shadowfax,

Er vanuit gaande dat het lostrekken van de binnenzool geen effect heeft gehad op de buitenzool (dit zou in elk geval niet zo mogen zijn) is het zeker aan te raden met de schoenen terug te gaan naar de verkoper en om reparatie te vragen.
Wat je rechten zijn komt pas ter sprake wanneer de verkoper niets wil doen, voor nu is het "Nee heb je" enz.
In principe moet de verkoper aantonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik van de schoenen. Als dat het geval is weet je dat ook weer en kun je altijd nog geld uitgeven bij de schoenmaker.

panter22
door panter22 - May 14, 2021 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de schoenen misschien online gekocht?
Dan moet je de schoenen opsturen en misschien vallen ze over de verwijderde binnenzool.
Dan ben je je schoenen een paar weken kwijt en misschien een hoop gedoe en eventueel ook nog verzendkosten,
In dat geval zou ik maar naar de schoenmaker gaan.
Lijmen en de volgende dag ophalen.
Het kost wat, maar dan zijn ze weer als nieuw.