Wi
door Wim Nierman Nov 26, 2020 om 01:51
Winkels & webshops
Omruilen wordt geweigerd

Floris van Bommel weigert de nieuw gekochte schoenen om te ruilen binnen de op de kassabon aangegeven termijn.
De schoenen zijn nieuw en ongedragen, maar hebben een ernstig gebrek aan de zolen.

Ook na telefonische ruggespraak met hoofkantoor wordt dit nog steeds geweigerd op volstrekt oneigenlijke gronden als 'geen doos'  erbij, 'zijn gedragen' (pertinent niet waar en kan ook niet worden aangetoond) en 'wij kunnen ze niet meer verkopen'. Dit laatste lijkt mij evident daar het materiaal van de zolen bij iedere stap als verf op de vloer achterblijft.

Na schriftelijk en telefonisch contact met het hoofdkantoor wordt stevast aangegeven dat ik terug moet naar de winkel die vervolgens blijft weigeren. Een zeer slechte en ongelovelijke ervaring voor mij als klant die al 30 jaar deze schoenen koopt. Op mijn schriftelijke klacht wordt niet geantwoord. wat kan ik nu nog doen ???

7346 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 26, 2020 om 07:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Omruilen is iets anders dan een garantie klacht. Daarbij koopt u in een outlet winkel, daar kan je andere spullen verwachten dan in een normale winkel.

Bent u wel naar dezelfde outletwinkel terug gegaan met de mail van het hoofdkantoor?

panter22
door panter22 - Nov 26, 2020 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je koopt schoenen met rubber zolen. Die willen wel eens strepen geven op de vloer.
Dat is geen ernstig gebrek, maar een eigenschap van die zolen.
Je hebt omruilgarantie. Dus je kunt kiezen voor een andere maat of andere schoenen. Maar geld krijg je niet terug,
Waar die doos dan gebleven? Of krijg je die doos niet in de Outlet?
Je kunt gewoon de schoenen dragen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 26, 2020 om 08:52
7185 Antwoorden / 3 Vragen

De nieuwe schoenen zijn misschien te behandelen met een tip uit onderstaande link zodat ze geen vlekken meer achterlaten.
Het is moeilijk een product te ruilen die in de uitverkoop gekocht is, daarom is het op de kassabon vermelde mogelijkheid misleidend.
https://nl.wikihow.com/De-rubberen-delen-van-je-schoenen-schoonmaken

Hajon
door Hajon Nov 27, 2020 om 11:45
9 Antwoorden / Vragen

Deze link gaat over het schoonmaken van vuile schoenen. Dat is hier niet van toepassing, de schoenzolen zelf veroorzaken strepen op de vloer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2020 om 09:58
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp uit uw vraag dat hier kennelijk sprake is van een verkoper die de consumentenwetgeving niet kent of negeert zoals genoemd in het BW art 7:17 t/m 25. Zoe bijv deze info:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn, deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en dan specifiek voor verkopers, de verkopende winkel: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  De verwijzing door de fabrikant is daarmee dus terecht. Klaarblijkelijk is hier het probleem dat u gheeft gekocht in een outlet winkel waar men mogelijk van mening is dat de wetgeving dan niet voor hen geldt en dat kan indien het ooik duideloijk in de winkel is aangegeven. In uw geval staat er echter een garantieregel op de bon en dat kunt u tevens zien als een overeenkomst/opdracht bevestiging.

Nu de winkel kennelijk hardnekkig blijft weigeren kunt u beginnen met een in gebreke stelling en zie daarvoor: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en als achtergrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en is het m.i. dus zinvol om te befginnen met een aangetekend te verzenden brief, zie het al gegeven voorbeeld.

Wi
door Wim Nierman - Nov 26, 2020 om 14:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie hier het probleem.

ne
door neodutchio Nov 26, 2020 om 14:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u enig idee waarom er bij elke sportschool/gymzaal een bordje hangt dat er alleen schoenen gedragen mogen worden met lichte zolen? Dit is gewoon een product eigenschap

pino123
door pino123 Nov 26, 2020 om 16:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is redelijk normaal inderdaad bij rubberen zolen, het is inderdaad een product eigenschap. Meestal haal je het rubber ook weer met een veeg van de vloer af.

diumenge
door diumenge Nov 26, 2020 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En die schoenen zouden ongedragen zijn? Ze zien er niet echt schoon uit, of is dat de 'stijl' van het suède?

rj
door rjw Nov 26, 2020 om 23:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ken dit type schoen en als ze nieuw uit de doos komen zitten er niet van die vlekken op het donkerblauw. En het lijkt wel of hiel ook al een beetje versleten is. En dat geprobeerd is om te "gummen" met de zool over de vloer. Niet gek dat een verkoper die niet terug wil nemen.

Je
door Jeff59761 Nov 27, 2020 om 11:31
43 Antwoorden / 1 Vragen

Toch knap dat die blauwe zool een zwarte vlek heeft gemaakt.

Ma
door MartineKraalbergen - Nov 26, 2020 om 14:42
3 Antwoorden / Vragen

Dit is wel vaker met dat soort schoenen. Mijn man heeft ze ook gehad en binnen no time moesten we bij de schoenmaker een extra zooltje erop laten maken.

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2020 om 14:43
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe komen die strepen op de vloer, dan moet u ze toch wel hebben aangehad en er mee gelopen. Zo te zien is het een "sleepspoor" dus schuivend over de vloer waardoor die streep ontstaat. Dit is dan ook te zien aan de hak van de schoen die mogelijk een sleepspoor vertoond en door de verkoper als zodanig gedragen uitlegd. Lijkt mij nml sterk dat zo'n spoor ontstaat bij het vlak neerzetten van de voet. Maar waar is de doos dan gebleven, die doe je pas weg als je weet dat de schoenen goed zitten of is die in de winkel achtergebleven?
U ziet het als een ernstig gebrek aan de (blauwe) zolen maar die geven volgens mij geen zwarte strepen af, van de hak is het eerder te verwachten.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2020 om 16:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, ik niet hoor (in het verleden dan): de doos neemt veel te veel plek in. Als er al eens iets was: ik koop bij Nolte; dan kan je "gewoon" ruilen als er iets serieus aan de hand is. Maar deze schoenen zijn zo te zien inderdaad gewoon belopen.

rj
door rjw Nov 26, 2020 om 23:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe klein moet je dan wel niet wonen als je niet een paar weken een schoenendoos kunt bewaren totdat je zeker weet dat alles goed is?

gerbera
door gerbera Nov 27, 2020 om 09:06
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig loop ik op klompen;-))

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2020 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In huis toffels aantrekken.

In
door Ingeb - Nov 26, 2020 om 16:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Jee, wat een slechte service. Ehhh. Dozen gooi je meestal snel weg. Of anderen hebben een dozen kamer. Lol.

Wat jammer, dat dit niet klantvriendelijker wordt behandeld. Meestal zit er 3 maanden garantie op, niet officieel, maar, bij veel winkels, als je bon kwijt bent, doen ze ook niet moeilijk.

Enige advies welk ik geef. Wederom naar de winkel en bellen. Misschien, staat er iemand anders bij de winkel, manager, die doen meestal klantvriendelijker.

Succes

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 08:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In geen enkele outlet krijg je een doos mee. Dit vanwege de service die sommige winkels geven. Je koopt namelijk in de outlet iets, haalt de korting van de doos af, loopt een normaal filiaal binnen en krijgt daar het originele aankoopbedrag weer terug omdat je zogenaamd het bonnetje kwijt bent.

Verder is dit een producteigenschap waar de verkoper niets aan kan doen. Wilt TS de schoenen ruilen, dan zal dat in de outletshop moeten gebeuren en nergens anders.

ne
door neodutchio - Nov 26, 2020 om 16:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een outletwinkel krijg je geen doos mee. Dit om te voorkomen dat mensen terug gaan naar een normale winkel van deze keten. Ik heb zomaar het idee dat TS niet naar de outlet terug is gegaan, maar naar een andere winkel. En ja, die nemen geen goederen terug zonder doos.

1paul
door 1paul - Nov 27, 2020 om 12:02
3141 Antwoorden / 0 Vragen

uitverkoop of outlet maakt voor garantie niet uit, als de schoennen niet voldoen aan wat u er van mag verwachten mag u deze klacht gewoon neerleggen bij de verkoper en deze moet bewijzen niet u, als hij zeg, schoenen zijn gedragen of u heeft dit of dat gedaan, moet hij bewijzen dat dit ook zo is gegaan....

Voldoen de schoenen niet heeft u recht op reparatie of andere schoenen....

ne
door neodutchio Nov 27, 2020 om 14:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het probleem met de zool is een producteigenschap

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 08:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

1Paul, welke garantie moet er dan geclaimed worden? Dat dergelijke zolen strepen geven op bepaalde vloeren is een producteigenschap. Om die reden mag je ook niet zomaar met elke zool een gymzaal betreden.

Wi
door Wim Nierman Nov 28, 2020 om 18:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk wilde ik helemaal niet in de discussie verzanden of er wel of niet iets de schoenzolen mankeert. Ik wilde conform de vermelding op de kassabon gebruik maken van het recht deze om te ruilen. De schoenen bevallen mij niet omdat de zolen zo slecht zijn. dit werd voor de winkel aanleiding ze niet te willen ruilen. Het exceptioneel zwart afgeven was normaal. Mijn expliciete vraag waarom ik ze niet mocht onruilen cf de voorwaarden op de bon werd toen afgedaan met de doos ontbreekt en ik kan ze niet meer verkopen. Dat laatste ben ik get eigenlijk wel mee eens.

getty
door getty Nov 28, 2020 om 19:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nou klaar dan toch?

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 19:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Maar Wim, bent u terug gegaan naar de outlet winkel, of hebt u het elders proberen terug te brengen?

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2020 om 14:03
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Bij outlet staan andere voorwaarden als in de echte winkel

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 08:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Normaals 1Paul, het gaat niet om garantie. Er valt geen garantie te claimen als het product geen mankement vertoont.

1paul
door 1paul Nov 30, 2020 om 08:43
3141 Antwoorden / 0 Vragen

ik reageer op de OP en daar staat in ernstig gebrek....

Wi
door Wim Nierman - Nov 28, 2020 om 20:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb twee paar verschillende schoenen tegelijk gekocht. Thuisgekomen de betreffende schoenen nog even aangetrokken en een rondje in de kamer gelopen. Toen werd gelijk zichtbaar dat de zool zwarte sporen achterliet. De streep op de vloer heb ik daarna met de schoen in de hand gemaakt om te zien wat er aan de hand was.
Na eerst gebeld te hebben ben ik de dag daarop gelijk terug gegaan naar de Floris van Bommel Outlet in Lelystad waar ik de schoenen had gekocht. telefonusch werd mij vooraf gezegd dat ik dit paar kon omruilen.