we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 10:37
Winkels & webshops

Onheuse bejegening Jumbo-supermarkt

Vanmorgen wilde ik bij de Jumbo-supermarkt aan de Beren in Groningen mijn boodschappen doen.

Ik was bepakt met lege flessen en aangekomen bij de automaat die ze verrekent las ik dat deze buiten gebruik was.

Daarop heb ik aan een medewerker gevraagd om deze handmatig in te leveren, maar dat werd geweigerd.

Ik wees er op dat de Jumbo wettelijk verplicht is om lege flessen te accepteren en daarvan het statiegeld terug te geven.

Hierop kreeg ik als antwoord dat ik maar naar een andere vestiging van de Jumbo moest gaan of ze (je gelooft het niet!) in de glasbak moest gooien.

Mijn verontwaardiging over dit antwoord leidde bij mij tot stemverheffing. Hierop werd ik de winkel uitgezet.

Ik stel vast dat deze winkel niet aan haar wettelijke verplichting heeft voldaan en onbeschaamd heeft gereageerd toen ik hen daarop wees.

15982 38 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2022 om 10:41
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Goedmorgen, ik kan mij uw ontevredenheid indenken omdat dit m.i. ook echt klantonvriendelijk is. Heeft u uw klacht neergelegd bij de eigenaar van deze vestiging indien het een franchiser is of bij de bedrijfsleider? U kunt ook dit benutten https://www.jumbo.com/service/contactformulier om in te dien bij het hoofdkantoor.

Of deze: https://klantenservicecontact.nl/jumbo-bellen/ en meld dit ook bij www.klachtenkompas.nl indien de reacties zijdens Jumbo onbevedriugend zijn en  waarmee uw klacht dan ook meer ruchtbaarheid krijgt hetgeen men dan bij JUMBO dan naar ik aanneem minder leuk zal vinden.

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 11:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En wat is er dan precies klantonvriendelijk? Natuurlijk doet de Jumbo dit niet expres. En natuurlijk nemen ze normaal altijd lege flessen in. In dit geval is het niet klantonvriendelijk, maar de klant is onvriendelijk. Als je niet eens wilt of kunt accepteren dat wel eens iets kapot kan gaan en dat er geen opzet in het spel is, dan is het, en wellicht zeg ik het wat hard, droever met je gestelt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 22, 2022 om 11:37
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar op basis van eigen ervaring zijn er wel degfelijk ook supermarkt (medwerkers) die bij een defect inname apparaat wel degelijk handmatig afwikkelen. Waarom zo kritisch naar vraagstelster.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2022 om 23:05
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, waarom zo kritisch naar vraagstelster? Omdat vraagstelster een zwart/wit dame is. In gedachte zie ik haar stampvoetend staan bij een pinautomaat: jawel, waar ook staat dat het buiten werking is. Net zoals ze in de Jumbo zag dat flessen inname niet mogelijk was i.v.m. een storing. En nee, inname handmatig afwikkelen gaat, door de zo bejubelde automatisering niet. Enig idee hoe bevoorraden in de winkel gaan? Juist, automatisch. Als dat al niet werkt, geen producten, dan werkt het statiegeld systeem niet. Wat dus, zoals de TS wel schrijft, niet werkte. En toch staat Madam erop dat ze recht heeft op .... en je bevestigd dat? Echt nonsens hoor. Nu geef/gaf je dus een slecht advies, Maar ja, je puntjes van je vaste afnemers score je wel weer. Zal mij een rotzorg zijn: de puntjes. Maar je concurrentie is nu al lang weg: jammer, Tijger1 kon je nog wel de baas zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2022 om 10:19
16843 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: U ziet haar stampvoetens staan bij de automaat, in gedachte! U was daar niet bij!
Ts schrijft dit: Mijn verontwaardiging over dit antwoord leidde bij mij tot stemverheffing.'  Dat is nog geen stampvoeten. En dan toch dit, ik had een tijd geleden een discussie bij Lidll hetgfeen ook aanleiding gaf tot stemverheffing en men vroeg om de winkel te verlaten. Ik heb daarovereen klacht ingediend bij Lidll en kreeg excuses en een tegoedbon als genoegdoening. Ik rapprteer dit en dan vooral ook m.b.t. de laatste twee zinnen. Dacht u nou heus dat het mij om punten gaat?

tenormin
door tenormin Apr 26, 2022 om 01:20
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel, puntjes vergaren, En ik schetste een situatie waar de automaat geld uit spuwt: de gele Maat. Die uit order was. Ja, natuurlijk zie ik deze dame ook daar stamvoetend staan. Maar goed, lees alle commentaren maar: mevrouw is, op zijn minst gezegd of een trol of iemand die de poot strek houd: geen nee: alles ja: Zie haar constante mededeling waarin ze schrijft "in haar recht te staan", Niet dus.

rj
door rjw - Apr 22, 2022 om 10:42
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ach ja, de prinsjes en prinsesjes die zich consument noemen zijn tegenwoordig wel heel erg snel op hun teentjes getrapt. En ik zou als bedrijfsleider hetzelfde hebben gedaan als klanten bedreigend gaan doen richting mijn team.

kl
door kleinealbert Apr 22, 2022 om 13:32
16 Antwoorden / 2 Vragen

De klant heeft het volste recht om op te komen voor zijn of haar belangen, ook in de supermarkt. En als medewerkers maar wat onzin uitkramen, mag je ze daar, zelfs met stemverheffing , op wijzen. Ik laat dit mij ook niet gebeuren. Ook in een AH filaal flink tekeer gegaan toen er werd geweigerd om de mondkappenplicht na te komen. Je hebt namelijk de wet uit te voeren en geen eigen regeltjes te bedenken..De betreffende filiaaleider is vertrokken vanwege zijn wangedrag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 17:36
2052 Antwoorden / Vragen

Onzin, er is geen service plicht, als je je niet kan gedragen in de ogen van de bedrijfsleider heeft die het volste recht je te verzoeken de winkel te verlaten en indien nodig je uit te winkel te laten zetten, winkelverbodje er overheen en je zoekt maar er een andere supermarkt.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

pi
door piet limburg Apr 25, 2022 om 13:43
232 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben het 100% met RJW eens

Boesta
door Boesta Apr 25, 2022 om 14:41
27 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk heeft een klant het recht op te komen voor haar/zijn/hen/hun rechten!  Maar dat zal op een normale beschaafde manier moeten gaan. Zodra er sprake is van bv stemverheffingen (wat voor het vaak zeer jonge personeel al snel dreigend over kan komen) houdt het gewoon op. Men dient zich ten alle tijde beschaafd te gedragen. Dat heeft u dus niet gedaan, in mijn ogen bent juist u hier degene die onbeschaamd gedrag vertoond.

Indien een klant zich niet beschaafd kan gedragen heeft de winkel het volste recht die persoon te verwijderen uit de winkel en bv een (tijdelijk) winkelverbod te geven.

Service krijgen is geen recht. Indien u de service in een winkel niet optimaal vindt staat het u geheel vrij een andere winkel te kiezen. Maar ook daar zult u moeten communiceren zonder stemverheffingen!

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 22, 2022 om 10:53
7187 Antwoorden / 3 Vragen

De medewerker kon u niet van de flessen afhelpen omdat er in dit geval overmacht gaande is.
Met stemverheffing en boze taal wordt korte metten gemaakt wat m.i. terecht is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 22, 2022 om 11:03
16843 Antwoorden / 202 Vragen

?

sjjoppy
door sjjoppy Apr 22, 2022 om 11:27
7187 Antwoorden / 3 Vragen

!

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2022 om 14:54
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @SJOPPY, ter toelichting op mijn ?van 22/4 11:03:  Vorig jaar had ik een soortgelijke ervaring in een vestiging van een andere grootgrutter waarbij een medewerker naar mijn mening klantonvriedelijk en ook onjuist op mijn klacht reageerde en vervolgens de bedrijfsleider daar mee in ging. Voor mij meer dan afdoende reden om een klacht neer te leggen bij het Hoofdkantoor van dit bedrijf waarop de reactie kwam: Wij hebben de bedrijfsleider hierop aangesproken onze excuses en een kadobon ad. €25,00 als genoegdoening. Is aan u o.a. de opmerink over 'gooi de statiegeld flessen maar in de glasbak' u ontgaan? M.i. meer dan afdoende reden om dat niet te accepteren en kenbaar te maken warabij zelfs van enige stemverheffing sprake kan en mag zijn. Ik blijf ook zeer benieuwd hoe men bij JUMBO / resp. zijdens de eigenaar hierop reageert.

ne
door neodutchio Apr 23, 2022 om 15:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U en ik weten niet wanneer er gezegd is "gooi maar in de glasbak". Als dat direct gezegd word (lijkt mij sterk) zou u een punt kunnen hebben. Gebeurt dat tijdens de stemverheffing omdat de medewerkers er klaar mee waren, dan is het geel begrijpelijk.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 25, 2022 om 11:18
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
de stemverheffing heeft volgens mij plaatsgevonden in een vroeg stadium en het antwoord daarop was
"gooi die flessen maar in de glasbak"
Jumbo heeft het in het recente verleden zwaar te verduren gehad en de medewerkers zullen van hogerhand passende instructies hebben gekregen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 22, 2022 om 11:13
2052 Antwoorden / Vragen

Het is duidelijk dat klantvriendelijkheid niet is wat het ooit was en dat klanten zich ook niet kunnen gedragen. Allemaal mensen, wij dus, en wij zijn me toch een stelletje horken geworden. Is dat begrijpelijk in het Gronings, "Hork"?

john devries
door john devries Apr 22, 2022 om 12:31
216 Antwoorden / Vragen

"Allemaal mensen, wij dus, en wij zijn me toch een stelletje horken geworden."

RAPPORTEERVERBERG REACTIES
Hoezo jij misschien ? Spreek voor jezelf man.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 12:40
2052 Antwoorden / Vragen

Je begrijpt de logica blijkbaar niet. Zowel die supermarktmedewerker als die klant zijn beiden mensen en gedragen zich beiden horkerig en ik maak het nog wat breder want de hele samenleving lijkt mij horkeriger te worden.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

maar ik sta in mijn recht en de bedrijfsleider van jumbo niet: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 22:55
2052 Antwoorden / Vragen

Ja, wellicht, maar je denkfout is dat als jij in je recht staat je dat dan ook met een grote bek af kunt dwingen. Als je niet goed behandeld wordt kun je een klacht indienen. Zo doen nette mensen dat als ze hun gelijk niet krijgen. En Amerikanen beginnen een rechtszaak om de emotionele schade te verhalen.

ne
door neodutchio - Apr 22, 2022 om 11:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u wel eens van overmacht gehoord? Dan kunt u alle recht van de wereld te willen hebben, maar als de flessenautomaat eventjes niet werkt, dan is het claimen van je recht eigenlijk zielig te noemen.

Accepteer gewoon dat het eventjes niet werkt, neem de flessen weer mee en lever ze de volgende keer in. Een schande om daar zo'n heisa van te maken.

kl
door kleinealbert Apr 22, 2022 om 13:36
16 Antwoorden / 2 Vragen

Het is geen overmacht . Ze moeten als het apparaat kapotb is de flessen simpelweg handmatig aannemen en een bon met het bedrag afgegen. Je hoeft als klant niet de lege flessen weer mee naar huis te nemen. Gekker kun je het niet maken. Het is je volste recht om eisen te stellen ,zodat ze hun wettelijke verplichting nakomen.

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 16:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u enig idee hoe u overkomt? Ik ben al een tijdje weg uit de supermarktwezen, maar klanten als u zou ik vierkant uitlachen. Heel hard hoe ik het zeg, maar als er vanuit de kant van de klant 0,0 menselijkheid te vinden is, dan neem ik die niet serieus.

ju
door juliomariner Apr 22, 2022 om 21:44
1324 Antwoorden / 2 Vragen

precies, als een klant zo tegen mij tekeer gegaan had ik hem ook uit de winkel gezet en er direct een winkelverbod van een jaar aangehangen.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta gewoon in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 23:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Staat u dan ook om 1 uur 's nachts op de deur te bonzen omdat u flessen wilt inleveren? Want innemen is innemen en er staat niet bij dat het tussen bepaalde tijden moet.
Doet u ons en uzelf eens een plezier en stuur een mailtje naar statiegeld Nederland. Leg daarbij uit dat de machine door een technisch defect tijdelijk niet te gebruiken was en of de winkelier dan toch verplicht is lege flessen in te nemen. Mocht u dat niet willen, schakel dan eens een jurist in om uw gelijk te halen. Ik gok niet vaak, maar hier zet ik 100% in op verlies voor u.

Definitie van overmacht: Overmacht is een juridisch begrip dat een niet-toerekenbare onmogelijkheid aanduidt om een verplichting na te komen, waardoor de persoon in kwestie van deze verplichting bevrijd wordt. Men gaat er immers van uit dat "niemand gehouden is tot het onmogelijke".
Jumbo zal zelf niet de machine uitgezet hebben. Ze zullen zelf niet hebben lopen prutsen omdat ze teveel winst gemaakt hebben en hierdoor kosten kunnen maken om zo de winst te verlagen. Oftewel, het is niet toerekenbaar. Daarvoor word de persoon, en dat is Jumbo in dit geval, bevrijd wordt van de verplichting. Oftewel, zij hoeven op dat moment geen lege flessen in te nemen. Het onmogelijke is simpelweg niet mogelijk. Iets dat niet werkt werkt niet. En waar de buurtsuper wat makkelijker kan schakelen kan een grote ketensupermarkt dat niet.

Doe dus even de oogkleppen af, kom wat tot rust en accepteer dat soms iets anders loopt dat u zou willen.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 22, 2022 om 11:22
854 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn hemel,

wat maak je een hoop stamoiuj over iets waar die medewerker niets aan kan doen. Weet jij veel of betreffende persoon dat al vele malen heeft moeten vertellen. Hoe volwassen was het geweest als je je knopen geteld had en naar een ander filiaal gegaan was.

sarcasm on
Ik zou er een rechtzaak van maken en smartegeld vragen.
sarcasm off

Geef het betreffende filiaal groot gelijk dat ze je de deur gewezen hebben. Besef je wel dat je met honing meer vliegen vangt dan met azijn?? ;))

ne
door neodutchio - Apr 22, 2022 om 11:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bent u toevallig familie van Laurens? Die denkt namelijk ook altijd recht te hebben en dat recht te kunnen misbruiken. Ook al heeft hij dat recht niet.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2022 om 12:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

☺☺☺

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 22, 2022 om 12:03
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wendel,

Gaat het om kratten met lege bierflesjes van eigen merk?

Zo ja, dan begrijp ik uw frustratie.

Lege plastic flesjes kunt u bij elke supermarkt inleveren.

justmeagain
door justmeagain Apr 26, 2022 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Je kunt prima Aldi bierkratten inleveren bij andere supers. Ik kan bijna alle frisdrank flessen bij onze Dekamarkt inleveren. Ook als zij het product zelf niet verkopen.

we
door wendel707 - Apr 22, 2022 om 12:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Overmacht??? Dat begrip wordt hier wel misbruikt. Hoe moeilijk is het eigenlijk om lege flessen handmatig in te nemen?. Dat had hen een fractie van de tijd gekost die ik kwijt ben om onverrichter zake naar huis terug te keren. Het is nog niet heel lang geleden dat handmatige inneme van emballage standaard gebruik was in supermarkten en het is ook niet heel ingewikkeld om te improviseren als zo`n automaat storing heeft. Verder is het natuurlijk buitengewoon krom om ongemak voor A te goed te praten als B weigert te voldoen aan zijn wettelijke verplichting, een verplichting waaraan B -zoals gesteld, heel eenvoudig aan had kunnen voldoen. En nee de medewerker kan er niks aan doen maar de bedrijfsleider wel en die heb ik ook op zijn wettelijke verplichting gewezen.
Heremietkreeft dank ik voor de tip om deze klacht ook bij klachtenkompas neer te leggen.

Gr
door Grunn1 Apr 22, 2022 om 12:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

helaas overmacht ja, lees mijn andere reactie

Jeannetims
door Jeannetims Apr 22, 2022 om 13:10
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, natuurlijk kunnen ze handmatig flessen innemen. Dan moet er wel een proces bestaan, om dit geld ook aan de klanten uit te betalen. Je heeft tenslotte "geld" aan de klant, wat niet in het systeem zit. Ook kunnen de medewerkers niet controleren of de ingeleverde flessen überhaupt statiegeld hebben en voor welk bedrag. Er zijn, in tegenstelling tot "vroeger", veel meer varianten van statiegeldflessen in de supermark. Dus een beetje begrip is wel op z'n plaats.

ro
door ronny530 Apr 22, 2022 om 13:21
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De flessen automaat is al zo'n 12 jaar bijna standaard in supermarkten aanwezig dus waar u het vandaan haalt dat die automaten pas een paar jaar geleden zijn geplaatst kan niet kloppend zijn.

kl
door kleinealbert Apr 22, 2022 om 13:38
16 Antwoorden / 2 Vragen

Nee geen overmacht! Niet welwillend om de klant gewoon van dienst te zijn. Daar gaat dit om! De bedrijfsleider van het betreffende filiaal is gewoon in strijd met de wet bezig geweest. Dit moet consequencies krijgen.

il
door iljaha Apr 22, 2022 om 17:42
179 Antwoorden / 3 Vragen

VOMAR probeerde dit een paar jaar terug ook bij mij. Ik vroeg de bedrijfsleider of hij wist wat het statiegeld was van een bierkratje met 24 lege flesjes. Hij wist het tot op de cent. Nou, dan kunt u ook een bonnetje schrijven waarop ik dat geld bij de kassa terugkrijg zoals het hoort. En dat deed mijnheer met frisse tegenzin. Jammer voor hem dat de klanten na mij er precies zo over dachten. Hoe hij het verder administratief regelt, is zijn zorg, niet de mijne. Ieder zijn rol.

ju
door juliomariner Apr 22, 2022 om 21:49
1324 Antwoorden / 2 Vragen

ja en daar is vast ook wel extra personeel voor beschikbaar.
Wat is het nu voor moeite om je flessen een keer ergens anders in te leveren?
En je stem hiervoor te verheffen slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Als klant ben je te gast in de winkel maar sommige klanten gedragen zich of zij de eigenaar zijn.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta gewoon in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

ju
door juliomariner Apr 23, 2022 om 13:57
1324 Antwoorden / 2 Vragen

schei toch uit met die onzin.

Rinozz
door Rinozz Apr 25, 2022 om 17:00
Antwoorden / Vragen

Nu al voor de 4e keer :" Ik sta gewoon in mijn recht". Dan weet je dus waar je je klacht moet neerleggen... of heb je t idee dat iemand van dit forum toevallig de Jumbo manager is die het nu wel even in orde maakt?
Je hebt i.i.g. je boze gevoelens geuit... hoop dat dat wat opluchting geeft.

pi
door piet limburg Apr 26, 2022 om 00:19
232 Antwoorden / 15 Vragen

Iemand heeft het al geschreven.
,,Schei uit met die onzin"

Heremietkreeft is  er sowieso meteen altijd bij ...weet alles beter.
Ook een opjutter....

justmeagain
door justmeagain Apr 26, 2022 om 23:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er is ook bafgesproken dat er 4 treinen per uur van Alkmaar naar Amsterdam rijden. Toch valt vaak een trein uit....
Hoe zou in dit geval dit opgelost moeten worden?

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2022 om 12:25
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@wendel707, overmacht? Hoe moeilijk is het om lege flessen handmatig in te nemen? Okay, schrijft u dan eens hoe U dit zou hebben gedaan? Alles is geautomatiseerd, dus ik ben erg benieuwd naar uw oplossing. Die is er dan ook niet, gezien uw toelichting bent u ook niet gemakkelijk te overtuigen dat de staf van de Jumbo daar echt niet aan kan beginnen. Want met handmatig betekent het wel dat de hele "voorraad" flessen terug in het honderd zou lopen. Maar ik denk niet dat u weet hoe zoiets achterin een winkel word afgewerkt om de emballage weer in te nemen. Ik begrijp nu wel waarom u de winkel werd uitgezet, eerlijk gezegd.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta gewoon in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

getty
door getty - Apr 22, 2022 om 12:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn ah laatste hetzelfde probleem. Ook ik mopperde wat, maar heb het geaccepteerd en heb de flessen weer mee terug genomen. Balen?, jazeker!

Mmaar om nou met de wet te gaan schermen? Beetje triest.

Gr
door Grunn1 - Apr 22, 2022 om 12:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Overmacht ja in deze tijd helaas wel.
Bij de meeste supermarkten kunnen geen handmatige flessen retour bonnen aangemaakt worden omdat alles geautomatiseerd is.
Of had u verwacht dat iemand handmatig een briefje speciaal voor u gaat schrijven met daarop het aantal flessen en het statiegeld bedrag. Dan aangekomen bij de kassa waar men een handgeschreven papiertje niet kan verwerken en dan moet er iemand van de leiding bijkomen om op een of andere manier een negatief bedrag in de kassa in te voeren.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dit beantwoordt uw vraag wel: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2022 om 13:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hier staat werkelijk helemaal niks relevant in. Helemaal al geen enkele wet.

we
door wendel707 - Apr 22, 2022 om 12:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Lang verhaal kort verhaal: Ze HEBBEN die flessen maar aan te nemen. Dat is bij wet geregeld. punt uit.

Gr
door Grunn1 Apr 22, 2022 om 13:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik kan me nu enigszins voorstellen hoe je daar met stemverheffing hebt gereageerd en dat ze je de winkel hebben uitgezet.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2022 om 13:31
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zeker is mevrouw wendel707 met recht de winkel uitgezet. Wordt hier duidelijk bevestigd bij haar antwoorden.

getty
door getty Apr 22, 2022 om 15:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tuurlijk...

panter22
door panter22 Apr 22, 2022 om 15:29
6599 Antwoorden / Vragen

Waar staat dat in welke wet?

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 16:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig dat een bedrijf niet iedereen als klant moet accepteren. En als u als klant niet naar binnen mag hoeven ze ook uw flessen niet te accepteren. Probleem opgelost.

ju
door juliomariner Apr 22, 2022 om 21:52
1324 Antwoorden / 2 Vragen

bullshit. U had bij mij een winkelverbod gekregen  Zo'n onbeschoft mens zou ik niet als klant willen hebben.
U bent er gast niet de eigenaar.

sira
door sira Apr 22, 2022 om 21:56
2335 Antwoorden / 24 Vragen

@Wendel707
Kunt u ons misschien dat wetsartikel geven?

sira
door sira Apr 22, 2022 om 21:56
2335 Antwoorden / 24 Vragen

@Wendel707
Kunt u ons misschien dat wetsartikel geven?

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dit beantwoordt je vraag wel: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2022 om 13:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@wendel707
Hier staat werkelijk helemaal niks relevant in. Helemaal al geen enkele wet.
Overmacht kan altijd en overal voorkomen maar je wil en moet gewoon je gelijk halen en dat zegt ook genoeg hoe je gereageerd zal hebben waarna het personeel je de winkel heeft uitgezet

sira
door sira - Apr 22, 2022 om 12:52
2335 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan gebeuren en is inderdaad vervelend als je flessen gaat opsparen, maar het zij zo.
Als ik een lege fles heb, gaat die gelijk in de boodschappentas en de eerstvolgende keer dat ik naar de supermarkt ga, lever ik die in. Mijn statiegeldbon bedraagt meestal € 0,25 of € 0,50.

ma
door marleenvanh - Apr 22, 2022 om 12:59
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij BS (en ja dat staat voor stierenpoep in het Engels) dat die flessen niet ingenomen hadden kunnen worden. Gewoon tellen en met de hand een bonnetje maken. (Wanneer je afwasmachine kapot is, kun je ook altijd met de hand afwassen toch?!) Bij elke moderne kassa is een 'algemeen nummer' waar een caissière elk bedrag (debet of kredit) kan invoeren. Klaar. Managers die op een FOUTE(!) manier menen 'hun'(?) personeel te moeten beschermen dat heb ik enige maanden geleden ook 'bij de hakken' gehad. De beste manier om je personeel te 'beschermen' is door te zorgen dat ze weten wat ze moeten DOEN!  Ik ben het in dit geval dus met klager eens.

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 15:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt helemaal. Caissières kunnen zomaar geld uit de kassa halen met een paar toetsen en klaar. Natuurlijk kan dat niet. Elke cent in de kassa is geregistreerd. En elke fles ook.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2022 om 22:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Neo, deze marleenvanh is het altijd eens met de "underdog". Ik lees ook vaak, ook hier, haar antwoorden op de Kassa Nieuwsbrief en altijd moet ik wel enigszins gniffelen. Net zo tegendraads als de TS hier wendel707. Men zal ze maar als "klant" hebben, beiden. OMG.

ju
door juliomariner Apr 25, 2022 om 18:42
1324 Antwoorden / 2 Vragen

Je zal ze maar als partner hebben. Ik zou gillend wegrennen.

ro
door ronny530 - Apr 22, 2022 om 13:11
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Als er een inleverautomaat geplaatst is dan kan de medewerker de flessen wel willen aannemen maar heeft er de mogelijkheid niet toe omdat er geen statiegeld bon aangemaakt kan worden. Het lijkt me dan niet zo zeer weigeren maar de mogelijkheden zijn er gewoonweg niet. Meteen gaan schermen met wettelijke verplichtingen komt al niet zo vriendelijk over en als u dan een antwoord krijgt die u niet bevalt en ook nog eens uw stem gaat verheffen dan wordt het gesprek afgebroken en u gevraagd om de winkel te verlaten. U bent één van de weinige klanten die er zo'n ophef over maakt, wettelijke verplichtingen aanhaald en door de stemverheffing intimiderend op de medewerker overkomt. Dat de supermarkt lege flessen terug moet nemen klopt als een bus maar als dat door een storing van de inleverautomaat even niet kan dan is dat voor alle klanten balen maar die berusten zich in het feit en leveren de flessen op een later tijdstip in. Het is vaak een vorm van actie en reactie U wil iets wat op dat moment niet mogelijk is, de reactie is een antwoord die u niet wil horen en dan gaat u een discussie aan om toch maar uw gelijk te halen. De slogan 'de klant is koning/koningin' kent nog een onbeschreven toevoeging en die is 'een klant is koning/koningin als die zich als een koning/koningin gedraagd'. Uit uw relaas maak ik op dat u zich niet als zodanig gedragen heeft en terecht verzocht bent de supermarkt te verlaten.

kl
door kleinealbert - Apr 22, 2022 om 13:28
16 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad Jumbo moet de statiegeldflessen terugnemen. Als het innameapparaat niet werkt, dan zullen ze handmatig iets moeten regelen!
Het is gewoon absurd om dan te zeggen ga maar naar een ander filiaal of gooi ze in de glasbak.En je als klant dan de winkele uitzetten, slaat helemaal nergens op.
Dit filiaal in Groningen moet hard aangepakt worden en tot de orde geroepen worden. Ze hebben tijdens de openingstijden statiegeldflessen in te nemen, of het apparaat nu wel of niet werkt. Ik zou ze gigantisch voor schut zetten in de lokale media. Het moet afgelopenj zijn met dit wangedrag bij deze Jumbo.

pe
door pebk Apr 22, 2022 om 15:43
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ze moeten wettelijk gezien de statiegeldflessen innemen, mits het daar ook gekocht (of te koop) is. https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/
Doet de machine het niet, dan moet men het handmatig innemen. Daar mag een klacht over ingediend worden.

Ik hoop dat u dit sarcastisch bedoelt, want dit raakt kant noch wal.

Behalve het recht op het inleveren van flessen heeft men ook het recht u als klant te weren indien u zich niet gedraagt. Een beetje stennis lopen schoppen en stemverheffen omdat iemand zijn zin (of recht) niet krijgt is een goede reden om een klant te weigeren. Een dreigende houding (stemverheffen) naar het personeel, mogelijk een tiener die het wetboek nog niet uit zijn hoofd kent is natuurlijk ook niet goed. Een winkelverbod kan opgelegd worden, onder bepaalde voorwaarden, zie ook: https://www.politie.nl/informatie/huisreglement-winkel-opstellen.html.

Daarnaast zijn er gewoon fatsoensnormen.

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 16:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik denk dat er iemand anders voor schut gaat als je hier zo'n halszaak van maakt.

va
door vanlotjegetikt - Apr 22, 2022 om 13:43
809 Antwoorden / Vragen

Uw mensenrechten zijn met voeten gtetreden zou ik zeggen.
Klacht indienen in Straatsburg bij het Europese Hof voor de rechten van de mens.

pe
door pebk Apr 22, 2022 om 15:45
581 Antwoorden / 0 Vragen

Heel goed!

Vergeet niet er /s bij te zeggen. Niet iedereen zal doorhebben dat het om sarcasme gaat.

panter22
door panter22 - Apr 22, 2022 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je had de flessen even verderop bij de Aldi kunnen inleveren, 1 minuut lopen, 24 meter verderop.
Kleine statiegeldflessen die u gekocht heeft bij ALDI, kunt u vanaf 1 juni 2021 inleveren bij uw ALDI-filiaal. Vanaf 28 juni is het mogelijk om al uw kleine en grote plastic flessen met statiegeld in te leveren bij uw ALDI-filiaal. Het maakt niet uit waar u een fles gekocht heeft. Als het maar een statiegeldfles is en deze aan de inlevereisen voldoet. Naast ALDI zijn er ook andere innamepunten waar u alle statiegeldflessen kunt inleveren.
https://www.aldi.nl/informatie/statiegeld.html

ne
door neodutchio - Apr 22, 2022 om 16:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben blij dat het hier om een legeflessenautomaat gaat. Stel je voor dat de ingangsdeur in storing was en deze niet open kon. Had je zomaar een proces aan je broek omdat je een essentiële winkel dicht houd.

Of stel je voor dat  een stroomstoring is en het verkeerslicht is uitgevallen. Oversteken mag alleen bij groen licht, maar als het licht niet werkt mag je dan ook niet oversteken? Oei, en laatst de storing bij de NS. Stel dat je een kaartje had en niet kon reizen. Je word belemmerd in je vrijheid, ook tegen de wet.

Het is heel simpel. De wet is niet zo star dat overmacht niet zou kunnen of mogen. En Jumbo neemt normaal gesproken altijd lege flessen aan, dus ze doen niets illegaals. Overmacht gebeurd. Niemand vraagt daar om en het overkomt je. Een monteur is niet binnen 5 minuten aanwezig. Systemen zijn ook zo ingericht dat je handmatig niets kan doen. Geld uit de kassa halen geeft kasverschillen. Flessen worden geregistreerd bij verkoop en bij inleveren, aangezien het statiegeld verrekend moet worden. Dat gaat buiten de Jumbo om. Flessen die niet via de automaat gaan worden dus niet verrekend en kunnen ook niet terug gestuurd worden.

Eigenlijk een schande om je hier zo druk over te maken en zelfs om te gaan roepen. Tegen het autistische aan. Het leven bestaat uit gelukjes en tegenslagen. Tegenslag waar je niets aan kan doen moet je gewoon accepteren. En of dat nu een kapotte flessenautomaat is, een uitverkocht concert waar je graag heen wilde gaan, je fiets die een platte band heeft of wat dan ook, het is jammer, je kan niemand er op aanspreken (op diegene na die de automaat kapot heeft gemaakt, die de laatste kaartjes gekocht hebben of die een spijker is verloren waar je overheen reed) en je leven neemt geen dramatische wending.

we
door wendel707 - Apr 22, 2022 om 17:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Een bedrijf dat zijn wettelijke verplichting niet nakomt is pas een schande.
En als dat bedrijf op die wettelijke verplichting gewezen wordt, wordt dat argument volkomen genegeerd en ben je een lastige klant die de deur wordt gewezen. Verder is er geen enkele sprake onmacht zoals sommigen hardnekkig blijven beweren, maar van onwil:
MarleenvanH gaf een beschrijving van een manier om via de kassa het statiegeld te vereffenen en dan legt de Jumbo die flessen zelf maar in de automaat als die weer gebruiksklaar is wanneer dat nodig is voor de administratie.
De bedrijfsleider van deze Jumbo koos voor egoistische gemakszucht waar het nakomen van een wettelijke verpllichting geboden was en dat is buitengewoon laakbaar.

getty
door getty Apr 22, 2022 om 17:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lastig  hè dat niet iedereen hier met u meepraat. Wat zegt u dat eigenlijk?

Wellicht goed om  uw eigen gedrag hierin ook maar eens goed evalueren.

panter22
door panter22 Apr 22, 2022 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Waar staat in welke wet dat de supermarkt, ook al is de flessenautomaat defect, de lege flessen moet aannemen en de afwikkeling van de retourflessen handmatig moet doen.
Want daar gaat het om. De automaat is defect. Je moet even naar de buren 24 meter verderop. Daar kun je de flessen wel inleveren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 17:51
2052 Antwoorden / Vragen

Recht, recht, recht. Zoveel rechten, nog mazzel dat u enkel uw stem wat verheven heeft. Ze hadden u ook nog een winkelverbod kunnen geven, zoek maar een andere zaak. Dat recht hebben ze namelijk ook.

ju
door juliomariner Apr 22, 2022 om 21:56
1324 Antwoorden / 2 Vragen

Is uw voornaam toevallig Karen want u gedraagd zich wel als een Karen

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 22:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Iemand geeft een mening hoe het opgelost zou kunnen worden en daar gaat u klakkeloos van uit. Dat de praktijk toch anders ligt wilt u niet zien, want er word niet meer u meegepraat.
Overmacht is een geldende reden om tijdelijk van een wetsartikel af te stappen. Er is echter geen verplichting om je in allerlei bochten te wringen om de klant ter wille te zijn, het houd een keer op. Bent u ook zo'n type die een stampij gaat maken als een aktie uitverkocht is? Want u accepteert de aanbieding en de winkel moet leveren. Doet u dan ook een dekkingskoop?

U roept een hoop, maar zegt niets. Recht, recht, recht is het enige dat u roept, maar hoe dat recht is opgebouwd zegt u niet.

ju
door juliomariner Apr 25, 2022 om 18:44
1324 Antwoorden / 2 Vragen

Een klant die zich onbeschoft gedraagd is een veel grotere schande.

justmeagain
door justmeagain Apr 27, 2022 om 00:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik pleit al jaren voor een ECDL dat zou bij dit soort gasten kunnen helpen. Ze weten zich niet te gedragen online omdat ze in de echte wereld niet meetellen en dan online hun gram willen halen.
Heel sneu maar Wendel hulp is beschikbaar dat is ook wettelijk geregeld.

we
door wendel707 - Apr 22, 2022 om 22:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sommigen hebben er kennelijk moeite mee dat iemand op zijn recht staat als dat recht met voeten wordt getreden.
Ik laat ze maar in hun verloedering.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 22:36
2052 Antwoorden / Vragen

Moeite niet, je mag gewoon voor je rechten opkomen. Het probleem zit hem in het feit dat u blijkbaar geen nee accepteert en dan "uw stem verheft". Huh huh ;-) En toen u uw gelijk niet kreeg werd u vervelend want u pikt dat niet, u heeft rechten. Wat u vergeet is dat wij allemaal in Nederland wonen en wij types als u allemaal kennen. Grote muilen die het over de verloedering hebben maar niet naar zichzelf kunnen kijken. U heeft gewoon mazzel gehad dat u er nog inkomt.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 22:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik sta gewoon in mijn recht: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/ 1.Een ieder die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een drank in een verpakking aan een ander ter beschikking stelt, heft op die verpakking statiegeld. 2.De in het eerste lid bedoelde verpakking wordt na gebruik met terugbetaling van het statiegeld in ieder geval ingenomen door degene die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een verpakking van dezelfde materiaalsoort aan een ander ter beschikking stelt. De inname geschiedt op de plaats waar een dergelijke verpakking ter beschikking wordt gesteld of in de onmiddellijke omgeving. 3.Degene die een drank aan een ander ter beschikking stelt vanuit een plaats van verkoop met een verkoopoppervlakte van minder dan 200 m2, kan de inname, bedoeld in het tweede lid, beperken tot verpakkingen die vanuit die plaats van verkoop zelf aan een ander ter beschikking zijn gesteld.

ne
door neodutchio Apr 22, 2022 om 23:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, dat recht had u niet. Bij overmacht vervalt het recht. Een mooie uitzondering in de wet, juist om te voorkomen dat iemand verplicht word tot het onmogelijke.

Verder doet u mij ondertussen denken aan de douanier die precies doet wat hem opgedragen is:
Douanier: Goedenavond, mag ik uw koffer controleren.
Reiziger: Maar ik heb geen koffer bij mij.

Douanier: Niets mee te maken, ik moet uw koffer controleren.
Reiziger: Maar die heb ik niet.
Douanier: En toch moet ik die controleren.

Ik mag hopen voor u dat Jumbo hier niet meeleest. U praat nu al over verloedering vanwege een apparaat die simpelweg defect was. U staat niet in uw recht, dat recht word niet met voeten getreden en u hebt enorme oogkleppen op. Ik mag echt hopen dat u een trol bent en niet serieus zo bent.

we
door wendel707 Apr 22, 2022 om 23:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

u beroert me met een glimlach! bubbelt u maar fijn verder, u amuseert me

ne
door neodutchio Apr 23, 2022 om 08:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U bent dus een trol, gelukkig maar.

we
door wendel707 - Apr 22, 2022 om 23:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ten overvloede: https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/
en verder:
1.Een ieder die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een drank in een verpakking aan een ander ter beschikking stelt, heft op die verpakking statiegeld.
2.De in het eerste lid bedoelde verpakking wordt na gebruik met terugbetaling van het statiegeld in ieder geval ingenomen door degene die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een verpakking van dezelfde materiaalsoort aan een ander ter beschikking stelt. De inname geschiedt op de plaats waar een dergelijke verpakking ter beschikking wordt gesteld of in de onmiddellijke omgeving.
3.Degene die een drank aan een ander ter beschikking stelt vanuit een plaats van verkoop met een verkoopoppervlakte van minder dan 200 m2, kan de inname, bedoeld in het tweede lid, beperken tot verpakkingen die vanuit die plaats van verkoop zelf aan een ander ter beschikking zijn gesteld.

En ja ik heb het statiegeld van die flesjes betaald bij hetzelfde verkoopppunt als waar me geweigerd werd ze in te leveren alhoewel dat dus niet eens beslist noodzakelijk is aangezien de Jumbo Beren 85 te Groningen ruim groter is dan 200 m2
Ik mag toch aannemen dat hiermee de vraag of deze winkel verplicht is lege flessen aan te nemen ongeacht de organisatie daarvan, meer dan  voldoende aangetoond is.

ne
door neodutchio Apr 23, 2022 om 08:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is dus geen wet maar een afspraak tussen 2 partijen.

getty
door getty Apr 23, 2022 om 08:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou aangifte doen, zal ze leren!

( echt wat een zielig gedoe dit)

Ja
door JannieBoe - Apr 23, 2022 om 08:07
124 Antwoorden / Vragen

Als het gaat om gelijk krijgen dan hebt u dat. Bij deze!
Maar er is toch ook nog zoiets als omstandigheden, pech, tegenvallers, iemand iets gunnen enzovoort.
Bent u werkelijk de 'winkel uitgezet'? Hoe moet ik dat zien? Vastgepakt door medewerkers en door de schuifdeuren geschoven?
Probeer wat te ontspannen en maak er een mooie dag vaan vandaag!

1paul
door 1paul - Apr 23, 2022 om 08:25
3143 Antwoorden / 0 Vragen

we denken met zijn allen dat de maatschappij maakbaar is en dat alles maar moet zoals wij het willen, soms, heel soms kan er iets niet, bijvoorbeeld omdat een flesseninnamemachine stuk is of zo, in dat soort gevallen neem je gewoon je flesjes weer mee naar huis of je rijd even ergens anders langs!!!!

panter22
door panter22 - Apr 23, 2022 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

De wettelijke regeling is deze:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035711/2022-01-01/0
De producent of importeur moet zorgen voor de inname van flessen.
Daarvoor hebben ze een afspraak gemaakt met o.a. supermarkten:
https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/
Daarin staat:
U bent verplicht om het statiegeld retour te geven aan de klant, maar u bepaalt zelf op welke manier u de flessen inneemt. U kunt daarbij kijken naar het verwachte volume en de beschikbare ruimte. U heeft de keuze uit:

    • handmatige inname (de fles wordt bij de kassa gescand);
    • inname met een reverse vending machine (RVM);
    • inname via een RVM met compactor.
  • Jumbo heeft gekozen voor een RVM. Die doet het nu even niet. Dan zul je moeten wachten tot dat ding gerepareerd is. En dat kan even duren. Jij denkt er anders over. Je kunt contact opnemen met statiegeldnederland,
  • https://www.statiegeldnederland.nl/contact/

ro
door ronny530 - Apr 23, 2022 om 08:49
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Dat een supermarkt statiegeld flessen in moet nemen is wettelijk geregeld maar er staat niet in de wet dat er ten aller tijde een werkende inname of back up voorziening dient te zijn. In uw geval was het inname apparaat buiten gebruik en kon u bij de betreffende supermarkt de flessen niet inleveren maar bij een andere supermarkt weer wel en dat advies heeft u ook gekregen. Het komt vaker voor dat een inname apparaat buiten gebruik gesteld wordt maar meestal is dat van korte duur en doet het winkel personeel er alles aan om de storing te verhelpen en als dat niet lukt een monteur in te schakelen. M.i. is hier sprake van onmacht omdat de supermarkt niet weigert de flessen in te nemen maar het kan vanwege de storing even niet. Gezien uw verdere reacties zit het u behoorlijk hoog en met de wet die u aanhaald kunt u een advocaat raadplegen en in een rechtszaak eisen dat de supermarkt ten aller tijde een werkend inname systeem te hebben, een schadevegoeding voor extra gemaakte kosten en bovenal immateriële schade eisen en uiteraard dient de supermarkt de medewerker die u onheus bejegend heeft te ontslaan. Hopelijk wint u die rechtszaak want dat schept een precedent voor alle winkels die lege flessen innemen om ten aller tijde minstens één inname voorziening beschikbaar te hebben en te houden. Edoch ik hoop voor u dat u nu we een dag verder zijn ietwat tot rust gekomen bent en ook over uw gedrag heeft na gedacht omdat het ontstane conflict mede door u ontstaan is en dat omdat u de flessen op dat moment niet kon inleveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2022 om 12:54
16843 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. diverse reacties toch nog dit: @WENDEL707 wil statiegeldflessen inleveren en dat lukt niet door een storing. En een storing kan voorkomen. Gevraagd wordt om dat handmatig te doen hetgeen kennelijk wordt geweigerd. Er wordt bezwaar gemaakt en als reactie wordt onder meer gesteld: doe ze maar in de afcalglasbak.

En dat roept dan toch echt vraagtekens op. Stel dat bedoelde flesjes ook in dezelfde super zijn gekocht (hetgeen mij niet onwaarschijnlijk lijkt maar dat is dan mijn gedachtengang), dan blijft het eerder wel betaalde in de kas van de bedoelde winkelier. Het is dan wel is waar, ook naar ik aannneem een relatief klein bedrag maar toch is het advies om ze in de glasbak te gooien dan te zie als bijv. een vorm van ongerechtvaardigde zelfverrijking of anders gezegd, wel is waar een klein bedrag 'wordt dan wel achterover gedrukt'.

tenormin
door tenormin Apr 25, 2022 om 13:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Een ander voorbeeld @heremietkreeft. Wij allen (bijna) hebben de afgelopen dagen last gehad van een storing van Vraag & Beantwoord. Natuurlijk konden we, naar behoefte, naar de concurrent gaan. Ik heb mijn Vraag & Beantwoord tasje maar gelaten voor wat het was en gewacht tot de storing over was. M.a.w. we weten niet of het de waarheid is dat : ze de flessen in de glasbak moest gooien, ten twee word er geen geld achterover gedrukt. Ze komen immers met bestellen en noem maar op, in de knoop met wat er al dan niet achterin de winkel is: als voorraad of overschot. De TS kwam wel 10 keer met hetzelfde verhaal: dat ze in haar recht zou staan. Ze staat niet in haar recht. Er zijn zoveel elektronische dingen die tegenwoorden even falen. Mijn containers zijn ook wel eens vol. Anderen gooien hun vuilniszak gewoon ernaast: domme ik sleep de zak maar terug naar de kelder.

ju
door juliomariner Apr 25, 2022 om 18:47
1324 Antwoorden / 2 Vragen

HK zoals u het omschrijft werkt het statiegeld systeem dus niet. Het statiegeld van een verkocht flesje zit niet in de omzet van de Jumbo maar wordt dus als het ware apart gezet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2022 om 19:10
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Indien de het statiegeld niet wordt vergoed conform regels blijft het echt 'hangen' in de kassa van de betrokken winkelier. Het wordt niet in het ganbare systeem afgerekend, sinpelweg omdat het dan niet wordt uitbetaald. Bij aankoop is het wel aangerekend.Zie  https://www.statiegeldnederland.nl/?msclkid=6495b78ec4ba11ecba3d6838593a6152 en dus wordt indien Ts het advies opvolgt het NIET terggeven zoals wel zou moeten.

Ar
door AriEllis - Apr 25, 2022 om 13:06
57 Antwoorden / Vragen

Hoe heb je dit flesseprobleem uiteindelijk opgelost? Deed de automaat het de volgende dag wel weer?

Jan_Coenraats
door Jan_Coenraats - Apr 25, 2022 om 13:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Wendel,

waarom gaat u naar welke vestiging van Jumbo dan ook?
Ben je niet bekend met de grootgraaiers praktijken van dit familiebedrijf?
Kies een iétwat socialere keten -die zijn schaars, oke maar zoek!

Groetjes, Jan

ne
door neodutchio Apr 25, 2022 om 19:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook bij andere ketens hebben ze wel eens een storing.

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Apr 25, 2022 om 13:59
11 Antwoorden / Vragen

Tja...das ff jammer voor jou en andere klanten , inname doet het even niet.
Als een pin automaat het niet doet zoek je ook een andere.....toch ...watje.

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Apr 25, 2022 om 14:02
11 Antwoorden / Vragen

Tja...das ff jammer voor jou en andere klanten , inname doet het even niet.
Als een pin automaat het niet doet zoek je ook een andere.....toch ...watje.

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Apr 25, 2022 om 14:05
11 Antwoorden / Vragen

Tja...das ff jammer voor jou en andere klanten , inname doet het even niet.
Als een pin automaat het niet doet zoek je ook een andere.....toch ...watje.

ma
door marnix123 - Apr 25, 2022 om 15:03
32 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wendel,

Ik haal uit uw verhaal geen vraag; wat is uw exact u vraag?

Als u alleen een bevesteging wilt hebben of u correct op de situatie gereageerd heeft, dan is deze door de voorgaande antwoorden al beandwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2022 om 18:56
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Met enige stemverheffing hetgeen hetgeen op zich niet incorrect is en daar bent u het lijkt mij ook mee eens.

tenormin
door tenormin Apr 26, 2022 om 01:22
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Pfffffftttt..

mo
door mof - Apr 25, 2022 om 16:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, misschien een beetje lullig van Jumbo dat ze niet aan hun wettelijke verplichting voldoen. Maar als de inname machine buiten bedrijf is dan zal dit niet zijn om de klant te pesten. Tegenwoordig kunnen supers niet meer zomaar statiegeld uit de kassa teruggeven, het is bij het personeel niet bekend hoeveel statiegeld per fles gerekend moet worden, dat wordt dan de hele dag etiketjes lezen van alle klanten die op de manier zoals u beschrijft hun flessen komen inleveren. Op grond van overmacht kan een supermarkt dit best voor korte tijd weigeren.
Of ze onbeschaamd hebben gereageerd hangt ervan af hoe u uw stem heeft verheft en wat u precies heeft gezegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2022 om 19:00
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Het statiegeldbedrag staat op de flesjes!

ne
door neodutchio Apr 25, 2022 om 19:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Staat het statiegeldbedrag op de flessen? Vroeger wel op de glazen potten appelmoes, maar nu echt niet meer. Dat zal ook niet gaan aangezien elk land andere regels heeft en andere bedragen. En flessen worden gemaakt voor meerdere landen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 10:01
16843 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: ??? Op statiegeldflessen staat echt de vermelding dat het een statiegeld is. En veelal ook wel of niet in verschillende landen!
Indien geen vermelding, dan geen statiegeldretour. Het scannen gebeurt overigens op bas van een barcode.

Dan ook voor u ter lering (helaas, zucht) : kijk (ook) even naar deze info en dan vooral bij 'ETIKETTEN' waar duidelijk staat vermeld dat het aangegeven MOET zijn.

ti
door titust Apr 26, 2022 om 19:08
15 Antwoorden / 0 Vragen

Net even twee flessen van verschillende cola merken bekeken. Er staat inderdaad in een rond logo 2 keer de tekst statiegeldfles,  daarbinnen een afbeelding van een flesje met een euro-teken. Echter geen  statiegeld-bedrag. Lijkt me dus voor een willekeurige medewerker niet doenlijk om alle statiegeld-waarden te kennen (recentelijk zijn alle kleine flesjes erbij gekomen). Of er lijsten bestaan van barcode met overeenkomstig statiegeld betwijfel ik. Zolang de (werkende) automaat het maar weet!

mo
door mof - Apr 25, 2022 om 16:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En HEremietkreeft: nee, dat is geen zelfverrijking. Als iemand aandringt om van zijn/haar flessen af te komen mag je best zeggen dat je ze anders maar in de glasbak moet gooien. Het blijft de eigen keuze van Wendel707 omdat al dan niet te doen. HEt zou zelfverrijking zijn als Jumbo alleen de optie glasbak zou aanbieden en de flessen niet ergens anders zouden kunnen worden aangeboden, danwel op een later tijdstip.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2022 om 19:00
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Een medewerker van deze JUMBO adviseert om het dan maar in een galsbak te doen en stelt daarmee wel degelijk iets dat in principe lijkt op onrechtmatigheid. Zoals ik als telde, achtrehouden van statiegeld waar de klant wel degelijk recht op heeft.
Ik ben en blijf benieuwd hoe men vanuit JUMBO hierop reageert. Off topic, (Ps, 77 jaren geleden ben ik door de Canadezen omstreeks deze tijd van de MOFfen bevrijd, MOF is de 'bijnaam' voor nazi Duitsers)

ne
door neodutchio Apr 25, 2022 om 19:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heremietkreeft, u weet niet in welke context het gezegd is. Als je een klant rustig probeert uit te leggen dat er een storing is en dat het tijdelijk niet kan en de klant op tilt gaat, dan is het niet vreemd dat er gezegd word "dan gooi je het maar in de prullenbak". Want op een gegeven moment kan je klaar zijn met zo'n klant.

agapon1951
door agapon1951 - Apr 25, 2022 om 20:35
170 Antwoorden / Vragen

Komt mij meteen de vraag op hoe je dit dan gaat verrekenen bij de kassa??? De medewerker weigert terecht, immers het verrekenen gaat bij de kassa en niet anders. Of U heeft zich gepikeerd getoond en daar kwam de reactie (terecht) van de zijde van de winkel, eruit willen geen schreeuwende klanten. Als deze logica U Uw begrip te boven gaat, zou ik als winkelmedewerker hetzelfde doen. Stemverheffingen doe je maar thuis en zet niet personeel wat er niets aan kon dat een apparaat tijdelijk te kakken, want zij zijn het niet die voor schut staat U staat voor schut door de onverdraagzame houding en eisen te stellen die echt nergens op slaan. .
U had kunnen vragen wanneer ze weer ingeleverd konden worden, dan U naar alle waarschijnlijkheid een net antwoordt verkregen.
Dan was ook aan de wettelijke verplichtingen voldaan, immers U kan inleveren wanneer de mankementen zijn verholpen. Uw eigen gedrag is nou niet bepaald volwassen te noemen. Sterkte en hoop dat U er de lessen uit zult leren in vervolg anders aan te pakken en met respect vooor elkaar door eerst de redenen te vragen i.p.v. direct eisen te stellen.

tenormin
door tenormin Apr 26, 2022 om 01:30
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@agapon1951, kan nu pas antwoorden, vanwege de problemen op de site (lig ook niet de hele dag hier ;-)- maar ben het volledig met u eens. Maar naar al "haar" antwoorden te oordelen, moet het een weekend trol zijn geweest. Helaass. Haar constante herhalingen "dat ze in haar recht staat" blijkt wel dat ze aan het trollen is geweest.