Ca
door Carlos007 Sep 24, 2020 om 11:34
Winkels & webshops

Onlineticketshop geeft geen geld terug

Vorig jaar heb ik dure kaartjes gekocht voor het concert van Carlos Santana ter waarde van €343.

Concert stond gepland op 31 maart 2020.

Nu is het concert officieel geannuleerd.

Onlineticketshop biedt een voucher aan ter waarde van dit bedrag.

Echter gaat mijn voorkeur uit naar mijn geld cash terug.

Als je googled vind je overal terug dat bij annulering de kaartverkoper je geld moet terug betalen.

Ik heb onlineticketshop hierop geschreven waarin zij aangeven afwijkende algemene voorwaarde te hebben en geen geld terug geven.

Klopt dit?

Zo niet, wat kan ik er aan doen?

Alvast bedankt en hopelijk jullie advies.

3002 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2020 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat heb je met zo'n wederverkoper. U had ook bij de officiele moeten kopen.

marita5
door marita5 - Sep 24, 2020 om 11:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Carlos007 ,

Onlineticketshop is een wederverkoper , zie de voorwaarden m.n Art 8 , klik op de rode regels .

https://www.onlineticketshop.nl/algemene-voorwaarden

Veilig tickets kopen , en waar niet kopen .

http://www.weetwaarjekoopt.nl/waarkoopikveilig/

http://www.weetwaarjekoopt.nl/waar-niet-te-kopen/

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Waar heb ik recht op?

Gaat het concert, het festival, de voorstelling, de tentoonstelling of een ander evenement dat u wilde bezoeken niet door? Dan hebt u recht op uw geld terug. Vanwege de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De ondernemer hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. U krijgt dan geen geld terug voor bijvoorbeeld het treinkaartje dat u al had gekocht of de hotelovernachting die u al had geboekt.

Ik krijg een tegoedbon of voucher aangeboden. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de tegoedbon dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn.

Tegoedbonnenregeling van brancheorganisaties in de culturele sector

De brancheorganisaties hebben toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag. Ook voor de gemaakte servicekosten. U kunt de tegoedbon gebruiken om later alsnog naar een (ander) evenement te gaan. Uw tegoedbon blijft tot 12 maanden na uitgifte geldig. Daarnaast hebben de brancheorganisaties toegezegd dat u uw recht op geld terug houdt als u geen tegoedbon wilt. Kiest u voor uw geld terug? Laat het dan zo snel mogelijk aan de organisator weten.

Waar kan ik de regeling lezen en welke brancheorganisaties doen er mee?

Op de website bewaarjeticket.nl kunt u de regeling voor tegoedbonnen voor evenementen lezen. Daar kunt u ook zien welke organisaties meedoen met de regeling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2020 om 15:20
16778 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals al weer enige weken geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/

Zie voor info daarover http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling. U kunt  hoe dan ook beginnen met het zenden van een brief als genoemd.

Het minst kostbare is: toch het voucher accepteren en wachten wanneer er wel weer een concert plaats vindt en bovendien is er ook nog altijd sprake van het gegeven dat indien er erg veel mensen hun geld (terecht) terug vragen de organisator failliet kan gaan. En dan is er waarschijnlijk niets te halen als niet preferente schuldeiser.
Onlineticketshop verstopt zich achter voorwaarden die betwisbaar zijn zoals recent ook aan de orde is geweest bij, als ik mij goed herinner, bij meldpunt. Dat in relatie tot handelwiize van o.a. Bol.com en Zarlando waar de AFM actie op neemt. U kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2020 om 16:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Die voorwaarden zijn in strijd met de wet. Het concert is niet door gegaan en dus kun je ontbonden. Bij ontbinding heb je recht om de volledige aankoopsom terug te krijgen. Daarnaast heb je recht op schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht. Wanneer er sprake is van twee overeenkomsten, een met een tussenpersoon en een met een verkoper, dan geldt dat tussen deze twee overeenkomsten een belangrijke samenhang bestaat en ze het zelfde lot delen, m.a.w. als een van de overeenkomst kan worden ontbonden dan kan de andere dat ook. U heeft dus recht op het volledige bedrag, ook in het geval van twee overeenkomsten.

rj
door rjw Sep 25, 2020 om 11:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Succes in de discussie met halve criminelen zoals dit soort wederverkopers....

ne
door neodutchio Sep 25, 2020 om 11:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Halve criminelen zijn dan weer harde woorden, maar recht hebben is bij deze personen iets anders dan recht krijgen. En zo lang argeloze consumenten blijven bestellen en niemand ze aanpakt trekken ze zich nergens wat van aan. Die enkeleling die wel durft door te pakken en de juridische weg in slaat weegt qua kosten niet op tegen de winsten.

Of de consument moet eens stoppen met hier te bestellen of ze moeten allemaal dit bedrijf voor de rechter slepen. Anders stoppen ze echt niet.