Te
door Tenacity Jun 18, 2019 om 10:23
Winkels & webshops

Ontdek non-conformiteit na 8 maanden

Goedemorgen iedereen,

Ik heb vorig jaar oktober een Samsung  Smart TV gekocht van een webshop. Over de maanden heen ging het steeds slechter, apps die niet meer werkten, TV die steeds uitging, enz. Ik heb vorige week zaterdag contact genomen met Samsung, en kwam er toen achter dat het om een buitenlandse TV ging die omgezet was voor de Nederlandse markt, wat inderdaad vaak voor problemen zorgt. Dus er moet een monteur langs komen. Mijn fout, dacht ik, ik had beter moeten opletten met het bestellen.

Nu heb ik vandaag wat beter op het factuur gekeken, en zie ik dat ik wel gewoon een Nederlandse model heb besteld, maar een buitenlandse heb gekregen. Ik nam contact op met de Webshop, een vertegenwoordiger van Samsung zei inmiddels dat dit illegaal is, maar de Webshop zei dat het wel mag en dat ik het kan laten repareren omdat het binnen de garantie valt. Ik ben helaas zelf niet hardnekkig genoeg om hierop in te gaan tijdens het gesprek.

Nu wil ik de TV terugsturen en mijn geld retour krijgen omdat ik geen zin heb in al dat gedoe met reparaties en zo. Mijn vertrouwen is al lang weg. Volgens mij is dit wel een geval van non-conformiteit, ook al heb ik het pas 8 maanden later ontdekt.  Welke rechten heb ik wat betreft retour van geld en verzendkosten?

7682 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2019 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tv die steeds uitgaat omdat die eigenlijk voor het buitenland is? Gekkigheid.

Uw recht? Laat hem repareren en klaar.

panter22
door panter22 - Jun 18, 2019 om 10:45
6599 Antwoorden / Vragen

De tv zit in een doos met een nummer er op. Op de bon staat een ander nummer. Had je moeten controleren en direct terug moeten sturen. Na 8 maanden ben je te laat.
Als het een Nederlands model was, dan werd de tv ook gerepareerd en had je geen nieuwe tv gekregen.

Te
door Tenacity Jun 18, 2019 om 10:59
Antwoorden / 1 Vragen

Op de doos stond ook de Nederlandse model nummer. Alleen de TV zelf heeft een andere nummer.

panter22
door panter22 Jun 18, 2019 om 13:35
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is vreemd. Misschien een slimme klant geweest die de toestellen heeft omgeruild en de doos weer dichtgeplakt?
Nu blijkt maar weer, je moet kijken of de juiste tv in de doos zit.
Of stoppen ze bij Samsung een buitenlandse tv in een Nederlandse doos? Ik vond het volgende artikel : https://www.totaaltv.nl/nieuws/grijze-import-zorgt-voor-valkuilen-aanschaf-nieuwe-televisie/

Donuts
door Donuts - Jun 18, 2019 om 10:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Welke 4 letters staan er achter het model nummer? Dat apps niet meer werken kan kloppen, dat je tv vanzelf uitschakelt kan ook kloppen. Welke webshop is het?

Te
door Tenacity Jun 18, 2019 om 11:01
Antwoorden / 1 Vragen

KXXH

ne
door neodutchio - Jun 18, 2019 om 10:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het een Nederlands model was geweest, dan had die niet uit het buitenland kunnen komen. Er worden geen tv’s speciaal en alleen voor Nederland gemaakt, dat is veel te duur. Het typenummer kan gewoon in meerdere landen verkocht worden.

Er is ook niets illegaals aan import. Natuurlijk roept Samsung dat, omdat ze in Nederland niets aan uw tv verdiend hebben. Ieder bedrijf mag gewoon importeren en hier op de Nederlandse markt aanbieden. En bij alle aanbieders heeft u hetzelfde recht.

Of u de tv van Samsung Nederland gekocht heeft, of Samsung Verweggistan die via grijze import hier is aangeboden, de rechten zijn hetzelfde. U kunt herstel of vervanging eisen. Echter, als vervanging niet opweegt tegen reparatie moet u daarmee genoegen nemen. Als een nieuwe tv €500,- kost en reparatie €100,-, dan kunt u alleen reparatie krijgen.

Gr
door Grunn1 Jun 18, 2019 om 17:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er worden hardware matig niet specifiek voor 1 land tv’s gemaakt maar de software kan wel degelijk per land verschillen. Wat hebben de Duitsers aan een door Ziggo gecertificeerd toestel? Niks. Dus aan 1 kant heb je gelijk aan de andere miet en worden er wel degelijk speciaal per land tv’s gemaakt.

ne
door neodutchio Jun 19, 2019 om 17:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Verklaar u nader Dokun.

Donuts
door Donuts - Jun 18, 2019 om 11:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

KXXH is een model bestemd voor Zweden. Als op de doos een Nederlands model staat vermeld hoort dat er ook in te zitten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2019 om 11:59
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft recht op gratis reparatie volgens de geldende consumentenwetgeving maar het moet dan wel heel erg duidelijk zijn dat het euvel te wijten is aan non-conformiteit. Samsung geeft toe dat er vaker problemen zijn met het type dat u heeft gekregen en kan en mag er geen enkel probleem zijn m.b.t. gratis repareren of als dat niet kan het leveren van een gelijkwaardig apparaat. Eerst als dat ook niet kan zou u recht hebben op ontbinding van de koopovereenkomst.
Mijn reactie is gebaseerd op de geldende wetgeving aangaande consumentenaankoopbescherming conform BW art: 7.17 en verder.

M.b.t. de consumentenbeschermingswetgeving:  Zweden is ook EU lid.

Te
door Tenacity Jul 1, 2019 om 21:05
Antwoorden / 1 Vragen

UPDATE:

Ik heb meerdere keren contact genomen met Samsung, eerst voor een reparatie op afstand (dit lukte uiteindelijk niet omdat de TV steeds vastliep voor dat er verbinding gemaakt kon worden). Daarna was er een afspraak gemaakt voor een monteur, maar zodra ik zag dat de modelnummer op de TV niet overeenkwam met degene op de factuur heb ik weer contact genomen met Samsung, omdat ik natuurlijk niet met onverwachte voorrij kosten wou zitten. Echter bleek dit geen probleem te zijn, de monteur is langs gekomen en heeft de moederbord vervangen, dus ik heb zo goed als een nieuwe TV.

Ik werd inderdaad gewaarschuwd dat als er buiten de twee jaar garantie periode iets mis zou zijn dat ik dan mogelijk geen bescherming meer had via de consumentenbeschermingswetgeving, maar aangezien het een Zweedse model is hoef ik mij daar geen zorgen over te maken.

Ik ben zelf super blij met de service die ik van Samsung kreeg, had altijd snel iemand aan de lijn, en het was erg fijn dat ze een monteur langs stuurde ook al was mijn TV kleiner dan 42''. Om het via FOKA te laten repareren had ik het moeten brengen (80km), of opsturen (73 euro verzend kosten, weet niet of je dat dan vergoed krijgt). Dus dit gedoe was uiteindelijk op de beste manier mogelijk opgelost.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2019 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat het repareren zoals de webshop voorstelt.

ro
door ron503 - Jun 18, 2019 om 16:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan een Europees toestel zijn geweest en die mogen met verkopersgarantie wel in Nederland verkocht worden. Qua taal instellingen zal Nederlands daar één van zijn geweest maar qua apps zijn sommige apps niet echt bruikbaar. Parallel inport is niet illegaal maar dan zal de webshop wel moeten laten weten dat het een Europees toestel betreft. Het is echter wel zo dat Samsung Nederland geen service aan deze tv gaat leveren omdat Samsung Nederland de tv niet heeft geleverd en er dus ook geen winst over heeft gemaakt. Het enige wat voor u overblijft is de tv ter reparaie bij de verkoper aanbieden en die zal de tv weer werkend dienen te maken maar hoeft er niet voor te zorgen dat alle apps ook weer functioneren. Toch een tegenvraag bij welke webshop heeft u de tv aangeschaft want er zijn tv discounters die Europese tv's aanbieden tegen een lagere prijs dan gebruikelijk is.

Th
door Thijs124 - Jun 18, 2019 om 17:11
289 Antwoorden / Vragen

Samsung geeft Europese Garantie. Maar als het serienummer op de rekening anders is dan op de TV is de garantie 0. Dan krijg je meteen de voor rij kosten rekening van de monteur. Maar verder geen problemen in Europa. Ik had TV in Köln gekocht, zelf gehaald. Bij reparatie binnen twee jaar kwam een monteur uit Nederland. Geen kosten.

jp
door jpls - Jun 19, 2019 om 12:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt dat voor verschillende landen verschillende tyopenummers zijn van TV.s. Meestal is de hardware op een enkele uitzondering na identiek. Software kan wel verschillen.

Voor Samsung geldt dit het typenummer voor Nederlamnd noet eindigigen op/of In het geval van Samsung moet hierin de lettercode S/XXN of XXN als laatste aanwezig zijn.

Nederlandse aanpassingen

Het probleem speelt vooral bij televisies van het merk Samsung. Van dit merk worden in Nederland de meeste televisies verkocht. De hardware en software van de televisies is gelijk. Alleen bij door Samsung Nederland geleverde modellen wordt een extra toevoeging aan de software ingepast. Dit zorgt er onder meer voor dat providerprofielen van Nederlandse aanbieders als Ziggo en CanalDigitaal beschikbaar zijn. Hierdoor worden de zenderlijsten van deze aanbieders  ondersteund en automatisch aangepast. Zenders worden hierdoor in de juiste volgorde in de zenderlijst geplaatst. Tevens is er optimalisatie van de door Nederlandse providers  gecertificeerde CI+ modules. Het gaat hierbij om gebruik van de beschikbare interne tuner van de televisie. De problemen spelen niet bij het aansluiten van tv-decoders op bijvoorbeeld de HDMI-ingangen van de televisie.

Garantie

Sommige verkopers van uit grijze import afkomstige televisies sluiten bovenstaande problemen uit door zelf, zonder medeweten van de koper, de software voor Nederland geschikt te maken. Dit kan door een simpele handeling via een geheim menu in de televisie waarbij de zogenaamde localset naar Nederland wordt gewijzigd. Wijziging van de localset wordt echter door Samsung en andere fabrikanten gelogd. Samsung Nederland laat aan Totaal TV weten dat door ongeautoriseerde wijziging van de localset de fabrieksgarantie in gevaar komt en mogelijk zelfs geheel vervalt. Dit betekent niet dat de televisie geen garantie meer heeft, maar dat hiervoor door de verkopende partij gezorgd dient te worden. Mocht deze bijvoorbeeld binnen de garantietermijn failliet gaan dan is het recht op fabrieksgarantie verdwenen en kunnen reparatiekosten voor eigen rekening van de koper van de televisie zijn.

Waar op te letten?

Het is altijd raadzaam om bij twijfel goed naar het modelnummer van de televisie te kijken. Doe dit bij voorkeur aan de achterzijde van de televisie waar deze met een witte sticker aanwezig dient te zijn. In het geval van Samsung moet hierin de lettercode S/XXN of XXN als laatste aanwezig zijn. Als dit niet het geval is dan is er sprake van een apparaat dat uit buitenland geïmporteerd is. Het is tevens niet aan te raden om in te gaan op een mogelijk aanbod van de verkoper om de localset naar Nederlandse providerprofielen te wijzigen. De televisie werkt dan wel naar behoren, maar problemen met de fabrieksgarantie kunnen hierdoor wel ontstaan. Koopt u een televisie online dan heeft u wettelijk altijd het recht om deze zonder opgave van reden binnen veertien dagen te retourneren, ook al is het apparaat uit de verpakking gehaald.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 19, 2019 om 12:18
509 Antwoorden / Vragen

De webshop is verantwoordelijk voor de reparatie en die biedt een je gratis reparatie aan.Waar hebben we het dan nog over. Gewoon laten repareren op kosten van de webshop.Maar als ik je verhaal zo lees mankeert er niets aan de TV. Waarschijnlijk heb je per ongeluk  de timer ingesteld. De oorzaak dat apps niet meer werken is waarschijnlijk omdat ze niet meer ondersteund worden. Terugzetten naar de fabrieksinstellingen en de TV opnieuw installeren is ook een optie.

luppo
door luppo - Jun 19, 2019 om 12:42
69 Antwoorden / 0 Vragen

Punt 1Samsung heeft een hele slechte service.

Punt 2 Een tv koop je niet op een website maar bij de vakhandel i.v.m. de service.
Conclusie:Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt zijn verdiende loon

audb
door audb - Jun 19, 2019 om 13:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even bestellen bij een webshop die zelf de tv uit Duitsland haald waar de tv een stuk goedkoper is dan in Nederland is een bekend verhaal.

Zelf eens een tv bij Maxict besteld die in de aanbieding was, gelukkig was die niet meer op vooraad dus geld terug gekregen maar via via wel te horen gekregen dat het een Duits model was die geen app`s had zoals uitzending gemist en NPOstart.

Maar ook bij BCC weten ze het te doen.

Zo heb ik eens een wasmachiene gehad die uit Hongarije kwam en een heel ander type nummer had dan de Nederlandse uitvoering (prij vergelijken is dan onmogelijk!)

Maar even nieuwe software installeren en uw tv is weer geschikt voor de Nederlandse markt.

En nog een vraag, heeft u soms de Ziggo Next box?

Mijn Hitachi tv wilt ook soms niet uit sinds we de Next box hebben maar het kan zijn dat het de software in de tv is.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 19, 2019 om 13:58
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een buitenlands model hebt gekregen en een Nederlands model hebt besteld is er inderdaad sprake van non-conformiteit. U heeft recht op het Nederlandse model en hoeft geen reparatie te accepteren. U moet gewoon dat Nederlandse model krijgen. Lukt dat de webshop niet dan geld terug.

Als u wat juridische ondersteuning wilt raad ik u aan contact op te nemen met Consuwijzer. Tevens kunt u een klacht indienen over deze webshop die blijkbaar onder valse voorwendselen buitenlandse modellen voor Nederlandse verkoopt.

Dat u wat laat bent met het opmerken hiervan is niet zo erg. De wet geeft geen termijn aan wanneer een gebrek moet zijn opgemerkt. Zeker nu de doos niet klopt met de inhoud. Is het echter eenmaal opgemerkt dan moet u het binnen 2 maanden melden aan de verkoper. Dat heeft u neem ik aan gedaan.
De webshop lijkt me wel erg louche dat ze tv's in dozen stoppen die er niet bij horen. Heeft de webshop een keurmerk?

In feite is hier niet alleen sprake van non-conformiteit maar ook van bedrog.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 19, 2019 om 16:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kocht een paar dagen geleden een Samsung smart telefoon bij BCC.
De narigheid begon al met de terreur van GOOGLE.
Ik moest een GOOGLE account aanmaken om de telefoon verder te installeren.
Zonder dat account kwam ik niet verder met installeren.
En opeens gingen de vragen van GOOGLE verder in het POOLS !

Donuts
door Donuts Jun 19, 2019 om 16:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U komt van een andere planeet?