Si
door SitoH Apr 9, 2022 om 13:01
Winkels & webshops

Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Een tijd geleden kreeg mijn schoonmoeder een pakketje van Zalando binnen, op mijn naam. Iets wat we beiden niet hadden besteld, al helemaal niet in combinatie met mijn naam en haar adres. Mijn schoonmoeder heeft toen het pakketje teruggestuurd, we dachten dat het wellicht een fout was door de drukte van de lockdown en de feestdagen toendertijd.

Nu kreeg mijn schoonmoeder echter weer iets in de bus wat geadresseerd was aan mij, op haar adres. Dit keer een derde aanmaning van een kledingwebshop waar we, wederom, allebei niets hebben besteld.

Het lijkt dus alsof iemand de combinatie van onze gegevens gebruikt om zelf niet te hoeven betalen, maar wat moeten we hier nu mee? Ik kan de webshop mailen met dit verhaal, maar is er iets wat we kunnen doen om dit te stoppen? Het is ook zo'n ongebruikelijke situatie, aangezien gegevens van ons beide worden gebruikt en het nu voor de tweede keer gebeurt.

Alvast bedankt voor de hulp!

10526 11 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Apr 9, 2022 om 13:51
843 Antwoorden / 3 Vragen

Uhmmmm,

het lijkt, ik zeg lijkt, erop dat er sprake zou kunnen zijn van identiteitsfraude. Wellicht even melding maken bij de fraudehelpdesk?

Maar uiteraard ook even goed nagaan of er niet iemand in jouw omgeving toch iets besteld heeft...

fraudehelpdesk

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 9, 2022 om 13:54
7156 Antwoorden / 3 Vragen
ka
door kaartendraak Apr 11, 2022 om 13:14
171 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, en zeker als je dan zelfs zo netjes bent in het geval van Zalando om het retour te sturen. Maar als het identiteitsfraude is, waarom zou iemand dan iets op een ander zijn naam bestellen en het nooit op z'n eigen adres laten bezorgen? Beetje domme crimineel lijkt mij?

panter22
door panter22 - Apr 9, 2022 om 15:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je schoonmoeder kreeg een derde aanmaning. De eerste en de tweede heeft ze niet gekregen?
Waarom heb je die webshop niet gemaild? Misschien zijn de vorige aanmaningen naar het juiste adres gegaan.
Kijk ook eens:
https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/fraude/identiteitsfraude/?gclid=CjwKCAjw3cSSBhBGEiwAVII0Z4wtJs87xjQBBwdyd5vx_4AKdOBdhu-GD4tFFgDEeukXNmncfQzEbRoCdskQAvD_BwE

ma
door malty - Apr 9, 2022 om 15:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een tijd geleden kreeg uw schoonmoeder een pakketje thuis gestuurd.
Van de kledingzaak niet, dan zou ik de kledingzaak vragen naar welk adres de bestelling is gegaan.
Misschien dat dan een en ander duidelijk wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2022 om 10:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Aanmanigen van de webshop? U kreeg al diverse tips om dit te melden en adviseer u om dit ook te melden bij www.consuwijzer.nl
 en ook voor te leggen bij www.klachtenkompas.nl waar men als gratis service (Consumentenbond) deze kwestie doorspeelt aan de bedoelde webshop voor antwoord en een en ander opo hun website publiceert.

Is het Zalando van wie u de aanmaningen kreeg of is het degene die via het pakket heeft verstuurd?

Uiteraard: Nooit betalen maar zou het onverhoopt tot een exploit van een echte deurwaarder zou komen en een oproep voor een zitting, dan uiteraard wel reageren naar de kantonrechter omdat anders de mogelijkheid van een verstekvonnis bestaat. Indien er eerdsr spreake komt van een incassobureua kunt u dat ook negeren al is dan kort reageren naar dat bureau 'dat het onzin is' ook een optie.

agapon1951
door agapon1951 - Apr 11, 2022 om 11:57
166 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk heel simpel: bij een retoruzending krijg je een bewijs van retourneren en met dat bewijs kan je aantonen dat het niet meer in jou bezit is maar geretourneerd aan de afzender. Stuur dit naar de aanmaningsadres (kopie). Indien afzender reclameert over niet ontvangen is het aan de afzender contact op te nemen met afgifte punt.
Dien tevens een klacht in bij Zalando en verwijs naar o.a. naar bewijs retorzending en tevens dat U uit hun bestand halen.

anduril
door anduril - Apr 11, 2022 om 12:05
167 Antwoorden / 1 Vragen

Laat de afzender maar bewijzen dat er een bestelling is geplaatst, meld dat aan de afzender van de aanmaning en betaal niets.

Analoog
door Analoog - Apr 11, 2022 om 12:27
136 Antwoorden / Vragen

Heb ook iets dergelijks gehad met Zalando, alleen kreeg ik alleen de rekening en de bestelde artikelen waren mij totaal onbekend, die gingen naar een adres verderop in Nederland bleek later.
Zalanda hield in het begin nogal aan met rekeningen sturen en ik heb er toen aangifte van gedaan, daarna niks weer gehoord en mijn account laten verwijderen.

ma
door marleenvanh - Apr 11, 2022 om 14:58
451 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd! Uw schoonmoeder heeft dus ooit wel een pakje ontvangen.... Een derde (de 'oplichter'...) heeft derhalve nooit iets ontvangen, toch?. Ik zou maar eens een lange, met daarin heel duidelijk (en zo veel mogelijk met BEWIJS) chronologisch de gang van zaken melden aan Zalando en mocht dat niet helpen, dan: Ciana, met de Belbus..... kom er maar in.

mo
door mof - Apr 11, 2022 om 16:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niets besteld heeft heeft u geen koopovereenkomst en hoeft u niet te betalen. Pakketjes die ongevraagd worden geleverd hoeft u ook niet te retourneren. Daarvoor moeten Zalando en andere bedrijven zorgen. Het kan dat iemand uw gegevens gebruikt. Daar heeft u een verantwoordelijkheid. Echter, eerst zullen de bedrijven zelf onderzoek moeten doen, want als iemand over internet bestelt laat dat sporen na. Er is altijd uit te vinden waarvandaan een bestelling is verstuurd, IP adres of telefoongegevens worden opgeslagen. Als daaruit blijkt dat ze van een telefoon of internet adres zijn besteld waarvan oook u redelijkerwijs gebruik had kunnen maken zult u zelf moeten aantonen dat u niets besteld heeft, want het blijft civiel recht en daar kan omgekeerde bewijslast worden toegepast.