Ur
door Ursula75 Oct 20, 2020 om 13:51
Winkels & webshops

Pakket opengemaakt/ leeg geleverd

Ik heb online 2 truien besteld, omdat ik twijfelde over de kleur. Na ontvangst heb ik 1 van de truien retour gestuurd.
Dit was op eigen kosten, dus met track en trace code teruggestuurd.
De volgende dag kreeg ik een mail van de winkel dat ze het pakket geweigerd hadden, aangezien het pakket open en leeg was. Er was een foto bijgevoegd waarop de postbezorger te zien is met een lege zak, alleen het retourformulier zat er nog in.

Daarop heb ik meteen een klacht ingediend bij PostNL, maar zij gaan niks doen, aangezien het niet verzekerd verstuurd is.
Ik heb de bestelling gezet op Afterpay, dus heb nog niks betaald.
Maar de winkel wil dat ik nu 2 truien betaal, terwijl ik er toch echt 1 retour gestuurd heb.
Op het barcode label staat ook een gewicht, het was geen lege envelop.

Wat moet ik nu doen? PostNL verschuilt zich achter de postwet ofzo. Terwijl het daar toch duidelijk fout is gegaan.
Maar ben ik nu toch verplicht om allebei de truien te betalen?

11548 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2020 om 14:06
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Om meteen uw vraag tebeantwoorden: Ja, u moet 2 truien betalen.
U bent de verzender, dus u bent verantwoordelijk dat uw artikel/pakket ook effectief aankomt bij de geadresseerde.
U heeft het niet verzekerd verzonden, dus kan post.nl inderdaad niets voor u doen.
Triest voor u maar u zult de afterpay organisatie volledig moeten betalen. Daar ontkomt u niet aan.
Vergeet niet dat als u niet of deels betaald voor hogere kosten komt te staan, aanmaning, incassoburo, deurwaarder, of rechtszaak.

Omgedraaid: als u iets besteld wat bij de post gestolen wordt, moet de verkoper u weer een zelfde pakket sturen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2020 om 14:15
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie en zie dan nog deze: https://www.klacht.nl/aansprakelijkheid-pakketpostverzending/

 Hetgeen u eventueel wel toch zou kunnen doen om met de foto naar een politiebureau te gaan en daar melding te doen van vervreemding.
Ook kunt u navraag doen/advies vragen bij www.juridischloket.nl .

Aanvullend: het lijkt mij dat men bij post.nl wel een onderzoek zou moeten doen op basis van de foto als bewijstuk. Het zou dan toch onder verantwoordlijkheid van post.nl zijn gebeurt en er zijn uitzonderingen op de aansprakelijkheid voor de verzender in zo'n situatie als aantoonbaar het proibleem aan de transporteur is te verwijten.

alfatrion
door alfatrion - Oct 20, 2020 om 15:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou aangifte kunnen doen. In theorie kun je verhaal halen bij de dief, maar in de praktijk zal het lastig zijn om de dief te achterhalen en het bewijs rond te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 20, 2020 om 15:18
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Is barcodelabel dat gewicht aangeeft een bewijs dat er geen sprake van leeg gewicht is?

sw
door swat1500 - Oct 20, 2020 om 15:38
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Niet is overigens neit uit te sluiten dat tijdens machinale post handelingen de zak open gescheurd is en de inhoud er uit is gevallen. Het dan voor PostNL niet meer vast te stellen waar het in heeft gezeten.
Ik kan mij niet direct voorstellen waarom een trui op deze wijze gestolen zou moeten worden.
Verandert niets aan het feit dat de kosten voor topic starter zijn.

Ur
door Ursula75 - Oct 21, 2020 om 08:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ok duidelijke antwoorden.
Maar twijfel nog wel. Ik werd namelijk gewezen op de uitzending van afgelopen maandag van de rijdende rechter. Daar isa te zien dat iemand schoenen had besteld, ze had deze retour gestuurd.
Nu was haar pakket ergens kwijt geraakt en wilde het bedrijf van de schoenen dat ze dus betaalde.  Dit hoefde zij niet, want ze had bewijs dat ze de schoenen had teruggestuurd.
Ik heb ook een bewijs dat het is teruggestuurd, dus zou dit dan ook gelden?

panter22
door panter22 Oct 21, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb die uitzending nog even teruggezien. En inderdaad als je bewijs hebt dat je het pakket hebt teruggestuurd, dan hoef je volgens  Mr. Goos de trui niet te betalen.
Je zou contact met de winkel kunnen opnemen en wijzen op de uitzending.
https://www.kijk.nl/programmas/mr-frank-visser-wordt-u-al-geholpen/PwVXZ24t9Ou/seizoen/151550504050/afleveringen/video/empty_episode-mr-frank-visser-wordt-u-al-geholpen-s1-e33-2020-10-20/kcQgFHJMr7I

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2020 om 14:44
2008 Antwoorden / Vragen

Leuk, dat gaat gewoon in tegen de wet die stelt dat de verzender aansprakelijk is voor het transport. Had mr Goos nog een bepaalde reden waarom de wet niet zou gelden?

sw
door swat1500 Oct 25, 2020 om 21:58
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat als gebruik wordt gemaakt van een retour service die door de leverancier zelf wordt aangeboden en het goed dan zoekt raakt de verzender niet aansprakelijk kan worden gehouden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 25, 2020 om 23:17
2008 Antwoorden / Vragen

Dat was mijn standpunt ook altijd maar men heeft mij ooit de wet laten zien en het staat er gewoon. Heel mysterieus want ik weet gewoon niet meer wat ik moet geloven.

1paul
door 1paul - Oct 21, 2020 om 08:30
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ja, verzender is verantwoordelijk tot aan aflevering, verzekerd verzenden had je dit bespaart....

in dit geval was pakket niet kwijt maar de trui die erin zat....

sjjoppy
door sjjoppy Oct 21, 2020 om 08:57
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Op het barcode label staat het gewicht, is dat onvoldoende bewijs dat het pakket niet leeg was?

1paul
door 1paul Oct 21, 2020 om 11:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

daar gaat het niet om Sjoppy, daar moet je met de postNL uit zien te komen, de verzender is ten alle tijde verantwoordelijk voor de spullen die hij verzend tot aan de aflevering, als je iets verzend is het dus van belang dat je OF dit risico zelf draagt OF de spullen verzekerd verzend....

draai het eens andersom, jij besteld iets maar pakket komt leeg aan, zou jij betalen dan voor de goederen????

sjjoppy
door sjjoppy Oct 21, 2020 om 12:20
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw antwoord, weet nu hoe het zit.

ma
door marleenvanh Oct 21, 2020 om 12:23
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar dat kost ook weer flink wat..... En inderdaad voor een leeg geleverd pakket betaal ik ook niet.... Het is een kwestie van de POSTWET die niet DEUGT en een Postbedrijf dat zich altijd (!!) daarachter verschuilt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 25, 2020 om 21:52
2008 Antwoorden / Vragen

U kunt vinden dat het niet deugt maar de post biedt een relatief goedkope optie om iets te versturen maar is dan niet verantwoordelijk voor de waarde van de inhoud die zij overigens ook niet kent. Tegen een meerprijs kunt u die waarde verzekeren. U heeft dus een keuze, wat is daar verkeerd aan?

pierre60
door pierre60 - Oct 21, 2020 om 11:44
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als u een pakket verzend dan krijgt u een formuliertje mee dat het verzonden is dus u bent niet de schuldige. U hebt immers het bewijs in handen dat het verstuurd is. Op dat bewijs staat datum en tijd van verzenden. Dit kunt u overleggen aan de zaak waar u de trui naar toe hebt gestuurd.

pierre60
door pierre60 - Oct 21, 2020 om 11:45
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als u een pakket verzend dan krijgt u een formuliertje mee dat het verzonden is dus u bent niet de schuldige. U hebt immers het bewijs in handen dat het verstuurd is. Op dat bewijs staat datum en tijd van verzenden. Dit kunt u overleggen aan de zaak waar u de trui naar toe hebt gestuurd.

ma
door marleenvanh - Oct 21, 2020 om 12:16
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik ben bang dat u aan het kortste eind trekt. Ten opzichte van de leverancier bent U verantwoordelijk voor de terugzending.  Post.NL zal zeggen dat u de zak niet goed hebt gesloten of iets dergelijks, terwijl de kans natuurlijk vele malen groter is dat een van HUN werknemers de trui simpelweg gestolen heeft. De arrogantie van 'ons nationale postbedrijf' is wel vaker van een hoogtegraad die je je haast niet voor kunt stellen. IK HAAT dat bedrijf en wanneer ik iets met een ander (DHL, DPD, UPS of zo) kan (laten) versturen, dan heeft dat altijd mijn voorkeur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2020 om 14:48
2008 Antwoorden / Vragen

Er zijn zat redenen om niet voor PostNL te kiezen maar denkt u dat als bijvoorbeeld DHL of UPS uw zending kwijtraakt u de waarde dan vergoed krijgt als u daar niet een verzekering voor afgesloten had of schat het risico op kwijt raken gewoon veel lager in dan bij PostNL?

oo
door oorverdovend - Oct 21, 2020 om 13:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik vreemd vind is dat er een foto bij zit van de postbezorger die een lege zak toont.

Ik kan mij niet voorstellen dat de bezorger wacht tot alle pakketten geopend en gecontroleerd zijn voordat hij weg gaat.
Als dat bij elke levering zo zou gaan dan heeft ie meer werk dan dat er uren in een dag zitten.

Bij het bedrijf waar ik werk is de bezorger al weer in de auto soms al voor ik zie dat er iets afgeleverd is.

mo
door mof - Oct 22, 2020 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dan had u verzekerd moeten versturen.