M. Engelen
door M. Engelen Sep 30, 2021 om 13:39
Winkels & webshops

Post NL houdt pakken uit het buitenland vast

Ik heb een ring besteld in het buitenland. Deze is op 25 augustus verstuurd en nog steeds niet aangekomen.
Na navraag blijken alle zendingen naar Nederland nog niet aangekomen te zijn, in alle andere (Europesche) landen wel.
Post NL is dus vreselijk traag bij de douane, helemaal in vergelijking bij andere landen.
Bij navraag bij Post NL konden ze mij niets vertellen over de status van mijn pakket!
Absude situatie terwijl ik straks wél 21% btw mag afdragen...

7018 18 Rapporteer

rj
door rjw - Sep 30, 2021 om 13:58
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ligt het al in Nederland?

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2021 om 14:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt niet klagen als ontvangende partij. U moet klagen bij de verzender.

ne
door neodutchio - Sep 30, 2021 om 14:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u enig idee hoeveel pakjes per dag van buiten Europa komen? Die achterstand is er al sinds de komst van Corona, dat is niet anders? En de BTW bent u sowieso verschuldigd, ondanks de tijd doe ze nodig hebben.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 30, 2021 om 15:28
2042 Antwoorden / Vragen

Heeft u track en trace dan dat u zo zeker weet dat het bij de douane ligt?

sira
door sira - Sep 30, 2021 om 15:40
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Geen ervaring mee dat Post.nl pakketten achterhoudt.
Ik bestel regelmatig bij AliExpress en ja dat kan lang duren, en soms gaat het snel. Bestel in ieder geval nooit iets voor iemand die volgende week jarig is, want dan staat u met lege handen.

Uw pakketje zal waarschijnlijk ook uit China komen. U heeft een melding gehad dat het verzonden is, dat betekent dat het onderweg is naar het magazijn op het vliegveld. Daar blijft het weer een tijd liggen, want ze willen zoveel mogelijk pakketjes in het vliegtuig, dus er wordt verzameld. Op het moment dat u bericht krijgt dat het pakket in uw land is aangekomen, ligt het in Luik (Liège). Daar kan het weer een tijdje blijven liggen, dus duurt het weer even voor het in uw brievenbus ligt.

Geduld is een schone zaak. Als u haast had met de ring had u naar de juwelier om de hoek moeten gaan.

Gr
door Grunn1 - Sep 30, 2021 om 15:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Sinds de invoering op 1 julie van btw op alle pakjes hebben ze ineens niet zoveel haast meer bij de post. Men moet nu meer werk verrichten zonder dat ze daar wat voor terug krijgen. Pakketjes van bijvoorbeeld AliExpress zijn nu standaard inclusief btw maar postnl moet dat wel controleren of dat op de verpakking is vermeld en ze krijgen er niks voor. Pas als er geen btw is vermeld kunnen ze administratie kosten in rekening brengen.
Zit zelf ook al bijna een maand op een pakje te wachten waarvan de status sinds 4 september is "verzending met lokaal transportbedrijf ". Op 1 september was volgens t&t het pakje aangekomen in Nederland.

ne
door neodutchio Oct 28, 2021 om 17:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niet zoveel haast bij de post? Heeft u enig idee hoeveel containers er dagelijks komen met pakjes die uitgezocht moeten worden?

Thecla58
door Thecla58 - Sep 30, 2021 om 16:50
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan kloppen dan PostNL pakketjes achterhoudt. Als het pakketje uit een land buiten de EU komt dan kijkt de douane uit welk land dat komt en berekent dan de BTW. Onlangs heb ik iets in het VK besteld en vorige week kreeg ik ineens een appje van PostNL of ik een bedrag aan inklaringskosten wilde betalen. Navraag bij de verzender bleek dat het VK, sinds Brexit, geen BTW meer berekent. Dat moet je dus aan PostNL c.q. de Nederlandse staat betalen. Tussen het betalen van de inklaringskosten en het ontvangen van mijn pakketje zat een kleine week. PostNL rekent bovenop de BTW die je moet betalen een x bedrag aan afhandelingskosten. Die kosten variëren weer naarmate het pakket meer waarde vertegenwoordigt.

Tegenwoordig zijn de prijzen bij Aliexpress inclusief BTW. Dat kun je zien als je besteld staat er - weliswaar - in een lichter lettertype dan de rest van de pagine Prices included VAT (Engelse afkorting voor BTW.)

Je krijgt vanzelf, is mijn ervaring, bericht of per post of in je PostNL-app als je die op je telefoon hebt staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2021 om 17:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het is heel goed mogelijk dat uw pakket nog helemaal niet bij PostNL is gearriveerd. Dat kan zeker het geval zijn als uw bestelling uit 'verwegisstan' moet komen bijv. China.

Hoe dan ook is het zo dat de verzender wettelijk degene is die verantwoordelijk is voor de juiste verzending en ook bestelling op het juiste adres. U dient dua navraag te doen bij degene bij wie u dit heeft besteld.

Daarbij is het ook zo dat men indertijd, niet alleen bij PostNL maar ook bij andere zoals DHL, DPD pakketen uit het buitenland even kan vasthouden en om reden van (niet de BTW) maar eventuele invoerrechten. resp. de controle of heffing daarvoor moet plaatsvinden.

Zie o.a. http://www.wetboek-online.nl/wet/Postw/7.html

getty
door getty - Sep 30, 2021 om 18:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat heeft de btw met PostNL te maken?

mahadma
door mahadma Sep 30, 2021 om 23:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er pakjes van buiten de eu komen krijg je te maken met btw en douane kosten.

getty
door getty Oct 1, 2021 om 08:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat snap ik.

maar daarna PostNL toch niet de aanstichter van?

Gr
door Grunn1 Oct 1, 2021 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

PostNL moet kunnen zien of er btw is betaald en zoniet dan moeten zij dit innen en afdragen. Kost dus extra tijd.

ro
door rolami Oct 1, 2021 om 14:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij post.nl kun je het pas ophalen als je bij hen de kosten betaal.

mo
door mof - Oct 1, 2021 om 11:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe weetu dat t aan PostNL ligt? Ligt t niet aan de douane? Die geeft t aan PostNL af na inspectie. Daarvoor had PostNL het niet in handen.

newmikey
door newmikey Oct 2, 2021 om 14:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort pure nonsens zien we wel vaker in dit forum. De douane krijgt geen pakjes en geeft ze ook niet af na inspectie (of vóór). De Douane verwerkt aangiften die digitaal door PostNL worden verzonden en komt héél, héél zelden een fysieke controle bij PostNL doen.

mo
door mof - Oct 1, 2021 om 11:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En het gaat over invoerrechten én btw. Btw wordt uiteindelijk betaald over het product, de transportkosten en de invoerrechten.

newmikey
door newmikey Oct 2, 2021 om 14:51
830 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het overgrote deel van de postpakketjes geldt dat er alléén BTW of zelfs helemaal niets verschuldigd is. Dat kan omdat het pakketje onder de invoerrechten-vrijstellingsgrens van €150 valt, òf omdat de BTW al door de webshop of het verkoopplatform vooraf geind is onder het nieuwe IOSS systeem òf omdat het goederen boven de €150 betreft waarvoor het Europese TARIC een rechtenpercentage van 0% aangeeft (speelgoed, veel sportartikelen, computerapparatuur, digitale fotocameras en nog heel veel meer zaken bijvoorbeeld).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 1, 2021 om 12:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als Post NL het erg druk kreeg met oude pakjes  zonder vooraf betaalde BTW en die handmatig moet verwerken,

en  er personeel tekorten zijn?

Ik weet dat ze makkelijker wel vlot doen maar deze veel werk opleveren.

Vooral als de inhoud of de waarde niet in € of $ is opgegeven.

Naast de kosten die U moet betalen is het veel werk voor vele kleine pakjes en die berg  bleef  maar binnenkomen.

De oude achteraan en  de nieuwe vooraan en  die oudste bleven liggen, vaak geen ruimte om dit eerlijker te doen.

Een Post NL medewerker die dit werk doet is na  7 weken weer terug maar 7 weken inhalen koste al snel  4 maanden!

Zet maar alles vol en hoog stapelen... zijn we er voorlopig vanaf!

Niet meer zonder BTW in buitenland kopen of alleen in de EU, dat mag gewoon doorgestuurd worden.

koekeloer
door koekeloer - Oct 1, 2021 om 12:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het betalen van 21% heeft niets te maken met postnl of hoe lang het inklaren duurt.

ka
door kaartendraak - Oct 1, 2021 om 12:59
179 Antwoorden / 2 Vragen

Als je bij AliExpress besteld heb, wacht tot je buyer protection voorbij is en je het dan nog niet ontvangen/afgehaald hebt, dan kan je simpelweg een dispute openen en krijg je je geld terug.

ro
door rolami - Oct 1, 2021 om 14:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb via post.nl 5 weken geleden bericht gehad dat er pakket bij de douane zou liggen en dat ik hiervoor € 4,-- aan btw zou moeten betalen. Ik weet niet wat het is en wil het dan ook niet accepteren.
Het zou om een artikel kunnen gaan van ongeveer € 1,-- want die is nog niet binnen.
Volgens mij is 21% btw van € 1,-- geen € 4,--; dus laat de douane maar met de rommel zitten.

newmikey
door newmikey Oct 2, 2021 om 14:53
830 Antwoorden / 0 Vragen

"laat de douane maar met de rommel zitten"
PostNL heeft elke week een ritje naar de afvalverwerking. Niemand zit er mee. Die €4 zijn afhandelingskosten, geen BTW.

Be
door Ben22 - Oct 28, 2021 om 17:39
57 Antwoorden / 6 Vragen

Wen er maar aan, POST.NL is nooit ergens voor verantwoordelijk.

ne
door neodutchio Oct 28, 2021 om 17:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat het niet zo zwart wit is als de stemmingmakerij die u nu verkondigd.

Ku
door Kunsthandje - Apr 4, 2022 om 12:00
1 Antwoorden / Vragen

Sinds een half jaar of zo krijg ik geen enkel pakketje van AliExpress meer bezorgd. Bij de bestelinformatie staat dat het bij het lokale bezorgbedrijf is. Ik weet dat het lang duurt, dus daar hou ik rekening mee. Maar deze komen helemaal niet meer. Ze kunnen gewoon door de brievenbus. Gelukkig geen grote bedragen, deze al een paar keer terugbetaald gekregen.
Voorheen eigenlijk nooit problemen met AliExpress pakketjes gehad. Ik betaal gewoon verzendkosten als het nodig is.
Mijn gevoel is nu dat post.nl deze pakketjes niet meer wil bezorgen.

Bij AliExpress wordt niet meer besteld als de pakketjes toch niet komen.

ne
door neodutchio Apr 4, 2022 om 12:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niet elk Ali pakje word thuisbezorgd. Dat is nu, maar dat was jaren geleden ook al zo. Het ligt er net aan hoe de verzender het verstuurd.

Vroeger kreeg men een briefje in de bus, maar dit is vervangen door een app. Daar is opnieuw zien wanneer er een pakje komt en waar die af te halen is.

pe
door pebk Apr 4, 2022 om 12:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Graag een nieuwe vraag aan maken in plaats van een oude (september 2021!) hergebruiken, voor een heel andere probleem.

mi
door miennaamishaaz - Apr 4, 2022 om 14:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat het om een aliexpress pakket met tracking zoals

NL****************
OF
LS*********NL

Als het om het eeste gaat is het een UNTRACKED tracking nummer. het kan zijn dat deze vermist is in het Depot.

bij het 2e nummer. zou u het tot uw voordeur kunnen tracken