Dirk vd Heuvel
door Dirk vd Heuvel Apr 3, 2019 om 13:31
Winkels & webshops

Post van aliexpress raakt weg bij Postnl

Ik ben er na weken van schrijven bellen en klagen achter waarom zoveel Aliexpress pakketjes wegraken bij PostNL

Er zit een grove fout in de ALIEXPRESS WEBSITE die er voor zorgt dat misschien wel duizenden mensen per jaar hun bestelling niet ontvangen.

Deze fout zit in het adresweringssysteem.
Je kunt niet handmatig je woonplaats in typen
Want als je er op klikt krijg je een lijst met gemeenten waar je uit MOET kiezen

Mijn voorbeeld:

Ik woon in een piepklein dorpje in Súdwest Fryslân (Zuidwest Friesland) dat is de grootste gemeente van Nederland met honderden andere dorpjes en ook grotere woonplaatsen als Bolsward en Sneek.

Maar Súdwest Fryslân is het enige waar ik uit kan kiezen

MIjn adres wordt dan:

Pietje Puk
Pietje Puk straat 13
1234AB Súdwest Fryslân

Nederland

HIER ZIT HET GROTE PROBLEEM

Omdat ik mijn plaatsnaam NIET zelf kan invullen blijft de post bij POSTNL vertraagd.

Dit komt omdat de postcode en woonplaats niet bij elkaar horen en er dan een woonplaats bij de postcode moet worden gezocht.
In het geautomatiseerd systeem gaat dit niet altijd goed, waardoor het opnieuw wordt ingevoerd en als het systeem de postcode niet kan lezen wordt het teruggestuurd.
Hierdoor ben ik het afgelopen half jaar al 6 verzendingen kwijt geraakt.

Als ik mijn plaats naam (DUS NIET DE GEMEENTE) zelf kan invullen:

Pietje Puk
Pietje Puk straat 13
1234AB Pietjepukdorp   <<de feitelijke plaatsnaam
Nederland

Op deze wijze kan die hele procedure worden overgeslagen en kan ook de verzendtijd wel met een week worden verkort.

Zo kan de Aliexpress post zonder die na verwerking worden bezorgd.
Ik probeer al maanden het hoofd kantoor hier over te contacteren maar er is op geen enkele manier waar dan ook een bruikbaar e-mail of post adres van te vinden.

Het is in ieders belang dat dit wordt veranderd, niet alleen voor de klanten maar ook Aliexpress zelf omdat er dan duizenden minder retourzendingen of klachten hoeven worden behandeld.

Nu is het volgende probleem HOE krijg ik dit bij het hoofdkantoor van aliexpress?

Er is geen e-mail geen post adres van te vinden voor dit soort contact..

Als we een adres vinden kan ik hier een engelse versie van maken en als er genoeg mensen zijn die dat versturen komen ze misschien in actie en zetten ze hun IT aan het werk om dit te veranderen

5590 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2019 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan in het vervolg maar elders kopen als de Chinezen uw dorp niet kennen?

aurora1
door aurora1 - Apr 3, 2019 om 13:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop ergens anders, eventueel bij een stenen winkel. Goed voor de Nederlandse economie en vooral voor de winkelier om de hoek.
Hoe komt u erbij dat “zoveel aliexpress zoek raakt”? Daar weet u toch helemaal niets van?
U kunt actie voeren op het Malieveld. Hier bent u bij de rubriek Vraag&Beantwoord voor consumentenvragen.
En een miljoenenbedrijf de manier van werken willen laten veranderen omdat uw dorp soms minder gemakkelijk vindbaar is? U maakt grapjes.

newmikey
door newmikey - Apr 3, 2019 om 13:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom gaat u er van uit dat de plaatsnaam er ook nog maar iets toe doet? Alle postsorteercentra werken met OCR herkenning van de postcode. Staat die er goed op, dan wordt de plaatsnaam volledig genegeerd. Uw poging om het grootste internetbedrijf ter wereld ertoe te bewegen om alleen voor het piepkleine Nederland een grote technische stap terug te doen is lachwekkend. Als u in gemeente X woont doet de naam van de specifieke woonkern binnen de gemeente er absoluut niet meer toe, niet alleen voor Chinapost maar ook voor elk ander postbedrijf ter wereld.

costnix
door costnix Apr 3, 2019 om 13:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het vastgelegd in andere landen ook mis gaan.

brainless
door brainless - Apr 3, 2019 om 13:59
324 Antwoorden / 0 Vragen

Bij je adres heb je 2 lijnen om wat te typen.
Daar heb ik het eerste vak mijn straat + nummer.
In de 2de mijn woonplaats.

Bij de gewone woonplaats (city) staat Weststellingwerf.. daar waar ik alleen uit kan kiezen.
Alles komt gewoon aan.

costnix
door costnix - Apr 3, 2019 om 14:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Van de webstek van de Nederlands  Aliexpress:
Verder komt het ook voor dat een adres niet volledig klopt en dat daardoor een bestelling niet wordt afgeleverd. Via http://s.click.aliexpress.com/e/i2zzrnI kan jij het adres controleren wat bekend staat bij AliExpress. Het aanpassen kan daar ook worden gedaan.

ne
door neodutchio - Apr 3, 2019 om 14:07
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Postbezorging gaat al jaren op postcode +huisnummer. Als deze goed is en u zet de naam D. Duck en als woonplaats Duckstad, dan komt de post gewoon aan.

Beps
door Beps - Apr 3, 2019 om 14:30
75 Antwoorden / Vragen

Kun je het ook niet aanpassen bij je orders?
Klik op orders en onderin (linkerkant bij mij), op "verzend adres" misschien kun je het hier wel aanpassen want een account aanmaken is vaak wat beperkt hierin. Mijn adres is gewoon mijn dorp en niet mijn gemeente, dus het zou moeten kunnen.

Ik heb trouwens al in geen jaren last met AliEpress, komt het niet aan krijg ik mijn geld direct terug en zo ook als het kapot is.
Wat anderen als een ramp ervaren ligt dus bij die personen zelf er is maar een nadeel en dat is soms het lange wachten, vooral met hun feestdagen.

tdmduc
door tdmduc - Apr 3, 2019 om 14:53
703 Antwoorden / 2 Vragen

Nooit van gehoord.
Ik woon gewoon in Deventer en alles uit China komt aan.....ook al duurt het soms een maand.

zw
door zwaardvis - Apr 3, 2019 om 16:23
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als je als Provincie Other kiest, provincie is sowieso niet van belang voor adressering, kun je wel zelf je plaatsnaam intypen. Kies je een provincie, dan kun je tegenwoordig inderdaad enkel uit een lijstje kiezen. Probeer dus Provincie Other en vul je eigen gewenste plaatsnaam in.

Er staat dan wel Other als provincie op het adresticket, maar dat is verder niet relevant.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2019 om 16:29
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u geprobeerd om, als de naam van de woonplaats niet in de zoeklijst staat, die dan zelf in te vullen. Ik lees een reactie waaruit blijkt dat dat wel degelijk mogelijk is.  Jammer dat de Chinezen Giethoorn wel kennen maar hoe dan ook: uw probleem is hoe dan ook opgelost als u daar niet meer zou bestellen.

Afgezien daarvan: weet u zeker dat dit de oorzaak van de vertraging is? Douanecontrole/afhandeling kan ook de oorzaak zijn van vertraagde levering.

ekiem
door ekiem - Apr 3, 2019 om 18:46
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Moet zeggen dat hier ook alles van Aliexpress correct aankomt en die 2 keer dat dit niet lukte heb ik gewoon mijn geld terug gekregen. Is het mischien een idee om je pakjes uit China op een ander afleveradres te laten bezorgen ?

Ekiem

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2019 om 19:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan voortaan maar bij Gearbest bestellen, daar kan je wel Bolsward, Sneek en ongetwijfeld ook je eigen piepkleine dorpje in Súdwest Fryslân selecteren.

audb
door audb - Apr 5, 2019 om 16:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan de verkoper een bericht sturen met daarin de juiste adres gegevens maar wel in het Engels doen of in het Chinees (Google translate) al is dat laatste wel af te raden.

Maar probeer anders eens Alibabba de moeder bedrijf van Aliexpress.