Ja
door JannaCornelia Feb 4, 2020 om 13:15
Winkels & webshops

Prijs per kilo, nettogewicht of uitlekgewicht?

Bij het vergelijken van de kiloprijs vermeld op het schap vond ik bij blikjes en potjes groente en peulvruchten dat de ene keer uitgegaan werd van het nettogewicht, de andere keer van het uitlekgewicht. Zo kun je dus niet vergelijken. Volgens de wet moet worden uitgegaan van het uitlekgewicht, als dat op de verpakking vermeld staat. Bij zowel Jumbo en AH kwam dit voor. Het winkelpersoneel vindt mij maar vervelend en muggezifterig als ik vraag hoe dit zit. Mijn idee is dus eigenlijk, dat men moedwillig in de war wordt gebracht.

7914 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2020 om 13:24
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze: https://wetten.overheid.nl/BWBR0034967/2014-12-13 en ik kan mij niet voorstellen dat de winkelbedrijven die u noemt zich niet hier aan houden.

Het lijkt mij dat u uzelf in de war brengt als ik door de regelgeving heen lees. U kunt uireaard altijd navraag doen bij de NVWA https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact hoewel het mij lijkt dat men u dan naar dezelfde wetgeving zal verwijzen.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2020 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou of u moedwillig in de war gebracht wordt, zou ik niet zeggen, maar als ik hier in mijn kast kijk bij bijvoorbeeld zure bommen. Daar staat netto gewicht en uitlekgewicht. Idem dito bij een potje groenten en blikje groenten. Zijn niet van Jumbo of AH.

Maar met vragen daarover moet u natuurlijk ook niet bij het winkelpersoneel zijn.

Stuur een mail naar Jumbo en AH met uw vragen, krijgt u beslist antwoord.

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2020 om 14:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat valt er te vergelijken, u koopt een blik of pot waarin een bepaalde hoeveelheid in zit. Zo'n blik of pot heeft een bepaald gewicht waarvan de inhoud altijd, door aanwezigheid van vocht,  zwaarder is dan het pruduct wat er in zit. En dan komt het verschil, bij bv een pot bonen is het netto gewicht, aan bonen wat in de pot zit, altijd minder dan het totaal gewicht. Dit kan bv 400gr zijn terwijl de pot 600 gr weegt. U heeft dus 400 gr bonen. Hebben we het over uitlek gewicht wegen diezelfde bonen mogelijk 450 gr door het vocht wat in de bonen zit. Dus staat er uitlekgewicht is het nettogewicht altijd minder. Maar wat er te vergelijken valt? als ik een pot augurken wil ga ik niet kijken wat het netto of uitlek gewicht wel of het de juiste zijn, en dan ga ik niet elke pot, van verschillende fabrikanten, na wat er op staat. En als u persé wilt vergelijken moet u dus het artikel waar uitlekgewicht op staat met elkaar vergelijken en niet  uitlekgewicht met nettogewicht vergelijken. Dat het winkelpersoneel raar opkijkt van zo'n vraag kan ik mij iets bij voorstellen je koopt een blik of een pot dus waarmee wordt u dan in de war gebracht. Ze noemen dit ook wel spijkers op laag water zoeken.

sira
door sira - Feb 5, 2020 om 14:18
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie het probleem niet zo.
Als ik bruine bonen wil eten, koop ik gewoon een blik of pot bruine bonen van het merk dat ik lekker vind en wanneer ik denk dat de hoeveelheid te weinig is, neem ik er nog een klein blikje of potje bij.
Het uitlekgewicht is voor mij totaal onbelangrijk, want ik heb het vocht toch nodig om op te warmen. Bij erwtjes bind ik het vocht zelfs nog met wat maizena. En wat maakt het mij uit dat het uitlekgewicht bij een ander merk iets meer is? Ik ga voor het merk en niet voor die 5 à 10 bonen meer bij een ander merk.

Hoe doet u dat eigenlijk met witte bonen in tomatensaus?

tenormin
door tenormin Feb 5, 2020 om 17:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Door een zeef, "lekgewicht" weg, zonde. ;-)

sira
door sira Feb 5, 2020 om 17:51
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ja inderdaad. Ik vind de vraag ook een beetje overbodig.

Bij Chili Con Carne gaat het vocht van de bruine bonen ook mee in de pan. Wordt het lekker smeuïg van. En de maizena bij de erwtjes om het vocht iets te binden, maakt het ook lekkerder (vind ik). En daarna afmaken met wat peterselie.

Stond er overigens vroeger op blikken ook geen tarra vermeld? Of vergis ik mij?

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2020 om 20:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik geloof niet dat iemand de vraag hier heeft begrepen.

Als je een pot groente met een nettogewicht van 600 gram hebt met een uitlekgewicht 450 gram en een prijs van 1 euro die je wilt vergelijken met een pot groente met een netttogewicht van 700 gram met een uitlekgewicht 500 gram en een prijs van 1,5 euro, dan kan je natuurlijk niet de kiloprijs van de eerste pot bereken o.b.v. het uitlekgewicht en van de tweede pot o.b.v. het nettogewicht.

Prijs per kilo: netto / uitlek
Pot 1: € 1,66 / € 2,22
Pot 2: € 2,14 / € 3,00

Daarmee kan je iemand dus op het verkeerde been zetten. Bijvoorbeeld door van pot 1 van het uitlekgewicht uit te gaan en bij pot 2 van het netto gewicht, dan kan je denken dat de kiloprijs van pot 2 het laagst is.

Zelf zou ik mij er overigens niet druk om maken....

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2020 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nettogewicht is zonder glas of blik, uitlekgewicht is zonder het vocht waar de groente inzit.

Maar simpel gezegd is iets van Hak duurder dan het huismerk, zowel bij AH als Jumbo.

gerbera
door gerbera - Feb 6, 2020 om 14:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens het vergelijken van de kilo-prijs bij blikken en potten lijkt mij niet mogelijk en is de kilo-prijs ook niet vermeld op het schap. Voor die artikelen staat er een prijs per blik of pot en nergens de kilo-prijs van de inhoud, de vermelding netto of uitlekgewicht is er ter indicatie wat de inhoud weegt.