fl
door flee01 Mar 1, 2020 om 14:07
Winkels & webshops
Prijs van NL eieren in NL vaak veel hoger dan in buurlanden, hoe zit dat?

Ik woon dicht bij de Belgische en Duitse grens en doe daar ook boodschappen. Voor eieren ga ik meestal voor de goedkoopste en dat zijn dan vaak witte eieren.

Wat mij opvalt is dat eieren in het algemeen aanzienlijk goedkoper zijn in Duitsland. Als ik in de Duitse Aldi eieren koop zijn deze veelal voorzien van een x-NL code en de verpakking is identiek aan de Nederlandse. Het prijsverschil is 40 tot 50 cent per 10 eieren.

Nu was ik in de AH belgie en kocht daar 10 witte scharrel eieren M/L van het huismerk (met NL codering), deze kosten 1,15 per 10.
Bij AH nederland staat de identieke verpakking voor 1,63 (online) in het schap.

Hoe kan dit prijsverschil van 42% bestaan, terwijl ook nog de transportkosten naar het buitenland hoger zullen zijn.

11038 27 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2020 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het eens aan AH.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2020 om 14:12
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Ga bijv. eens naar een Turkse winkel en u ziet dat de eieren ook daar veelal (veel) goedkoper zijn.

Bovendien geldt dat grotere levensmiddelenconcerns vaak goedkoper kunnen inkopen en ook leveren met minder marge op eieren.

De eieren bij bijv. de Aldi Süd in Kranenburg (Kreis Kleve) zijn duurder dan die bij tenminste twee Turkse winkels in mijn directe omgeving. Wel goedkoper dan bij de Aldi Nord in mijn woonplaats.

wi
door willems123 Mar 1, 2020 om 14:54
117 Antwoorden / 16 Vragen

De Turkse winkel bij mij in de buurt verkoopt 3 euro per tray (30 eieren)!

jo
door jorisw Mar 4, 2020 om 12:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En het personeel in die Turkse winkel werk ook volgens de supermarkt CAO, of is het een kleine familiewinkel?

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2020 om 14:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Naast het prijsverschil, wat alles met de inkoop en winstmarge te maken heeft, moet u eens goed kijken naar de inhoud. De zgn M/L verpakking (AH) bestaat uit gemiddeld 80% tot 90% M en en 10% tot 20% L. Daarnaast is het cijfer voor de NLcode van belang i.v.m. de inkoopsprijs.
Hierbij betekent 0 een biologisch ei (meest diervriendelijke), 1 een vrije-uitloopei, 2 een scharrelei en 3 een kip die geleefd heeft in koloniehuisvesting.

ti
door tilpend - Mar 1, 2020 om 14:35
132 Antwoorden / 0 Vragen

De reden is dat de uiteindelijke prijs in de winkel weinig te maken heeft met de kostprijs. De supermarkten bepalen in elk land gewoon wat ze voor hun product willen vragen en in Nederland vraagt AH meer voor de eieren dan in België. Misschien omdat de Nederlanders bereid zijn om er meer voor te betalen of misschien omdat in België de consument meer prijsbewust is. Ongetwijfeld zijn er ook producten te vinden die bij AH België duurder zijn dan bij AH Nederland.

fl
door flee01 Mar 1, 2020 om 14:55
2 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt gelijk, alle producten die ik heb gekocht bij AH Belgie hebben in Nederland een afwijkende prijs. 3 zijn duurder en 2 goedkoper in Belgie.
Voor mij ontbreekt de logica in de prijzen. Koffiebonen ene soort 20 cent duurder andere soort 68 cent goedkoper in Belgie.

aw
door awm Mar 1, 2020 om 16:10
44 Antwoorden / 8 Vragen

Toevallig weet ik dat op eieren uit de NLsupermarkt een grote winst zit. Het wordt toch wel verkocht. Bij elke winkel is de prijs vergelijkbaar dus misschien iets om te onderzoeken prijsafspraak.

jo
door jorisw Mar 4, 2020 om 12:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als Belgen meer prijsbewust zijn, doen ze dat wel heel selectief. Gooi je wagentje daar vol en je bent veel meer geld kwijt dan in Nederland.

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2020 om 14:54
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is dan (voor mij)  voordelig. Koop bij de PLUS (online): betaal €3,09 voor Large vrije uitloop eieren. Per ei ± 68 gram. Als ik de doos moet geloven hebben ze de hele dag buiten kunnen rennen. Maar ik geloof niet alles. ;-)

fl
door flee01 Mar 1, 2020 om 15:02
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, de bruine L zijn (fors) duurder. Ze hebben ook witte M vrije uitloop bij de Plus voor 1,63

gerbera
door gerbera Mar 1, 2020 om 16:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als er een 0 (nul) voor NL staat hebben ze de hele dag buiten kunnen spelen;-)). En het zijn echte Large eieren waarvan het gewicht tussen de 63 en 73 gram moeten zijn.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2020 om 16:14
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, die arme kippetjes hebben dus niet vrij kunnen rond dartelen: staat een 1 voor. Dus toch mooier maken dan het is. Foei, PLUS.

gerbera
door gerbera Mar 1, 2020 om 22:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, foutje van mij die 0 staat voor biologisch en de 1 staat voor buitenspelende kippen. sorry

tenormin
door tenormin Mar 1, 2020 om 22:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Pak van mijn eierenhart @Gerbera, haha, dat rijmt. Welterusten. ;-)

Gr
door Grunn1 - Mar 1, 2020 om 15:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is niet alleen met eieren zo. Doe vaak boodschappen in Duitsland en veel Nederlandse producten zijn daar goedkoper. Hollandse kaas, drank, en nog veel meer zaken.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2020 om 16:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, nou ja, een stukje Gouda kaas van 200 gram kost in San Franciso 10$.

aurora1
door aurora1 Mar 1, 2020 om 16:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En vaak is de kwaliteit van Nederlandse exportgoederen in het buitenland veel beter dan in Nederland.

aiko
door aiko Mar 2, 2020 om 11:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Stuk kaas in Duitsland 450 gram 2,79 euro en komt uit Nederland

ne
door neodutchio - Mar 1, 2020 om 16:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Kijk eens bij Ikea Maastricht, Aken en Luik. dezelfde winkel, toch andere prijzen. Een land dat groter kan inkopen kan de meeste korting krijgen. Daarnaast is het een kwestie van vraag en aanbod.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2020 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dit een serieuze vraag?
Dan maar liever terug naar school en iets over handel leren? Eens nadenken over wat Trump zoal doet met buitenlandse handelspartners?

Naar u kunt beginnen met AH (en die Turkse winkel) om uitleg te vragen toch?

gerbera
door gerbera Mar 1, 2020 om 22:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

wat Trump zoal doet met buitenlandse handelspartners?

Die maakt alles duurder als het uit het buitenland komt en bij de vraag van de TS gaat het om goedkopere Nederlandse eieren in het buitenland.

aurora1
door aurora1 Mar 1, 2020 om 22:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan lezen.

Boesta
door Boesta Mar 2, 2020 om 11:29
27 Antwoorden / Vragen

U bent weer erg behulpzaam @Aurora1,

mo
door mof - Mar 2, 2020 om 10:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lokale vraag en aanbod, AH concurreert met de lokale markt, als de duitse en belgische boeren goedkopere eieren leveren kan AH daar niet 43% boven gaan zitten.

rondrie
door rondrie - Mar 2, 2020 om 10:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de bedrijven hier in Nederland mega winsten willen. Nemen geen genoegen meer met genoeg om goed te leven nee steeds meer meer meer

re
door red1 - Mar 2, 2020 om 10:37
329 Antwoorden / 1 Vragen

makkelijk NEDERLAND IS MET ALLES DUURDER

maffy1948
door maffy1948 - Mar 2, 2020 om 10:57
45 Antwoorden / 0 Vragen

Neem de eieren die hier vandaan komen en vervoerd moeten worden  en toch daar goedkoper zijn.  Wij betalen hier meer betalen hun transport kosten kijk maar naar benziene of gas in italie Hier mag je voor dat soort landen de hoofdprijs betalen. Bedrijveen laten ook zien hoe vriendelijk ze tegen der eigen inwoners zijn en denken ze moeten toch eten en leven.

wi
door wini - Mar 2, 2020 om 11:08
2 Antwoorden / Vragen

Albert Hein denk alleen maar aan de winst afleggers zijn het niet meer kopen daar.

jo
door jorisw Mar 4, 2020 om 12:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop voor jou dat jouw werkgever ook naar de winst kijkt. Anders is het snel afgelopen met jouw baan.

beveiliger
door beveiliger - Mar 2, 2020 om 11:31
8 Antwoorden / 2 Vragen

In Nederland zijn verschillende produkten behoorlijk duurder in vergelijk met het buitenland (Belgie en Duitsland) of hier in die samenstelling niet verkrijgbaar. Daarom gaan wij - als we toch moeten tanken wat we in hoofdzaak in Belgie doen, (afstand woning - pomp 35 km, en een prijsverschil van 30 tot 35 ct p.ltr. goedkoper dan in Nederland voor E10 benzine, en gelijk ook nog even wat jerrycans tot 50 ltr. voltanken) - ook bij de Lidl en de Aldi aan om boodschappen te doen die in Nederland beduidend duurder, of minder smaakvol zijn. Denk aan eieren 50 tot 65 ct goedkoper - roomboter (45 cent per pakje goedkoper) - (fris)dranken 50ct per fles goedkoper, gedestileerd nog goedkoper etc. Ooit een Berlinerbol van de Lidl of Aldi in Belgie gegeten? Als je die geproefd hebt, lus je die vieze dingen van hier - gevuld met wat jam - niet meer... Voordat je voorstelt waarom ik dan niet ga verhuizen.... Niet alles is zaligmakend in Belgie of Duitsland, maar die voordeeltjes pikken we - als we er toch zijn - graag even mee.

Boesta
door Boesta - Mar 2, 2020 om 11:31
27 Antwoorden / Vragen

In het buitenland worden nog vaak kooieieren verkocht. Die zijn veel goedkoper. Dat kan een reden zijn. Maar er kunnen zo veel redenen zijn dat het moeilijk is te zeggen wat in uw geval de reden zou kunnen zijn...

pauudje
door pauudje - Mar 2, 2020 om 11:39
18 Antwoorden / 6 Vragen

Dat komt door idioot  hoge marges vooral bij de grootgrutters  en  drogisten als Kruidvat.  Die bonusregelingen en 2=1  kortingen beyaal je uiteindelijk allemaal zelf. Of denk.jij dat ze ook maar één  artikel met verlies  verkopen? Ze zijn niet gek hoor! Maar wij als naïeve consumenten wel!

ansvanz
door ansvanz - Mar 2, 2020 om 12:12
12 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet verwondelijk ze pakken de concument gewoon af wat hun uit komt AH is neit de goed koopse op donderdag kan je bij Vomar
20 eitjes kopen voor 1.50 euro maar kost dan de gesneden rosbief E 2,59 een ons kipvile bij groot winkel bedrijven 9a10 euro een kilo en
een kilo speclapjes e9.50 per kilo en zo als je ziet je word gewoon uit gekleed met alles niet enkeld met eieren.

ljkeijsers@ziggo.nl
door ljkeijsers@ziggo.nl - Mar 2, 2020 om 12:16
2 Antwoorden / Vragen

In Belgie kosten bij AH 10 witte eieren €1.15 Klasse M en in Nederland €1.65.

ma
door marleenvanh - Mar 2, 2020 om 12:37
451 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt X-NL. Die X is voor mij belangrijk. 0=biologisch 1=vrije uitloop 2=scharrel 3=kooi ei. DIE LAATSTE is het goedkoopst en omdat de kip de prijs betaalt wordt die in  NL supermarkten niet meer verkocht. Gelukkig!  Met 2 is een klein beetje beter maar 0 of 1 (o.a. Kipster bij Lidl zonder haantjes vergassen) is een ei wat nog enigszins kan..... En bedenk: U bent mens U KUNT KIEZEN!

kr
door kraanjan - Mar 2, 2020 om 13:24
16 Antwoorden / Vragen

In de Noordelijke provincie's zijn de boodschappen ( supermarkten, zoals AH., Jumbo etc. ook duurder dan in de randstad

audb
door audb - Mar 2, 2020 om 13:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vooral Duitsland is een grote afzet markt wat eieren betreft maar ook is het zo dat de Aldi in Duitsland een kleinere winst op eieren aanhoud t/o hier in Nederland.

Maar niet alleen bij de Aldi maar ook bij Real en Kaufland zijn eieren goedkoper dan hier bij de Aldi maar de grootste prijs verschil is wel sterke drank die in Duitsland veel goedkoper is dan hier en als de frisdrank zoals coca cola ,sisi of sprite in de aanbieding is dan heb je voor nog geen €9 12 flessen van 1 liter en het smaakt een stuk lekkerder/minder scherp dan hier in Nederland.

En wat me helemaal op is gevallen is dat Pesi cola hier heel snel de prik er uit is terwijl ik die bij Kaufland of Real gewoon een week later nog kon drinken.

jo
door jorisw Mar 4, 2020 om 12:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Alles ist besser in Deutschland. Je moet alleen niet oud worden of geen werk hebben.

zo
door zobrie - Mar 2, 2020 om 15:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je weet toch dat je over alle kanten in nederland  gepakt word

jo
door jorisw Mar 4, 2020 om 12:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nog meer domme reacties? Ga dan lekker naar een land waar het allemaal beter is (al denk ik dat je geen enkel land kunt bedenken waar het over hele linie beter is).

baard
door baard - Mar 3, 2020 om 11:39
16 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt je ook afvragen waarom eigenlijk alles duurder is in Nederland

he
door henkie.penkie - Mar 3, 2020 om 14:26
149 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland betaal je minder BTW dan in Nederland. Voor het laagtarrief in Duitsland 7% en voor het hoogtarrief 19 % in ons pokkeland is het
voor het laagtarrief 9 % en voor het hoog tarief 21% Belgie kent zelfs 3 Tarrieven laag 6% midden tarrief 12 % en het hoog tarief 21%..Ook kunnen de loonkosten in België en Duitsland veel lager zijn dan bij ons dit zal dan de kosten drukken zo dat vele producten goedkoper zijn dan bij ons . Denk maar eens aan de benzine zitten minder accijnsen op dan bij ons soms wel 40 euro cent per liter,dit scheelt je dan ook een tiental euro's op een tank van 50 ltr.