le
door lence Nov 19, 2022 om 16:19
Winkels & webshops

Privacy inbreuk mag dit

De incontinentie levering door Hulpmiddelen-Bezorgt(HB) moest met 4 pakjes ca 50 stuks/jaar(€ 10.-) verhoogd worden. Hiervoor werden door een adm. medewerkster van HB vragen gesteld die absoluut niet relevant waren voor de aanvraag zoals; Welke medicijnen gebruikt u, heeft u nog meer ziektes,heeft u een rollator, heeft u mantelzorg, wie is dat. Ik heb gezegd dat dit privacy gegevens waren en gevraagd of zij arts was? Gezegd werd als ik niet antwoordde er ook niets gedaan werd. De extra pakjes heb ik uiteindelijk wel gekregen.
Vervolgens heb ik een klacht ingediend mbt de niet relevante privacy vragen in verband met de AVG bij het Zilverenkruis. Die wimpelde het af met de opmerking dat ieder bedrijf zich aan de AVG moet houden en dat zij als opdrachtgever naar HB niet verantwoordelijk zijn en ook geen morele verantwoordelijkheid hierin hebben.
Wat mag men nu wel of niet vragen en wie is verantwoordelijk voor schending van de AVG?

2801 6 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 19, 2022 om 16:29
2039 Antwoorden / Vragen

Als u vragen gesteld krijgt die u niet relevant vindt, kunt u simpelweg aangegeven dat u dat niet relevant vindt en uitleg vragen en eventueel aangeven dat u die vragen niet wil beantwoorden. Met de AVG heeft het volgens mij niet zoveel te maken maar de klacht moet u dan indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens tegen het betreffende bedrijf.

rj
door rjw - Nov 19, 2022 om 17:10
3254 Antwoorden / 5 Vragen

De avg verbiedt niet dat je persoonlijke informatie verwerkt. Zolang maar is beschreven waarvoor het wordt verzameld en opgeslagen en voor hoe lang (en dit tijd hangt weer af van het doel).

De meesten van ons zullen leken zijn op het gebied van de bedrijfsvoering van een bedrijf als HB. Wellicht is er een goede reden waarom deze informatie wordt gevraagd en als aan bovenstaande eisen is voldaan is het avg compliant. Dus de vraag had niet moeten zijn of het privacy gegevens zijn en of die persoon arts was (een arts mag ook niet zomaar van alles met persoonsgegevens doen), maar je had naar het avg beleid moeten vragen.

va
door vanlotjegetikt - Nov 19, 2022 om 17:12
809 Antwoorden / Vragen

Even heel plat door de bocht. Bij plastabletten heb je toch echt meer incontinentiemateriaal nodig en bij Ziekte van Crohn.......
(No offence)

tenormin
door tenormin Nov 19, 2022 om 20:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Bij plastabletten heb je meer incontinentie materiaal nodig? Echt niet hoor. Tenminste, ik heb oedeem, plastabletten maar kan gewoon ondergoed dragen, zonder "luier".

gerbera
door gerbera Nov 19, 2022 om 21:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

ook ik gebruik plaspillen maar voor een heel ander doel, dus wat u stelt is pertinent onjuist.

tenormin
door tenormin Nov 19, 2022 om 23:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, geen idee op wie je nu reageert. Op mij of @vanlotjegetikt. Als je op mij reageert: wat is dan pertinent onjuist?

sw
door swat1500 - Nov 20, 2022 om 01:34
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De AVG heeft niets te maken met de vragen die worden gesteld. De AVG heeft alles te doen met HOE die informatie wordt opgeslagen en verwerkt en WAT men met die informatie gaat doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2022 om 10:21
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De instantie die u hier een antwoord op kan geven is als al gezegd en hier de link: Klacht melden bij de AP | Autoriteit Persoonsgegevens en hoe dan ook is ook m.i. men niet bij het Zilverenkruis verantwoordelijk maar bij HB indien er vermoeden is van overtreden van de Wet op Persoonsgegevens.

mo
door mof - Nov 21, 2022 om 12:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lunt u bij de autoriteit persoonsgegevens nagaan. Als u al pakketjes bezorgd kreeg zou geen enkele vraag hoeven te worden gesteld behalve of u met de 10 EURO per jaar verhoging akkoord gaat.