Rm
door Rmfh Nov 23, 2022 om 16:22
Winkels & webshops

Proefmonsters/samples verkocht als trial kit

Onlangs kocht ik een trial kit op Parfumerie.nl. Blijkt achteraf dat je dus betaalt voor 5 proefmonsters met daarop de tekst "Not for Sale".
Mag dit zomaar? Ik had net zo goed bij de plaatselijke parfumerie een paar samples kunnen vragen. Die had daar echt niet moeilijk over gedaan.

5313 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 23, 2022 om 16:35
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom ga je dan betalen voor iets dat je gratis kunt krijgen.
Proefsets worden wel vaker verkocht.
Voortaan maar naar de plaatselijke winkel.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 23, 2022 om 16:37
7155 Antwoorden / 3 Vragen

 Voor gratis proefmonsters wordt er wel van u verwacht om deze te testen reclames dus.

             klik hier

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2022 om 18:23
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY, helaas, het was niet gratis! En proefmonsters zijn uitsluitend bestemd om uit te proberen en dan ook aan te kopen. In die zin is het dan wel testen, edoch, gratis en deze webshop verkoopt het. Met :-) knipoog.

sw
door swat1500 - Nov 23, 2022 om 16:39
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen wettelijk recht op gratis proefproducten dus het mag. Een stickertje "not for sale" is niet bindend.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2022 om 18:20
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@ wat te denken van misleiding en onrechtmatige zelfverrijking?

sw
door swat1500 Nov 24, 2022 om 19:55
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet kent geen onrechtmatige zelfverrijking. Wel kent het Burgerlijk Wetboek "Ongerechtvaardigde verrijking"..

marita5
door marita5 - Nov 23, 2022 om 17:55
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rmfh ,

Ik zie overal staan bij Trialkit : Gratis samples

U kunt een klacht indienen ,

WAAR KAN IK EEN KLACHT INDIENEN?
Wanneer u een klacht over onze dienstverlening en/of over producten heeft dan kunt u ons mailen, bellen of per post een brief sturen. Wij zullen uiterlijk 10 dagen na ontvangst van de klacht met een inhoudelijk antwoord komen. Alle contactgegevens kunt u terugvinden in onze klantenservice. Bent u niet tevreden met onze klachtafhandeling dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (www.sgc.nl) of aan deze Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).

Parfumerie.nl is aangesloten bij Thuiswinkel.org , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/parfumerie-nl/certificaat/

Klacht indienen ,

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2022 om 18:19
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben uitdrukkelijk van mening dat dat niet mag!!!  Not for sale is door de fabrikant/leverancier bedoeld als reclame product en niet dat de de parfumerie er aan verdient.

U kreeg al een verwijzing waar u dit kunt melden als klacht (thuiswinkel). Indien u de naam en adres van de fabrikant of importerur weet te vindemn, meld het dan ook daar. Doe ook een melding bij www.consuwijzer.nl (ACM). Zoals u al zelf zegt, het is bedoeld als proefmonster en ik zie zelfs aanleiding voor u om dit te melden bij de politie. Als gezegd, in ieder geval bij consuwijzer van de ACM. Naar mijn mening is dit minimaal te zien als onrechtmatig c.q. misleiden handelen en een vorm van onrechtmatige zelfverrijking!!

sw
door swat1500 Nov 24, 2022 om 19:57
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Over welk strafbaar feit zou het hier dan moeten gaan? Oplichting wellicht? Dat wordt een aangifte voor het rond politie archief.

rj
door rjw - Nov 23, 2022 om 19:42
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Je zou dit kunnen melden bij de fabrikant van de samples. Die zal dit niet leuk vinden.

Rm
door Rmfh - Nov 24, 2022 om 11:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn uiteindelijke conclusie is dat ze wettelijk gezien niets verkeerd doen. Vind overigens wel dat parfumerie.nl duidelijker moeten aangeven dat het om proefmonsters gaat. Zonder in een semantische discussie te willen belanden, maar proefmonsters klinkt toch net even anders dan trial kit. Ik denk dan ook dat ze dat woordje bewust vermijden in de beschrijving. Ik zou in ieder geval niet hebben betaald voor een geschenkpakket met proefmonsters. Anyhoe, het komt heel graaierig en onsymphatiek over en daarmee zijn ze mij als klant kwijt.

rj
door rjw Nov 24, 2022 om 20:57
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Wettelijk niet maar ze leveren iets wat van de fabrikant niet mag (die zet de Not for Sale tekst er niet voor niets op). Volgende vraag is dan hoe betrouwbaar de producten zijn die ze verkopen? Is dat origineel? Hebben ze dan op dubieuze wijze verkregen?

mo
door mof - Nov 25, 2022 om 11:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kocht een trial kit, dat is: u kocht proefmonsters. En dan klaagt u dat daarop staat “not for sale” ...Tja, alleen de fabrikant kan u vertellen onder welke voorwaarden deze gebruikt of weggegeven mogen worden. Uiteindelijk mag je alles verkopen, ook dingen die je gratis kunt krijgen.

Rm
door Rmfh Nov 25, 2022 om 12:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zeg ik een semantische discussie is zinloos.

He
door Helen 66 - Nov 25, 2022 om 15:28
119 Antwoorden / Vragen

Misschien betaalde je voor handlingskosten? (Opzoeken samples, verpakken, adres erop, ed) en verzendkosten/?
Ga dan naar een winkel in je buurt als je het gratis wilt en vraag daar om monsters (Douglas? Paris ICI? ed)