harrie_95191
door harrie_95191 Dec 9, 2022 om 11:21
Winkels & webshops

Rente verhoging wekamp in verband stijging rente

kreeg bericht van wekamp dat de rente in 2023 stijgt met 2 procent ivbm wettelijke rente verhoging mag dat

3226 9 Rapporteer

1paul
door 1paul - Dec 9, 2022 om 11:22
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dat hangt af van de voorwaarden waaronder u geleend heeft.
lees deze dus even goed door.

mahadma
door mahadma - Dec 9, 2022 om 11:38
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De maximale rente die Wehkamp mag berekenen = 14%, maar voor gespreid betalen kost het u 9,9% bij gespreid betalen.
Het hangt dus af welke manier van lenen u heeft.
En als het wettelijk is, dan doet u er niets aan, behalve zo snel mogelijk van de schuld af zien te komen.

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2022 om 12:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er is geen wet die Wekamp verplicht tot rente verhoging, zij bepalen zelf hoe hoog de rente is tot een max. welke wel is vastgelegd. Dus ja Wekamp mag zijn rente verhogen zolang ze niet boven het maximum uitkomt en tenzij de voorwaarden anders aangeven. Als hun de term wettelijke verhoging gebruiken, dit is veelal een zaak tussen werkgever en werknemer, dus gebruiken ze deze term onterecht. Wel kunnen ze bij eventuele wanbetaling de rente verhogen waarbij zij wettelijk sterk staan.

rj
door rjw Dec 9, 2022 om 12:29
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het is wel even de vraag hoe Wehkamp precies de term "wettelijke" heeft gebruikt. Gezien andere uitingen van Wehkamp zal het over wettelijke rente of wettelijke maximumrente of iets van die strekking zijn. En dan is er niets mis mee.

gerbera
door gerbera Dec 9, 2022 om 14:09
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Welke wettelijke rente? er is wettelijk een max. voor dergelijke bedrijven gesteld, daar mag Wekamp niets aan  veranderen en verder is er geen wet, m.u.z. van het max. die bepaald hoeveel er gerekend mag worden. Dus de term "wettelijk" is overbodig en blijkbaar wil men zich daarmee indekken maar gaan ze over het max. hebben ze een probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2022 om 09:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Off topic: Als hun ??? de term .... . Ik neem aan dat bedoeld is: Als zij de term .... .  :-) ;-)

gerbera
door gerbera Dec 10, 2022 om 14:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@HK, let even op uw soms onleesbare teksten door het enorme aantal typefouten.

Het bezittelijk voornaamwoord:

3e persoon meervoud hun

ro
door ronny530 - Dec 9, 2022 om 14:03
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Bij deze de reactie verwijderd als zijnde niet van toepasing.

gerbera
door gerbera Dec 9, 2022 om 14:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Leuk maar uw verhaal gaat over heffing van belastingrente (bij schulden/leningen belastingdienst) en zover ik weet is Wekamp geen belastingdienst.

hereistom
door hereistom - Dec 9, 2022 om 19:20
730 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas gaat kopen op afbetaling gepaard met hoge extra kosten. Als u zich van te voren hierin goed had verdiept had u kunnen weten dat de rente op elk moment kan worden aangepast.
Tip: voortaan eerst sparen voordat u iets wilt kopen, dat is uiteindelijk stukken goedkoper.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2022 om 09:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat mag. En als al gezegd, dat is ook het risico van kopen met uitstel van betaling / afbetaling.

panter22
door panter22 - Dec 10, 2022 om 14:31
6599 Antwoorden / Vragen
gerbera
door gerbera Dec 10, 2022 om 15:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

In de brieven wordt gesproken over de verlaging tot 1 juli 2022, mogelijk dat Wekamp weer terug gaat naar het max. tarief van 14% wat voor de beslissing van verlaging was en dat een zgn wettelijke verhoging noemen.

panter22
door panter22 Dec 10, 2022 om 17:00
6599 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik het begrijp, blijft het maximum 10% waarvan 8 % kosten en 2% wettelijke rente. Ik kan niet vinden dat de wettelijke rente op 1 januari 2023, 4% wordt.

gerbera
door gerbera Dec 10, 2022 om 22:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe bedoel u per 1 jan. 2023 4%?

panter22
door panter22 Dec 11, 2022 om 07:15
6599 Antwoorden / Vragen

De wettelijke rente is nu 2%. Als de rente stijgt met 2 %, zoals ts schrijft, dan is dat volgend jaar 4 %

gerbera
door gerbera Dec 12, 2022 om 13:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over de wettelijke rente die u aan de belastingdienst betaald bij achterstand van betaling. Hier gaat het over de max. rente die kredietbedrijven (dus ook Wekamp) mogen vragen en dat zou in juli weer op 14% komen.

ze
door zeemannetje - Dec 12, 2022 om 12:08
118 Antwoorden / 0 Vragen

De rente is een belangrijk verdienmodel voor Wehkamp. Ze hebben een eigen incasso afdeling die loonbeslag laat leggen. In het verleden werkte ik bij een uitkeringsinstantie en was Wehkamp de grootste beslaglegger waar we mee te maken hadden. Ik heb dus nooit iets gekocht bij dit bedrijf en raadt het ook iedereen af.

ma
door marleenvanh - Dec 12, 2022 om 13:09
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eerst maar eens goed nalezen op welke basis u deze lening (want dat is het in feite) aangegaan bent en of de reden die Wehkamp aangeeft inderdaad wel WETTELIJK is. Dit soort bedrijven zou ik niet op hun mooie praatjes en/of plaatjes geloven..... (misschien eens naar een juridisch loket indien de tekst te moeilijk is. Niet bang zijn, u bent niet de enige) Indien het toch allemaal blijkt te kloppen... Tja dan, helaas, gewoon betalen en volgende keer misschien toch eerst sparen en dan pas kopen?