Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 18:39
Winkels & webshops

Retour pakket naar Brandfield.nl zoek. Wie is verantwoordelijk?

Horloge besteld van 699 euro bij Brandfield.nl. Netjes geleverd doch was het horloge te groot voor mij.

Op hun website gekeken hoe te retourneren. Staan 3 stappen.

Stap 1 vul Retour formulier in.
Stap 2 pak goed in.
Stap 3 verzend met postnl naar antwoordnummer.

Staat bij stap 3 duidelijk dat je het verzendbewijs moet bewaren omdat brandfield anders niet verantwoordelijk zijn als het pakket kwijt geraakt wordt.

Ik dus netjes stap 1 tm 3 gedaan en het verzendbewijs bewaard.

Je raad het al postnl raakt het pakket kwijt. Neem contact op met Brandfield en geef aan dat ik alles bewaard heb en verstuurd heb zoals zij aangegeven hebben.

Vervolgens is hun antwoord dat helemaal onderaan de website staat dat zij niet verantwoordelijk zijn voor kwijtgeraakte pakketten en dat je verzekerd moet opsturen voor eigen kosten om dit te dekken.

Als dit bij een van de eerder genoemde stappen was vermeld had ik dat zeker gedaan met zo'n duur pakket. Maar omdat er stond bewaar je verzendbewijs en het naar een antwoord nummer ging dacht ik dat het goed geregeld was.

De clausule dat zij niet verantwoordelijk zijn bij vermissing staat helemaal onderaan en niet in 1 van de stappen.

Brandfield blijft zich verschuilen achter de kleine letters onderaan de website en zegt verder niets te kunnen doen. Weg dus 699 euro!!

Gaan kijken bij postnl en blijkt dat zij alleen maar verzekerd versturen tot 500 euro. Al had ik het pakket verzekerd teruggestuurd was ik nog voor 200 euro de boot ingegaan.

Dit aangegeven en ze blijven bij hun standpunt.

Ik vraag me echt af of dit juridisch kan zoals zij het stellen aangezien ik de stappen ondernomen heb die zij benoemen op hun website.

Alvast bedankt.

12864 21 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 3, 2021 om 18:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Randy801299 ,

Brandfield blijft zich verschuilen achter de kleine letters onderaan de website en zegt verder niets te kunnen doen

Zo`n kleine letters zijn het niet , staat zelfs 2x op de site .

JE RETOURZENDING VERSTUREN

Wanneer je je pakket terugstuurt via het antwoordnummer, ligt het risico bij de klant wanneer het pakket beschadigd of niet aankomt bij Brandfield. Brandfield kan hier niet aansprakelijk voor gesteld worden. Wil je je pakket verzekeren, zodat je geen risico loopt op verlies, kies er dan voor om je pakket via het PostNL loket aangetekend te versturen. Retourneer je je producten aangetekend of via een andere vervoerder, dan zijn de kosten voor jezelf.

Veelgestelde Vragen ,

Wie is verantwoordelijk voor het pakket?

Als klant ben je zelf verantwoordelijk voor het goed verpakken van jouw retourzending voor een goede bescherming tijdens het transport. Pak het artikel in, voeg het retourformulier of het modelformulier voor herroeping ingevuld bij en zorg ervoor dat de artikelen zich niet vrij in het pakket kunnen bewegen, om zo beschadiging tijdens het transport te voorkomen. Stuur vervolgens het pakket retour en volg daarbij onderstaande instructies. Wanneer je je pakket terugstuurt via het antwoordnummer, ligt het risico bij de klant wanneer het pakket beschadigd of niet aankomt bij Brandfield. Brandfield kan hier niet aansprakelijk voor gesteld worden. Wil je je pakket verzekeren, zodat je geen risico loopt op verlies, kies er dan voor om je pakket via het PostNL loket aangetekend te versturen.

https://www.brandfield.nl/info/retourneren/

Ra
door Randy801299 - May 3, 2021 om 18:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Nee dat klopt. Kleine letters zijn het niet maar het staat een heel stuk onder de stappen die je beschrijven wat je moet doen bij een retourzending.

Als je stap 1 tm 3 gelezen hebt kan je concluderen dat je klaar bent en je pakket met een goed gevoel kan terugsturen.

marita5
door marita5 May 3, 2021 om 18:54
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Verkeerd geconcludeerd , u had naar beneden moeten scrollen . Beter controleren vooraf i.p.v . achteraf .

Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 18:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe moet ik dan voor meer dan 500 euro verzekerd verzenden bij postnl? Dit kan niet. Dus al had ik dat gedaan was ik nog voor 199 euro de boot ingegaan.

tijger1
door tijger1 May 3, 2021 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dus wel. Dan had u de site van Post moeten lezen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 3, 2021 om 18:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad zo dat een kostbaar stuk aangetekend dient te worden opgestuurd.
Juist die dure producten raken "gemakkelijk" weg dat is vaker gebleken.

https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/pakket-versturen/verzendopties/verhoogde-aansprakelijkheid/

Ra
door Randy801299 - May 3, 2021 om 18:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wil je via Post nl een pakket met verhoogde verzekering terugsturen moet een zakelijk contract hebben. Wil dus zeggen dat als ik iets boven de 500 koop bij een webshop en wil terugsturen dit dus nooit voor het volledige bedrag verzekerd kan terugsturen.

marita5
door marita5 May 3, 2021 om 19:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@randy801299 , Wil je via Post nl een pakket met verhoogde verzekering terugsturen moet een zakelijk contract hebben., dit is niet juist . Zie de link https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/verzendopties/verzekerd/

tijger1
door tijger1 May 3, 2021 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@randy

Dat is onzin. U kunt tot € 5.500 verzekeren.

Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 19:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja verkeerd gelezen inderdaad. Bedankt!

tijger1
door tijger1 - May 3, 2021 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aangetekend is niet hetzelfde als verzekerd.

erzekerd

En laat de inhoud verzekeren tot maximaal € 5.500

Bewijs van versturen en ontvangst? Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket. Je pakket verzekerd versturen kan alleen via een PostNL-locatie

van de site van Post.

pe
door peentjes May 4, 2021 om 11:22
421 Antwoorden / 0 Vragen

Aangetekend=verzekerd tot 500 euro. Heb net zo'n pakket verstuurd.

marita5
door marita5 - May 3, 2021 om 18:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Randy801299 ,

Brandfield is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , niet geschoten is altijd mis , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/brandfield/certificaat

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Verwijs hierbij ook naar stap 3 ,

STAP 3

Zet het antwoordnummer op je pakket en geef je pakket af bij een PostNL loket. Wanneer je je retourzending afgeeft, ontvang je een verzendbewijs. Bewaar dit verzendbewijs goed. Zonder verzendbewijs kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden voor vermissingen van artikelen tijdens een retourzending.

Binnen 5 werkdagen na ontvangst, ontvang je per e-mail een bevestiging van ontvangst van je retourpakket. Het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele standaard verzendkosten voor de heenzending, wordt zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, overgemaakt naar jouw rekening! Voor de exacte dagen verwijzen we je door naar de tabel hieronder. Wij mogen wel wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of jij hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden. Heb je betaald met een fashioncheque of een giftcard? Dan word je ook terugbetaald met een fashioncheque of giftcard. Wanneer je hebt gekozen voor AfterPay, zorgen wij ervoor dat je factuur wordt aangepast.

Ra
door Randy801299 - May 3, 2021 om 19:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de Tip. Ga dit proberen.

rj
door rjw - May 3, 2021 om 19:05
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Even los van wat er al wel of niet op de website staat: iets versturen is per definitie een risico. Geen enkel post- of pakketsysteem is 100% risicovrij. Het busje dat de spullen ophaalt bij het postagentschap kan bij een aanrijding in de fik vliegen bijvoorbeeld. En op andere plekken in de hele keten kan ook van alles fout gaan. Dus met boerenverstand kan je bedenken dat het verstandig is om de boel te verzekeren. Of voortaan gewoon weer naar een stenen winkel voor dit soort dure producten die je toch wel even wil passen, voelen en zien in het algemeen (en dan hopen dat er op weg naar niet iets met je gebeurt, want dat kan ook altijd nog natuurlijk).

mahadma
door mahadma - May 3, 2021 om 19:17
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Stap 3 verzend met postnl naar antwoordnummer.

Hier zit het toverwoord! Stuurt u het zelf naar het adres op UW kosten, dan bent U verantwoordelijk.
Echter, als u het via een antwoordnummer verstuurd, dàn is de verkoper/ontvanger verantwoordelijk! Dan reist het voor rekening en en risico verkoper.

Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 19:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop dat u dit ergens juridisch onderbouwd kan vinden want ik heb via hun antwoordnummer geretourneerd.

Brandfield geeft aan dat het toch mijn verantwoording is omdat zij dit op hun website stellen.

tijger1
door tijger1 May 3, 2021 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet wel dat bijvoorbeeld Bon Prix die redenering hanteert. Heb een keer iets teruggestuurd wat daar niet aankwam, maar had wel het verzendbewijs, maar BP nam het voor hun rekening.

mahadma
door mahadma May 3, 2021 om 20:36
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een probleem met ziggo gehad, omdat via antwoordnummer verstuurd, dus kosten verkoper/geadresseerde, was dit ook rekening + risico Ziggo.

getty
door getty - May 3, 2021 om 19:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Toevallig met de creditcard  betaald? Mogelijk kunt u aanspraak op de verzekering via hen maken.

Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 19:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee helaas... volgende keer zeer zeker wel! Heb een klacht ingediend. Afwachten nu.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2021 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Ra
door Randy801299 May 3, 2021 om 20:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mmm das een hele goeie. Daar staat duidelijk dat zij het retour betalen bij een antwoordnummer. Dat zou volgens mij betekenen dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de verzending als ik kan aantonen dat ik het verzonden heb (wat ik kan middels het digitale en fysieke verzendbewijs).

mahadma
door mahadma May 3, 2021 om 20:54
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat u hierboven schrijft klopt, het pakketje reisde op HUN KOSTEN & RISICO. U heeft afgiftebewijs/trackand trace code.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 4, 2021 om 08:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een dergelijk stuk  is geld waard, en ik weet hoe  de lonen bij Post NL zijn!
Deze bekende firma met  aangetekend met waarde  eruit halen is  erg makkelijk.
Uw doos was te klein en dan  verdween daar wel vaker ergens onderweg iets helaas.

Vooral tijdelijk personeel vind niet erg om weggestuurd te worden.
Naast Post NL bij alle pakket bedrijven die dit probleem hebben, ondanks alle maatregelen en controle.
Op de WC pakje openen,  en omdoen?
Doosje in  afvalbak en Bingo.

Maar  waarom niet iets bij plaatselijke Juwelier kopen, passen  en bandje op maat maken  is daar gratis,
en gelijk meenemen of verder zoeken.
Het kan enkele weken duren maar ze moeten binnen wettelijke termijn geld terug storten, dus even geduld AUB....

Maar nu de  hier geadviseerde weg volgen,  dat antwoordnummer is door hun verzekerd  en ze moeten gewoon betalen.
Als ze geen aangetekend vermelden, dan ook verzekerd.

panter22
door panter22 - May 4, 2021 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het pakket teruggestuurd zoals je elk pakket terugstuurt. Inpakken, adreslabel er op en naar een PostNL punt brengen.
Heb je intussen al contact opgenomen met PostNL?
En heb je via de track &trace code kunnen achterhalen waar het mis gegaan is?
Want jij bent als verzender er verantwoordelijk voor dat het pakket aankomt.
Dat is niet anders als je het pakket naar een antwoordnummer moet sturen ipv aan huisadres.
Bij een antwoordnummer betaalt de verzender de standaard verzendkosten, meer niet.
Omdat het een waardevol pakket was, had je na moeten denken of je dit pakket zo wel wilde versturen.
Of zoals Marita5 heeft geschreven, even verder moeten kijken op de website, want daar kon je alle informatie vinden.
Heb je niet gedaan, dus die €699 ben je kwijt.
Het kan voorkomen dat de webshop wel verantwoordelijk is voor het zoekraken van een pakket. Dat gebeurt als het produkt wat je ontvangen hebt stuk is. Dan moet je het pakket volgens de instructies van de webshop terugsturen en dan hoef je alleen het verzendbewijs te laten zien,
Dat is hier niet het geval. Je wilde alleen gebruik maken van je herroepingsrecht. En je blijft zelf verantwoordelijk voor de verzending.

Ra
door Randy801299 May 4, 2021 om 08:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou,

Ik heb het pakket naar hun geretourneerd via het door hun aangegeven antwoordnummer. Toen het pakket bleef hangen in de track and trace heb ik postnl gebeld.

Zij gaven aan omdat het een retournummer betreft alleen Brandfield een onderzoek kon starten.

Alleen daarom geeft het volgens mij aan dat Brandfield het risico draagt van retour zending. Ook spreken ze zich in de retour stappen zelf tegen.

We gaan het zien wat de geschillencomissie ervan gaat vinden.

panter22
door panter22 May 4, 2021 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je stuurt altijd een pakket op naar een aangegeven adres.
Heeft Brandfield een onderzoek gestart?
Ik wens je succes bij de geschillencommissie. Ik heb nog even in de uitspraken van de geschillencommissie gekeken. Uitspraak van 2011 over het verzenden naar een antwoordnummer: https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/de-toepasselijke-algemene-voorwaarden-sluiten-aansprakelijkheid-van-de-on

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2021 om 10:28
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Wellicht overbodig maar toch hier de wetgeving: http://www.wetboek-online.nl/wet/Postw/7.html

 Het is in deze dus van uitermate belang dat u een klacht indient zoals @MARITA5 aangeeft omdat u m.i. wel degelijk de richtlijn van de verkoper heeft opgevolgd m.b.t. bewrane van verzendbewijs.

Ook als is het altijd wijzer om kostbare zaken (retour) verzekerd te verzenden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2021 om 14:05
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ter info met betrekking tot de aansprakelijkheid bij verzenden via antwoordnummer: https://www.thuiswinkel.org/nieuws/980/gevolgen-van-niet-verzekerde-retouren-voor-de-consument dat begint met deze tekst:

Uit ervaringen van de Geschillencommissie Post blijkt dat steeds meer consumenten klagen over verlies of beschadigingen van een retourzending aan een antwoordnummer. Consumenten verkeren in de veronderstelling dat zij dergelijke schade bij PostNL kunnen claimen, maar dat is niet het geval. Ank van Heeringen, jurist bij Thuiswinkel.org geeft tekst en uitleg

tijger1
door tijger1 May 4, 2021 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

tijger1
door tijger1 - May 4, 2021 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Een negen jaar oud artikel wat gaat over de eventuele aansprakelijkheid van Post.nl, niet over het bedrijf met het antwoordnummer.

Wat moet je daar nu mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2021 om 15:10
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas: lezen! Dit dus (herhaald) : steeds meer consumenten klagen over verlies of beschadigingen van een retourzending aan een antwoordnummer. Consumenten verkeren in de veronderstelling dat zij dergelijke schade bij PostNL kunnen claimen. En nog altijd actueel!

Deze reactie is dan helaas toch maar reden om te reageren hetgeen ik feitelijk niet meer van plan was.

panter22
door panter22 May 4, 2021 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Het artikel is nog actueel. Er zijn nog steeds mensen die denken dat PostNL aansprakelijk is bij vermissing van een pakket..
En als het PostNL niet is, dan de webshop. Want die denken dat gratis retour betekent dat het risico van de retourverzending dan bij de webshop ligt. En dat is niet zo.

Het artikel dat Heremietkreeft heeft gevonden, is gebaseerd op de uitspraak van de geschillencommissie die ik gevonden heb uit 2011. Daarin staat onder het standpunt van PostNL:
Het uitgereikte ontvangstbewijs is dan ook niet meer dan dat: een bewijs van terpostbezorging.   Het had eerder op de weg van de ontvanger gelegen, welke een antwoordnummer hanteert voor retourzendingen, om te waarschuwen voor het onverzekerd zenden van kostbare apparatuur naar een dergelijk antwoordnummer.

Die waarschuwing heeft Brandfield wel gegeven, zelfs wel 2 x op de site. Maar Ts heeft het niet gelezen.

marita5
door marita5 - May 4, 2021 om 17:00
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@randy801299 ,

Bij wie ligt het risico voor het terugsturen ?

Product zelf terugsturen .

Stuurt u het product zelf terug via een postbedrijf of koeriersdienst? Dan ligt het risico bij het terugsturen bij u. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent als het product tijdens het terugsturen kwijt of beschadigd raakt.

In sommige gevallen kunt u het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar dat kan alleen als u het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd.

Heeft uw product veel waarde? Vraag bij het postkantoor of de koeriersdienst na welke mogelijkheden u hebt om waardevolle producten terug te sturen. En hoe het zit met de aansprakelijkheid als een pakket kwijtraakt of beschadigd. U kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen.

Product laten ophalen door de verkoper

Schakelt de verkoper een koeriersdienst in om het product bij u op te halen? Dan ligt het risico bij de verkoper zodra u het product aan de koeriersdienst afgeeft. Het voordeel hiervan is dat u niet verantwoordelijk bent als het product dan tijdens het vervoer kwijt of beschadigd raakt.

Bewijs

Wilt u achteraf kunnen bewijzen dat de verkoper het product heeft ontvangen? Vraag het postbedrijf of de koeriersdienst dan hoe u uw product het beste kunt terugsturen. Bijvoorbeeld door het aangetekend te versturen.

Bron : Consuwijzer.nl

mo
door mof - May 5, 2021 om 08:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe geldt bij het retourrecht dat de verzendkosten voor retourneren voor rekening van de klant zijn. Die is verantwoordelijk voor de wijze van retourneren. Wat u terugontvangt zijn
de aankoopkosten en verzendkosten voor levering. Veel bedrijven nemen ook de retourverzendkosten op zich.

Als Brandfield jou een antwoordnummer geeft voor retourneren dan betekent dat niet dat je daarvan gebruik moet maken. U moet zelf inschatten of het object
waardevol is om te laten verzekeren. Ook als de verzekering maar 500€ vergoed had u dat een slok op een borrel gescheeld. Verder worden verzekerde pakketten extra
goed in de gaten gehouden door de Post. U had ook als tussenoplossing dit pakket aangetekend kunnen laten verzenden, dan had u een track and trace code ontvangen. Op het
bedrag van 700€ zou ik denken dat diepaar euro, een tientje of zo, zeker de moeite waard zouden zijn.

Wat ik u wel aanraad is na te vragen bij de Post of dit pakket echt verloren is gegaan en dat dit niet alleen de mening is van Brandfield: u kunt aantonen dat u het pakket heeft verstuurd,
Brandfield moet aantonen dat het niet is aangekomen. U kunt voor 50 euro een klacht indienen bij de Geschillencommissie Webwinkels. Die 50 euro krijgt u dan terug en moet Brandfield betalen als
u in het gelijk wordt gesteld.

zoom1
door zoom1 - May 5, 2021 om 11:42
38 Antwoorden / 24 Vragen

De verzender is altijd verantwoordelijk voor wat hij/zij verzendt. Bij zo'n hoge waarde van het te verzenden stukgoed was het inderdaad verstandig geweest to zoeken naar een verzender die zulke pakketen verzekeren. Echter dan is het nog opletten wat er bij verlies wordt uitgekeerd.

Maar theoretisch zou je PostNL aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schade, maar dan moet je kunnen bewijzen dat PostNL iets te verwijten valt.
Hiervoor moet je dan naar de (kanton) rechter, en dat kost weer geld. Misschien kan een rechtsbijstandsverzekering helpen.

En de volgende keer zou ik zo'n duur horloge bij een lokale winkel kopen (voor zover dat mogelijk is...)

Ra
door Randy801299 - May 5, 2021 om 12:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Klacht is ingediend. we gaan zien waar het schip strand.

mo
door mokassa - May 5, 2021 om 13:07
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou even bij Thuiswinkel nagaan of dit conform hun voorwaarden is.