Om
door Oma Aartje58 Aug 10, 2022 om 12:13
Winkels & webshops

Retour zenden van een kledingstuk, zonder retourformulier

Ik heb een kledingstuk gekocht online, helaas te klein. In de voorwaarden staat dat ik het retour mag zenden met bijvoegen van het retourformulier.  Helaas zit het retourformulier niet in de verpakking. I, heb meerdere keren gemaild of ze mij het retourformulier willen toezenden. Helaas krijg ik geen antwoord.  Op de website is geen adres of telefoonnummer te vinden. Wat kan ik verdernogdoen.

Groeten

Ada Hartog

2762 8 Rapporteer

chris74
door chris74 - Aug 10, 2022 om 12:19
564 Antwoorden / 44 Vragen

Wat is de naam van de website. En waar heeft u deze gevonden?
Als er geen adres gegevens of kvk nummer op de site aanwezig is.
Dan zou het wel eens kunnen zijn dat u via een dropshipper gekocht heeft, en uw verlies beter kan nemen.

sira
door sira - Aug 10, 2022 om 12:23
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat zou ook mijn vraag zijn, hoe heet de webshop?

Ik denk dat het kledingstuk uit China komt, maar om dat zeker te weten, moeten we de naam van de webshop weten.

Thecla58
door Thecla58 Aug 10, 2022 om 13:04
853 Antwoorden / 3 Vragen

Soms he...

twijfel ik aan de verstandelijke vermogens van mensen die hier posten. ;-))

sira
door sira Aug 10, 2022 om 13:56
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ja inderdaad. Ik heb soms weleens het idee dat men de hele dag alleen op Faecesbook zit te turen en daardoor de consumenten programma's waarin regelmatig hiervoor wordt gewaarschuwd, missen.

tenormin
door tenormin Aug 10, 2022 om 18:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ook ik zit graag op Facebook hoor. ;-). Maar volg uiteraard het nieuws, hoe men bedonderd kan worden, kortom: ik weet zo'n beetje waar men al dan niet kan bestellen. Maar "wij roepende in de woestijn", er zullen altijd mensen zijn die, of alles geloven of alles doen wat ze (niet) lezen op een site. N.l. eerst een site uitpluizen, hoe lang ze bestaan, BTW nr. telefonisch bereikbaar enz. Ik zie inderdaad de mooiste aanbiedingen voorbij komen op het Feestboek, maar let er gewoon niet op. Zo kreeg ik vorige week een email van "mijn" Bank. "Ze hadden zich vergist, ik zou meer geld ontvangen dan ze eerst uitgerekend hadden. Of ik maar naar de link wilde gaan en verdere mooie beloften. Me hoela, ben niet gek, hoewel. ;-).

sira
door sira Aug 10, 2022 om 20:53
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Op Facebook zitten is op zich geen probleem, maar er zijn ook mensen die de gehele dag tot diep in de nacht daarop zitten, die zijn verslaafd, die zitten zelfs tijdens een gesprek daarop te turen.
Ik begin er in ieder geval niet aan, mijn interesses liggen op een ander vlak.

tenormin
door tenormin Aug 10, 2022 om 22:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, en mensen die altijd met hun telefoon bezig zijn, werkelijk dag en nacht, gesprekken zijn gewoon niet mogelijk. Vroeger in een wachtkamer (dokter of zo) kon men nog eens een gezellig babbeltje maken. Moet je nu om komen: doodse stilte: allen gefixeerd op dat ding.

va
door vanlotjegetikt Aug 11, 2022 om 09:52
809 Antwoorden / Vragen

Ik koop gewoon rechtstreeks bij Ali. Weet je zeker dat het even duurt voordat het komt. En een beetje selectief kopen=geen kleding kan soms leuke hebbedingetjes opleveren.

sira
door sira Aug 11, 2022 om 12:09
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik koop ook altijd rechtstreeks bij AliExpress.

Toevallig heb ik eind vorig jaar voor het eerst 2 vesten gekocht en het waren mooie vesten. Wat betreft de prijs, die haal je er dubbel en dwars uit al doe je er een jaar mee.
Ik heb ook nog nooit "Chinese" rotzooi gekocht. Mijn laatste artikelen waren een meloensnijder om blokjes te maken en airfryer-bakpapier, beide uitstekend.

Mocht er iemand ooit een nieuwe zaklamp nodig hebben, koop hem bij AliExpress. Mooie lampen voor weinig geld en ze geven ongelooflijk veel licht. Ik had al een dure zaklamp van Alecto, maar die kan niet tippen aan het aantal lumen van de zaklampen bij AliExpress. Hij is zelfs te gebruiken bij stroomuitval 's avonds om de kamer er mee te verlichten en zelfs de krant kun je er bij blijven lezen.

mahadma
door mahadma - Aug 10, 2022 om 12:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Laat me raden (en vergeef me als ik fout zit), U heeft denk ik iets besteld via Feestboek, en daar op een dropshipper die zijn spullen uit China of Ali express haalt. De dropshipper besteld (voorbeeld) voor uw 25 euro het artikel in china voor 10 euro, en zet in de voorwaarden dat er teruggestuurt moet worden op UW kosten naar China, en dat u in de praktijk geen geld terug ziet. Dus artikel kwijt, porto kwijt, en geld kwijt, dropshipper 15 euro verdiend ,,,,,,,,, en dat het artikel te klein is, kan kloppen, Chinese maatjes ............ Doneer het artikel aan het leger des heils oid.

U kunt beter NOOIT meer via feestboek bestellen, OF alle voorwaarden EERST lezen en dan wel of niet bestellen.

Mevrouw, beter opletten anders overkomt u dit nog een keer. En vraag advies aan uw kleinkideren.

sira
door sira Aug 10, 2022 om 12:41
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Die € 10,- bij AliExpress is nog teveel, ik denk eerder aan < € 5,- :-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2022 om 14:05
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v al gegeven reacties toch ook dit:

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

Online winkelen: wat zijn de regels? onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als nu oook door u wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

U zou op basis van deze info kunnen overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM maar dan dient u hoe dan ook over een adres in Nederland te beschikken.   Ook ik vrees dat u nu u kennelijk wel vooraf heeft betaald uw geld kwijt bent en/of het u mogelijk meer zal kosten indien u toch een juridische weg gaat proberen te bewandelen.  Als gezegggd, ook door anderen, bij bestellen on-line altijd de betrouwbaarheid nagaan en tenminste of men is aangesloten bij een keurmerk met klachtregeling.

ro
door ronny530 - Aug 10, 2022 om 14:59
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Er bestaan webwinkels die in de mailbevestiging een retourenformulier als bijlage mee sturen of op de website bij retourneren de mogelijkheid bieden om het retourenformulier te downloaden. Kijk de mails die u van de webwinkel heeft ontvangen nog eens na en zoek ook op de website zelf of daar een retourenformulier te downloaden is.

ju
door juliomariner Aug 10, 2022 om 15:04
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien de website al niet klopt (geen kvk en contactgegevens) lijkt het me sterk dat ze dz netjes zijn wel een retourformulier in het mailcontact te zetten.
Het gaat hier voor 99,9% zeker om een dropshippers, die doen niet op een nette manier zaken.

Gerardus1942
door Gerardus1942 - Aug 12, 2022 om 14:06
29 Antwoorden / 18 Vragen

Heb hetzelfde meegemaakt, maar mijn vraag luid: Is er geen Nederlandse wetgeving dat zulke verkooppraktijken verbiedt en waarom ? niet.
Het is toch van de zotte als je een bestelling doet op een Nederlandstalig site en ook nog betaald via Ideal o.d.
eerst moet controleren of retourbeleid via Nederlands adres geschiedt ja of nee duidelijk aangeven verplichten. Waarom wordt een retourticket niet verplicht gesteld uiteraard met Nederlands adres.?
En waar zijn Nederlandse rechten, of kan een ieder in het binnen/buitenland maar rotszooien met wetrgevingen.
Door een produkt te laten bestellen met voorwaarden welke b.v. in China gelden  en niet duidelijk wordt aangegeven of produkt uit b.v. China komt en ook retourneren  volgens chinese wetgeving.
Mijn Idee : Duidelijkheid over retourneren alvorens men tot definitieve betaling overgaat d.m.v. retourneerformulier te tonen bij aankoop zodat men kan zien met welk bedrijf je te maken hebt en na goedvinden pas betaling kan gaan doen.
Tijd dat wet hierop ingrijpt.
Gvd

ne
door neodutchio Aug 12, 2022 om 14:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De wet heeft daar al lang op ingegrepen. Dat hoort namelijk verplicht te staan in de algemene voorwaarden van een webwinkel. Maar ja, dan moeten die wel gelezen worden. Diverse fora worden overspoeld door mensen die blind kopen bij vage dropshippers. Van die sites zonder een KVK nummer, zonder een adres, zonder contactgegevens en met een onzinnige algemene voorwaarden.
Verder hebben we het Nederlands recht en het Europees recht. Maar ja, koop je in China, dan ligt dat buiten Nederland en Europa. Koop je bij een vage onbekende dropshipper, dan weet je niet waar je gekocht heb en kan je je recht dus niet halen.

Kortom: de wet is er al, het is de consument die niet zomaar blind ergens moet gaan kopen.

panter22
door panter22 Aug 12, 2022 om 14:54
6599 Antwoorden / Vragen

Met welke verkoper je te maken hebt, staat meestal gewoon op de site.
Zo niet, dan kijk je in de algemene voorwaarden. Daar staat ook in hoe je de spullen terug kunt sturen.
Ook heb je een rubriek veelgestelde vragen.
Maar als je daar niet naar kijkt, dan kun je onbedoeld bij een dropshipper kopen.

mahadma
door mahadma - Aug 12, 2022 om 14:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde Gerardus 1942,

Als u goed in de voorwaarden kijkt, vooraf, wat iedereen natuurlijk altijd doet ........, zal bij dropchippers altijd staan dat zij "bemiddelen" en zij de order (door)plaatsen bij de leverancier. En die leverancier kan all over the world zijn. En als die leverancier buiten de EU is, tja, dan wordt het kassa.

En logisch in nl is een nl; wetgeving van doen en geen wetgeving van china  oid.

Me
door Meindo - Aug 13, 2022 om 14:53
63 Antwoorden / Vragen

Wat een nare reacties zie ik hier weer tussen staan. Mensen, kijk eerst eens even naar jezelf.