Va
door Valerie98 Nov 19, 2020 om 17:15
Winkels & webshops
Ring kapot gegaan

Ik heb op 22-06-2019 een ring gekocht met een steentje erop, nu is ongeveer een week terug dat steentje eraf gevallen. Ik heb al contact gehad met de webshop hierover en die geven aan dat ik het kan maken met 1 secondelijm en een kortingscode kan krijgen van 5% om de ring opnieuw te bestellen. Aan de ene kant snap ik dat dit geval buiten de garantie tijd valt (1 jaar), maar ik vindt het toch belachelijk dat na zo'n korte periode een ring kapot gaat van 60 euro. Met advies maak het maar met 1 secondelijm.

Ik vraag mij dan ook af of dit wel kan/mag.

Hopelijk weet iemand hier meer over!

2025 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 19, 2020 om 17:23
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de aankoop prijs van de ring en de op de foto zichtbare wijze van bevestiging van het steentje mocht u niet al te veel verwachten van de kwaliteit.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2020 om 17:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u kunt formeel een in gebreke stelling doenin de context van de consumentenbeschermingswetgeving maar dan moet u bewijzen dat de oorzaak van het losraken niet bij u ligt en ook nog dat dit bij een ring die € 60,00 heeft gekost niet voor zou mogen komen.
Ik zou het advies opvolgen m.b.t. het benutten van 1 secondenlijm!  (In adere woorden, naar mijn mening, zo u een klacht indient of in gebreke stelling doet zult u toch niet in het gelijk worden gesteld).  Voor uw info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en m.i. niet doen!

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2020 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schade ons ontstaan binnen zes maanden na aankoop, dus de Ts hoeft niets te bewijzen.

latevogel
door latevogel Nov 19, 2020 om 18:39
86 Antwoorden / 0 Vragen

TIJGER1, sorry dat ik u corrigeer maar het is inmiddels meer dan een jaar geleden. Aankoopdatum is 22-06-2019.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2020 om 10:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, helaas al weer een voorbeeld van niet goed lezen (deze week) : Ik heb op 22-06-2019!!

Topantwoord

sira
door sira - Nov 19, 2020 om 17:55
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vraag mij af of de ring wel € 60,- waard was.

Het is een grove klauwzetting, waardoor ergens achter blijven haken groot is. Materiaal kan ik niet beoordelen, maar het lijkt wel koper/messing. In dit type ringen worden de stenen ook nog verlijmd, dat blijkt uit het knobbeltje/kuiltje op het plateau. Garantie zult u niet krijgen, want de ring wordt waarschijnlijk ook tijdens het douchen of handen wassen gedragen, daardoor zal de lijm langzaamaan oplossen, geen enkele lijm is daar tegen bestand. 1 Secondelijm is sowieso niet goed, deze lijm verhard, waardoor de steen er af knapt na verloop van tijd. Stenen worden normaliter verlijmd met 2 componentenlijm, zoals UHU. Deze lijm bestaat uit 2 tubes (binder + harder). Men gebruikt iets meer binder dan harder, hierdoor blijft de lijm elastisch. Zet de ring bijv. in klei, vermeng de binder en harder, plaats de steen, let op dat de ring goed rechtop blijft staan, want de lijm droogt heel langzaam waardoor de steen kan wegzakken en laat minimaal 12 uur drogen. Daarna de klauwen met een tangetje weer tegen de steen terugduwen.

Va
door Valerie98 Nov 19, 2020 om 17:59
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor de reactie!

Ik heb de ring niet gedragen tijdens het douche, slapen of zelf bij het gebruik van desinfect.. Blijkbaar is de kwaliteit dus echt slecht. Heeft u toevallig enig idee waar ik deze UHU lijm kan kopen? Dit is namelijk een erg goede tip! Die ik zeker uit wil proberen

sira
door sira Nov 19, 2020 om 18:25
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Op internet zijn verschillende bedrijven/leveranciers te vinden. Je moet de groene tubes hebben, zoals deze, klik hier

Ik kocht het vroeger bij Drijfhout Amsterdam, maar volgens mij moet je nu een bedrijf hebben, maar ook een grote afnemer zijn om daar te kopen.
Waar woon je ergens. Iedere verwerker van edelstenen en die ook sieraden maakt, gebruikt UHU. In Soest heb je slijperij de Sprong, in Giethoorn De Oude Aarde + MTN, maar ook Bol.com verkoopt het (waarschijnlijk wel duurder). Ook in de modelbouw wordt het gebruikt. Ga op internet zoeken, maar let op de prijs (en eventuele verzendkosten) en neem alleen de groene tubes. Misschien heb je een hobbywinkel in de buurt.

latevogel
door latevogel Nov 19, 2020 om 18:37
86 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van  SIRA zou ik opvolgen, deze heeft er tenminste verstand van. Als u niet te veel geld uit wilt geven, dan zou ik het op de ....secondenlijm houden, het is per slot van rekening niet een diamant die teruggezet moet worden. Nu is het wel zo dat voor de één 60 euro niets is voor een ring, terwijl de ander dat duur zal vinden omdat de dubbeltjes al rondgedraaid moeten worden voor ze uitgegeven worden.
Aan u de beslissing.

sira
door sira Nov 19, 2020 om 18:40
2322 Antwoorden / 24 Vragen

De ring zal bij lange na de waarde niet hebben die Valerie98 er voor betaald heeft, maar ze vond zowel de ring als de steen mooi. Dus voor haar vertegenwoordigt de ring wel een waarde. Dan zou het zonde zijn als ze volgende week de steen helemaal kwijt is. En wat een voldaan gevoel heb je als je een sieraad zelf weer hebt gerepareerd en op de juiste wijze.

Va
door Valerie98 Nov 23, 2020 om 20:44
Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals onwijs bedankt Sira, u helpt mij meer dan dat de webshop zelf doet...Zelf kom ik uit Utrecht, ik weet dat hier een Pipoos zit, misschien verkoopt die het. Ik geef u helemaal gelijk dat de ring niet de waarde blijkt de hebben die ik er voor heb betaald. Maar desondanks zou ik er toch zo lang mogelijk gebruik van willen maken :). Ik ga beginnen met de zoektocht naar de lijm en vervolgens het repareren van de ring!

sira
door sira Nov 23, 2020 om 22:30
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Fijn dat ik je heb kunnen helpen.

Neem de kleine tubes of de injectiespuit met dubbele kamer van 15 gram  Aan 15 gram heb je meer dan genoeg, die maak je voor 1 steen niet leeg.

Wat ook misschien belangrijk is: bewerk de onderzijde van de steen eerst met wat grof schuurpapier (oude lijmresten zijn dan weg), daarna ontvet je zowel de steen als de ring met wat spiritus en ondertussen meng je de lijm, ik heb het al genoemd "iets meer binder dan harder". Een houten kaasprikker/tandenstoker werkt het prettigst, daarmee breng je ook de lijm aan op de steen. Niet te dik, anders zit alles onder de lijm.
Mocht het de eerste keer mislukken, leg dan ring met steen in heet water, hierdoor verhard de lijm en kun je het met een mesje verwijderen.

Succes !!!

tenormin
door tenormin - Nov 19, 2020 om 18:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon de secondelijm gebruiken en het steentje terug bevestigen. Het is toch geen diamant of briljant? Zo te zien dan? En zeker kan en mag dit. U heeft geen juweel aangeschaft maar een redelijk goedkope ring.

mi
door miennaamishaaz - Nov 19, 2020 om 18:23
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om welke webshop gaat het?

Fa
door Familie Timmer - Nov 24, 2020 om 07:15
21 Antwoorden / Vragen

Hier worden voor de vuist weg adviezen gegeven, zonder dat men alle relevante feiten van uw geval kent. Als u juridisch wilt weten wat u kunt doen is stap 1  proberen uit te zoeken wat uw rechtspositie is. Wat zijn de regels van de webshop waar u hebt besteld, nemen zij verantwoordelijkheid voor goederen die via de site zijn gekocht of hebben ze alleen een 'etalage- functie'. Wat zijn de regels van de winkel waar u hebt gekocht, is er een bijzondere garantie-regeling? Was webshop of verkopende partij aangesloten bij een organisatie als "Webshop Keurmerk"?

Er zijn in NL algemene regels voor de online consumentenkoop. Hoofdregel: de eerste zes maanden na koop ligt bewijslast bij verkopende partij, deze moet bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt, daarna bij de consument. Hier een helder stukje daarover bij de Consumentenbond: Garantie op online aankopen

sira
door sira Nov 24, 2020 om 11:43
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vrees dat u niet het gehele topic heeft gelezen.
In de openingspost geeft Valerie98 al aan dat ze de ring op 22-06-2019 heeft gekocht, dus de ring is volgende maand 1½ jaar oud. Ga dan maar eens bewijzen dat e.e.a. aan de ring ligt.

Uw zin: "Hier worden voor de vuist weg adviezen gegeven, zonder dat men alle relevante feiten van uw geval kent" raakt dus kant noch wal.

pino123
door pino123 - Nov 24, 2020 om 11:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat denkt u dat de webshop doet als zij de ring repareren? Ook zij gaan dit doen met seconde lijm, dit scheelt u i.i.g. kosten van verzending.