Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 10:53
Winkels & webshops

Showroommodel

Onlangs hebben wij een kast gekocht die in de showroom van de winkel stond. Wij hebben de kast bekeken en deze zag er prima uit en functioneerde naar behoren. Er werd ons bij aankoop verteld dat er we geen garantie op de kast krijgen omdat het een showroommodel betreft en er uiteraard een korting op zit. Omdat de kast in prima staat leek zijn wij hiermee akkoord gegaan.

Op de kast zaten echter, vanuit de fabrikant, stickertjes met 'press here' omdat de kast lades en deurtjes heeft die d.m.v. drukken moeten worden geopend. Bij het verwijderen van de stickers bleek helaas dat deze op alle panelen van de kast zichtbare schade hebben achtergelaten. Er zitten overal vierkantjes in de lak. De verkoper heeft wat oplossingen aangedragen zoals milde stickerverwijderaar, olie, WD40 en ga zo maar door maar het is niet dat de stickers resten hebben achtergelaten maar de lak onder de stickers lijkt aangetast. Vermoedelijk hebben de stickers er te lang opgezeten. En nu zegt de verkoper ineens, 'Wij weten ook geen andere oplossing en u heeft een showroommodel gekocht dus wij kunnen niets meer voor u betekenen'.

Mag een winkel zich op deze manier onttrekken aan zijn plichten? Het lijkt me dat wij deze schade niet hadden kunnen vermoeden. Je gaat tenslotte niet in de winkel alle stickertjes er eerst af staan te pulken en gaat ervan uit dat als een fabrikant dergelijke stickers op zijn meubels plakt, deze er dan ook weer af zouden moeten kunnen.

7174 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 30, 2020 om 11:33
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U koopt een showroommodel met korting voorzien van stickers, u wist dus wat u kocht. Het is dan voor uw risico om die stickers er af te halen.
De fabrikant heeft deze stickers niet geplakt, nieuwe kasten hebben dit niet. Wel het showroommodel. Mijns inziens onttrekt de verkoper zich niet aan zijn plichten. U hebt gezien wat u gekocht hebt.

Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

De stickers zijn wel degelijk door de fabrikant geplakt om aan te geven waar gedrukt moet worden. Dit is ook bevestigd door de winkel. Zij gaven aan zelf ook altijd moeite te hebben met verwijderen alleen dat het blijvende schade achterliet was uiteraard nog niet eerder meegemaakt.

ne
door neodutchio Nov 30, 2020 om 12:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Deze stickers worden enkel op het showroommodel geplakt om de koper te laten zien waar er gedrukt moet worden. Het is dus niet zo dat elke last dit heeft. U koopt vervolgens die kast met stickers en krijgt korting er op omdst er o.a. stickers op zitten.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 30, 2020 om 12:10
7185 Antwoorden / 3 Vragen

De fabrikant had de stickers er af kunnen halen dan was de achtergebleven schade direct opgevallen.

pino123
door pino123 - Nov 30, 2020 om 13:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Tja, dat is het probleem bij showmodellen. u bent daarnaast akkoord gegaan met het ontbreken van garantie. Volgens mij onttrekt de verkoper zich ergens van, maar is het zoals het is.

me
door mein33 - Nov 30, 2020 om 13:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 @NAMARENIE,  is er hier sprake van een kleurverschil op de plaats waar de stickers hebben gezeten.
Als de kast nl. lang heeft gestaan zal de kleur zich enigzins wijzigen, maar op de plaast waar een sticker zit zal echter geen kleurverandering plaatsvinden.
Aan het euvel op zich zal (zeer waarschijnlijk) niets te doen zijn.
De leverancier zal vast en zeker het effect van de stickers kennen en ruimt een dergelijk meubel daarom op "met korting" en "zonder garantie".

Er zijn voor een paar centen en in allerlei soorten, maten en uitvoeringen, deurknopjes/plaatjes te koop die u op/over de stickerschade kunt plaatsen, misschien is dat een passende oplossing voor uw probleem.

Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 13:58
Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt geen kleurverschil te zijn maar het is moeilijk uit te leggen. Alsof er nog een laagje sticker op zit wat echter niet zo is. Ik vrees ook dat er niet veel aan te veranderen is. Ik blijf het merkwaardig vinden dat dit niet vermeld wordt. Het voelt toch enigszins als een verborgen gebrek.

panter22
door panter22 Nov 30, 2020 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

Jammer dat je in de winkel niet aan een van de stickers hebt gepeuterd.
Kun je een foto maken?

me
door mein33 Nov 30, 2020 om 18:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het zou ook kunnen dat de lijmlaag van de sticker de toplaag van de kast heeft aangetast, maar hoe dit te onderzoeken zou ik echt niet durven zeggen.

rj
door rjw - Nov 30, 2020 om 14:04
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel korting heb je gekregen?

Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 14:21
Antwoorden / 1 Vragen

Ongeveer 40%

mahadma
door mahadma - Nov 30, 2020 om 14:29
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Met 40% korting is de oplossing simpel: plak er zelf neutrale stickers op en  klaar. Rechten zilch.

1paul
door 1paul - Nov 30, 2020 om 15:04
3141 Antwoorden / 0 Vragen

showroom model of niet u heeft gewoon recht op een kast zonder vlekken die onder stickers vandaan komen....

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/product-gekocht-in-uitverkoop-heb-je-recht-op-garantie/

rj
door rjw Nov 30, 2020 om 16:23
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dus wat je eigenlijk zegt is dat een winkelier showroommodellen maar weg moet gooien. Er is er immers nooit 1 in nieuwstaat. En de link die je plaatst is totaal niet relevant. Die gaat over garantie. En TS zegt nergens dat er geen garantie op het product zit. Zou wel mooi zijn als dat kan: dan maak je stiekem een flinke kras op een product in de showroom, je bedingt een leuke korting en eist vervolgens een nieuw product. Geloof je zelf toch ook niet dat dat kan?

1paul
door 1paul Dec 1, 2020 om 09:06
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie houd in dat een product moet doen wat je ervan verwacht voor een redelijke termijn maar OOK dat het aan je verwachtingen moet voldoen, als de stickers verwijdert worden en verkoper heeft tijdens de koop NIET gemeld dat er wel eens afdrukken achterblijven hierbij, dan heeft deze een ondeugdelijk product verkocht, je mag er immers vanuit gaan dat de verkopende partij weet wat ie doet en de stickers zodanig bevestigd dat deze geen afdrukken achterlaat!!!!

ne
door neodutchio Dec 2, 2020 om 13:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Paul1, je ziet als koper dat er stickers op zitten en je iedereen weet dat het verwijderen van stickers nooit zonder risico is. Je weet als koper ook dat stickers niet horen op de kast, en daarom krijg je ook een korting. Dat is hetzelfde als korting krijgen op een kast die beschadigd is, is dat dan ook non conform?

1paul
door 1paul Dec 2, 2020 om 15:26
3141 Antwoorden / 0 Vragen

er is zeker een verschil ja, als een kast beschadigd is kun je dat zien als er stickers op zitten weet je niet wat eronder zit als koper en is verkoper je verplicht te melden dat er kleur verschil kan zijn op de plek waar de sticker zit....

als dit niet gemeld is heb je een zaak, is het wel gemeld dan niet....

verkoper mag je zien als een professionel die moet weten waar die het over heeft koper hoeft deze kennis niet perse te bezitten....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2020 om 15:32
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u bent akkoorde gegaan met de voorwaarden waarvan wel de belangrijkste is: geen garantie.
Ook helaas bent u dan naar mijn mening degene die eenzijdig afwijkt van de voorwaarden die bij de aankoop zijn overeengekomen.
Zo u toch een beroepzou willen doen op de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving, ik geef u zo een link, lijkt hetr mij dat de verkoper dan zal stellen dat u de stickers zelf ondeskundig heeft verwijderd en niet voor het verwijderen advies heeft gevraagd. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  gebaseerd op het gestelde in het BW art 7: 17 t/m 25.

Ik geef u ook een link naar het eerste artikel: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html en kunt u eventueel verder zoeken door het artikelnummer aan te passen in de zoeknaam.

re:  omdat de link naar art 17niet correct was.

Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 23:53
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de stickers verwijderd met de middelen die de winkel mij heeft aangedragen. Na middel 6 wisten ze het ook niet meer en kwam de boodschap, ja het is een showroommodel.

1paul
door 1paul Dec 1, 2020 om 09:07
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie is er gewoon, uitverkoop of niet is totaal niet ter zake doende!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 1, 2020 om 09:55
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf in mijn advies te kennen dat er een beroep kan worden gedaan op de wettelijke consumentenbescherming en @PAUL1, dus meer uitgebreid: https://www.mkbrecht.nl/blog/juridische-zaken/wat-is-de-wettelijke-garantie-en-kan-ik-het-uitsluiten/

 Zie ook deze wat de reden van mijn 'voorzichtigheid' is: https://www.bvdv.nl/exoneratieclausules-bieden-altijd-volledige-bescherming/ waarin te lezen is dat dat toch niet altijd het geval is.

@NAMARINE, zoals u het nu aangeeft is er m.i. afddoende reden om een ingebreke stelling te doen omdat men u zelf de middelen heeft geleverd. U moet dat wel kunnen bewijzen.

Daarmee kunt u dit dus toepassen: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en dit benutten als voorbeeld: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

ne
door neodutchio Dec 2, 2020 om 13:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een showmodel wordt verkocht in de staat zoals die is. Natuurlijk heb je de normale garantie. Dus als er iets kapot zou gaan heb je recht op vervanging. Echter vallen de stickers hier buiten, aangezien je wist dat deze op de kast zaten. Je kan niet eerst met korting die kast kopen en achter gaan klagen dat die stickers er op zaten en het vlekken geeft als je ze er af wilt halen.

ro
door ronny530 - Nov 30, 2020 om 18:26
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Kan het niet zo zijn dat die stickers 'press here' na verwijderen een andere kleur vertonen om de drukpunten op de deuren te openen zichtbaar te maken en daarom een andere kleur hebben. Als de lak egaal zou zijn valt de drukpunt markering ook weg met de kans dat de deuren op een verkeerde manier open gemaakt worden met alle schade van dien.

Na
door Namarenie Nov 30, 2020 om 23:54
Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor want we hebben van dezelfde serie ook andere meubels en die hebben dat niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 2, 2020 om 09:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud is Showmodel en  achter in donkere hoek of TL balken of  bij raam?

Verkleuren is mogelijk als deze langer stond en vooral daglicht  en lijm  kunnen dit veroorzaken.
Dat is risico van showmodel, daarom ook flinke korting.

mo
door mof - Dec 2, 2020 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de schade niet kon vermoeden dan kon de verkoper datook niet. U heeft korting geaccepteerd en geen garantie, die heeft u dan ook niet.