J.Santman
door J.Santman Mar 8, 2020 om 10:57
Winkels & webshops

Statiegeld

Als ik bij winkel A statiegeld flessen koop en de lege flessen bij winkel B van een ander bedrijf inlever, hoe zit het dan met de verekening voor de winkel. Winkel B heeft dan wel geld uitgegeven wat eigenlijk bij winkel A hoort!

35857 20 Rapporteer

mr
door mrmoto - Mar 8, 2020 om 11:02
167 Antwoorden / 4 Vragen

dit is bij onze oosterburen al jaren een beproefd systheem en werkt perfect ,hoef je niet alle flessen te sorteren,niet constant voor een flessen teruggeef automaat te staan dus alleen in uw voordeel .Waarom dan wakker liggen over wat een winkel mist zoals u bepent ?

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het moet dan wel over dezelfde soort flessen gaan, bijvoorbeeld van Cola of zo. Er zal beslist een verreken systeem met de leverancier zijn,

mr
door mrmoto - Mar 8, 2020 om 11:07
167 Antwoorden / 4 Vragen

dit is bij onze oosterburen al jaren een beproefd systheem en werkt perfect , en merentijds zijn het ook eenwegflessen ,denk dat de consument dus het statiegeld zelf betaald als je ziet wat een fles cola wel niet mag kosten!

diumenge
door diumenge Mar 8, 2020 om 11:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij onze oosterburen betaal je per fles / blik 25 eurocent, ik neem aan dat je die kan terugkrijgen bij het inleveren. Kan je daar dan ook in Nederland gekochte flessen en blikken, waar geen statiegeld op zit, inleveren tegen die vergoeding?

mr
door mrmoto Mar 8, 2020 om 11:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

kort en krachtig : Nee . enne u vraagt wel naar de bekende weg is het niet ?

diumenge
door diumenge Mar 8, 2020 om 11:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo vraag ik naar de bekende weg? Je maakt hier niet één maar twee keer de opmerking dat onze Oosterburen een beproefd systeem hebben, terwijl je daar over werkelijk elke blikje en flesje 25 eurocent moet betalen, daar lijkt mijn zo'n inningsvraag als die van TS veel relevanter dan bij het gesloten systeem in Nederland.

mr
door mrmoto Mar 8, 2020 om 11:56
167 Antwoorden / 4 Vragen

Oke u kent de weg dus niet ,SORRY !

diumenge
door diumenge Mar 8, 2020 om 12:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vooral veel brullen en geen antwoord geven, erg zinnig allemaal. Je doet je naam geen eer aan.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2020 om 12:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mrmoto, zelfs gekochte flessen hier of in duitsland die identiek zijn kunnen hier en daar worden ingeleverd.
Ik doe vaak boodschappen in Duitsland en koop daar altijd 1,5 liter flessen pepsi cola en lever de lege flessen hier weer in zonder problemen.
Ook de hier gekochte flessen worden in Duitsland zonder moeite geaccepteerd

PvBaak48
door PvBaak48 Mar 9, 2020 om 11:39
65 Antwoorden / 1 Vragen

Ga eens naar een supermarkt en vraag dit aan de manager in plaats van hier onzinnige vraag te stellen wat niemand interesseert.
Als je je geld maar terugkrijgt.

ma
door marnix1 Mar 9, 2020 om 13:32
256 Antwoorden / 22 Vragen

@paul, leuke en zinnige operking!

ba
door batav Mar 9, 2020 om 16:52
29 Antwoorden / 0 Vragen

Paul van Baak. Reageer dan niet als het jou niet bevalt.

diumenge
door diumenge - Mar 8, 2020 om 11:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan het ontvangen statiegeld (administratief) moet worden afgedragen aan een soort verrekenfonds en het betaalde statiegeld uit datzelfde fonds (administratief) kan worden geïnd, of iets dergelijks. Maar waarom je daar druk om maken?

emcede
door emcede - Mar 8, 2020 om 11:33
960 Antwoorden / 4 Vragen

het statiegeld van de verkochte flessen gaat naar de producenten en importeurs van de flessen. Alleen voor de ingeleverde flessen moeten zij het geld geven aan de Stichting Retourverpakking Nederland (SRN).

Bron: https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a29545119/statiegeld-plastic-flessen-niet-ingeleverd/

Magnum007
door Magnum007 - Mar 8, 2020 om 11:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Santman,

Het is een soort borg.

Een beetje vergelijkbaar met de munt, die je in een boodschappenwagen doet.
De fles blijft eigendom van de fabrikant.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2020 om 11:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit al eens aan de directies van winkel A en winkel B gevraagd?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 12:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Anders dan bij bijv. onze oosterburen is het nog niet zo dat lege flessen (in ieder geval m..b.t. kunstof) en blikjes ook kunnen worden ingeleverd bij winkels waar ze niet zijn gekocht.

In Nederland bestaat helaas de situatie dat die flessen (glas of kunstof) niet altijd en overal kunnen worden ingeleverd maar vooral bijna uitsluitend bij de winkel van aankoop waarbij dan aan de orde is of het bepaalde product behoort tot een productgroep dat door de winkel of de grossier van de winkel wordt gheleverd en of de code op de inleverafgifte bon.

Het formaat van bijv. een cola fles (van de bekende merken) wordt niet atijd en overal door een innameapparaat geaccepteerd. Dan volgt de melding: wordt niet geaccepteerd of niet hier gekocht. Dat geldt o.a. ook voor minder bekende biermerken. Meer algemene merken worden veelal wel geaccepteerd maar de minder bekende, als al gezegd niet altijd. (Een speciaal Belgisch biermerk dat ik vaak koop kan ik slechts bij twee winkelkens inleveren waar dat merk wordt verkocht. Er is ook een keten die dat merk af en toe verkoopt zonder statiegeld dus in wegwerpfles.

diumenge
door diumenge Mar 8, 2020 om 12:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Elke fles waar je statiegeld over moet betalen en dat op de fles staat kan je in Nederland bij elke supermarkt inleveren om het betaalde statiegeld terug te ontvangen. Noem mij eens één concreet voorbeeld waar dat niet het geval is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 12:11
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE: ik ken zeer concrete gevallen maar kan geen namen noemen, dat zou reclame zijn! Misschien toch een klein tipje: flessen van een speciaal biermerk uit Oud Turnhout is niet overal in te leveren. (Flesjes van een biermerk van een abdij dat nog iets zuidelijker ligt ook niet). En als al gezegd, er zijn ook apparaten die bepaalde formaten van Cola flessen (wereldmerk) niet accepteren als ze niet bij die keten zijn gekocht of worden verkocht. Geloof me, echt waar op basis van eigen ondervinding. Uw stelling is dus helaas maar erg waar onjuist.

diumenge
door diumenge Mar 8, 2020 om 12:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen het noemen van merknamen is in deze situatie geen reclame, dus laat die namen maar doorkomen. Maar oké Coca Cola koop ik nooit in grote flessen, dus die ervaring heb ik niet. Wel verbazingwekkend dat je die niet overal weer kan inleveren, hoewel het in de praktijk niet echt een groot probleem is lijkt mij.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2020 om 12:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Alleen eigenmerk flessen kunnen worden ingeleverd bij een winkel waar ze het merk verkopen.
Alle merk flessen kunnen overal worden ingeleverd

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 12:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT en ook @DIUMENGE, statiegeldflessen van bijv. Corsendonk kun je niet overal inleveren.

Op zich is het wel grappig dat je 33cl  flesjes van een zeker Duits merk, gekocht in Duitsland, wel kunt inleveren bij Lidll waar dat merk ook wordt verkocht. Betaald in Duitslan 9 ct, retour in Nl. 10 ct. Dit wel met de aantekening dat het al weer enige tijd geleden is dat ik dit ontdekte.

En helaas, merkflessen kunnen niet overal worden ingeleverd en mogelijk ontekken dat jullie nog wel een keer. Ik houd zelf flessen apart om ze in te leveren waar het kan en om niet te worden geconfronteerd met de opmerking dat het niet blijkt te kunnen en dan met die niet geaccepteerde flessen huiswaarts moet. Letterlijk: bij mijn AH vestiging kan ik flejes van Corsendonck niet (meer) kwijt met de aantekening dat het tot een jaar of twee geleden nog wel kon omdat zij dat merk toen nog in het assortiment hadden. Herhaald, echt waar.

Zie ook de reactie van Graspollen in zake Coca Cola. Liter(?)flessen van dat merk (bijv. gekocht bij Aldi) kun je ook niet 'overal' kwijt.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2020 om 13:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft,
Ik ken geen Corsendonck.
Nogmaals zodra een winkel een merk en grote van een fles verkoopt accepteren ze dat soort flessen ongeacht waar ze gekocht zijn. Als het flessen van een ander formaat zijn dan wordt het een ander verhaal. De flessen machines sorteren op formaat fles en niet op merk want flessen zonder etiket worden gewoon geaccepteerd mits het formaat klopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 13:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, herhaald: Neen dus maar als u denkt het toch beter te weten en mijn ervaringen miskent, dan mag dat best hoor? Mogelijk ontdekt u toch ook wel eens een keer dat hetgeen u stelt  niet altijd het geval is door dan het merk dat ik noem dan maar eens te kopen. Helaas zijn er toch echt veel apparaten die scannen op barcode en zelfs dan flesjes 'terugsturen' waarvan de barcode is beschadigd. (Zoals o.a. bij Lidll met Öttinger, beschadigd label met barcode, fles komt retour, uiteraard kan de fles dan wel handmatig toch worden ingeleverd.
U geeft notabene zelf aan het merk Corsendonk niet te kennen. Het bestaat toch echt en is hier en daar leverbaar in Nederland bij levenmiddelen zaken naast sommige slijterijen. De naam is Corsendonk en ik voegde onterecht een c bij.

En nog een nabrander: probeer eens flesjes van Öttinger in te leveren bij een andere winkel dan een Liddl winkel (of slijter die dat dan toevallig ook verkoopt). (Of bij Liddl flesjes van merken die Lidll niet verkoopt)

ag
door agnesd Mar 9, 2020 om 17:48
10 Antwoorden / 2 Vragen

De merk flessen van de Aldi en Lidl kunnen niet ingeleverd worden bij Jumbo of AH
Ook andersom worden deze B merken ook niet geaccepteerd
A merken ligt er vaak aan of de maatinhoud gelijk waardig is anders worden deze ook uitgesloten in de niet gekochte winkels
Flessen zonder etiket of beschadigd word meestal geweigerd door de machine en kunnen evt via het winkelpersoneel toch ingeleverd worden, minst dat de vorm fles overeenkomt met de aanwezige "merk" flessen in de winkel

@gnes

Donuts
door Donuts - Mar 8, 2020 om 12:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @diumenge "Elke fles waar je statiegeld over moet betalen en dat op de fles staat kan je in Nederland bij elke supermarkt inleveren om het betaalde statiegeld terug te ontvangen. Noem mij eens één concreet voorbeeld waar dat niet het geval is."

Dat dacht ik ook, maar bleek niet het geval toen ik mijn bij de Turkse supermarkt lege Coca Cola flessen, wilde inleveren bij de AH. Die flessen werden tot mijn grote verbazing niet geaccepteerd.

Gr
door Grunn1 - Mar 8, 2020 om 12:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je kan alle statiegeld flessen overal inleveren zolang de,winkel waar je het inlevert ook zelf het betreffende merk cq hoeveelheid verkoopt. Verkoopt een winkel bijvoorbeeld wel de 1,5 liter flessen pepsi maar niet de 1 liter flessen dan zal deze winkel alle 1,5 l pepsie accepteren maar niet de 1 liter. Eigenmerk wordt alleen geaccepteerd door de winkel (keten) waar ze vandaan komen.
Elke winkel zal uiteindelijk het geld van de ingeleverde flessen wel van de leverancier terug krijgen dus maakt dat niet uit waar je het koopt en inlevert.

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2020 om 14:46
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het maakt niet uit waar u deze inlevert, de winkelier ontvangt het statigeld van de fabrikant afhankelijk van het aantal ingeleverde flessen. Als voorbeeld, winkel A verkoopt 100 flessen,er worden er 75 ingeleverd waarvan het statiegeld wordt verrekend met de fabrikant. Van de overige 25 flessen heeft winkel A geen statiegeld terug hoeven geven dus heeft deze 100% zijn statiegeld binnen.
Winkel B verkoopt 100 flessen maar er worden er 125 ingeleverd dus worden er 125 met de fabrikant verrekend. Van die extra 25 flessen heeft winkel B dus in feite het statiegeld tijdelijk voorgeschoten. Het statiegeld komt dus allemaal uit dezelfde pot van betreffende fabrikant.

mo
door mof - Mar 9, 2020 om 11:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet juist.
winkel a koopt flessen in bij de groothandel of de fabriek  en betaalt de groothandel statiegeld. Wanneer u flessen bij winkel a koopt betaaltu de winkel statiegeld. Dan heeft winkel a zijn geld weer terug.

levert u de flessenin bij b, dan betaalt b u het statiegeld terug. B levert de flessen vervolgens in bij de groothandel/fabriek en krijgt dan het statiegeld weer terug. Netto dus geen winst of verlies voor de winkels a en b.

do
door douwe-rg - Mar 9, 2020 om 12:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geïmporteerde flessen probeert in te leveren kan het geweigerd worden. Het staat meestal ook op het etiket, tot welk land de fles behoort. Een duitse statiegeld fles, wordt meestal hier geweigerd.

ce
door ceesanne - Mar 9, 2020 om 12:11
2 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn bescheiden mening zijn er momenteel maatschappelijk veel belangrijker zaken aan de orde dan statiegeld zoals door meneer geschetst. Supermarkten mag u in staat achten om zelf hun belangen te behartigen. Daar hoef en moet je je als consument al helemaal niet druk om maken.

sa
door safa25kn@kpnmail.nl - Mar 9, 2020 om 13:29
2 Antwoorden / Vragen

Is niet altijd het geval, want de statie geld bon van een volle fles coca cola 1,5 liter van de Albert Heijn in Ysselstein, pakt de kassa bij het scannen bij de AH in Nieuwegein niet.

rj
door rjw Mar 9, 2020 om 13:33
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is dan ook iets heel anders dan waar TS naar vraagt. De AH in Ysselstein krijgt het geld, dus logisch dat de AH in Nieuwegein die bon niet accepteert.

ma
door marnix1 Mar 9, 2020 om 13:38
256 Antwoorden / 22 Vragen

"statie geld bon van een volle fles coca cola 1,5 liter van de Albert Heijn in Ysselstein"
Nooit gedurfd, een volle fles in zo'n automaat douwen.
Hoort ook niet he?

wimmi20
door wimmi20 Mar 9, 2020 om 14:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dirk accepteert ook niet bonnen van een ander filiaal.

ma
door marnix1 Mar 9, 2020 om 15:13
256 Antwoorden / 22 Vragen

"edit

jan koops
door jan koops - Mar 9, 2020 om 14:04
20 Antwoorden / 1 Vragen

Was het maar waar , dat winkels elkaars eigenmerk-flessen aannnemen. Algemene (grote ) merken nemen ze natuurlijk wel aan.

koekeloer
door koekeloer - Mar 9, 2020 om 14:08
562 Antwoorden / 18 Vragen

Winkel B krijgt het geld ook weer als hij de flessen weer inlevert bij de groothandel (net zoals A dit aan de groothandel betaalt als hij de flessen koopt)

ma
door mario47 - Mar 9, 2020 om 22:30
56 Antwoorden / 2 Vragen

De ervaring van MRMOTO deel ik niet.In duitsland is het net als hier, sorteren op winkel

he
door henkie.penkie - Mar 10, 2020 om 18:17
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je flessen drank in Nederland koopt en hier er voor statiegeld voor betaald kun je die niet in België of Duitsland inleveren anders om ook In België of in Duitsland gekochte flessen kun je dan ook niet in Nederland inleveren.

he
door henkie.penkie - Mar 10, 2020 om 18:21
149 Antwoorden / 0 Vragen

Ja alleen eigen huismerk flessen soms niet maar tegenwoordig flessen met de naam van "gewoon" kun je overal inleveren als je ze hier gekocht hebt.