John1313
door John1313 Mar 7, 2014 om 11:54
Winkels & webshops

Statiegeld

Onlangs bij ALDI een statiegeldbon aangeboden à € 3,=. Deze bon werd geweigerd met de mededeling dat die niet van vandaag was.
Nou en? Het is toch mijn geld, Ik heb die flessen nota bene in dat filiaal gekocht en ingeleverd.

MAG DIT ZOMAAR?
Dit is toch diefstal.

29347 22 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 7, 2014 om 12:48
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bron http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/geldigheidsduur-statiegeldbonnen/

Geldigheidsduur statiegeldbonnen

maandag 03 april 2006

Hoe lang kun je je statiegeldbonnetje inleveren? Een meneer uit Ede kan in zijn plaatselijke C1000-winkel zijn bonnetje slechts een week lang inleveren.

Wij kregen een klacht binnen van een meneer over de statiegeldbonnetjes van de C1000. Bij een C1000 bij hem in de buurt zijn de emballagebonnen slechts een week in te leveren. We hebben even rondgebeld en bij meerdere vestigingen van C1000 is de termijn aan de korte kant. Bij sommige winkels is het bonnetje slechts alleen dezelfde dag inwisselbaar voor geld. Bij de grootste andere supermarktketens zijn de bonnetjes wel onbeperkt geldig. Omdat de statiegeldbon een waardepapier is, mag dit niet zomaar beperkt worden. Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren.

alfatrion
door alfatrion - Mar 7, 2014 om 12:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dit mag niet. De verjaringstermijn op geldvorderingen is vijf jaar. Hiervan kan in algemene voorwaarden van worden afgeweken, maar je moet altijd tenminste een jaar hebben.

Het is overigens geen diefstal, maar verduistering.

edrick3
door edrick3 - Mar 7, 2014 om 12:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat staat toch op de bon?!
En daarbij: ze vragen altijd: "hebt u nog flessen ingeleverd?"

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2014 om 13:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dit commentaar zag ik bij klachtenkompas, van een medewerkster van Aldi:
Aldi. Het bonnetje vertegenwoordigt geld; geld 'verloopt' niet.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2014 om 13:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Vaak staat het ook aangegeven op de flessen retour automaat. Hoe "oud" was uw betreffende flessenbon? Dat vermeld u niet in uw vraag.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2014 om 13:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen
pi
door pieterwolters - Mar 7, 2014 om 13:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 7 mrt 2014, 12:59]Dat staat toch op de bon?!
En daarbij: ze vragen altijd: "hebt u nog flessen ingeleverd?"

Dat is wel heel lang geleden dat ze dat vroegen. De laatste jaren heb ik het nooit meer gehoord. Wel of je zegeltjes wilt en of je aan een hele reeks van acties mee doet...

edrick3
door edrick3 - Mar 7, 2014 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pieterwolters,

Het gaat hier over de Aldi!
Voor zegeltjes en acties moet je bij AH, C1000 etc. zijn.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2014 om 14:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Telefonische informatie leert mij dat Aldi alleen statiegeldbonnen accepteert van "vandaag". Ze wisten geen regel daarover te geven, maar ik zal eens zoeken.

simon55
door simon55 - Mar 10, 2014 om 12:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kom bijna altijd bij de Dekamarkt en daar lever ik ze een maal per jaar in net voor de kerst en da s prettig

edrick3
door edrick3 - Mar 10, 2014 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@simon55,

Fijn voor jou, maar je reageert niet op de vraag van TS!

re
door reintje55 - Mar 10, 2014 om 14:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk bij de Dekamarkt en hanteer niet standaard de vraag of men een flessenbon heeft. Wij hebben wel het liefst dat de bon dezelfde dag ingeleverd wordt, maar geven ook geld terug als de bon later ingeleverd wordt. Maar mijns inzien is men verplicht het geld te geven.

ar
door aram - Mar 10, 2014 om 15:47
136 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me slimmer om meteen te verzilveren .
Bonnetjes kunnen zoekraken hetzij tijdelijk of voor immer .
Al zou je het bonnetje onbeperkt zou kunnen inleveren is het net als met die kassabon de afdruk op het bonnetje verdampt en is na een poosje niet meer te lezen .
De houdbaarheid van het bonnetje is zo wie zo erg beperkt daardoor .

van leyden
door van leyden - Mar 10, 2014 om 16:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Statiegeldbonnetjes zijn dus houdbaar. Een week, een jaar of zelfs vijf jaar, de termijn is mij niet helemaal duidelijk.

Fijn om te weten.
Alleen heb je er geen zak aan als de winkelier niet mee wilt werken.
Want wat kan je doen als consument? Bijna niks, ja je kan bij de kassa blijven wachten totdat je je geld krijgt, de winkelier belt de politie, dan moet je moven of mee naar het bureau.
Politie zal je een civiele zaak adviseren, maar dat zal het nooit waard zijn.

Weer een crimineel regeltje van de detailhandel waar ze mee wegkomen, niemand doet ze wat, natuurlijk is dat alleen maar verzonnen om extra omzet te creeeren, maar zoals gezegd>> er is niks aan te doen, al schrijven we heel kassa vol.

De moraal> hou je statiegeldbonnetje in je hand, zodat je niet kan vergeten om hem in te leveren.
Doe ik ook met de ov kaart, zo vergeet je nooit uit te checken.

fotoflex
door fotoflex - Mar 10, 2014 om 19:03
67 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vouw mijn bonnetje om mijn bankpas heen, zodat ik hem vanzelf tegenkom bij het afrekenen. Voordien vergat ik hem zo vaak en had zoveel gezeur bij het later inleveren dat ik wel iets moest bedenken. Voor mij werkt dit in ieder geval goed.

killroy
door killroy - Mar 26, 2014 om 14:29
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo John13, 13, Dat wat men u flikte bij de
Aldi kan gewoon niet, hier hebben ze het recht niet toe.Als u het sta
tiegeldgoed een heel jaar verzameld betalen ze toch ook normaal uit? Ik lo
s deze conflikten met supermarkten op mijn manier op, nl. Ik maak in de betreffende S.M een karretje bomvol met bootschappen van heelveel verschillende aart, en dan laat ik het doodleuk in de zaak staan, kost dan wel een € maar ze moeten dan well de waren in de schappen terug sorteren, en dit enkele malen in de week, tot dat ik vind dat het goed geweest is, ligt eraan welk onrecht je aangedaan word. En dit steeds weer, in elke zaak of supermarkt waar ik onredelijk word behandeld en waar men mij financieel te kort doet, ik heb geen andere mogenlijkhijd om in zulke gevallen aan mijn trekken te komen. Met Vgr: Baron van Mek-Mek Cloot mij niet!!!!!!!!!!!!!

komsja
door komsja - Mar 26, 2014 om 15:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Opzich mag het niks uitmaken wanneer men z,n lege flessenbonnen in gaat leveren,je hebt statiegeld betaald en wanneer je dat weer wil terug hebben moet jezelf weten,maar zo werkt dat nou eenmaal niet in alle supermarkten,je zou ook je legeflessebon in kunnen leveren en het geld in een potje kunnen doen maar het is en blijft onterecht dat als je je bonnetje niet dezelfde dag of niet binnen afzienbare tijd inleverd dan je geld kwijt bent,en daar moet wat aan gedaan worden net zoals bij de mobiele telefonie want als je je minuten en/of sms niet opmaakt ben je ze ook kwijt terwijl je daarvoor betaald hebt

mahadma
door mahadma - Mar 26, 2014 om 16:43
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Stem komende verkiezingen op Partij Komsja!

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 26, 2014 om 16:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Dit doen ze vooral om valse zelf geprinte bonnen die helaas ook mogelijk zijn te voorkomen.

Een printer verdien je zo terug met 1 bon van bierflesje van 10 cent krijg je alle info en de valse kan diverse kratten bevatten...
Daarom is het noodzakelijk dat ze kunnen controleren of er enige minuten terug wel 10 kratten bier voor €39,- zijn ingeleverd......

Daarom mogen ze dit doen mits ze dit aangeven, meestal op bon en/of op Automaat.

pino123
door pino123 - Mar 26, 2014 om 19:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@komsja,

Lees je zelf weleens de onzin na die je opschrijft? Maar zo wekrt het nu eenmaal niet... Waar is op gebaseerd?

We moeten met zijn allen op de barricade? Kom op zeg... ALDI moet zich gewoon netjes aan de spelregels houden...

Tot 15karakters.... Valse bonnen? Zelf printen? Denk je niet dat ze de bonnen dan niet op datum stellen... Inmiddels zijn de systemen met elkaar verbonden, de kassa's en de emballagemachine.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2014 om 19:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 26 mrt 2014, 16:47]Dit doen ze vooral om valse zelf geprinte bonnen die helaas ook mogelijk zijn te voorkomen.

Een printer verdien je zo terug met 1 bon van bierflesje van 10 cent krijg je alle info en de valse kan diverse kratten bevatten...
Daarom is het noodzakelijk dat ze kunnen controleren of er enige minuten terug wel 10 kratten bier voor €39,- zijn ingeleverd......

Daarom mogen ze dit doen mits ze dit aangeven, meestal op bon en/of op Automaat.

U bent toch zakenman? Hoe doen ze dat dan met de barcode? Daar zal toch wel iets herkenbaars inzitten om te scannen wat bij een nep print er niet inzit. Ja, weet dat veel kan, zo ook nu met valse euro's, maar toch...

door 1953 - Mar 26, 2014 om 21:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Begint op een discussie te lijken en daar is ander forum voor geëigend.

Bij Appie Happy is het statiegeldbonnetje drie maanden geldig om het alsnog in te leveren.