He
door Henk M dg Nov 29, 2021 om 09:00
Winkels & webshops

Statigeld

Wat ik erg vreemd vind is dat je de statiegeld flessen alleen kunt inleveren bij de gekochte supermarkt. Als ze er voor willen zorgen dat het sluitend is dan zou je elke fles, waar ook gekocht, moeten kunnen inleveren bij een flessen inname.

47957 16 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Nov 29, 2021 om 09:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Redactie] Reactie verwijderd. Reden: Toon.

ma
door malty - Nov 29, 2021 om 09:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als de supermarkt het betreffende artikel niet in hun assortiment hebben kunt u de lege fles ervan daar ook niet inleveren.
Een colafles van 1 of 1,5 l heeft elke supermarkt wel in het assortiment en kun je bij elke supermarkt inleveren, waar ook gekocht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2021 om 12:14
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Malty,

Dat klopt niet.

Probeer maar.

Iv
door Ivo W Nov 30, 2021 om 20:25
729 Antwoorden / Vragen

Dat klopt wel, uitgezonderd supermarkten als Lidl die geen Coca-Cola in het assortiment hebben.

En misschien hebben sommige kleine vestigingen ook geen 1L flessen in het assortiment, waardoor je in die gevallen ook die flessen niet kunt inleveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2021 om 10:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft slechts ten dele gelijk. Waterflesjes met statiegeldlogo kunnen bij iedere supermarkt worden ingeleverd. Bij. Aldi bij AH en/of omgekeerd.

Met vooral bierflesjes is dat niet het geval. Die kunnen alleen worden ingeleverd bij die supermarkt die zaken doet met de leverancier van de betrokken biermerken.

Bij 'soorten' cola fles maten/merken kan er soms ook een probleem zijn (met vooral flesjes met kleinere maten dan 1 liter.

sira
door sira - Nov 29, 2021 om 10:13
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dit was vroeger ook al zo. Als je bijvoorbeeld bij de Lidl een huismerk Cola kocht, kon je die fles niet bij de Jumbo of AH inleveren, vandaar dat die door sommige klanten naast de statiegeld-automaat (of in de afvalbak) neergezet werden.
Maar als ik zie hoeveel petflesjes hier door scholieren langs de dijk weggefli**erd worden aan het einde van de dag, heb ik het idee dat velen helemaal niet geïnteresseerd zijn in het statiegeld. Kan dit met opvoeden te maken hebben?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2021 om 12:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Ik heb onlangs mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Albert Heijn.

Girlpower
door Girlpower - Nov 29, 2021 om 11:33
7 Antwoorden / Vragen

De A merken zoals coca cola, sisi etc kunnen bij elke winkel zoals de AH, jumbo, etc ingeleverd worden ! Alleen de eigen merken moeten bij de winkels ingeleverd worden maar 9 van de 10 keer staat het op de fles ! Of even Googlen !

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2021 om 12:18
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Girlpower,

Ik heb onlangs mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Albert Heijn.

ma
door marleenvanh - Nov 29, 2021 om 11:53
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is alleen zo wanneer het een zogenaamd huismerk is, want die wordt bij een andere winkel niet verkocht en DUS OOK NIET ingenomen. Een zg. A-merk, daarvan is niet te zien of het bij Super A of Super B gekocht is. Die kunt u overal inleveren. En zeg nou niet dat u dat niet zelf had kunnen bedenken....... Prettige dag nog.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2021 om 12:19
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marleen.

Ik heb onlangs mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Albert Heijn.

rj
door rjw - Nov 29, 2021 om 11:59
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Het zou natuurlijk wel kunnen, maar dan moet dat ergens uit betaald worden. Dan zou je voor een fles die elders is gekocht minder statiegeld terug krijgen (of misschien wel helemaal niks).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2021 om 12:20
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik heb onlangs mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Albert Heijn.

rj
door rjw Nov 29, 2021 om 20:08
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Oh ja, dat doe ik ook wel eens. Krijg er alleen niets voor terug.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2021 om 00:23
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Gisteren heb ik mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Jumbo.

Probeer nog maar eens.

lo
door lovewinnie - Nov 29, 2021 om 12:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de ah kun je gewoon alles inleveren hoor. Elke maandag breng ik daar alle lege flessen naar toe. Inc eigen merk van Jumbo etc.
Bier drink ik niet dus geen ervaring mee. Maar kleine plastic flessen en ook grote kun je gewoon bij de ah terecht . ( Water, frisdrank etc Inc eigen merk)

mo
door mof - Nov 29, 2021 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ws alleen voor de wegwerpflessen. De ouderwetse glazen flessen zijn voor hergebruik en zijn formeel eigendom van de fabrikant. DAn is het systeem gesloten, namelijk, je hebt of de fles in bezit danwel het statiegeld in bezit.
Voor eenmalig gebruik plastic flessen is dat niet zo: dan geeft de supermarkt je geld en die moet maar zien waar zij het geld weer terugkrijgen. DAn zou je pech hebben als veel klanten bij jou inleveren maar weinig kopen ...

In Duitsland doen ze dit systeem al meer dan vijftien jaar. In het begin moest je met de kassabon bewijzen dat je (blikje, Dosenpfand, waar het met name om ging) bij dezelfde supermarkt inleverde als waar je het gekocht had. Zelfs een ander filiaal van dezelfde supermarkt accepteerde de blikjes dan niet. LAter hebben ze daar een oplossing voor gevonden, ws. iets met gewicht van de blikjes of plastic flessen waarover de afvalverwerking geld uitbetaalde aan de supermarkten.

Sc
door Scoutleon - Nov 29, 2021 om 13:36
3 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt de flessen inleveren bij de keten waar je de flessen hebt gekocht.
Je kunt niet verwachten de AH zijn personeel flessen laat uitzoeken en dan naar de betreffende supermarkt keten brengt.
Je kunt toch ook iets niet bij de Hema gaan ruilen terwijl je het bij zeeman hebt gekocht

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2021 om 00:24
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Scoutleon,

Ik heb gisteren mijn lege sinas fles van Lidl ingeleverd bij Jumbo.

he
door henkie.penkie - Nov 29, 2021 om 13:57
149 Antwoorden / 0 Vragen

Suppermarkten die groter zijn dan 200 vierkante meter moeten alle statiegeld flessen innemen, Dit houd in dat statiegeldflesjes(15 cent) die het statiegeldlogo hebben bij iedere willekeurige supermarkt met een minimale vloeroppervlakte deze moet innemen volgens de "statiegeldwet". Kleine statiegeldflesjes zonder logo kunnen bij de plastick inzameling. Zolang de toeleveranciers de oude vooraard opmaken mogen deze flesjes  nog verkocht worden tot deze op is.

user123
door user123 Nov 29, 2021 om 20:24
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Eens. Het systeem is veranderd zodat het probleem van ts niet meer zou moeten bestaan.

gs
door gscager - Nov 29, 2021 om 14:19
200 Antwoorden / 110 Vragen

bij picnic nemen alles mee ,als de boodschappen bezorgd zijn

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Nov 29, 2021 om 14:37
30 Antwoorden / Vragen

De lege flesjes lever ik allemaal bij ÀH in ook Aldi en Lidl
geen problemen mee

an
door anita71 - Nov 29, 2021 om 18:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin dat men zegt, daar waar je het hebt gekocht moet je het inleveren.
kaufland in Duitsland neemt flesjes van de duitse lidl
aan!
Volgens mij gewoon een kwestie van instelligen wat Nederland verdomt!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 30, 2021 om 08:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als de Aldi  een Lild fles moet gaan verrekenen?

Ook is er nog  vooral bij kleine een oude zonder voorraad en nieuwe met statiegeld door elkaar.
De machine moet de fles wel  kunnen lezen en die Barcode en online info krijgen of het gratis of betaalde flesje is.

en wat denk je van hele berg plastic en vrachtwagen vol?
Deze  flessen  kosten voor de winkels veel werk en geld en daarom werken ze vaak tegen.

Ook mijn in Vlaanderen gekochte bieren?

Hier vaak   6x 30cl,  maar daar zelfde merken vaak  8 pack Colruyt met 33 cl.

Dat ze alle 2 10 cent melden, maar wie pakte die flesjes wel of niet?

AH doet het vaak als Service om klanten binnen te krijgen, maar of ze er blij mee zijn?

We moeten gewoon een jaartje aankijken hoe dit gaat.

En naast eigen winkels zijn er ook ondernemers die voor AH werken en zelfstandige zijn dus of elke AH deze zal accepteren?

Voor Jumbo hetzelfde,  ze hebben Eigen en  Francisse  nemers!

ju
door juliomariner - Nov 30, 2021 om 20:50
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ook in Nederland geldt de wegwegflessen die in de automaat van de supermarkt geschreddert worden hebben een statiegeldlogo en kunnen overal ingeleverd worden. Dus ook Aldi flessen bij de Lidl en Plus huismerk bij Appie.
Anders is het met glazen flessen (meestal alleen nog in horeca en bierflessen en kratten. Deze hoeven niet aangenomen te worden als de winkel het bedrijf niet voert.