Ta
door Tarzanhond Oct 20, 2019 om 18:49
Winkels & webshops

Twee stoffeerders beloofd een heeft gewerkt

Ik had een aanbieding voor het leggen van een vloerbedekking.
De faktuur bestaat uit een prijs per m2 voor het materiaal incl . legkosten in een bedrag.
Echter ik weet de prijs zonder legkosten dus ook wat er voor de legkosten is berekend.
Ik heb de vloerbedekking gekocht waarbij de verkoopster vertelde dan twee man de vloer zouden leggen en er een hele dag zouden overdoen.
Uiteindelijk kwam er een stoffeerder met een leerling die niets mocht doen want daar was hij nog niet aan toe.
Omgerekend komt het uurloon daardoor uit voor een stoffeerder van meer dan 100 euro per uur.
Ik heb per mail een bevestiging van de verkoopster dat ze ca een hele dag er over doen en ook dat de werkzaamheden zijn vericht door een stoffeerder want ze schrijft hij mag nog geen stofferingswerkzaamheden verichten dus het meeste werk is vericht door een stoffeerder.
Ik voel er weinig voor om de opleiding van een leerling voor mijn rekening te nemen en wil mijn geld terug van een stoffeerder.

8306 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2019 om 18:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is inderdaad heel veel geld per uur. Een gemiddelde stoffeerder krijgt tussen de €46,00 en €50,00 per uur. Dus los van dat de leerling niets heeft mogen doen, zelfs al zou hij het hebben mogen doen, is dat nog veel te veel voor 2 mensen. Ga naar de winkel en leg uw bezwaar uit.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2019 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat kunt u wel vergeten. U hebt een bedrag afgesproken voor het leggen. Het is gelegd, door wie en door hoeveel man doet niet ter zake.

En hebt u dan die man de hele dag op zijn vingers staan kijken?

Ta
door Tarzanhond Oct 20, 2019 om 19:07
15 Antwoorden / 4 Vragen

Dat kan dan wel zo zijn maar als u in de garage hoort dat ze schatten dat ze een hele dag met u auto bezig zijn en u wordt gebeld na een half uur dat u auto klaar is en ze willen acht uur loon van u dan zegt u toch ook als ik dat geweten had dan was ik er niet mee accoord gegaan.
Nu zo is het toch ook bij deze zaak ze zeggen we zijn er 16 uur mee bezig en het is 8 uur omdat een man maar werkt.
Ik heb een prijs afgesproken op de medeling van twee man die zouden werken.
Voor mij is dit gewoon dwaling of onverschuldigde betaling want met de kennis die ik nu heb had ik nooit accoord gegaan met de aanbieding.
Als u een kilo appels denk te kopen en het is maar een pond uiteindelijk als u het gaat wegen dan heb je toch niet gekregen waarvoor je betaald heb.

Tr
door Trostomaat Oct 20, 2019 om 20:33
239 Antwoorden / Vragen

'Als u een kilo appels denk te kopen en het is maar een pond uiteindelijk als u het gaat wegen dan heb je toch niet gekregen waarvoor je betaald heb.'
Die vergelijking is correct als u twee leggers heeft ingehuurd, er twee moet betalen terwijl er maar één gekomen is. Dan kunt u zeggen ik kocht er twee, maar kreeg maar één.
De afspraak was echter gebaseerd op het aantal vierkante meters dat gelegd moet worden. En volgens mij is 100% daarvan gelegd.
Misschien kunt u mij ervan overtuigen dat ik het verkeerd zie, bijvoorbeeld door de vraag die ik in mijn antwoord steld te beantwoorden.

Ta
door Tarzanhond Oct 20, 2019 om 20:48
15 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben de hele dag bij het leggen aanwezig geweest dat klopt.
De leerling stoffeerder heeft zich al bezig gehouden met peuken roken en een mobiel aan zijn oor en in zijn handen te houden.
Natuurlijk kan je stellen wat kan jou het schelen als het er maar uiteindelijk er in ligt en of ze er een uur of een week er over doen is geen probleem van jou.
Maar als ik dubbele uren moet betalen en daarom ervan uit ben gegaan dat die uren benodigd zijn en ze doen het voor de helft dan hebik natuurlijk dubbel betaald.
Een dokter verdiend minder op deze wijze.
Ik wil betalen voor daadwerkelijke arbeid geen probleem maar er is nu voorgesteld dat twee man bezig zouden zijn in een bepaalde tijd en achteraf blijkt een man het te kunnen in dezelfde tijd.

Tr
door Trostomaat Oct 20, 2019 om 22:09
239 Antwoorden / Vragen

Dat u zichzelf wijsmaakt dat u dubbele uren betaald heeft, maakt niet dat dat zo is.
'Ik wil betalen voor daadwerkelijke arbeid geen probleem': dus als ze met zien drieën waren gekomen, dan zou u bijbetaald hebben?

holstein
door holstein Oct 22, 2019 om 08:50
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik begrijp de hele redenering niet, het is gelegd voor het afgesproken bedrag toch, klaar!

Tr
door Trostomaat - Oct 20, 2019 om 19:10
239 Antwoorden / Vragen

Tijger1 geeft het al aan: een kansloze zaak.
'De faktuur bestaat uit een prijs per m2 voor het materiaal incl. legkosten'.U ging daarmee akkoord. Het betekent, niet meer en niet minder, dat het factuurbedrag onafhankelijk is van het aan leggers dat komt opdraven.
Ook de mededeling dat twee man de vloer zouden komen leggen en dat het een hele dag zou duren, is zo te zien juist gebleken. Dat de ene legger productiever was dan de andere, doet daar niks aan af.

Stel nu dat het bedrijf drie hardwerkende leggers had gestuurd (terwijl er twee aangekondigd waren), die er samen een dag over hadden gedaan, en het bedrijf had bij u aangeklopt: 'sorry, de aangegeven prijs was niet correct, omdat het was gebaseerd op 2 leggers met ca. € 50 euro uurloon, maar omdat een derde is ingezet is het uurtarief nu te laag geworden, kunt u even 50% bij betalen'?
Alleen als het uw antwoord op die vraag is: 'ja, geen probleem, doe ik', dan heeft u nu recht van spreken.

jo
door jorisw - Oct 20, 2019 om 19:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voortaan dan maar klussen per uur inkopen. Als zal er dan wel weer geklaagd worden dat ze het aantal ingeschatte uren hebben overschreden.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2019 om 19:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een prijs afgesproken voor vloerbedekking inclusief leggen.
Of er nu €100 wordt berekend voor het leggen per uur of €50, dat  maakt niet uit.
Je bent akkoord gegaan met een all-in prijs.

Ta
door Tarzanhond Oct 20, 2019 om 19:29
15 Antwoorden / 4 Vragen

IK denk dat mijn omschrijving niet helemaal goed is.
Ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd naar de prijs van de vloerbedekking.
Dus zonder leggen.
Daarna heb ik gevraagd wat de legkosten waren en is mij verteld dat twee man het zouden komen leggen en er acht uur zouden overdoen.
Achteraf blijkt dat er maar een man het heeft gelegd en ook nog eens veel minder uren er aan heeft besteed.
En nu komt iedereen met de medeling of ze lang of er kort over doen het ligt er toch in.
Ik mag toch als leek verwachten dat als er uren worden opgegeven die met de werkelijkheid enigzins overeenstemmen.
Want nu is het veel korter werken en en voor veel uren vooraf laten betalen.
Je kan nog discuseren of met twee man ze nog eerder klaar zouden zijn maar uiteindelijk meer dan 100 euro betalen per uur voor werkelijk gewerkte uren is belachelijk.
Ik voel me dus aardig in de maling genomen en enigzins opgelicht.

Tr
door Trostomaat Oct 20, 2019 om 20:41
239 Antwoorden / Vragen

'Ik voel me dus aardig in de maling genomen en enigzins opgelicht.'
Dat ligt echt aan uzelf.
Ik constateer dat u nu uw oorspronkelijke verhaal enigszins herschrijft. Waarom is dat?
Het wordt er niet geloofwaardiger op.
Als u de vraag stelt wat de legkosten zijn, dan verwacht ik een antwoord dat iets zegt over bedragen en euro's, niet over aantal leggers en uren.
Dus ik kan mij niet voorstellen dat het bedrijf het antwoord dat u beschrijft gegeven heeft. Bovendien wist u dan toch nog niets, zonder het uurloon te weten. Bent u dan akkoord gegaan zonder enig besef van de te verwachten kosten?
Het bedrijf zal gewoon het bedrag genoemd hebben, zoals ook in de factuur is komen te staan. Dat er informatie wordt gegeven over hoeveel mensen men hoe lang verwacht in te zetten, staat los van de gemaakte afspraak.
Nogmaals: als ze drie man hadden gestuurd, die alle drie een hele dag hard gewerkt zouden hebben, was u dan bereid geweest meer te betalen dan nu gefactureerd is?

panter22
door panter22 Oct 21, 2019 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je zou in de maling zijn genomen als de leerling de vloerbedekking zou hebben gelegd. Dat is niet het geval. De leerling verrichtte alleen hand en spandiensten. De vloerbedekking is door een ervaren tapijtlegger gelegd.
Over het resultaat heb je geen klachten.
Wat je afgesproken hebt, is een vaste prijs per m2.
In de winkel hoor je dan dat het leggen ongeveer 1 dag duurt en er komen 2 man.
Het is altijd afhankelijk van de ruimte waarin de vloerbedekking gelegd moet worden. Heb je allemaal rechte muren, dan gaat het sneller dan een kamer met allemaal hoeken en gaten. Bij jou ging het vlotop, dus ze waren eerder klaar. Het lukte dus best met die leerling er bij.Maar de prijs blijft hetzelfde. €15? per m2.

ma
door marleenvanh Oct 21, 2019 om 11:37
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het nog niet zo net of men 'geen poot heeft om op te staan'..., maar als ik het goed begrijp was er dus een bedrag afgesproken voor leggen van een tapijt voor de duur van 16 manuren, zijnde 1 dag elk door twee volleerde(!) tapijtleggers. Nu dat in de PRAKTIJK maar 1 man blijkt te zijn....omdat de 'leerling' niet of nauwelijks iets bijgedragen heeft aan het werk en men ook nog ruim binnen die ene dag klaar was, kan er op zijn minst over een -voor de leverancier wel erg gunstige-  berekeningsfout gesproken worden.  De vraag is hierbij ook: Wat wanneer er 'een probleempje' was geweest en er wel twee volleerde mannen waren gekomen die samen anderhalve dag (dus totaal 24 uur) nodig hadden gehad... Had men dan een nabetaling gevraagd? Misschien is dat in de algemene leverings/leggings-voorwaarden ergens na te lezen....  In dat geval zou men u eerder een deel van de kosten moeten terugbetalen.(vergelijk meer- en minder werk) Een beginnende leerling voor dezelfde prijs 'verhuren' als een volleerd medewerker vind ik op zijn allerzachts gezegd niet chique, want ik neem niet aan dat die jongen hetzelfde (als ie al iets) betaald krijgt als zijn volleerde 'collega'.... Juridisch misschien allemaal goed te praten, maar ik zou deze zaak in ieder geval in het vervolg mijden. Het heeft er alle schijn van dat men inderdaad slaatjes wil slaan....

Grunnen.
door Grunnen. Oct 21, 2019 om 12:15
509 Antwoorden / Vragen

@Tarzanhond,

Ik snap dat je een passend antwoord zoekt bij je vraag en die antwoorden niet zo in je straatje passen. Toch hebben de meeste specialisten gelijk. Je hebt een prijs afgesproken en die moet je betalen. Je verhaal over een rokende leerling zuig je waarschijnlijk uit je duimpje ,tenzij hij/zij zich bij je voorgesteld heeft als stageloper en ik mag niets doen. Ik ben zoek ook nog steeds naar een baan waar ik niks mag doen behalve roken en met mijn mobieltje spelen.

panter22
door panter22 Oct 21, 2019 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

@marleenvanh,
Je spreekt niet precies af, 16 manuren en twee vakmannen.
Je spreekt een bedrag af voor het leggen per m2.
Kijk bv bij de Kwantum:
https://www.kwantum.nl/alles-over-laminaat/laten-doen/tarieven-laten-leggen-van-je-vloer

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2019 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"De faktuur bestaat uit een prijs per m2 voor het materiaal incl . legkosten in een bedrag."

Dat schrijft u.

Ik neem aan dat op de factuur dat bedrag stond. De vloerbedekking is gelegd. Dus klaar.

Ca
door Cashi - Oct 21, 2019 om 04:25
1 Antwoorden / Vragen

Dan heeft die ene twee keer zo hard gewerkt..je hebt een prijs per meter afgesproken. En als je wist dat je een leek was.had je je beter moeten informeren op voorhand.die mensen hebben juist gehandeld.ik wil die afspraken wel eens zien en het bedrag met uitleg wat jij getekend hebt. Het bedrijf wat het legt maakt een prijs. En als jij dat goed vind. Dan maken zij de keuze hoe ze dat doen niet jij. Als dan iemand keihard werk levere moet je blij zijn.anders had je het zelf moeten leggen. Ik ben er zeker van dat jij over alles wel iets vind om te zeuren. Als je tegen je vrienden ook zo bent moet je erg veel vrienden hebben.als je de hele dag op mijn werk had zitten kijken.dan had ik je uit je eigen huis gezet. Hoe iemand zijn werk gedeeld als jij akkoord gegaan bent met de prijs.daar heb je dan niets meer mee te maken. Groetjes

user123
door user123 - Oct 21, 2019 om 07:19
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het is pas te beoordelen of er overmatig is gerekend wanneer wij weten wat u moest betalen voor de hele klus en wat en hoeveel ze precies hebben gedaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2019 om 10:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een inclusiefprijs afgesprken en er zij bovendien twee stoffeerders geweest, ook al was er één leerling. Die leerling zal ongetwijfeld wel meer hebben gedaan dan niets want dan zou een leerling ook helemaal niets leren en onder leerlingen nu zijn er straks ook helemaal geen leggers.
Hoe weet u dat de leerling niets mocht? Heeft de leerling dan de gehele tijd 'uit zijn neus staan eten'? Hoe dan ook, aan de inclusiefprijs kunt u echter helemaal niets veranderen.

ro
door ron503 - Oct 21, 2019 om 10:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U had een aanbieding waarbij het leggen van de vloerbedekking inbegrepen was, u betaald dan een prijs per m2 inclusief leggen. De schatting voor het leggen is dat twee stoffeerders er een dag mee bezig zijn maar die schatting is relatief want de legtijd wordt bepaald door de ruimtes waarin de vloerbedekking gelegd moet worden. Het stoort u dat de ene stoffeerder meer werk heeft verricht dan de ander maar dat maakt niet uit omdat er voor het leggen een dag uitgetrokken is en dat is precies dat wat de verkoper u beloofd heeft. U weet de prijs per m2 zonder legkosten maar die is voor u niet relevant omdat u de vloerbedekking inclusief leggen heeft gekocht. Nu wenst/eist u een deel van de legkosten terug omdat u van mening bent dat één stoffeerder de klus had kunnen klaren maar dat gaat u niet lukken omdat u een prijs inclusief leggen heeft betaald. Eigenlijk best wel triest hoe u de leerling stoffeerder die enkel hand en span diensten mag verrichten en mee kijkt hier neer zet als zijnde een peukrokende appende persoon en hem/haar als reden aangeeft om een deel van het legloon terug te krijgen terwijl u helemaal niet voor het leggen heeft betaald omdat die bij de prijs inbegrepen was.

PvBaak48
door PvBaak48 - Oct 21, 2019 om 11:15
65 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt heel vaak incl. legkosten aangeboden dus dat weet je.
En dan maakt het dus niets uit of er 10 man of 1 man het komt leggen.
Alleen de kwaliteit telt en als het goed is gebeurd moet je verder niet zeuren , dan had je het zelf moeten doen.

OM
door OMPI65 - Oct 21, 2019 om 12:10
23 Antwoorden / 0 Vragen

Ja je hebt een afspraak.
maar het is wel vel over de neus-trekkerij.

ik moest laatst 4 Coniferen laten scheren.
bij de buurvrouw was een tuinman bezig samen met een jonge jongen waarvan ik vermoedde dat het een hulpje was. Ik heb hem aangeschoten voor die bomen.
Hij heeft ze een andere dag geschoren. De jongen heeft de trap aangeleverd, vastgehouden en geholpen met het opruimen van het tuinafval.

De tuinman heeft geschoren.
3,5 uur werk
Op de rekening terug te vinden x 2 x €39,-
Ik heb gezegd dat ik het onbehoorlijk vond om voor een "stagiaire" €39,- te rekenen.
Het bleek geen stagiaire te zijn, maar de man was het mij eens dat er een fout gemaakt was en ik geen vol uurloon hoorde te betalen voor een niet volslagen hovenier. Dus het uurtarief voor de jongen werd teruggebracht naar €23,-
Ondertussen had mijn buurvrouw 8 uur x 2 x €36,- ??? ( werken met 2 prijzen?) afgerekend.
Daar is dus het laatste woord nog niet over gesproken .

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2019 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom van te voren niet gevraagd wat het ging kosten?

endemion
door endemion Oct 21, 2019 om 17:22
237 Antwoorden / 3 Vragen

Alsof dat soort dingen allemaal zo strak van tevoren kunnen worden vastgesteld.

panter22
door panter22 Oct 21, 2019 om 17:22
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is een heel ander verhaal. Je betaalt per uur. Spreek voortaan een vaste prijs af voor het scheren van die conferen. Dan maakt het niet uit wie het doet en hoe lang ze er over doen, als het maar goed gebeurt. Het scheelt een hoop ergernis.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 21, 2019 om 12:18
509 Antwoorden / Vragen

Ik snap dat je een passend antwoord zoekt bij je vraag en die antwoorden niet zo in je straatje passen. Toch hebben de meeste specialisten gelijk. Je hebt een prijs afgesproken en die moet je betalen. Je verhaal over een rokende leerling zuig je waarschijnlijk uit je duimpje ,tenzij hij/zij zich bij je voorgesteld heeft als stageloper en ik mag niets doen. Ik ben zoek ook nog steeds naar een baan waar ik niks mag doen behalve roken en met mijn mobieltje spelen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Oct 21, 2019 om 12:34
104 Antwoorden / Vragen

Misschien was de leerling er alleen bij om uw tapijt te sjouwen.

mo
door mof - Oct 21, 2019 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt een aanbieding gehad waarin staat dat de vloerbedekking gekocht en gelegd wordt. Dat gaat een dag duren is vooraf gezegd. Daarmee ben je akkoord gegaan. Vervolgens legt de leverancier die vloerbedekking er in één dag in. De leverancier mag zelf bepalen of die dat met 1, 2, of twintig man doet. De prijs is vastgelegd en daarmee bent u akkoord gegaan. Het maakt verder niet uit of u weet wat de vloerbedekking sec kost. U zit aan de offerte vast. Daarmee bent u akkoord gegaan. De leverancier heeft zijn woord gehouden.

mo
door mof - Oct 21, 2019 om 13:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen
audb
door audb - Oct 21, 2019 om 16:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U schrijft dat tweeman de vloer zouden komen leggen en daar heeft u voor betaald.

Nu doet de leerling totaal niets maar wordt er wel tijd besteeds aan de leerling en dus ook op uw kosten en dat was niet af gesproken of als opdracht gegeven en dus staat u wel degelijk in uw gelijk.

Als er echt twee personen zouden gaan werken dan zou de tijd ook met 50% korter kunnen zijn en dat is nu niet het geval dus kan u van de zaak eisen dat er twee ervaren leggers komen en anders wordt niet de dienst verleend waar u voor betaald heeft.

panter22
door panter22 Oct 21, 2019 om 17:32
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft geen opdracht gegeven voor het leggen door 2 stoffeerders voor in totaal 16 uur.
Ts betaalt een vaste prijs per m2. Meer niet.

speedy54
door speedy54 - Oct 21, 2019 om 18:16
19 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft, zoals velen al gezegd hebben, een prijs afgesproken inclusief leggen.

U mag ook blij zijn dat er een leerling mee kwam. Hoe denkt u dat een leerling het moet leren? Kijken meehelpen en al doende leren.

Ik ben blij voor het bedrijf dat het nog leerlingen kan krijgen!

Waarschijnlijk kan deze jongeman de volgende keer ook voor u het tapijt leggen zoals het hoort omdat hij het heeft mogen leren!!!!

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Oct 22, 2019 om 02:20
30 Antwoorden / Vragen

Ben je tevreden met het resultaat? En had je dat betaald als er 2 volwassen leggers waren gekomen?

holstein
door holstein - Oct 22, 2019 om 08:48
922 Antwoorden / 16 Vragen

U heeft het hele pakket all in gekocht en daar bent u mee akkoord gegaan, al waren er 4 man, u betaald wat is afgesproken, daar is toch niks geks aan, al duurde het 2 dagen, kost u geen cent meer......