Ma
door Marimelda Nov 15, 2016 om 18:39
Winkels & webshops

Verbeeld ik het me of zijn de letters op veel verpakkingen te klein om te lezen?

Zelfs een bril voldoet niet meer. Bijvoorbeeld op kleine blikjes groenten, of op verpakkingen van een speciaal merk steunkousen, waarin in vele talen staat hoe je een steunkous om moet doen, maar gemakkelijk leesbaar is het niet. Het aantal talen verminderen, dacht ik, dan kun je de uitleg met grotere letters weergeven. Soms zijn de bijsluiters van medicijnen, die eerst wel leesbaar waren, de letters zo klein geworden, dat je er veel meer moeite voor moet doen. Ik vraag me af of ik de enige ben met dit probleem. Het is toch niet de bedoeling dat ik elk jaar een nieuwe bril moet aanschaffen, omdat de letter al kleiner worden op de verpakkingen?

7461 17 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Nov 15, 2016 om 18:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop dan een vergrootglas, voorbeelden hier:http://www.hulpwinkel.nl/vergrootglas

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:00
58 Antwoorden / 11 Vragen

Een vergrootglas heb ik al, maar ik vind dat ik het gewoon moet kunnen lezen. Ik heb toch ook al een bril. Als zelfs een bril niet voldoet, ligt het mijn inziens toch echt aan de te kleine lettertjes dat ik het niet lezen kan. Mijn bril is nog geen jaar oud.

Topantwoord

ja
door jackyh - Nov 15, 2016 om 18:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind ze ook  verdomd klein. Zal o.m. wel komen dat deze spullen wereldwijd verkocht worden maar allemaal geproduceerd in 1 land. Dus dan staan er veel talen op. Blikjes steeds kleiner en de Regering eist steeds meer informatie op de verpakking.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2016 om 21:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, geen verbeelding, tegenwoordig wordt men geacht een loup mee te nemen. En dan nog kan men in de fout gaan. De bril voldoet, de lettertjes en achtergrond, dat voldoent dus totaal niet.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:02
58 Antwoorden / 11 Vragen

De achtergrond is soms ook beroerd, dat klopt. Soms kan je het niet lezen door een bepaalde kleur of doordat erwat doorheen getekend is. Fabrikanten denken blijkbaar niet altijd goed na. Ik kan me niet herinneren dat ik daar vroeger ook last van had. Zoiets valt wel op.

ka
door kaartendraak - Nov 16, 2016 om 11:32
179 Antwoorden / 2 Vragen

Komt omdat je niet meer kritisch mag zijn als consument en dus niet weten wat er allemaal in zit, want owee, misschien zit er wel iets in waarvan we weten dat het niet zo gezond is en dan laten we het wel staan, dus het moet erop staan van de wet, maar die zegt niet hoe klein of groot het moet zijn. Als ik het niet kan lezen laat ik het staan, andere mensen zullen het dan wel gewoon kopen.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:03
58 Antwoorden / 11 Vragen

Die indruk krijg ik ook wel eens. Het zorgt m.i. soms wel voor frustratie.

gr
door gravin4 - Nov 16, 2016 om 11:34
52 Antwoorden / 19 Vragen

Komt ook omdat we steeds zuiniger moeten zijn met verpakkingen, i.v.m. milieu. Dus is er ook minder plek en daarom kleinere letters.

me
door mein33 - Nov 16, 2016 om 11:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marimelda,

Ja, dat verbeeld u zich inderdaad, maar een probleem kan het zeker zijn.
Als je wat ouder wordt, dan worden je armen ogenschijnlijk steeds korter omdat door de jaren heen het gezichtsvermogen, bij de één iets sneller dan bij de ander, er nou éénmaal op achteruit gaat.
Op "kleine" blikjes en potjes kunnen nou éénmaal geen grote leters worden afgedrukt om alle noodzakelijke (verplichte) productinformatie te vermelden.
Dest te meer tekst des te kleiner de beschikbare ruimte per letter en mocht de letter groter worden afgedrukt, zoals bijv. op een bijsluiter dan is daarvoor weer meer papier nodig en dat kost weer extra geld en is ook nog eens extra milieubelastend.
Het probleem met de bijsluiter behoort binnenkort tot het verleden aangezien er een "kijksluiter" is ontwikkeld die het (visueel) makkelijker maakt om de informatie die gewenst is tot zich te kunnen nemen.
Varifocusglazen in uw brilmontuur kunnen een mogelijke oplossing zijn voor uw probleem met de kleine lettertjes aangezien dit soort glazen een groter kijkbereik hebben.
En als het toch nog niet wil lukken, dan blijft niets anders dan het reeds eerder geopperde vergrootglas.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:04
58 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb varifocusglazen en ook een vergrootglas. Dubbelop. En met een bril is een vergrootglas ook weer lastig.

hansje klein
door hansje klein - Nov 16, 2016 om 11:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[edit - off topic]

hansje klein
door hansje klein Nov 20, 2016 om 22:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat had ik dan geschreven?

Topantwoord

jo
door jorisw - Nov 16, 2016 om 11:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Leeftijdsissue....

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:20
58 Antwoorden / 11 Vragen

Ja, dat kan. Maar ik heb wel een bril, dat moet genoeg zijn.

an
door annie van es - Nov 16, 2016 om 13:38
53 Antwoorden / 4 Vragen

helemaal mee eens, de lettertjes worden steeds kleiner en dat heeft niets met leeftijd te maken. Ook veel jongere mensen klagen er over.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:05
58 Antwoorden / 11 Vragen

Gelukkig, dan ben ik toch niet de enige die hier tegenaan loopt.

simon55
door simon55 - Nov 16, 2016 om 14:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja er moet steeds meer op de verpakking komen te staan zodat je de letters wel kleiner moet maken , want wordt de verpakking weer groter met t zelfde gewicht gaat de consument ook weer lopen piepen

lo
door louisda - Nov 16, 2016 om 14:34
14 Antwoorden / 2 Vragen

Overheid en bedrijfsleven hebben jarenlang overleg over wat er op een etiket mag of moet staan, wanneer iets "puur" genoemd mag worden enz. De overheid heeft beslist meer oog voor de belangen van de producent dan voor die van de consument. Kijk bijv. maar naar het feit dat namen van bedrijven die worden beboet omdat ze slechte producten leveren en restaurants waar zelfs de veiligheid van de consument in het geding is door slechte hygiëne, niet bekend worden gemaakt.
Ook over de grootte van de letters en de achtergrondkleur wordt door de fabrikanten overleg gevoerd en dat doet men m.i. beslist niet om de consument goed voor te lichten, maar slechts om aan de wettelijke verplichting te voldoen.
De opmerking dat er steeds meer informatie op verpakkingen moet staan en dat er daarom te weinig ruimte zou zijn, is onzin.
Er is wel altijd ruimte genoeg om met hele grote letters op de verpakking te vermelden dat er 10% extra in de verpakking zit, of dat het product als beste keuze is genoemd door een of ander consumentenprogramma. Over het algemeen wordt slechts de minder positieve informatie in dat onleesbare kleine lettertype vermeld. Vaak bovendien op een achtergrondkleur die de tekst nog moeilijker leesbaar maakt.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2016 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In de regel heeft de fabrikant weinig te maken met de uitgebreide informatievoorziening en in meerdere talen, dat zijn de regels en voorschriften van de EU.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:09
58 Antwoorden / 11 Vragen

Ja, al die talen, vroeger waren het er hooguit de talen in omringende landen. Maar er zijn zoveel nationaliteiten inmiddels hier in Nederland. De talen zijn niet aan te slepen. Nog even en alles op de verpakkingen en blikjes worden helemaal onleesbaar.

Ma
door Mat Matheij - Nov 16, 2016 om 17:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dat verbeeldt u zich niet. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt deels bij de EU die (gelukkig) voorschrijft wat er zoal op verpakkingen moet worden vermeld. Daardoor worden vooral bij eenpersoonsverpakkingen de letters zo klein dat een vergrootglas noodzakelijk is. Tip gebruik uw smartphone. Samsung is in de 'eenvoudige stand' uitgerust met een zaklamp en vergrootglasfunktie en dat werkt uitstekend.

aurora1
door aurora1 Nov 16, 2016 om 22:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat heeft u, zoals u veelal doet, toch maar weer mooi overgenomen van andere reacties....

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 01:11
58 Antwoorden / 11 Vragen

Mijn smartphone is buiten gebruik. Ik kan niet met dat ding worden. Te vernuftig allemaal en teveel toestanden erop. Daar worden die letters zelf niet groter van op het blikje. Misschien is het een optie dat de Fabrikant eerst zelf op de verpakking kijkt of hij/zij het zelf kan lezen, voordat het gedistribueerd wordt naar de winkels.

Ma
door Mat Matheij Nov 18, 2016 om 10:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

@AURORA Het ging in deze om de tip. Het benutten van de smartphone als vergrootglas met de flitser als lichtbron.

di
door difograaf - Nov 16, 2016 om 17:49
32 Antwoorden / 2 Vragen

Een truc van de fabrikanten anders valt er namelijk niets te zeiken op deze pagina!

me
door mein33 - Nov 17, 2016 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marimelda,

U blijft er maar op hameren dat de schuld voor de kleine lettertjes bij de fabrikanten ligt.
Blijkbaar wilt u een tekstvlak ter grote van een A4, met lettergrote 16 op een blikje tomatenpuree gedrukt hebben.
De fabrikanten zullen zeer zeker en heel graag aan uw wens willen voldoen, maar weten hievoor echter geen oplossing te bedenken. De knappe kop dit dit probleem gaat oplossen is helaas nog niet gevonden.
Mogelijk bent u wel die knappe bol en heeft u een passende oplossing voor dit probleem waar de fabrikanten om zitten te springen.
Mogelijk kunt u die oplossing ook met mij en eventueel andere geïnteresseerden delen op dit forum, maar doe dit niet alvorens u hierop octrooi heeft aangevraagd, anders gaat een ander misschien wel met uw oplossing aan de haal. ;-))

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 19:10
58 Antwoorden / 11 Vragen

Hebben ze geen knappe koppen dan daar bij de Fabrikant? Helaas, ik ben geen uitvinder. A4 is overdreven, met een lettergrootte van Calibri 10 lukt het nog wel. Kan best op een blikje spinazie of wat ook. Onnodige informatie wissen kan toch ook? Ik versta geen Frans of Spaans, laat staan Chinees. Er valt vast wel een mouw aan te passen, zonder ingewikkelde uitvindingen. Ik ben maar een eenvoudig persoon. Op een octrooi zit ik niet te wachten. Ik heb nog nooit wat uitgevonden, maar de uitvinding van de typmachine, daar kon ik zelf wel wat mee, vooral typen. Smile.

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2016 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb wel de oplossing voor dat blikje  tomatenpuree met die kleine lettertjes. Niet dat het mij persoonlijk zou kunnen schelen wat er op staat en in welke taal, want ik wil dan gewoon een blikje tomatenpuree.

U kunt tomatenpuree zelf maken van tomaten en op die tomaten staan helemaal geen letters. Dat geldt hetzelfde voor de meeste andere spullen die in blik, pot of pak te koop zijn. Koop de verse ingrediënten en maak het zelf.

Octrooi aanvragen? Nee danku, gewoon gezond verstand gebruiken.

costnix
door costnix - Nov 17, 2016 om 21:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zouden en QR-code op de verpakking moeten zetten, dan kan er gewoon verwezen worden naar een webstek.
De fabrikant heeft er ook voordeel aan. Deze krijgt informatie hoeveel van zijn product daadwerkelijk wordt gebruikt.

Ma
door Marimelda Nov 17, 2016 om 23:33
58 Antwoorden / 11 Vragen

Nog meer codes? Streepjescode, Binaire code, EAN-code, QR-code. Steeds verfijnder. Steeds meer zaken worden tegenwoordig aan elkaar gekoppeld. Ik zie daar een zeker gevaar in, namelijk dat de vrijheid van mensen al meer aan banden worden gelegd juist door de verregaande digitalisering en technische mogelijkheden van de afgelopen decennia.
Op al die producten wil ik geen codes op de blikjes, dat geeft weer andere rompslomp. Maar ik wil graag duidelijk geschreven taal die je gewoon kunt lezen in de winkel en thuis. Wat is daar mis mee?

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2016 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat daar mis mee is? Koop een leeslineaal en u kunt alles lezen. De fabrikanten zijn verplicht steeds meer te vermelden. Iedereen wil toch precies van alles weten wat er inzit? Nou dan is het gevolg dat het allemaal priegelig wordt.

Wat een moeilijk doen om niks.

Ma
door Marimelda Nov 19, 2016 om 00:29
58 Antwoorden / 11 Vragen

Men zou dit best serieus aan kunnen pakken. Maar ja, ik hoor het al. Er zijn niet veel oren naar. Welterusten!