pu
door punkyfish Sep 13, 2019 om 17:10
Winkels & webshops

Verkeerd advies matras en bed Goossens

Ik heb vorig jaar bij Goossens in Leiderdorp een nieuw bed gekocht. Was in de winkel met mijn moeder, verteld dat ik alleen woon, en dat ik een nieuw bed wil kopen en zit te denken aan een elektrisch verstelbare boxspring van 1.60 breed. Twee keer geweest in de winkel voordat ik het bed kocht. Het is een elektrisch verstelbare boxspring geworden met twee losse matrassen en een topper van totaal zo'n € 4.000,-. Een hele uitgave. Binnen een half jaar lig ik scheef en krijg last van mijn rug. In het midden van de topper onstaat een kuil van 3 tot 6 cm. Goossens stuurt een monteur. Zodra hij binnen is legt hij eerst uit wat de eigenschappen van een boxspring matras zijn: in het midden ondersteuning met veren en aan de zijkant opvulling zonder ondersteuning. Het is dus mijn schuld omdat ik in mijn slaap naar het midden rol en daar biedt het matras geen ondersteuning. Hierdoor zakt het matras in en daardoor ook de topper. Na veel paarse-krokodil antwoorden, zegt hij dat de oplossing is 'aan mijn kant' blijven liggen. Hoe ik ervoor moet zorgen dat ik 's nachts niet omrol, dat weet hij niet.
Ik ben van mening dat ik geen goed advies heb gekregen in de winkel. Als de monteur direct uit kan leggen dat twee losse matrassen niet handig is omdat in het midden geen ondersteuning is, dan hadden ze me dat ook in de winkel kunnen vertellen. Ik denk dat ik beter een groot matras had kunnen hebben, omdat die ook in het midden ondersteuning biedt wanneer ik naar het midden rol. Goossens biedt aan dat ik het nieuwe grote matras zelf moet betalen en dat zij de omruilkosten van € 149,- voor hun rekening nemen.
Dat lost het probleem voor mij niet helemaal op omdat ik met een groot matras niets heb aan twee elektrische bodems. Die kunnen ze aan elkaar koppelen zeggen ze. Maar dan kan het bed alleen ineens omhoog of ineens naar beneden. Als ik een partner krijg, dan kunnen we alleen samen een boek lezen of samen slapen. Dat schiet voor mij niet op. Indien ik een nieuwe relatie krijg, wil ik niet gelijk dit bed weer moeten vervangen. Daarvoor heb ik nu niet een bed van 1.60 gekocht. Wanneer ze me dit in de winkel bij aanschaf hadden verteld, dan had ik niet voor een elektrisch verstelbare bodem gekozen. Al met al had ik met deze informatie een vaste bodem en een 2-persoons matras aangeschaft wat veel goedkoper is dan het bed dat ik nu heb. Ik ben van mening dat ik onjuist advies heb gekregen en dat deze informatie pas wordt verteld op het moment dat je een klacht heb. Ik heb nu een hartstikke duur bed en lig binnen een half jaar al scheef. Ik ging speciaal naar een goede zaak en nog een keer extra terug voordat ik het bed kocht.

Mijn vraag: heb ik verkeerd advies gekregen en wat zijn mijn rechten?

7946 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is dat bed al helemaal niet in orde dat u naar het midden rolt in een bed van 1.60 breed.

U vermeldt ook niet, wat de inhoud is van die matrassen. Zijn dat ook veren of is dat schuim? En wat voor veren zitten er in de boxspring?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2019 om 17:33
16777 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft m.i. geen rechten, ook niet als ik de consumentenwetgeving erbij betrek waar ik zo enkele verwijzingen naar geef. U heeft meer dan 6 maanden geleden de keuze voor twee matrassen gemaakt en die matrassen voldoen aan de daar aan te stellen eisen. Verder is uw opmerking dat u bij draaien op matrassen van 80cm breed naar het midden rolt een ietwat merkwaardige situatie omdat normaliter 1 persoons bedden 60 of 80 cm breed zijn en twee persoons bedden van een bedrijf aan de oostkant van de IJssel voor twee personen bedden levert van 160 breed met ook twee matrassen.

Mijn advies is dus ook niets aanders dan toch uw slaapgewoonte aanpassen met daarbij ook nog de vraag: stel dat u straks een partner heeft, wat zal die er van vinden dat u dan naar het midden van het bed rolt bij normaal slapen?  De verwijzingen:

www.consuwijzer.nl en qua wetgeving

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

tenormin
door tenormin Sep 13, 2019 om 17:47
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@heremiet, die toekomstige partner zal het vast wel even leuk vinden. Maar een bed is toch meestal 180 x 200 (of langer) tegenwoordig. En slaapgewoonte veranderen: dat is echt heel moeilijk. Je weet immers niet echt wat je uitspookt in je slaap?

pu
door punkyfish Sep 13, 2019 om 17:50
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb de keuze gemaakt nav hun advies. Daar gaat het me om. Als ze me hadden verteld wat ik nu weet, dan had ik nooit twee losse matrassen gekocht. Bij het omdraaien in mijn slaap blijf ik blijkbaar niet 'op mijn helft', dat gaat ongemerkt en kan ik niets aan doen. Ik rol dus niet om maar draai zelf in mijn slaap naar het midden. Daardoor is een kuil in het midden van de topper ontstaan en als ik 's avonds in bed stap, lig ik scheef omdat in het midden van het bed een kuil is ontstaan. Een topper van traagschuim wordt bij een andere winkel afgeraden omdat die juist kuilvorming als eigenschap heeft en minder geschikt is voor iemand die alleen slaapt en dus de ruimte heeft om om te rollen. Mogelijk vindt mijn toekomstige partner het wel gezellig ;) maar ik denk niet dat dat iets met mijn vraag te maken heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2019 om 18:04
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Het is en blijft m.i. hoe dan ook een kwestie van wat u indertijd in de winkel heeft aangegeven en ik ga er dan vanuit dat u niet kenmaar heeft gemaakt wat uw slaapgewoonte is. Het blijft merkwaardig dat u bij 80 cm naar het midden rolt en uw citaat 'als ik 's avonds in bed stap, lig ik scheef omdat in het midden van het bed een kuil is ontstaan' is dan ook merkwaardig want u geeft eerder aan dat u eerst tijdens uw slaap naar het midden rolt. Nu stelt u dat u meteen al scheef ligt.
Afgezien daarvan zal er ongetwijfeld ook een middel te vinden zijn om de 'kuil' die is ontstaan tussen de twee matrassen op te vullen en dat dan niet de kuil veroorzaakt die er al is en die u juist opgelost wilt hebben.

Dan nog als extra: twee matrassen heeft later het voordeel dat één van de slapers onafhangkelijk van de ander de hoogte kan verstellen zoals bedoeld met de electrische bediening.

pu
door punkyfish Sep 13, 2019 om 18:21
7 Antwoorden / 2 Vragen

"Het blijft merkwaardig dat u bij 80 cm naar het midden rolt en uw citaat 'als ik 's avonds in bed stap, lig ik scheef omdat in het midden van het bed een kuil is ontstaan' is dan ook merkwaardig want u geeft eerder aan dat u eerst tijdens uw slaap naar het midden rolt. Nu stelt u dat u meteen al scheef ligt."

Omdat ik in mijn slaap omdraai kom ik daardoor in het midden van het bed uit. Doordat ik dus in het midden van het bed slaap, ontstaat daar kuilvorming in de topper en deuken de matrassen eronder in omdat ik niet op het midden van het matras lig en aan de zijkanten van de beide matrassen geen veren zitten maar alleen schuim. Wanneer ik dus 's avonds in mijn bed stap en netjes op mijn rug aan mijn kant ga liggen, lig ik schuin omdat de kuil in de topper in het midden zit.
(Mogelijk geeft u dan als oplossing dat ik 's avonds gelijk in het midden ga liggen, maar dat lost niet op dat het matras daar geen ondersteuning geeft en ik binnen een half jaar een ingedeukte topper heb.)

Maar een gedetailleerde uitleg over hoe de deuk is ontstaan, geeft geen antwoord op mijn vraag of de winkel mij verkeerd advies heeft gegeven en wat mijn rechten nu zijn. Moet een verkoper van een beddenzaak niet informeren naar mijn slaapgewoonte voordat ze mij advies geven welk bed/matras te kopen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2019 om 20:32
16777 Antwoorden / 202 Vragen

U stapt dus in bed, valt meteen in slaap en ligt vervolgens meteen in het midden??

Zeer concreet op uw vraag: u heeft m.i. geen enkele reden om Goossens aan te klagen m.b.t. foutief advies. Zoals ik het nu begrijp heeft u uw specifieke slaapgedraag daar niet gemeld en men kan uw specifieke slaapgedraag ook niet hebben geraden.

Als u van mening blijft dat u toch in uw recht staat, begin een civiele procedure. Ik geef u slechts mijn advies/mening, ik ben geen rechter of lid van een geschillencommissie waar het door u genoemde bedrijf ongetwijfeld bij aangesloten zal zijn.  https://www.cbw-erkend.nl/erkende-winkels.

sj
door sjoppy - Sep 13, 2019 om 17:54
129 Antwoorden / Vragen

Misschien een T stuk tussen de matrassen leggen om de geul te vermijden.
in onderstaande link staan enkele oplossingen.
https://www.consumentenbond.nl/matras/topmatras

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2019 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Had u zelf dan helemaal niet eerst nagedacht over wat u wilde? Ik ben er verbaasd over dat u, alleen wonend, een geval met 2 elektrische bodems koopt en 2 matrassen. Wat moet je daarmee? Daar heeft u toch geen advies van een verkoper voor nodig, maar is toch gewoon een kwestie van verstand gebruiken? U kunt daarvan de schuld niet op een verkoper schuiven.
Een prijs hoeft niets over de kwaliteit van een bed te zeggen.

ge
door gewicht Sep 13, 2019 om 19:38
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ts was met haar/zijn moeder in de winkel , meestal geeft moeder al of niet gevraagd advies. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het was " koop maar een bed van € 4000,- "  Inderdaad de prijs zegt niets over de kwaliteit.

aurora1
door aurora1 Sep 14, 2019 om 00:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien wenste moeder wel een partner voor het kind? Dus alvast maar 2 bodems en 2 matrassen gekocht en nu spijt daarvan want de partner is er nog steeds niet?

ne
door neodutchio - Sep 13, 2019 om 18:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U praat nu over een mogelijke partner, heeft u dat ook besproken in de winkel? Dan is het niet zo vreemd dat er 2 matrassen geadviseerd is. En als u nu al zo rolt in bed, hoe doet u dat dan als er iemand naast u ligt?

tenormin
door tenormin Sep 13, 2019 om 18:47
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Daar heb ik wel een antwoord op, hoor @neodutchio: alleen, ik zal het niet schrijven. ;-)

ne
door neodutchio Sep 13, 2019 om 19:25
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Spanbanden, scheerlijnen, anti rol matten? U mag dat gewoon zeggen hoor. Of bedoeld u iets waardoor het matras nog verder van kan doorzakken?

Magnum007
door Magnum007 - Sep 13, 2019 om 18:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Punkyfish,

Het is nu te laat om het bed om te ruilen.

Persoonlijk zou ik het bod om de matrassen om te ruilen met korting aannemen.

Je zou ook korting kunnen vragen voor een tweepersoonsmatras,die je onder de twee losse matrassen legt zodat je niet steeds ertussen rolt.

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2019 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan ook nog een keukentrapje om in bed te klimmen?

Magnum007
door Magnum007 Sep 13, 2019 om 19:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Dan ben je wel erg klein Tijger....

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2019 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al een boxspring met daarop een matras en een topper, en dan nog een matras?

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 13, 2019 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk wilde je een groot  bed met een  tweepersoons matras zodat je lekker alleen  in het  midden kon liggen.
Wat je gekocht hebt is een groot bed bestaande uit twee eenpersoonsmatrassen.Precies goed voor als een een partner krijgt.
Je zou een nieuwe tweepersoons matras kunnen kopen en de twee eenpersoonsmatrassen bewaren,
Dan lig je nu lekker en met een partner doe je de twee matrassen op het bed.
Je hoeft niet die elektrische bodems aan elkaar te laten koppelen. Ze kunnen  wel op dezelfde stand. Even wat meer werk, dat is toch niet erg.

pu
door punkyfish Sep 13, 2019 om 19:24
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hier had ik nog niet aan gedacht. Dank!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2019 om 20:45
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER, wat als de toekomstige partner dan het hoofdeinde om hoog wil hebben om bijv. te lezen en Ts zelf niet? Begin van een partnerprobleem?
Of als Ts het omhoog wenst en de partner niet? Daar heetft @PUNKYFISH klaarblijkelijk ook nog nooit aan gedacht. -:)

user123
door user123 Sep 13, 2019 om 22:18
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft:
dan leg je de twee losse matrassen weer terug.

Waterdicht plan.

user123
door user123 - Sep 13, 2019 om 19:19
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk moet u in het midden van de matras gaan liggen en niet midden op de naad.

ik denk dat u een beetje boter op uw hoofd heeft wanneer u dat niet snapt.

een bed van 2x80 is een tweepersoons bed en geen 1 persoons bed.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2019 om 20:40
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Door de boter wordt het draaien vergemakkelijkt -:)

pu
door punkyfish - Sep 13, 2019 om 20:09
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dank :)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2019 om 20:36
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook maar even hier: het bedrijf dat u noemt zal ongetwijfeld zijn aangesloten bij een bedrijfsorganisatie met geschillencommissie : https://www.cbw-erkend.nl/erkende-winkels m.a.w. dat kunt u bij de verwijzing nagaan. Indien u echt vindt dat u gelijk heeft is dat een weg om te 'bewandelen'.

Inmiddels heb ik gezien dat Goossens daar inderdaad bij is aangesloten dus .... dien maar een klacht in. Veel succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2019 om 09:46
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb nog een ingeving m.b.t. advies, vertaald in een vraag: wat gebeurt er als u aan de andere kant van het bed instapt en dus ook aan de andere kant gaat slapen. Rolt u dan ook naar het midden dus andersom? Volgens uw genoemde slaapgewoonte zou u dan  uit bed vallen. Of niet?

pu
door punkyfish Sep 19, 2019 om 16:41
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik waardeer uw inzet maar uw opmerking heeft wederom niets met de door mij gestelde vraag te maken. Schoenmaker houdt u bij uw leest! :)

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 19, 2019 om 17:33
16777 Antwoorden / 202 Vragen

U begrijpt dus uw eigen vraag niet? U heeft een probleem met in uw bed naar het midden draaien en dat is dus steeds wel in dezelfde richting. Vandaar mijn suggestie, wat gebeurt er als u aan de andere kant instapt en in slaap valt. Maar ja, als suggesties u niet bevallen is dat wel geheel en al uw zaak dus veel geluk ermee. Ik ben wel benieuwd of u inmiddels een klacht heeft neergelgd bij de geschillencie welke opmerking wel degelijk één bij de leest was. Maar ik zal mij verder met uw probleem bezighouden. Jammer van mijn tijd dat ik mij er mee bemoeit heb.

pu
door punkyfish Sep 19, 2019 om 18:00
7 Antwoorden / 2 Vragen

Wat onaardig...

pu
door punkyfish - Sep 19, 2019 om 16:39
7 Antwoorden / 2 Vragen

Update: ik heb mijn vraag ook bij ConsuWijzer voorgelegd en blijkt dat hier toch gaat om de juridische term 'dwaling'. Had ik de informatie die ik nu heb, vooraf gekregen, dan had ik dit dure elektrische bed met twee losse matrassen nooit gekocht. Bij dwaling kun je de gehele overeenkomst ontbinden en je geld terugvragen. Misschien zijn er hier mensen die ook iets hebben aan deze nieuwe informatie. Iedereen bedankt voor het meedenken in elk geval!

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2019 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou vergeet dat maar. Dat gaat u echt niet lukken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 19, 2019 om 17:51
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Ik doe toch maar enige moeite naar aanleiding van uw update, zie vooral lid twee en ook de toelichting http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/228.html en ook deze http://jurisme.nl/art-6228-bw-dwaling/  en houd er vooral rekening mee dat indien u hier gebruik van zou willen maken dat uitsluitend via een civiele juridische procedere kan. Naar mijn mening ontbreekt het hier benodigde causaal verband! Een civiele juridische procedure kan voor u zeer kostbaar zijn omdatr niet is uit te sluiten dat een rechter uw dan eventueel ingestelde vordering zal afwijzen en dan ook alle kosten daarvan voor u zijn. Iets specifieker: ik neem aan dat u bij de aankoop geen melding heeft gemaakt van uw slapgewoonte als door u genoemd en de verkoper dat danook niet kan weten. (Zo iets dergelijks zal ongetwijfeld onder meer bij het eventueel instellen van een procedure ongetwijfeld het verweer hunnerzijds zijn. Als u zonder rechtmatige reden de overeenkomst doet ontbinden.  Het is geheel aan u om die vordering in te stellen, ik wens u dan veel succes!.) Dit ter nadere toelichting en aanvullende info de vanmiddag al eerder gegeven reactie 'geen dwaling'.

aurora1
door aurora1 Sep 19, 2019 om 19:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dwaling? Dat wordt echt niet wat u denkt voor elkaar te krijgen en wat u hoopt.

panter22
door panter22 Sep 19, 2019 om 19:49
6599 Antwoorden / Vragen

Moeder dwaalde mee? Twee keer zelfs.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2019 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is helemaal geen dwaling. Die matrassen en/of de boxspring is niet in orde. Als u daar met zijn tweeën in zou liggen, rolt u waarschijnlijk allebei naar het midden en zakt er dan tussendoor.

aurora1
door aurora1 Sep 19, 2019 om 19:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk eerder dat dat spul best in orde is, maar als je in het midden van 2 matrassen en 2 boxsprings gaat liggen, op een toppertje dan lig je op een richel. Ik zie eerder een verhaal om van de eigen miskoop af te komen. Wie koopt nu 2 bedden als 1-persoonsbed? Er was de hoop op een partner, maar daar moet nog verder aan gewerkt worden? De verkoper was gezegd dat op een partner gerekend werd, vandaar die 2 bedden.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2019 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach, er wordt ook geen antwoord gegeven op de vraag wat er in de boxsoring zit, veren of wellicht latten, en die matrassen, veren of schuim? Dat maakt ook nog een verschil aan die zijkanten.

panter22
door panter22 - Sep 20, 2019 om 09:19
6599 Antwoorden / Vragen

Dwaling? Hoezo.
Je bent samen met je moeder twee keer naar de beddenzaak geweest.
Wat ik tussen de regels door lees is dat jullie je hebben laten overdonderen en dat je een duur bed hebt aangeschaft, terwijl je met een goedkoop bed toe kon. Dat is een keus die je maakt, En die keus is niet in een opwelling gedaan. Daar zul je over nagedacht hebben en met je moeder besproken.
Het is een prima bed. Koop een tweepersoons matras en je probleem is opgelost.(had ik al eerder gemeld)
Of heb je een bed gekocht dat je eigenlijk niet kon betalen en er op deze manier af wilt komen?

pu
door punkyfish - Jun 26, 2020 om 18:29
7 Antwoorden / 2 Vragen

Update voor wie het interesseert :)

Op advies van ConsuWijzer heb ik de kwestie aangemeld bij de Geschillencommissie. Volgens ConsuWijzer gaat het hier om dwaling omdat de ondernemer informatieplicht heeft en mij had moeten informeren dat ik niet op de rand van het matras kan liggen. Klachtgeld bij de Geschillencommmissie ruim €150,-. Bijna een jaar geduurd. Deze week eindelijk uitspraak: ik heb gelijk. Ook volgens de Geschillencommissie betreft dit dwaling en is niet bewezen dat Goossens aan de informatieplicht heeft voldaan. De overeenkomst wordt ontbonden. Goossens moet het bed terugnemen en het volledige aankoopbedrag plus het klachtgeld aan mij terugbetalen.

Ik meld dit hier nog zodat iemand anders er misschien iets aan heeft. Ik heb goed advies gehad van ConsuWijzer en dat was gratis. Daarna beslis je zelf of je bereid bent het klachtgeld bij de Geschillencommissie te betalen. Als je ongelijk krijgt, ben je dit geld kwijt. Maar als je gelijk krijgt, dan moet de ondernemer ook het klachtengeld aan je terugbetalen.

In mijn geval ben ik blij dat ik het heb gedaan. YAY.

Iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren op mijn vraag bedankt voor jullie input. Voor sommigen nog wel een tip: hou je bij de vraagstelling ipv dat sommigen zich met mijn slaapgewoonten of een toekomstige partner gaan bemoeien :p

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Gefeliciteerd, dat je deze zaak gewonnen hebt.
Ik zou die uitspraak wel eens willen lezen.
Ik heb je vraag nog eens gelezen.
Goossens stuurt een monteur. Zodra hij binnen is legt hij eerst uit wat de eigenschappen van een boxspring matras zijn: in het midden ondersteuning met veren en aan de zijkant opvulling zonder ondersteuning. Het is dus mijn schuld omdat ik in mijn slaap naar het midden rol en daar biedt het matras geen ondersteuning.
Als je dus van een van de 2 matrassen naar het midden rolt, dan mankeert er iets aan de matras. Dat heeft toch niets met dwaling te maken?
Het is toch algemeen bekend dat je niet in het midden van 2  eenpersoons matrassen moet gaan liggen.