Laura1997
door Laura1997 Oct 26, 2022 om 22:35
Winkels & webshops

Verkeerde informatie dierenwinkel

Wij hebben 5 weken geleden 6 kittens gekregen en wilde hiervoor ontworming kopen. Nagevraagd bij de dierenwinkel kwamen we uit op een pasta ipv pilletjes. Meneer van de dierenwinkel was er volledig van overtuigd, en gaf mij dit als advies, om 1 deel per kitten te geven, ik wilde naar de dierenarts om te vragen maar dit was niet nodig volgens de meneer. Dit zou voor een gewicht van 0,5 kilo zijn. Wanneer we dit 's avonds gaven, bleek echter dat het voor 2 kilo was, hierdoor hebben de kittens een overdosis gekregen en heb ik met hele zieke kittens gezeten. De ochtend erna gebeld en de winkel bedankte me en zou er proberen op te letten, maar kan ik mijn geld terug vragen?
Nu hebben we het probleem dat 1 van de kittens erg ziek is geworden en we naar de dierenarts moeten. Kan ik dit verhalen op de dierenwinkel? Een les voor de volgende keer is naar de dierenarts, maar bij gebrek aan kennis denk je bij de dierenwinkel bij het goede adres te zijn.

3651 9 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2022 om 22:38
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat u geen "zaak" heeft. Uw dierenwinkel is geen dierenarts. Wel bent u een dierenliefhebber, de dierenarts komt in beeld.

Laura1997
door Laura1997 Oct 26, 2022 om 22:53
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

sira
door sira - Oct 26, 2022 om 22:44
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Voor dergelijke spullen ga je naar een dierenarts en niet naar een dierenwinkel. Ja, je bespaart jezelf een consult, maar nu zie je wat het resultaat is.
U had toch al een keertje naar de dierenarts gemoeten om de kittens na te laten kijken en had dan tevens ontwormingspasta daar mee kunnen nemen.

U had overigens zelf ook de bijsluiter kunnen lezen, desnoods op internet na kunnen kijken op merk. Ik vind het een beetje ver gaan dit op de dierenwinkel te verhalen, u hebt zelf ook een verantwoordelijkheid en die hebt u niet genomen.

Laura1997
door Laura1997 Oct 26, 2022 om 22:53
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie, dit had ik gelukkig zelf ook al bedacht. De kittens hoefden echter niet eerder naar de dierenarts, anders had ik dit zeker daar nagevraagd.

sira
door sira Oct 26, 2022 om 22:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Een andere tip: kijk ook uit met anti-vlooienmiddelen. Haal die ook altijd bij de dierenarts.

Laura1997
door Laura1997 Oct 26, 2022 om 23:00
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Als u nog een antwoord heeft op mijn originele vraag dan hoor ik deze ook graag.

sira
door sira Oct 26, 2022 om 23:03
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb al aangegeven "Ik vind het een beetje ver gaan dit op de dierenwinkel te verhalen". In Amerika had u misschien een zaak gehad, maar niet in Nederland. Ook wat Mahadma zegt "Uw dierenwinkel is geen dierenarts".

Wi
door Wilma-60 Oct 28, 2022 om 12:47
24 Antwoorden / Vragen

Hoeven de kittens niet naar dierenarts?? Ze hebben toch ook hun inentingen nodig????

sira
door sira Oct 28, 2022 om 15:04
2289 Antwoorden / 24 Vragen

In principe worden de kittens bij 8 / 9 weken gevaccineerd, maar zouden het zwerfkittens zijn dan worden ze eerder gevaccineerd (of de moeder heeft helemaal nooit een vaccinatie gehad)..

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 26, 2022 om 23:57
2010 Antwoorden / Vragen

Dat verhalen kun je vergeten, dat betekent het financieren van een procedure die je net zo goed ook kunt verliezen. Ga je nooit aan beginnen.
Je hebt gekozen voor een budget oplossing en je hebt ook een budget service gekregen, maar als je niet meer geld hebt is het wat het is. Uiteindelijk was direct naar de dierenarts gaan voor alles nog duurder geweest.

Laura1997
door Laura1997 Oct 28, 2022 om 19:29
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 27, 2022 om 00:50
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Laura,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag ,iets meer informatie geven?

Zijn de moeder-en vader-kat ook in uw bezit?

Is dit uw eerste nestje met kittens?

Bent u van plan om de kittens te verkopen?

ne
door neodutchio Oct 27, 2022 om 07:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat hebben uw vragen met ontwormen te maken?

ju
door juliomariner Oct 27, 2022 om 08:19
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ze zeggen altijd dat domme vragen niet bestaan. Hier het bewijs dat die uitspraak niet klopt?

Wat heeft de vader en moeder kat hiermee te maken?
Wat heeft het ermee te maken of TS de kittens wil verkopen?
Als het niet het eerste nestje van TS is geweest had hij dan beter moeten weten?

rj
door rjw Oct 27, 2022 om 11:50
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom vraag je ook niet meteen foto's van Laura. Als je toch bezig bent met niet relevante vragen....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2022 om 11:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio, Juliomariner en RJW,

Ik probeer erachter te komen of TS een broodfokker is.....

Hoe komt TS aan 6 kittens?

sira
door sira Oct 27, 2022 om 15:28
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@GA
Hoe komt TS aan 6 kittens

Dat schijnt iets te maken te hebben met bloemetjes en bijtjes, maar voordat ik dat exact ga uitleggen, heb ik eerst je leeftijd nodig ;-))

getty
door getty Oct 27, 2022 om 17:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

6 kittens in 1 nestje kan prima. Zat mensen die het leuk vinden om een keer een nestje te krijgen. ( wij ook zoveel jaar geleden ) Heeft niets met broodfok te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2022 om 21:48
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Getty,

Ik begrijp alleen niet waarom TS advies vraagt bij een dierenwinkel......

En dan probeert TS ook nog haar kosten te verhalen op de dierenwinkel......

Ik vraag mij ook af waar zij de moeder- en vader-kat vandaan heeft.......

jewee
door jewee Oct 28, 2022 om 12:21
61 Antwoorden / Vragen

" Ik vraag mij ook af waar zij de moeder- en vader-kat vandaan heeft......."

Een totaal niet relevante opmerking die nergens op slaat.
Poes is ws.eigen huisdier en de kater zal wel een scharrel/ one night stand zijn, zoals het vaak gaat....

En hoezo 6 kitten....veel kennis van biologie is er niet want 6 kitten is niet extreem. Het klinkt niet alsof u zelf veel verstand van katten heeft.

Me
door Meindo Oct 28, 2022 om 12:54
61 Antwoorden / Vragen

Geboren Amsterdammer weer met zijn gevraagd. Je moet gewoon goed de vraag lezen en als je er niks vanaf weet ook niet antwoorden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2022 om 13:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jewee en Meindo,

Ik ben een dierenliefhebber.

Bij de dierenarts zie ik schrijnende gevallen met huisdieren :eigenaren brengen hun huisdier vaak veel te laat naar de dierenarts uit bezuiniging.

Laura1997
door Laura1997 Oct 28, 2022 om 19:29
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik zal even uw vragen beantwoorden, ik kan helaas geen foto's van de kittens toevoegen.. De moeder- en vaderkat zijn zeker ook in mijn bezit en dit was inderdaad ons eerste, beste flinke en ook enige nestje. Ik ben dus geen broodfokker. Ik ging ook niet naar de dierenwinkel speciaal voor advies, maar om het middel te kopen. Ik had mezelf al ingelezen, maar meneer kwam met andere informatie waardoor ik er van uit ging dat deze meneer er meer verstand van zou hebben. Mijn fout inderdaad en een goede les voor de volgende keer. U hoeft ook niet bang te zijn dat we te laat naar de dierenarts gaan met de kittens, want ik heb deze nacht een aantal keer gebeld met de dierenarts voor advies.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2022 om 21:54
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Laura,

Ik snap uw situatie nu iets beter.

Als ik een huisdier neem, lees ik altijd eerst een boekje erover of kijk op internet.

Bij de kringloopwinkels verkopen ze mooie boekjes over kittens voor weinig.

Kijk ook even in de volgende link :

https://www.beaphar.nl/blog/wormen/hoe-vaak-moet-ik-mijn-kitten-ontwormen/#:~:text=Het%20advies%20is%20om%20kittens,Milquestra%20wormtabletten%20kleine%20kat/kitten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2022 om 09:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende vraag omdat ik anders dan anderen van mening ben dat de verkoper, de dierenwiunkel, nar mijn mening wel degelijk aansprakelijk te stellen is voor het leveren van een foute medicijn. Dat wel in de context dat ook naar mijn mening u beter de diereenarts had kunnen consulteren.
 Men had bij de dierenwinkel echet wel degelijk moeten weten wat men verkoopt m.b.t. dii soort zaken.

Het lijkt mij in deze kwestie zinvol dat u voor nader juridisch advies zich wendt tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Indien de winkelier is aangesloten bij DIVEBO is dit ook een goede weg om te begaan: https://huisdierenspecialist.nl/over-dibevo/geschillencommissie/

mahadma
door mahadma Oct 27, 2022 om 12:47
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal beslist een "handleiding" op het middel gestaan hebben of erbij verpakt zijn, dus lezen, tja, dàt is ook een vak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2022 om 15:03
2010 Antwoorden / Vragen

Dat denk ik ook, die kun je zeker aansprakelijk stellen maar dat kost wel geld en je hebt geen garantie dat je wint.

sira
door sira Oct 27, 2022 om 15:32
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik medicijnen krijg bij de apotheek, gaat de uitleg meestal het ene oor in en het andere oor uit. Vandaar dat ze ook een bijsluiter meegeven en die moet je sltijd goed doornemen.
Die bijsluiter heeft wel tot gevolg dat je de medicijnen bijna niet meer durft te slikken, omdat de (mogelijke) bijwerkingen ernstiger zijn dan de kwaal.
De pasta was een goed advies, maar de bijsluiter moet ook gelezen worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2022 om 16:15
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@Sira, in dit geval was het dus geen goed advies. De verkopeer behoort te weten wat hij verkoopt waarbij ik aanneem dat Ts heeft aangegeven dat het zeer jonge kittens betreft.  Toch ook de vraag: is het wel zeker of het medicijn de oorzaak is van ziekte van één? Induien verkeerd zoudenb er meer ziek 'moeten' zijn

sira
door sira Oct 28, 2022 om 15:11
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ja en nee, een dierenwinkel is geen dierenarts. De beste man van de dierenwinkel verkoopt vogelzaad, kauwkluiven, kattenbakvulling en medicijnen.
Als ik een auto koop bij een onbekende handelaar doe ik ook vooraf onderzoek, voor hetzelfde geld is zijn achternaam De Haas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2022 om 16:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, iedereen die medicijnen verkoop behoort de klanten die het kopen goed te informeren! Dat laat niet weg dat de koper ook de bijsluiter dient te lezen en het medicijn kan teruggeven indien niet goed. In deze casus blijft het de vraag waarom 'slechts'één kitten er ziek van werd.

https://www.dierennieuws.nl/katten/wormenkuren-voor-katten-top-10/

Laura1997
door Laura1997 Oct 28, 2022 om 19:12
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Er is inderdaad "gelukkig" maar één kitten ziek geworden, dit bleek achteraf met het ontwormen zelf te maken te hebben ipv de dosering. Ik vergat bij mijn originele bericht erbij te vermelden, stel dat het door de dosering komt dat hij ziek is geworden, maar dit is dus niet het geval.

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Oct 27, 2022 om 13:54
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Gewone ontworming pasta kan prima voor kittens. Echter de standaar spuitje wat er bij zit is 1ml voor 2kg

Kittens hebben een eigen doseerset .
Meestal staat er dit gedrukt op de verpakking
Let op: De doseerset pup/kitten wordt geleverd zonder ontwormpasta.

Zo niet dan klagen bij fabrikant. Met het spul is niks mis mee . Kan indd gewoon bij kittens

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 27, 2022 om 16:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Klinkt misschien lomp maar het is al net als bij een webwinkel, eerst bestellen en daarna pas de reviews lezen. U dient het middel eerst toe en pas daarna komt u er achter dat het verkeerd is, nogal slordig vindt ik. Een verkoper is geen arts maar het middeel is wel degelijk te gebruiken voor kittens echter in een lagere dosering dus geen onjuiste informatie, het is maar net hoe u de vraag gesteld heeft. En nee u kunt geen geld vragen omdat u het A) gebruikt heeft, B) de bijsluiter niet heeft gelezen en C) bij de koop er er denk ik een babilonische spraakverwarring (onduidelijke vraagstelling) is geweest, dus juridische gedoe zou ik maar vergeten, kost alleen maar geld en u wint er niets mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2022 om 21:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik vind TS iemand van "wel de lusten en niet de lasten",om het nog netjes uit te drukken.......

gerbera
door gerbera Oct 28, 2022 om 13:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, wat u vind is niet aan de orde, de TS heeft wel degelijk de lasten (zieke kittens) maar is geheel aan zichzelf, door onzorgvuldig handelen, te danken.
Overigens om uw vraag te beantwoorden of het een broodfokker is, ff lezen wat er in de tekst staat nml; maar bij gebrek aan kennis , lijkt mij dat een broodfokker wel weet wat die doet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2022 om 17:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Het zijn vaak broodfokkers,die bezuinigen op een dierenarts .

Met "lasten" bedoel ik de kosten van een dierenarts .

Laura1997
door Laura1997 Oct 28, 2022 om 19:15
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Mijn vraag was echter niet of het middel geschikt zou zijn, dit was inderdaad gewoon het geval en dit was ook niet waar ik over twijfelde. Om even terug te komen op de manier van vragen, dit was wel degelijk een duidelijke vraag (namelijk hoveel ze mochten krijgen) en het antwoord van de meneer was ook duidelijk, alleen niet de juiste.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2022 om 21:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, stop toch eens met uw veronderstellingen en het niet bij de vraag te blijven. de TS heeft wel degelijk kosten van de dierenarts

Topantwoord

Wi
door Wilma-60 - Oct 28, 2022 om 12:45
24 Antwoorden / Vragen

Ik lees zelf altijd de bijsluiter, ook als ik naar de dierenarts ga. Daar in staat hoeveel 1 streepje is en voor hoeveel gewicht.
Jammer de arme diertjes zijn de dupe. De pasta is normaal goed hoor voor jonge katten en voor pups. Maar komt wel precies met de hoeveelheid en gewicht !!
Als u naar direct met de kittens naar de dierarts was gegaan voor inenting, chip en ontwormen, had u vast een speciale prijs gekregen. Een nestje is meestal veel goedkoper teminste , volgens onze dierenarts wel. Daar komen veel mensen met een nestje. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar, een kennis van mij wel. Die ook een nestje kittens heeft gehad. Was ze minder geld kwijt per inenting als ik met mijn 2 hondjes ga. En je krijgt altijd super advies als er vragen zijn, kijken alles goed na of ze gezond zijn !!!

Laura1997
door Laura1997 Oct 28, 2022 om 19:17
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

mo
door mof - Oct 31, 2022 om 09:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u de bijsluiter niet gelezen? De dosis zou daar in horen te staan. Komen de kittens er bovenop? Zo ja, gewoon zelf verantwoordelijkheid nemen. De dierenwinkel is geen apotheek.