EK
door EKinP2021 Apr 15, 2021 om 13:42
Winkels & webshops

Verkoper namens Bol weigert volledige terugbetaling van mijn retourzending

Hoi,
ik heb 2 weken geleden via Bol een stofzuiger gekocht bij A.M.E.S.
Na ontvangst heb ik de stofzuiger uitgepakt en uitgeprobeerd. De speciale parketborstel voldeed echter niet. Behalve dat er al één wieltje geblokkeerd was, maakte de borstel ook een schrapend geluid op de vloer, iets wat ik met een nieuwe stofzuiger juist wilde voorkomen.
Met de andere multidfunctionele borstel was het niet veel anders, plus dat ie daarmee, ook in een minder sterke stand, een soort "vacuum" zoog op het parket. Kortom, de stofuziger voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ik heb 'm in dezelfe doos retour gestuurd. De dag erop ontving ik bericht dat zij de machine niet retour accepteerden omdat deze "gebruikt" is. Zij willen mij slechts 75% van de aanschafprijs terugbetalen omdat "er stof in de stofzak zit".
We hebben nu een verschil van mening over of de machine daadwerkelijk gebruikt is (mening AMES) of uitgeprobeerd. ( mijn mening)
Bol Com gaat mee in het verhaal van de verkoper en zegt dat 75% redelijk is. Ik ben het hier niet mee eens.
Ik vind dat ik recht heb op 100% van de aanschafprijs. Wil ook best een nieuwe stofzuigerzak naar ze opsturen of de kosten daarvan vergoeden, maar vind 25% gewoon absurd.

Wat adviseren jullie mij?
Hartelijke groet, Ester

7128 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2021 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zit stof in de zak, dat kan alleen maar betekenen dat u hem gebruikt hebt.

jhogaarts
door jhogaarts Apr 16, 2021 om 16:57
101 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe wou je hem anders testen

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2021 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je mag hem helemaal niet testen.

anduril
door anduril Apr 17, 2021 om 12:50
167 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag je stofzuiger uitproberen.  Hoe kan je anders bepalen of hij voldoet aan de normaal aan een stofzuiger te stellen eisen.

tijger1
door tijger1 Apr 17, 2021 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U koopt rustig een gebruikte stofzuiger in de winkel?

marita5
door marita5 - Apr 15, 2021 om 13:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen
mahadma
door mahadma - Apr 15, 2021 om 13:59
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U had in de winkel (als u daar gekocht zou hebben) ook niet die speciale borstel kunnen testen.
Als u er bij retourzenden al vooraf een schone zak in gedaan had lag het anders,
In mijn visie = 75% redelijk.

Donuts
door Donuts - Apr 15, 2021 om 14:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is me opgevallen dat er tegenwoordig zelfs bij de duurdere stofzuigers als Miele en Bosch, waardeloze zuigmonden worden geleverd. Wat ik zelf doe, is een universele zuigmond kopen bij deAction of de Blokker. Kosten daarvan zijn max. € 10,-.

Misschien wil de shop je stofzuiger (gratis?) retourneren (als je 25% teveel vindt) en dan zelf een universele zuigmond kopen?

gerbera
door gerbera - Apr 15, 2021 om 14:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Onder testen of uitproberen wordt verstaan het kontroleren op de juiste en goede werking maar dat wil niet zeggen dat u er dan de kamer mee moet gaan zuigen. De zuigkracht kunt u controleren door de hand voor de zuigmond te houden. maar uit uw bericht maak ik op dat niet de stofzuiger als zodanig slecht is maar alleen de zuigmond. Zou dan met de verkoper kijken of deze een andere (betere) zuigmond, tegen een redelijke prijs, kan leveren. Is dat niet het geval dan maar ff elders kijken voor een zuigmond en de stofzuiger uw kant maar weer op laten komen. 75% van de prijs vindt ik redelijk omdat zowel de stofzak alsook de filters vervangen dienen te worden zodat deze hem dan vaak als 2e keus kan verkopen.

Donuts
door Donuts Apr 15, 2021 om 14:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik noemde al Action en Blokker voor een andere zuigmond. Doen het fantastisch.

gerbera
door gerbera Apr 15, 2021 om 14:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wilde niet onder uw duiven schieten☺

Donuts
door Donuts Apr 15, 2021 om 15:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Haha. Ik ben trouwens wat uitgekookter dan @TS, ik koop voor een paar euro een universele stofzuigerzak om uit te proberen. Bevalt hij niet, kan hij retour met de schone originele zak.;-))

panter22
door panter22 - Apr 15, 2021 om 15:17
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een nieuwe stofzuiger had gekocht met stof in de stofzak, had je hem geaccepteerd en de nieuwprijs betaald?
Ook de borstels zijn gebruikt, die zijn ook niet nieuw meer.
Als je zo kritisch bent dan kun je beter een afspraak in de winkel maken. Er zijn winkels, bv Coolblue waar je een uitgebreid een stofzuiger kunt testen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 15, 2021 om 15:52
2055 Antwoorden / Vragen

Hier zal de wetgever de komende tijd een einde aan moeten maken als ze inderdaad willen dat mensen een product uit kunnen proberen en retourneren. Als een winkel simpelweg het verlies in verkoopbare waarde aan de klant mag doorbelasten, lees we krijgen nog maar 75% als we het als een tweede kansje kunnen verkopen, blijft er van het originele uitgangspunt weinig over. Nu is het wat mij betreft een grijsgebied waar iedereen een mening kan hebben over wat nog net wel en net niet mag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2021 om 17:56
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Inbdien dit mij zou zijn overkomen zou ik hebben gemeld dat de speciale parketborstel niet naar behoren functioneerde en daar een vervanger voor gevraagd (met terugzenden van die borstel) Ik zou niet de gehele stofzuiger hebben mneegestuurd.

Mijn advies nu is, meld dat u de stofzuiger terug wenst te ontvangen met wel een andere borstel. Het probleem is verder wel dat recht hebben op iets soms kan betekenen (helaas soms ook wat vaker) dat u de nodige moeite moet doen om dan ook uw recht te krijgen. M.b.t. dat vragen kunt u mogelijk   deze brief als voorbeeld benutten:

Let op dat AMES degene is die verantwoordelijk is en niet BOL.COM. Een andere optie is dan toch maar de 75% accepteren

mo
door mof - Apr 16, 2021 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft het recht het product te testen om te zien of het aan uw verwachtingen voldoet. Maar u mag het niet in gebruik nemen. Of er echt sprake is van gebruik is niet te beoordelen op grond van alleen de stof in de stofzuigerzak. Het gaat ook om de hoeveelheid stof. En natuurlijk hoe lang u nodig hebt gehad om te testen. Als u echt de hele kamer heeft gezogen, tja, dan heeft u het apparaat in gebruik genomen.

U kunt naar de geschillencommissie, die doet een bindende uitspraak. Dat kost u 50€ tenzij u wint, dan betaalt de verkoper die 50€.
maar als u verliest hoeft de verkoper het product niet terug te nemen.

wat ik bij bol.com altijd doe is kopen met betaling achteraf. Dan vervalt de betalingsverplichting bij retourzenden. Dan kunnen zij achter hun geld aan ipv u.

1paul
door 1paul - Apr 17, 2021 om 09:06
3146 Antwoorden / 0 Vragen

mogen ze niet, ze mogen wel de werkelijke schade verhalen, principe is altijd dat je als klant het produkt uit mag proberen en als het niet bevalt mag je het produkt terug sturen.

uitproberen van een stofzuiger betekent dat er stof in de zak kan komen en dit moet door de winkel geaccepteerd worden, WEL mogen ze je de stofzak in rekening brengen maar dat is het ook....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 17, 2021 om 15:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Op een schone vloer  had je ook kunnen testen... en een losse zak,  ik weet dat pakje  niet voordelig is...

Maar  de slechte zuigmond en  niet draaiende wieltje, die kun je wel als garantie eisen.

Als ze deze  nog  enkele maanden  laten staan,  dan  krijg je muffe geur....
Net als onderbroeken,  niet retour mogen na  uitpakken en passen.

Het probleem is dat  vele ( ik ook vaak) eerst kopen en dan pas voorwaarden gaan lezen!