holiday
door holiday Jul 18, 2019 om 00:45
Winkels & webshops

Verpakte producten wegen bij AH minder dan op de sticker staat.

Al eenpaar weken achter elkaar koopt mijn vrouw een doos aardbeien, er van uit gaande dat er 1 pond, 500 gram in zit, vond ik er zo weinig inzitten.
Maar even de keukenweegschaal er bij gepakt en geconstateerd dat deze blister 336 gram woog.
Op de verpakking stond 400 gram.
Alleen de aardbeien wogen 300 gram.
Bij melding hierover, kon ik wel een nieuwe door op komen halen. Erg vriendelijk natuurlijk.
De week daarop had mijn vrouw weer een doos meegenomen, maar nu zou er 500 gram in zitten.
Meteen op de weegschaal gezet en wat denk je 436 gram. Zonder de verpakking 400 gram.
Bij de vleeswaren idem dito, met verpakking onder het gewicht van de sticker.
De dame van AH zei dat ik dit maar met het hoofdkantoor van AH moest opnemen.
Ik heb gezegt, als u het nu met uw hoofdkantoor op neemt, dan vertel ik het wel bij Kassa.
Als AH op elk verpakt product zo`n 20 tot 25% meer rekent dan wat er in zit, dan maken ze woekerwinsten.
Wie weet hoe lang dit al speelt, in 2008 was er ook al een soortgelijke melding.

19746 26 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2019 om 03:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou voortaan zelf de boodschappen gaan doen. En ik zou mijn vrouw vragen om de weegschaal thuis te laten ijken. Immers als die weegschaal niet deugt, en u zou een taart voor uw vrouw willen bakken, dan gaat dat al fout met het wegen van de verschillende bestanddelen.
Wie weet hoe lang uw weegschaal thuis al niet goed is.

jo
door jorisw Jul 18, 2019 om 23:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de weegschaal te weinig aangeeft en je gebruikt voor alle ingredienten dezelfde weegschaal, dan wordt de taart slechts kleiner :-)

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2019 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, nee. Dan kloppen de verhoudingen helemaal niet meer.

ma
door malty - Jul 18, 2019 om 07:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vrouw kan het in de winkel wegen en het personeel aanspreken als er te weinig gewicht wordt aangegeven.
Geen idee wie in dit geval de schuldige, de aarbeienkweker of AH.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat AH de aarbeien los geleverd krijgt en ze zelf verpakt.

ne
door neodutchio - Jul 18, 2019 om 07:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er weinig in een doosje zitten kan ook komen dat er dikke en grote aardbeien in zaten.

ma
door manwijf Jul 19, 2019 om 14:18
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dik of dun: 500 gr = 500 gram.

ne
door neodutchio Jul 19, 2019 om 17:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Quote van TS:
vond ik er zo weinig inzitten

Aantallen zeggen niets over het gewicht.

ma
door marleenvanh Jul 19, 2019 om 22:21
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om het GEWICHT AAN GOEDEREN. Een KILO veren is net zo zwaar als een KILO lood 'Einstein'....

ne
door neodutchio Jul 19, 2019 om 22:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

TS schrijft dat hij er weinig vond inzitten. Een kilo lood is qua omvang veel kleiner dan een kilo veren. Vollume zegt dus niets over het gewicht.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2019 om 07:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon de verpakking in de winkel al op een weegschaal zetten, de verpakking zelf zal zo'n 30 tot 35 gram wegen.

Verpakkingen die het -teken voeren mogen enigzins afwijken, maar niet zo extreem.

fenna strating
door fenna strating Jul 21, 2019 om 19:30
2 Antwoorden / Vragen

zo worden wij bedrogen

diumenge
door diumenge Jul 21, 2019 om 19:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Fenna Strating, licht eens toe. Want zo is het alleen maar een kansloze opmerking.

panter22
door panter22 - Jul 18, 2019 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

De aardbeien zijn bijna op, maar ik heb de verpakking op de keukenweegschaal van de Aldi gehad en de verpakking weegt precies 20 gram. Je komt op een verpakking van 36 gram.Dat is wel erg zwaar
Ik had nog vlees in de verpakking, woog 27 gram meer dan de inhoud. Vleeswaar 16 gram meer dan de inhoud.
Het lijkt mij verstandiger dat je vrouw eens gaat kijken om een nieuwe digitale weegschaal.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 18, 2019 om 16:29
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@panter22,
even een vraagje tussendoor:
de meesten hebben het over ijken maar ik zet mijn weegschaal op nul door z.n aan een knopje te draaien, dat is toch ook ijken?

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2019 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is geen ijken. https://stimag.nl/ijken-kalibreren-en-justeren-weegschalen/

panter22
door panter22 Jul 18, 2019 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Een huishoudweegschaal kun je niet ijken. Een digitale huishoudweegschaal is het nauwkeurigst. In het display lees je het gewicht op de gram nauwkeurig.
Op een weegschaal met een wijzertje kun je minder goed het gewicht aflezen

sjjoppy
door sjjoppy Jul 18, 2019 om 18:48
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt beiden, weer iets geleerd.

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2019 om 22:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Ka
door Kassagebruiker - Jul 18, 2019 om 08:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als u zelf winkelt in de lokale vestiging, weeg dan ter plekke op de verplicht geijkte weegschalen het gewicht. Uw (zeer waarschijnlijk) NIET geijkte weegschaal verzwakt alleen uw verhaal.

Als een verpakking volgens opgave met inhoud een bepaald gewicht zou moeten hebben en niet aan die norm voldoet. Aarbeien kan je niet een stukje afhalen om aan een bepaald verplicht gewicht te komen. Dus er zal altijd een afwijking zijn, mede mogelijk door vocht wat bij de verpakking wel aanwezig was, maar op verkoopmoment niet meer.

U kunt zelf met een geijkte weegschaal nooit exact een gewicht bereiken met stuks producten. Een kilo suiker is veel eenvoudiger.
Koop niet verpakte artikelen, en weeg die zelf ter plekke.

Zonet AH bezorgservice ontvangen, 200 gram kaas plakken = 221 gram incl verpakking.
Pak van 400 gram plakken kaas = 469 incl. verpakking, 150 gram ham = 162 gram incl. verpakking. De laatste 3 niet geijkt gewogen, dus geen onderwicht.

lo
door lovewinnie - Jul 18, 2019 om 09:17
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Veel vlees en fruit/groente worden per stuk verpakt en staat er op ca 1000gr of ca 500 Gr.
Al deze producten hebben dezelfde prijs. Bijv kilo. Kipfilet kost 7.50. Alle verpakkingen staat op ca1000 Gr en kosten 7.50.
Geloof me, de kans dat elke verpakking 1000gr is is nihil. De een zit er overheen, andere er onder. Het is gewoon hop 6 stuks er in en de machine werkt met een marche van bijv 10%. (verschilt per product) maar mijn ervaring is dat deze producten, wnr bakje vol alsnog naar de winkel gaan.
Dat is ook zo met aardbeien, aardappels, appels etc. Ook zijn er helaas klanten in de winkel (zie het regelnatig dus blij met nieuwe verpakking met seal) die een bakje vol proppen met aardbeien uit ander bakje, zelfde volk als die voorheen af deden wegen en er nog wat bijgooide. Helaas doe je daar weinig aan. U heeft alsnog nieuw bakje gekregen, goede service dus. Zelf ga ik echt niet alles afwegen. Ik koop echt alles bij de ah en klantenservice en klantvriendelijkheid is ook een rede hiervoor. Heb zelf in fabrieken gewerkt waar dingen verpakt worden en weet ook hoe dat soort dingen gaat. Wellicht keukenweegschaal  meenemen naar de winkel

ju
door juliomariner Jul 19, 2019 om 15:26
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dat werkt niet meer bij de meeste winkels aangezien aan de kassa wordt gewogen. De weegschaal op de afdeling is alleen maar om de klant een idee van het gewicht te geven. Uw verhaal klopt dus niet (meer)

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2019 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de Jumbo waar ik kom, weeg je zelf af en plakt zelf de sticker op de zak.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2019 om 09:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

 Als antwoord (ook) op de vraag: het lijkt mij zinvol dat uw vrouw de eigen weegschaal laat ijken. En als er echt soprake is van een dergelijke reeel afwijking is het wel de winkel (beheerder of bij franchise de eigenaar) die zelf actie dient te nemen. Daarbij komt ook nog dat AH winkels, zeker als het franchise zaken zijn deels zelf hun inkoop regelen/bepalen, ook afhankelijk van buurt/regio.

Op basis van de nu volgende info mogen dergelijke werkelijke negatieve afwijkingen niet: https://docplayer.nl/5701681-C-v-i-11-1-hoeveelheidsaanduidingenbesluit-warenwet-11-1-hoeveelheidsaanduidingenbesluit-warenwet.html

Voor de scherpslijper: een pond is geen 500 gram . Dat wil zeggen de voormalige en oude Nederlandse pond. Dat weet bijna niemand meer maar het is wel nog altijd de reden dat formeel de aanduiding pond in Nederlandse winkels niet mag worden benut. Maar ook dat weet bijn niemand.
Zie: (o.a.)
http://www.omrekenen.nl/pond/

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2019 om 22:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin, en “omrekenen”?
Niet kunnen omrekenen is omdat al sinds jaar en dag het spul dat van de Kweekschool komt - al lang PABO genoemd om gewichtiger te lijken - nog niet eens 1+1 kan uitrekenen. Iets wat je froegah op de lagere school in de 1e klas leerde als je het al niet eerder thuis geleerd had.... Bovendien hebben we niets te maken met Gentse gewichten e.d. want we zijn in Nederland. En lbs geldt o. a. voor de UK, hebben we hier bij AH niets mee te maken.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2019 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een pond is gewoon 500 gram, net zoals een ons 100 gram is. Dus al die flauwekul die er bij gesleept wordt, slaat nergens op.

Weeg het na in de winkel, en klaag ter plekke als het niet klopt.

he
door henry1942 Jul 19, 2019 om 11:58
100 Antwoorden / 28 Vragen

Zelfs met een "KILO" kan men in de techniek  niets berekenen, want dan moets alles met "NEWTON"

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 19, 2019 om 12:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA1: een Vlaamse pond is/was 433 gram en een Nederlandse 480. Bij AH zul je geen 'pond' aanduiding zien. Op markten vaak wel.
@TIJGER1: kijk eens naar het onderdeel over gewichtsaanduiding op artkelen in de vigerende warenwet en dat is geen flauwekul.
(Wettelijk mag het woord pond niet worden benut, zij het dat er niet of amper op wordt gehandhaafd.)

@HENRY1942: ???? In de techniek is een kilo qua gewicht ook gewoon een jkilo. En dit om nog iets te leren: http://www.omrekenen.nl/newton-naar-kg/

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2019 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar we wonen niet in Vlaanderen en overal waar ik om een pond van het een of ander vraag, krijg ik 500 gram en geen 480 gram.

aurora1
door aurora1 Jul 20, 2019 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook.

jo
door jorisw - Jul 18, 2019 om 23:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als AH structureel 20/25% te weinig in de verpakking stopt was de pleuris uiteraard al lang geleden uitgebroken....

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2019 om 11:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zojuist bij de "blauw" super geweest en heb daar een bakje champignons, 350 gr, op hun weegschaal gelegd. En raad eens wat 380 gr. dus de inhoud klopt.

er van uit gaande dat er 1 pond, 500 gram in zit, Op de verpakking stond 400 gram.

Dat is al een verschil van 100 gr dus daar gaat u al de fout in. Verder maakt u mij niet wijs dat de verpakking 100 gr weegt dus is er duidelijk iets mis met uw weegschaal.
Wat wel erg opvalt is dat AH div. prijzen per kg rekend variërend van €8,76 pkg bij 2,50gr en €5,98 pkg bij 500gr.

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 19, 2019 om 12:19
509 Antwoorden / Vragen

Handig he die geijkte weegschalen in de winkels. Ter plaatse nawegen en terug zetten als het gewicht niet klopt. Overigens verliest een pond aardbeien wel wat vocht in de winkel.

ro
door ron503 - Jul 19, 2019 om 12:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voor op gesteld dat grote supermarkt ketens vers verpakte producten verkoopklaar dus voorzien van gewicht en een voor de supermarkt geldende prijs door een distributie centrum laat aanleveren. Op het moment van verpakken klopt de gewicht/prijsstelling maar vochthoudend fruit verliest al snel vocht waardoor het totale gewicht afneemt. Aarbeien zijn een natuurproduct en zijn niet excact op gewicht te meten dus kan er een verschil tussen het gewicht bij verpakken en na aanschaf thuis op een ongeijkte weegschaal waargenomen worden.

ka
door kama - Jul 19, 2019 om 12:26
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb net gerookte kipreepjes gekocht. Het leek me wat weinig voor 162 gram. We verdelen het altijd in porties voor het de vriezer ingaat.Het bleek 2 x 80 te zijn. Dus weliswaar ietsjes te weinig, maar niet noemenswaard. Kan weegschaalafwijking zijn. (het bakje woog 11 gram)

reivi22
door reivi22 - Jul 19, 2019 om 12:29
66 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een slimme manier om extra geld te verdienen.
Ik neem aan dat veel mensen hun ingekochte  groente fruit in bakjes niet gaan wegen bij thuiskomst.
In mijn optiek 500 gr is 500 gr.
Dus de verpakking  zou je niet mogen meetellen.
Nu ik dit lees van u ga ik er zelf maar ook eens op letten.

mo
door mof - Jul 19, 2019 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weeg de doosjes altijd op de weegschaal van de groenteafdeling. Als een 500 g verpakking minder dan 525 g weegt neem ik die niet. Dan zoek ik er eentje waar het totaalgewicht groter is dan 525 g.

bo
door bornsol - Jul 19, 2019 om 13:56
133 Antwoorden / 35 Vragen

Ben ik zo SLIM of bent u zo DOM,gooi die doos Aardbeien bij de Groenten-afdeling op de Weegschaal

Zeeg
door Zeeg - Jul 19, 2019 om 14:54
39 Antwoorden / 0 Vragen

Aardbeien zitten vaak in een open bakje.
In dat geval kunnen eerdere klanten ze van het ene naar het andere bakje verplaatst hebben.

gerbera
door gerbera Jul 19, 2019 om 15:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas niet bij Appie, die zijn helemaal dicht, kun je dus niets uit over hevelen. Worden ook per gewicht en niet per doosje verkocht.

jo
door jorisw Jul 21, 2019 om 21:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas? Zou je anders aardbeien uit andere bakjes jatten en in jouw bakje er bij doen?

agapon1951
door agapon1951 - Jul 19, 2019 om 19:06
166 Antwoorden / Vragen

Ga naar iemand van de winkele en vraag dit daar ter plaatse na te wegen indien U het niet vetrouwd. Leer ook op de hand in te schatten hoeveel gewicht U heeft, is nog leuk ook als het het het juiste gewicht is. Ik kan op gevoel wegen hoeveel erin zit.
Let ook op de doos verpakkingen meestal 1/3 lucht en de rest is de hebzucht van de klant waar albert heyn ook een handje naar heeft. Dit gaat voerigens wederom ten kostte van milieu. Perssonlijk allang klaar met deze zaak o.a. voorbeeld 1 meloen kost normaal 1 euro en nu is het 1 plus 1 gratis voor 2 euro enz enz De zgn kortingen via pasjes is daar precies hetzelfde reken je om betaald vaak meer dan elders het egval is.

jo
door john4711 - Jul 19, 2019 om 19:51
1 Antwoorden / Vragen

Ik zie regelmatig klanten, die de deksel van de verpakking halen en dan een aardbei "proeven". Na verloop van tijd zit daar dan in ieder geval niet meer het juiste gewicht in. Nu is de verpakking geseald. Of dat helpt...
Verder zou ik de verpakking in de winkel al wegen. Dan kunt u het personeel er meteen op wijzen en hoeft u het product ook niet aan te schaffen als u dat niet wilt.

cl
door clearmaker - Jul 19, 2019 om 21:36
11 Antwoorden / Vragen

Heb straks maar eens de proef op de som genomen met riblapjes,
op etiket staat 638 gram, op de weegschaal van AH word aangegeven 639 gram !!
Thuis gewogen 638 gram, vlees eruit gehaald apart gewogen 76 gram inkl. vleesnat !!!
Heb dus betaald voor 638 gram en kreeg netto 562 gram riblapjes.

De aardbeien wogen 429 gram inkl. plastic bakje bij AH
Thuis weegt het doosje 427 gram, aarbeien apart zonder doosje wegen 398 gram
doosje weegt 29 gram.

Ik denk dat het ligt aan welk bedrijf de produkten inpakt voor AH
Ik kan toch moeilijk de filiaalhouder erbij halen en laten zien bij een volgend pakje vlees ... uitpakkend en netto wegen op de weegschaal, ....
hij ziet mij al komen, maar ik ben ertoe bereid als ik verdenk dat het netto produkt aanzienlijk minder weegt dan aangegeven.

Maar wat denken jullie dan van b.v. maiseieren 10 stuks verpakking.
Maiseieren kosten ca. 50% meer dan de gewone eieren, maar de maiseieren zijn normaal oranje/geel van kleur.
Ik ben al eens teruggeweest omdat er 4 eitjes inzaten die licht geel waren, dus duidelijk geen maiseieren, kreeg zonder probleem van de klantenservice een nieuw bakje maiseieren.
De 4 eitjes die afweken hadden ook een ander stempelnr.
Dus ik verwijt het de vakkenvullers bij AH die hoogswaarschijnlijk i.v.m. wat gebroken eieren aangevuld hebben met goedkope eitjes.
Want als bij controle blijkt dat de leverancier gerommeld heeft met de eitjes, dan kan die voorlopig de kippen opjagen extra eitjes te leggen, die boete's zijn enorm.

Maar wat nu mag qua afwijking van gewicht volgens de EU normen, is mij totaal onbekend, kan er ook niets van terugvinden.

Hier is bekend dat b.v. kipfilet of achterham maar een bepaalde hoeveelheid water mag bevatten, ook hier is niet exact bekend hoeveel.
Maar uit Duitsland de gekookte achterham mag je toch verwachten *gekookt* dat er weinig water in zou zitten ... mis dus, zeker 15% is water als je de ham wat langer laat liggen, moet ik er wel bij aangeven dat de gekookte achterham in Duitsland met regelmaat aangeboden word voor 1,99 euro voor 400 gram XXL verpakking, daar krijg je hier nog geen 150 gram voor.

ma
door marleenvanh - Jul 19, 2019 om 22:18
451 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Wanneer ik bij AH (of welke supermarkt dan ook) ben weeg ik bij de groenten afdeling altijd de diverse verpakkingen af. Waar het meeste in zit die gaan dan in mijn mandje. Beter is de Lidl waar je fijn zelf de groenten kunt pakken.

co
door colorpc - Jul 20, 2019 om 11:45
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dacht u van de vriendelijke klanten die even een aardbei proeven uit een bakje, of 1 of 2 aardbeien overhevelen van een bakje dat er staat naar hun eigen bakje. Aarbeiden betaal je meestal per bakje en niet op gewicht. Dus altijd even nawegen in de winkel !!

gerbera
door gerbera Jul 20, 2019 om 13:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bij AH gaat het per gewicht en zijn de bakjes geseald. Dus een open bakje laat je gewoon staan.

we
door weetniet - Jul 20, 2019 om 20:24
2 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb de proef op de som genomen. bakje met 500 gram aardbeien gewogen op de weegschaal op de groenteafdeling. gewicht 532 gram. naar huis gegaan en gewogen op mijn weegschaal en toen woog het bakje 532 gram. ik vermoed dat de weegschaal van u niet correct weegt, ik denk dat mensen die minder willen wegen dan hun juiste gewicht, graag op uw weegschaal willen staan.

fenna strating
door fenna strating - Jul 21, 2019 om 19:27
2 Antwoorden / Vragen

bij jumbo het zelfde zo worden wij bedrogen

fenna strating
door fenna strating - Jul 21, 2019 om 19:28
2 Antwoorden / Vragen

dat is bedrog

diumenge
door diumenge Jul 21, 2019 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan dit ook toelichten? Of loop je alleen maar kansloos wat te roeptoeteren?

jo
door jorisw Jul 21, 2019 om 21:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klaag ze aan. En sta vervolgens volledig voor lul....

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2019 om 21:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Holiday, zou toch maar  een nieuwe weegschaal aanschaffen. Had ff niks te doen dus heb de zaak eens "grondig" onderzocht en bij div.  producten van de Blauwe super klopt het gewicht van de inhoud van de verpakking. Gebraden gehakt, 150 gr was 152 gr (potdikkie 2 gram te veel) Hamburgers 2 st. 200 gr 201 gr, Kipfilet 2x 150 gr was incl. water 306 gr. alles uit de verpakking. gem verpakking weegt tusen de 3,5 en en 4,5 gr. Dus voor diegene die menen dat uw verhaal klopt, zou ook maar een echte (digitale) keukenweegschaal aanschaffen. Morgen na 13 u zijn de meeste winkels wel open.